TimberRidge bygger kino i garasjen - Premiære - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 10 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 181
    Newcomer TimberRidge sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Bakhøyttalere

Det er snart på tide å få på plass høyttalerne.

I den sammenheng lurer jeg på dette med bakhøyttalere i et 7.1 oppsett. Skal disse være rettet mot sweetspot, eller bør de lage diffust lydbilde?

Jeg har planlagt å bruke Klipsch RB-61 II som bakhøyttalere. Jeg kan også enkelt bytte disse i et ekstra par RS-52 II, som forøvrig også skal brukes som surround-kanaler. Hva vil gi best lyd i sweetspot?
    SONY VPL-HW50 | Dreamscreen 106" akustisk lettet | ONKYO | EMOTIVA | Klipsch 7.1 | SVS PB13

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TimberRidge
    Det er snart på tide å få på plass høyttalerne.

I den sammenheng lurer jeg på dette med bakhøyttalere i et 7.1 oppsett. Skal disse være rettet mot sweetspot, eller bør de lage diffust lydbilde?

Jeg har planlagt å bruke Klipsch RB-61 II som bakhøyttalere. Jeg kan også enkelt bytte disse i et ekstra par RS-52 II, som forøvrig også skal brukes som surround-kanaler. Hva vil gi best lyd i sweetspot?
    Er mange meninger og tråder rundt dette- For filmbruk så skal vel også slik at bakhøyttalerne akkuratt som sidehøytalerene skal bidra til å gi diffuslyd:
    Etter å ha lest mye rundt dette har jeg personlig oppsummert følgende konklusjoner:
    - Ingen fasit her
    - Avhenger i stor grad av avstand til høytaler: Er høyttalerne nærme sitteplassen er direkte-radierende høytalere mindre egnet og dipol er å foretrekke (gjelder både for side og bakhøytalere)
    - Ettersom mange kinorom er formet slik at sidehøytalere blir nærmere enn sidehøytalere ser man derfor ofte oppsett med dipol side og direkte bakhøytalere.
    - Ved bruk av direktestrålende bakhøytalere så skal jo disse uansett plasseres over ørehøyde og skal/bør ikke vinkles mot sittelplassen.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wicewolf
    Er mange meninger og tråder rundt dette- For filmbruk så skal vel også slik at bakhøyttalerne akkuratt som sidehøytalerene skal bidra til å gi diffuslyd:
    Etter å ha lest mye rundt dette har jeg personlig oppsummert følgende konklusjoner:
    - Ingen fasit her
    - Avhenger i stor grad av avstand til høytaler: Er høyttalerne nærme sitteplassen er direkte-radierende høytalere mindre egnet og dipol er å foretrekke (gjelder både for side og bakhøytalere)
    - Ettersom mange kinorom er formet slik at sidehøytalere blir nærmere enn sidehøytalere ser man derfor ofte oppsett med dipol side og direkte bakhøytalere.
    - Ved bruk av direktestrålende bakhøytalere så skal jo disse uansett plasseres over ørehøyde og skal/bør ikke vinkles mot sittelplassen.
    Takk for svar! Jeg ser at du har valgt dipoler i din kino. Jeg vil ha ca. samme avstand fra sweetspot til bak- og sidehøyttalerne.

Siden jeg har tilgang på et ekstra par RS-52 II, tror jeg at jeg begynner med det. RB-61 II kan til nød brukes på sone 2 ute i kontoret. Jeg kan sikkert senere teste med å bytte ut bakhøyttalerne, for å se hva jeg liker best.
    SONY VPL-HW50 | Dreamscreen 106" akustisk lettet | ONKYO | EMOTIVA | Klipsch 7.1 | SVS PB13

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siste rest av scenemolton er montert! Fronten av platået og trappetrinnene er nå kledd med stoffet. Jeg har ikke platet fronten av platået. Bak stoffet ligger nesten 2 m3 med Rockwool. Dette håper jeg vil fungere som demping. Jeg merket i alle fall stor forskjell i romklangen når jeg fyllte platået med Rockwool. Foran trappetrinnene har jeg festet en tynn trefiberplate, slik at ikke noen sparker hull i stoffet.

Min sønn, som har begynt på elektrikerutdanning har montert spotter i spotkassene for meg. Han trenger noe å øve på.

Nå mangler nesten bare teppet. Dessverre var jeg for sen med å bestille, så jeg får det ikke levert før etter påske. :sad:

I morgen blir det bare småflikking her og der. På lørdag må jeg få handlet litt mer trevirke. Jeg har selvfølgelig feilberegnet og trenger litt mer for å bygge frontveggen og lerretsramme. :???:

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har den obligatoriske påskeforkjølelsen slått til... :sad:

Jeg rakk bare en kort økt i dag, før jeg måtte kaste inn håndkledet. Jeg fikk stilmlesparklet kassen med tilluftsrøret fra kontoret til kinoen, samt montert døren i skilleveggen mellom kontoret og kinoens rom-i-rom.

Nå skal jeg sove til i morgen tidlig. Jeg håper at jeg er bedre da. Jeg må ut på en liten handlerunde etter litt utstyr og materialer, som jeg har glemt å kjøpe tidligere.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk handlet inn en god del i dag.

Etter handleturen, malte jeg materialene, som skal bli til lerretsveggen med to strøk matt sort maling. Jeg bygger reisverket med 36x68mm rekker etter vedlagt tegning. Fremkant av reisverket kommer 78,5 cm fra bakvegg.

Jeg har så vidt begynt med å skru opp reisverket. Det er påske, så det ble en lang, hyggelig familiemiddag i kveld. Fortsetter i morgen...

Jeg har planlagt å dekke reisverket med rammer kledd med høyttalerstoff.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag fikk jeg bygget rammeverket til lerretsveggen. Jeg malte gulvet bak veggen sort. Lysåpningen til lerretet er 2400x1350mm, noe som tilsvarer drøyt 108".

Jeg var redd for at bildet ville bli for stort til den relativt korte sitteavstanden, men når jeg ser veggen slik den står, kunne jeg faktisk ha ønsket meg bildet enda litt større. Gleder meg til lerretet er montert! :-D

Som vanlig er bildet tilnærmet ubrukelig. Dårlig kamera i batcave er ikke tingen... :?

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag har jeg pusset, grunnet og malt kontoret ferdig. I morgen satser jeg på å starte med gulvlegging. Så snart gulvet er på plass er det tid for kabeltrekking og oppmontering av utstyr.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk lagt gulv og montert taklys i kontoret i dag. Da gjenstår bare litt listing, så er kontoret klart for innflytting. Satser på å starte med kabeltrekking i morgen. Kanskje monterer jeg også opp noen høyttalere i kinoen.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag fikk vi trukket høyttalerkabler, HDMI-kabel og signalkabel til subwoofer i front. Det var mer arbeid å få kablene igjennom trekkerørene på de lengste strekkene enn jeg hadde forventet, men med god hjelp og litt tålmodighet, gikk det bra til slutt.

Jeg har benyttet 4mm2 høyttalerkabler fra Clas Ohlson. Tror dette blir mer enn godt nok til mitt bruk. Sub-kabelen er en rimelig 10m RCA-kabel og HDMI-kabelen på 10m er en billigvariant fra DealExtreme. Jeg har testet kablene på forhånd og de fungerer aldeles utmerket.

I morgen kommer forhåpentligvis teppeflisene. Ellers må jeg finne på noe annet å gjøre.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag kom endelig teppeflisene på lager. Jeg hentet dem etter jobb og brukte kvelden til å legge teppe. Teppeflisene er mørke og gråsvarte. Rommet er nå så mørkt at det er helt umulig å ta bilder der inne med kameraet mitt. Jeg får låne meg et bedre kamera, for å ta noen nye bilder en dag.

I morgen begynner jeg med å montere opp høyttalere og projektor. Jeg må også kjøpe noe materialer, som jeg skal bygge lerretsramme av. Jeg tenkte å lage en ramme lignende den som Hunsbedt har laget ved hjelp av utforinger til dører. Håper jeg får til å feste Dreamscreen V4 duken på den.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I går fikk jeg montert opp høyttalerne og projektoren. Jeg ble så ivrig at jeg bare måtte henge opp lerretsduken for å teste litt lyd og bilde. Holdt på til langt på natt.

Jeg hører at det er mye som må justeres for å få lyden riktig. :???: Jeg koblet bare opp Onkyoen og testet med litt musikk. Det ble veldig skarpt i kantene, så jeg må nok inn med noe demping. Kan hende det blir litt bedre når stolene kommer på plass.

Lerretet var jeg skuffet over. Jeg mottok en stor papprull fra AVShop. Jeg har ikke pakket denne ordentlig ut enda. Det ligger til sammen 3 duker inni her sammen med noen festelister. I tillegg mottok jeg en plastpose med enda en duk. Jeg regnet med at dette er den nye topcoaten, som de snakker om på nettbutikken.

Denne duken hadde forferdelig mange bretter og rynker, som virker helt umulig å få bort. Mitt håp nå er at AVShop har byttet duken i lerretspakken og at denne duken er den gamle topcoaten, som de bare har lagt ved som en slags reserve. Noen som vet?

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny milepæl! I dag ble jeg ferdig med lerretet. :-D

Jeg har ikke fått hengt det opp enda, men det står endelig ferdig i rammen sin.

Først slet vi noe voldsomt med å få kappet utforingene i 45 graders vinkel og montere dem i 90 graders vinkel. Etterpå viste det seg at vi manglet ordentlig lim til å feste monteringslistene. Statoil ble redningen. Til slutt brukte jeg lang tid på å feste duken i monteringslistene, men resultatet ser nå supert ut! :-D

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Klart til premiære

Etter et avbrudd pga. reise med jobben, ble lerretet ferdig hengt på plass på torsdag. Fredagen gikk med til testing og justeringer. Bildet er bare helt fantastisk! Superskarpt, lyst og klart med tilstrekkelig dyp sort der det trengs.

Jeg er ikke fornøyd med lyden! Her må det demping til! Det er en del ekko og unaturlig lyd i rommet. Jeg har i dag fyllt noen stoffposer med Rockwool, som jeg har plassert bak lerretet. Det ble da en del bedre, men jeg må nok opp med noe demping i førsterefleksjonspunktene også.

Det gjenstår også å lage rammer kledd i høyttalerstoff rundt lerretet. Ellers er kinorommet stort sett ferdig.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Premiære

Jeg klarte ikke å vente til rammene rundt lerretet og dempeplater ble ferdig. Etter en siste runde med romkorrigering på receiveren, ble lyden rimelig bra. Ikke perfekt, men fullt brukbar til premiærevisning.

Første film ut ble selvfølgelig Star Wars. Selv om jeg har sett filmen minst 250 ganger tidligere, ble det suksess. :grin: Med det store, sylskarpe bildet, oppdaget jeg detaljer, som jeg ikke har lagt merke til tidligere. Jeg ergret meg stort over den relativt dårlige kvaliteten på de nye scenene som ble lagt til i special edition.

Jeg er nå redd for at fremdriften på de resterende arbeidene, i kinoen og kontored ved siden av, vil bli forsinket av filmtitting i tide og utide.

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TimberRidge
    Jeg er nå redd for at fremdriften på de resterende arbeidene, i kinoen og kontored ved siden av, vil bli forsinket av filmtitting i tide og utide.
    Disiplin mann
    Gjør litt arbeid og bygg opp "flexitid" som disponeres til film etc

Herlig å være så nær fullførelse av rommet tenker jeg, jeg er et godt stykke tidligere i fasen men så langt, bank i bordet, har progresjonen vært god.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meneehh... hva men noen bilder a´?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut! Alltid motiverende når en kan se resultater av innsatsen!

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Halair
    Disiplin mann
    Gjør litt arbeid og bygg opp "flexitid" som disponeres til film etc

Herlig å være så nær fullførelse av rommet tenker jeg, jeg er et godt stykke tidligere i fasen men så langt, bank i bordet, har progresjonen vært god.
    Jeg kjøpte inn noen lister og lekter til å bygge rammer av på lørdag, men de ble liggende i garasjen. Selvdisiplin har jeg tydeligvis ikke. :?

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Meneehh... hva men noen bilder a´?
    Bilder kommer så snart jeg får lånt meg et kamera som klarer å ta bilder i rommet. Med scenemolton og svart teppe i rommet, blir det bare grøt med det kameraet jeg har.

Side 9 av 10 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •