Dårlig isolering i borettslag og rettigheter.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dårlig isolering i borettslag og rettigheter.

Jeg bor i en leilighet i et borettslag, det er totalt 6 leiligheter i huset som er fra 1955. Jeg merker at det er dårlig lydisolert, men det har siden jeg flyttet inn vært null problem. Jeg hadde en nabo, som mente at bassen, selvom jeg selv hadde på ekstremt lavt lydnivå den ene gangen var dunkende. Hun hadde akkurat kommet hjem fra jobb, men ifølge en annen i komplekset så er hun ikke tålmodig og tåler lite.

Jeg passet så på å spille når hun var ute, noe hun var ofte, bortsett fra soving, litt avslapping og spising så var hun mye ute. I august-september så ble det enda bedre, da bestemte hun seg for å flytte sammen med typen, i en leilighet lenger nedi gata. Alt vel og bra, og nå var hun kanskje innom leiligheten 2-3 ganger i uken for å hente post osv.

Jeg har en over meg, men hun hører tydeligvis veldig lite, så lyden går tydeligvis mer i vegger og enn det gjør opp. For den andre naboen, som bor på venstre side, som har stue vegg-i-vegg med soverommet mitt merker også bass, men sier som følger "det skjer jo kun i helgene, og det er ikke så ille, og jeg skrur bare opp tv'en", helt enig, litt må man tåle, men jeg ble litt overrasket over hvor langt bassen nådde, for det er en god del del vegger og dører mellom min stuevegg og hennes stuevegg, "the bass works in mysterious ways"

Nå skal hun selge, etter nesten et år hos kjæresten. Og jeg sitter nå og vurderer om jeg skal lydisolere, eller rett og slett klage HVIS jeg får klager fra den/de nye naboene som flytter inn i leiligheten. Det er jo ikke min skyld at det er dårlig isolert, og det må vel noe man kan klage på?

Jeg mener at det er det, for broren min fikk akkurat samme problemet i sin leilighet. Der kunne han knapt gå på gulvet uten å få klager fra en dritt under, ærlig talt, man må få lov til å GÅ på sitt eget gulv.

Det ble såppas mange klager overalt i bygget at de fikk inn en som skulle måle Desibel, og de fikk beskjed om at man ikke kunne klage, fordi det var så dårlig lydisolert, at de da måtte enten isolere på nytt, eller bare finne seg i det.

Sitter her og håper at mitt kjøp av RC4 center og RF63 ikke var et dårlig kjøp, når jeg knapt får brukt dem, da kunne jeg likesågodt kjøpt små fronthøyttalere. Jeg har en 5-års plan, og om 5 år så skal jeg flytte, men det hjelper ikke meg nå.

Jeg vil helst ikke bruke mine egne penger på det, da blir kanskje fellesutgiftene litt dyrere, men akkurat det blåser jeg i, hvis jeg kan PRESSE borettslaget til å gjøre noe med lydisoleringen. Og bare sånn at det er sagt, jeg snakker ikke om å kjøre på full guffe, for det gjør jeg faktisk ALDRI, ikke engang når styrelederen (hun som pleier å skru opp tv/radio litt hvis det blir litt bass) er borte.

Det handler om å kunne leve litt, men ikke dermed sagt at man skal kjøre på fullt hver bidige dag, noe jeg ikke gjør.

For hvis ikke borettslaget er villig til å lydisolere bedre, så vil jo det også si at det blir som hos min bror, at man ikke kan klage på litt lyd. Merkelig nok, jeg klager aldri, selvom jeg hører veldig godt når hun eldre over meg går, verst er det når barnebarnet er på besøk, men jeg bryr meg ikke, fordi jeg vet at det er lytt, men så skal det sies at jeg er veldig tålmodig, ikke alle er det.

En annen ting jeg fikk vite (hvis jeg ikke kan kreve at borettslaget lydisolerer bedre, noe jeg mener man kan) er at det ikke er bortkastet å gjøre det selv, at verdien på leiligheten stiger hvis man lydisoler (ifølge min bror).

Hvis jeg blir nødt til å lydisolere for egne penger, så kommer jeg tilbake til dere for evt. tips, men håper også på litt hjelp angående det jeg har spurt om nå.

Takk.

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. I en flermannsbolig fra 1955 er lydisolering fraværende. Det er helt normalt. Årsaken til at lyden vandrer mindre oppover kan være at det er koks/leire i bjelkelaget mellom etasjene.

2. Naboer kan klage, men du kan vise til borettslagets ordensregler. Om det står noe der om "stille mellom kl 23 - kl 8" må du etterfølge dette.

3. Du kan ikke klage til borettslaget om dårlig isolering. Huset er fra 1955...

4. Du kan foreslå lydisolering på borettslagets regning men jeg tviler sterkt på at alle beboere blir med på den kostnaden.

5. Lydisoler din egen leilighet for egne penger eller finn en gylden middelvei med naboer om når du kan "dra på litt"

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, greit, det kan kanskje være at broren min hadde flere rettigheter mtp klage fordi boligene der var helt nye.

Det står som følger (helt rare regler)

Mellom 23 - 06 (pleier da egentlig å være 07 alle andre steder, men nok om det) skal det være mest mulig ro i leilighetene og ved husene.

Sang og musikkøvelser er ikke tillat mellom klokken 16-18 og ikke etter klokken 20:00. Radio og Tv må benyttes hensynsfullt og avdempet! I teorien så kan jo hvem som helst klage på den minste dritt, og det er ikke riktig.

Apropos 5: Hva sier du til det broren min kommenterte om verdistning på leilighet? Vil lydisolering gjøre at leiligheten øker i verdi, eller vil det være bortkastede penger? Jeg skal jo flytte om ca 5 år, og gidder ikke å bruke bort penger som jeg ikke får igjen for, men vil heller ikke føle at jeg kan leve her pga. naboer som ikke tåler noe.

Når jeg spiller så ligger db nivået på min Denon avr 2807 på ca 50 ved dts og ca 45 ved DD 5.1, ikke høyt i det hele tatt, for på min er det nemlig slik at høyere tall betyr lavere lyd, ikke omvendt.

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hele problemet du har, er at du er redd for at de som kjøper leiligheten kommer til å klage?

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fwtt
    Ok, greit, det kan kanskje være at broren min hadde flere rettigheter mtp klage fordi boligene der var helt nye.

Det står som følger (helt rare regler)

Mellom 23 - 06 (pleier da egentlig å være 07 alle andre steder, men nok om det) skal det være mest mulig ro i leilighetene og ved husene.

Sang og musikkøvelser er ikke tillat mellom klokken 16-18 og ikke etter klokken 20:00. Radio og Tv må benyttes hensynsfullt og avdempet! I teorien så kan jo hvem som helst klage på den minste dritt, og det er ikke riktig.

Apropos 5: Hva sier du til det broren min kommenterte om verdistning på leilighet? Vil lydisolering gjøre at leiligheten øker i verdi, eller vil det være bortkastede penger? Jeg skal jo flytte om ca 5 år, og gidder ikke å bruke bort penger som jeg ikke får igjen for, men vil heller ikke føle at jeg kan leve her pga. naboer som ikke tåler noe.

Når jeg spiller så ligger db nivået på min Denon avr 2807 på ca 50 ved dts og ca 45 ved DD 5.1, ikke høyt i det hele tatt, for på min er det nemlig slik at høyere tall betyr lavere lyd, ikke omvendt.

De reglene du ramser opp er helt normalt borettslagreglement. Det handler om å ta hensyn til sine naboer selv om formuleringen i regelverket kan virke litt gammeldags.

En lydisolering vil øke verdien om det er gjort skikkelig.
    Gjør du dette selv vil du nok få igjen mesteparten av kostnadene ved salg.

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bor i lik alder borettslag jeg også, og la flytende gulv med rundt 36mm trinnlydplater samt dobbelt lag gullgips under parketten.
    I tillegg satte jeg opp frittstående vegger som ble isolert og dobbel lag gips.

Det hele gjorde ting betydelig bedre, men fremdeles ingen bunkers!
    Taksten på leiligheten min økte også betydelig pga dette når jeg skulle selge for en mnd tid siden, da det finnes andre som verdsetter lavere støynivå fra naboer eller at de kan lage litt mer lyd selv:-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •