TimberRidge bygger kino i garasjen - Premiære

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 10 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 181
    Newcomer TimberRidge sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

TimberRidge bygger kino i garasjen - Premiære

Endelig, etter tre måneder kom gladmeldingen fra kommunen. Byggesøknaden min er godkjent og ny garasje skal bygges! Garasjen er allerede bestilt, men dessverre går garasjeleverandøren snart i sommerferiemodus. Det er vel heller tvilsomt om det blir klart for innredning før utpå senhøsten.

Det gamle kinoprosjektet mitt gikk dessverre i vasken og jeg har bestemt meg for å begrave det helt og holdent. Hvis noen er interessert, kan den gamle byggetråden leses her.

På grunn av at den elendige grunnmuren på huset satte en stopper for planen om drenering, bestemte vi oss for å bruke en del penger på å oppgradere utearealene rundt huset. Blant annet ønsket vi å få et fastere dekke rundt huset, for å lede det meste vannet bort. Vi har nå lagt belegningstein rundt hele huset og i oppkjørselen. Håpet er at dette i alle fall vil redusere fuktmengden i kjelleren til et nivå som kan holdes i sjakk med enkle tiltak, som for eksempel en luftavfukter. Vi har også sprengt ut tomten der garasjen skal plasseres og har anlagt noen støttemurer. Når den står ferdig, skal det legges belegningstein også rundt garasjen.

Garasjen som skal bygges blir levert av en lokal garasjeleverandør. Yttermålene blir på 5,6m x 12,2m med innvendig takhøyde på 2,5m. Etter intense forhandlinger med W, ble vi enige om at ca. 30m2 av et totalt areal på drøyt 68m2 skal benyttes til bilplass og en lenge etterlengtet sykkel- og redskapsbod. De resterende 38m2 får jeg benytte som jeg vil. Mens jeg smilende dannet meg et mentalt bilde av en kjempekino, minnet W meg på at jeg også må få plass til kontoret mitt i garasjen, siden det mest sannsynlig ikke blir mulig å innrede kontor i den fuktige kjelleren vår.

Vedlagt er et bilde som viser størrelsen på den ferdige garasjen.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har de siste dagene vridd hodet mitt for å finne optimal utnyttelse av de magiske 38m2. Jeg har vurdert flere planløsninger med en diskret kontordel i kinoen og andre løsninger der rommene er separate. Jeg har mer eller mindre konkludert med at jeg bør skille de to behovene i separate rom. Med fratrekk for kontor og rom-i-rom løsning regner jeg med at nettoarealet i den ferdige kinoen ender opp på et sted mellom 18m2 og 20m2. Ikke enormt, men i alle fall større enn de 12m2 jeg maksimalt ville klart å få til i kjelleren. Innvendig takhøyde i kinoen ender opp på i overkant av 2,2m.

Ønsket mitt er å bygge en falsk vegg med lydtransparent lerret og så sette høyttalerne bak denne. Lyd- og bildekomponenter satser jeg på å sette i et rack i kontordelen og så styre med en eller annen form for universalkontroll (kanskje nettbrett, eller lignende).

På grunn av at utearealet har spist opp det meste av de midlene jeg ønsket å bruke til kinoen, blir det mest sansynlig billig (brukt?) utstyr i kinoen til å begynne med. Så får vi heller oppgradere litt etterhvert. I begynnelsen vil jeg uansett prioritere penger/arbeid til selve rommet, slik at utgangspunktet blir best mulig. Utstyr blir ikke kjøpt inn før byggingen har kommet så langt at jeg kan se lyset i enden av tunnelen.

Vedlagt er en foreløpig skisse over rommet. Denne vil mest sannsynlig bli endret mange ganger før jeg er i mål.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ligger ann til å kunne bli en flott kino dette.

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde en liten tur til Oslo i sommer. Da benyttet jeg anledningen til å besøke AVshop sine lokaler på Alnabru. Jeg fikk en hyggelig omvisning og en demonstrasjon i kinoen.

Jeg ble mer eller mindre forelsket i reclinerstolene i kinoen og håper virkelig at jeg får råd til å benytte disse i min egen kino.

Jeg har aldri før sett et lydtransparent lerret brukt i en "hjemmekino" og fryktet forringelse av bildet på et slikt. Frykten viste seg å være uberettiget. Bildet så helt supert ut i denne kinoen! Hvis jeg ikke får store problemer med bildestørrelsen (kasteavstand etc.) har jeg nå bestemt meg for at høyttalerne skal plasseres bak lerretet. :-D

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Fronthøyttalere i hus

I løpet av de siste månedene har jeg lyttet til en lang rekke høyttaleroppsett fra ulike produsenter (B&W, Dali, Canton, Audiovector, Monitor, Klipsch, System Audio og JBL). Jeg må ærlig innrømme at jeg blir like mektig imponert hver eneste gang jeg blir demonstrert et høyttalerpar. I mine ører høres det aller meste fantastisk ut og jeg har store problemer med å skille de ulike høyttalerne fra hverandre (vel å merke innen samme prisgruppe).

Jeg innser at min erfaring og mine kunnskaper innen lyd og bilde er langt under middels og hadde derfor bestemt meg for å la lommeboken bestemme. Det er fremdeles mange måneder til kinobyggingen har kommet så langt at det er på tide å handle utstyr. Mentalt siktet jeg meg inn på å kjøpe fronthøyttalere i prisklassen 5-6 tusen.

Men så er det noe som heter impulskjøp da. Forrige uke oppdaget jeg at en butikk i Bergen hadde tilbud på et høyttalerpar, som er en god del dyrere enn hva jeg hadde sett for meg å starte med. Jeg ba om (nok en) demonstrasjon og vandret lykkelig ut av butikken med et par Klipsch RF-82 mk.II nesten 8000 kroner fattigere.

Jeg har lånt meg en gammel reciever og har lyttet lykkelig til musikk i timevis hver eneste dag siden jeg kjøpte høyttalerne. Nå gleder jeg meg enda mer til jeg får et dedikert rom, der jeg kan spille høyere og senere på kvelden enn jeg kan nå.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Utgraving startet

Da er vi endelig i gang etter ferien. På fredag startet entreprenøren med planering av garasjetomten. I den delen av garasjen hvor kinoen skal bygges, graver han 40 cm dypere, slik at jeg får isolasjon i gulvet.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med de første spadetak
    Alltid morsomt å følge byggetråder helt fra starten.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TimberRidge
    I løpet av de siste månedene har jeg lyttet til en lang rekke høyttaleroppsett fra ulike produsenter (B&W, Dali, Canton, Audiovector, Monitor, Klipsch, System Audio og JBL). Jeg må ærlig innrømme at jeg blir like mektig imponert hver eneste gang jeg blir demonstrert et høyttalerpar. I mine ører høres det aller meste fantastisk ut og jeg har store problemer med å skille de ulike høyttalerne fra hverandre (vel å merke innen samme prisgruppe).

Jeg innser at min erfaring og mine kunnskaper innen lyd og bilde er langt under middels og hadde derfor bestemt meg for å la lommeboken bestemme. Det er fremdeles mange måneder til kinobyggingen har kommet så langt at det er på tide å handle utstyr. Mentalt siktet jeg meg inn på å kjøpe fronthøyttalere i prisklassen 5-6 tusen.

Men så er det noe som heter impulskjøp da. Forrige uke oppdaget jeg at en butikk i Bergen hadde tilbud på et høyttalerpar, som er en god del dyrere enn hva jeg hadde sett for meg å starte med. Jeg ba om (nok en) demonstrasjon og vandret lykkelig ut av butikken med et par Klipsch RF-82 mk.II nesten 8000 kroner fattigere.

Jeg har lånt meg en gammel reciever og har lyttet lykkelig til musikk i timevis hver eneste dag siden jeg kjøpte høyttalerne. Nå gleder jeg meg enda mer til jeg får et dedikert rom, der jeg kan spille høyere og senere på kvelden enn jeg kan nå.
    Gratla!!
    Er også på utkikk etter høytalere...kan jeg spørre hvor du fikk kjøpt høytalerene dine? :-)

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thorvald30
    Gratla!!
    Er også på utkikk etter høytalere...kan jeg spørre hvor du fikk kjøpt høytalerene dine? :-)
    Jeg kjøpte høyttalerne på Musik Magazinet i Bergen.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var tomten ferdig planert, gruset og komprimert. Klar for muring.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skisse av drømmen

Jeg har lekt meg litt med Sketchup de siste par dagene. Jeg laget en enkel skisse over hvordan (drømme)kinoen kan bli seende ut. Kvaliteten på tegningen er langt fra det nivået enkelte andre her på forumet klarer å trylle fram, men dette er tross alt mitt første forsøk på å tegne i 3 dimensjoner. 8) Jeg har tegnet inn falsk vegg med høyttalerne bak lerret/rammer med høyttalerstoff.

Utstyret jeg drømmer om i kinoen er som følger:

Fronter: Klipsch RF-82 MkII (Kjøpt) :grin:
    Senter: Klipsch RC-64 MkII
    Surround: Klipsch RS-62 MkII (evt 52 eller 42)
    Subwoofer(e): SVS PB13-Ultra DSP (overkill?) :shock:
    Projektor: Sony VPL-HW30
    Lerret: Dreamscreen rammelerret med 4K lydtransparent duk.

Jeg regner med å måtte begynne med utstyr som ligger flere klasser lavere enn denne drømmen. Jeg får heller oppgradere litt etter hvert.
    Jeg må nok starte med billigere sub og projektor. Surround back venter jeg med og jeg vil muligens benytte et par gamle enkle satelitthøyttalere på sidene.
    Senteren håper jeg å få råd til før innvielsen, slik at lyden forfra blir så god som mulig. Det er mulig jeg også må vente med falsk vegg og lydtransparent lerret.

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir en knall kino! Gleder meg til å følge denne tråden. Regner med at 3xsvs kommer til å blåse fletta av de fleste i dette rommet :twisted:
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kraftig receiver, eller receiver+effekt?

Jeg funderer litt på hvilke komponenter som vil gi best mulig lydtrykk (effekt) i kinoen uten å flate lommeboken helt.

Enten må jeg fleske til og kjøpe en receiver fra øverste hylle. Disse har mange funksjoner som jeg strengt tatt ikke trenger.
    Eller så kjøper jeg en receiver som har akkurat det jeg trenger og supplerer med en effektforsterker.

Jeg vurderer å kjøpe en Emotiva XPA-3 til å drive frontrekken og så en rimeligere receiver, som kan drifte surround-høyttalerne.

Noen som har forslag til en god og rimelig 7.1 receiver, som har mulighet for pre-out? :???:

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Effektforsterker bestilt

Da har jeg gjort et impulskjøp... Ikke rart lommeboken alltid føles flat... 8)

En Emotiva XPA-5 er nå på vei til JetCarrier. Den dukker vel da opp hos meg i slutten av oktober. :-D

Håper jeg finner en rimelig og god receiver med pre-out. Kanskje det finnes noe på brukten?

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TimberRidge
    Da har jeg gjort et impulskjøp... Ikke rart lommeboken alltid føles flat... 8)

En Emotiva XPA-5 er nå på vei til JetCarrier. Den dukker vel da opp hos meg i slutten av oktober. :-D

Håper jeg finner en rimelig og god receiver med pre-out. Kanskje det finnes noe på brukten?
    Tror dette er et meget godt valg. Skriv litt om hvordan den er når du får den, ok?
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Delthral
    Tror dette er et meget godt valg. Skriv litt om hvordan den er når du får den, ok?
    Det skal jeg gjøre. Jeg tipper at selv mine uerfarne ører vil høre forskjell. I dag har jeg en lånt gammel Onkyo TX-SV828THX tilkoblet høyttalerne. En Logitech Squeezebox streamer lyd trådløst fra min PC.

Jeg må ellers si at jeg er imponert over effektiviteten til disse amerikanerne. Bare et par timer etter at betalingen var sendt via PayPal, fikk jeg melding fra FedEx om at pakken er hentet hos Emotiva og på vei til JetCarrier i New Jersey. :-D

Newcomer Aquaplex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nydelig forsterker du har bestilt Samt et meget spennende prosjekt

Tør jeg spørre om hvor dyre de $899 ble i norske kroner med frakt og all ting? Vurderer selv å bestille fra Emotiva..

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aquaplex
    Tør jeg spørre om hvor dyre de $899 ble i norske kroner med frakt og all ting? Vurderer selv å bestille fra Emotiva..
    Denne uken har Emotiva 10% på alle forsterkere. Prisen ble da $809,1. Det tilsvarer ca. 4700,-. (Dette inkluderer frakt innad i USA).
    I tillegg kommer så frakt med JetCarrier fra USA til Norge, som for denne forsterkeren kommer på 495,- (Pakken veier 38 kg!)
    På toppen av dette kommer moms på ca. 1300,-
    Forsterkeren er da ferdig fortollet og ligger på JetCarrier sitt lager i Tistedal.
    Jeg har ikke fått vite eksakt pris for frakt fra Tistedal til Bergen, men har fått en antydning på 400.-
    Totalt vil prisen da bli ca. 6900,- levert hjem til meg.

Newcomer Aquaplex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi! Ikke værre nei Her får man mye power og god lyd for en rimelig penge. Jeg har alltid blitt "skremt" med at man må minimum regne med 10 gangern når man handler fra USA.
    Da ble det ennå mer aktuelt for meg å handle direkte fra USA. Supert

Tusen takk for svar. Og gleder meg til å følge dine hjemmekino planer videre.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir det gøy å følge med på fremover