TimberRidge bygger kino i garasjen - Premiære - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 10 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 181
    Newcomer TimberRidge sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da var jeg forhåpentligvis endelig ferdig med sparklingen. I morgen står det pussing på programmet, før jeg eventuelt sparkler små ujevnheter og maler tak og vegger med et strøk grunning.

Muligens kommer elektrikeren innom enten i morgen, eller på fredag, mens jeg er på jobb. Da skal han koble opp lysbrytere og stikkontakter.

Neste steg da blir å lage hull til ventilasjonen og bygge frontveggen og platået til mulig fremtidig rad 2.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter et par dagers "ferie" fra kinobygging, er jeg endelig i gang igjen. Jeg har nå sparklet ferdig skilleveggen mot kontordelen av garasjen. Jeg har også pusset tak og vegger i kinoen. Jeg har nå innsett at den værste jobben i verden ikke er å sparkle - det er å pusse! :???:

Etter å ha gjort grundig rent, bestemte jeg meg for å male et strøk med grunning på tak og vegger. Dette er kanskje ikke nødvendig, siden jeg skal kle med stoff, men jeg fikk det for meg at eventuelt lim vil sitte bedre på en grunnet flate enn rett på gipsplatene. Dessuten binder malingen opp eventuelle rester av støv fra pussingen.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir bra!

Hvis du skal kle veggene med molton kan det kanskje være lurt å grunne/male med sort maling før du fester stoffet, slik at du ikke får noen hvite glipper hvis du skulle være uheldig å få glipper noen steder.

Sitat Opprinnelig postet av TimberRidge
    ...Jeg har nå innsett at den værste jobben i verden ikke er å sparkle - det er å pusse! :???: ...
    Kunne ikke blitt mer enig! Sparklingen er nesten moro direkte sammenliknet med pussing og alt støvet det medfører.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Hvis du skal kle veggene med molton kan det kanskje være lurt å grunne/male med sort maling før du fester stoffet, slik at du ikke får noen hvite glipper hvis du skulle være uheldig å få glipper noen steder.
    Jeg har tenkt tanken selv. Muligens maler jeg en stripe der skjøtene vil komme.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag har jeg bare pusset skilleveggen mot kontoret og grunnet den et strøk med maling. Ellers har jeg ryddet litt, slik at det er klart til elektrikeren kommer i morgen.

Jeg håper virkelig at han kommer i morgen! Han skulle ha kommet torsdag eller fredag, men han ble syk. Jeg kommer ikke så mye videre, før han har gjort seg ferdig. :???:

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag har jeg tatt hull i veggene for ventilasjonen. Jeg tar inn frisk luft bak den falske lerretsveggen og suger den ut diagonalt gjennom rommet, bak sitteplassene. Jeg kjøpte to vanlige skruventiler, som jeg har pusset, primet og lakket med sort matt lakk fra Biltema.

Jeg har også startet på spotkassene. Hvis elektriker kommer i morgen, skal spotkassene gjøres ferdig da. Da kan jeg også endelig starte på lerretsveggen og platå bak for rad 2.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Center og bass på plass

I dag kom en spennende pakke i Posten: Klipsch RC-64 II. Da er alle 7 hovedhøyttalerne på plass...

For å toppe dette, kom Schenker i kveld for å levere enda en godbit: 1 pall a 76 kg med SVS PB-13 Ultra DSP!

Åååååååå, som jeg gleder meg!!!! :-D
    Jeg MÅ bli ferdig før påske!!!

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Venter fremdeles på elektrikeren. Fryktelig irriterende når de ikke kommer som avtalt!

Nå har jeg kjøpt tapetlim. Jeg testet ved å lime opp et lite stykke molton på veggen i går. Sitter som støpt og ingen merker. Jeg ser derfor for meg å lime scenemolton på tak og vegger med tapetlim. Stifter muligens i kantene.

Jeg har også kjøpt et lite spann med svart matt maling. Denne vil jeg bruke der hvor skjøtene og endene av stoffet kommer, samt på treverket bak lerretet.

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De som sier sex er digg har aldri fått STOOORE AV-pakker i posten. hehe.
    Bare så synd at godfølelsen varer bare noen dager så blir man vanemenneske igjen helt til oppgraderingsspøkelset banker på og VISA'en slites på nytt. Så er det på'n igjen.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Delthral
    De som sier sex er digg har aldri fått STOOORE AV-pakker i posten. hehe.
    Bare så synd at godfølelsen varer bare noen dager så blir man vanemenneske igjen helt til oppgraderingsspøkelset banker på og VISA'en slites på nytt. Så er det på'n igjen.
    Jeg får ikke testet utstyret før rommet er ferdig, så det kommer nok til å ta en stund før jeg begynner å tenke oppgradering...
    :-D
    Dette er også mitt aller første anlegg. Det blir nok mange måneder fremover med morsom eksperimentering og nytelse. 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Føøøøøøøøøøøølgeeeeer med videre!!

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Signatur

Nå som kinorommet nærmer seg ferdig, tenkte jeg at det kunne passe å opprette en forum-signatur, som viser hvilket utstyr jeg har kjøpt...
    SONY VPL-HW50 | Dreamscreen 106" akustisk lettet | ONKYO | EMOTIVA | Klipsch 7.1 | SVS PB13

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig kom elektriker for å gjøre seg ferdig! Så snart alt var koblet og montert, skrudde jeg det meste ned igjen. :wink: De eneste kontaktene som ble stående, er de jeg skal bygge rundt. To kontakter havner inni kasser for montering av spotlights og en kontakt havner under platået for fremtidig rad 2 (denne kontakten skal blant annet servere strøm til reclinersofaen og et par USB-ladere).

Jeg begynte dagen med å gipse ferdig en kasse rundt tilluftsrøret til kinoen. Kinoen vil hente frisk luft fra kontoret og "brukt" luft suges ut i garasjen.

Jeg ble nesten ferdig med spotkassene og rammeverket for platået i dag. I morgen fyller jeg platået med Rockwool, før jeg monterer gulvplatene. Senere på dagen håper jeg å få hjelp til å begynne å kle tak og vegger med scenemolton. Jeg regner med at rommet ikke vil være til å kjenne igjen etter at dette er kommet på plass. Batcave here we come!
    SONY VPL-HW50 | Dreamscreen 106" akustisk lettet | ONKYO | EMOTIVA | Klipsch 7.1 | SVS PB13

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trekking av stoff måtte utsettes til i morgen, men jeg fikk i alle fall gjort ferdig platået bak i "salen".

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Scenemolton

Jeg var klar over at scenemolton ville ta tid å få på plass. At det ville ta SÅ mye tid, hadde jeg ikke sett for meg!

Tre dager har min far og jeg brukt på å kle tak og vegger med scenemolton. Mine to sønner hjalp også til med taket. Stoffet ble limt til tak og vegger med tapetlim. Jeg var litt redd for at dette ikke ville holde godt nok, men det sitter dønn fast.

Etterhvert som arbeidet skred fram, måtte vi til med mer og mer lys i rommet, for å kunne se hva vi holdt på med. Effekten av stoffet mer enn rettferdiggjør arbeidet med å henge det opp! Akustikken i rommet ble også litt mer behagelig etter at veggene ble kledd i stoff. Det gjenstår å kle lyskassene og døren.

Alt i alt er jeg meget fornøyd.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt av en jobb du har lagt ned den siste tiden. Bra jobb med moltontrekkingen! Hvordan var det å få det pent i skjøtene?

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Litt av en jobb du har lagt ned den siste tiden. Bra jobb med moltontrekkingen! Hvordan var det å få det pent i skjøtene?
    Skjøtene ble grei nok, men ikke perfekt. Stoffet er ikke akkurat helt dødt, så uansett hvor rett kanten var renskåret før oppsetting, ble ikke kantene rette når vi var ferdig med limingen. Stoffrullen har 3 meter bredde, så vi fikk i alle fall minst en rett kant å forholde oss til på hver stofflengde. Det var også mulig å dra skjøtene sammen før limet tørket.

På forhånd hadde jeg malt vertikale striper med svart maling i hjørnene og de stedene der jeg beregnet at skjøtene ville ligge. Hvis jeg står lenger fra enn ca. en meter, er skjøtene nesten usynlige - og det er med til sammen 1800W flombelysing! Når rommet står ferdig, vil det være belyst med bare 6 små spotter. Jeg regner med at det nesten kan bli et problem å gå mellom døren og stolene uten å snuble. Så mørkt har rommet blitt.

Jeg vurderte flere ganger om jeg heller skulle male rommet med en matt sortmaling, men jeg er glad for at jeg valgte å ta jobben med å legge molton. Sortvået i rommet hadde blitt betydelig dårligere med maling.

Uansett - å legge scenemolton på vegger og ikke minst i tak, er ikke en enmannsjobb! Uten god hjelp hadde det ikke vært mulig å få til.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TimberRidge
    Skjøtene ble grei nok, men ikke perfekt. Stoffet er ikke akkurat helt dødt, så uansett hvor rett kanten var renskåret før oppsetting, ble ikke kantene rette når vi var ferdig med limingen. Stoffrullen har 3 meter bredde, så vi fikk i alle fall minst en rett kant å forholde oss til på hver stofflengde. Det var også mulig å dra skjøtene sammen før limet tørket.

På forhånd hadde jeg malt vertikale striper med svart maling i hjørnene og de stedene der jeg beregnet at skjøtene ville ligge. Hvis jeg står lenger fra enn ca. en meter, er skjøtene nesten usynlige - og det er med til sammen 1800W flombelysing! Når rommet står ferdig, vil det være belyst med bare 6 små spotter. Jeg regner med at det nesten kan bli et problem å gå mellom døren og stolene uten å snuble. Så mørkt har rommet blitt.

Jeg vurderte flere ganger om jeg heller skulle male rommet med en matt sortmaling, men jeg er glad for at jeg valgte å ta jobben med å legge molton. Sortvået i rommet hadde blitt betydelig dårligere med maling.

Uansett - å legge scenemolton på vegger og ikke minst i tak, er ikke en enmannsjobb! Uten god hjelp hadde det ikke vært mulig å få til.
    Et tips med tanke på skjøtene, er å først overlappe, deretter skjære over begge "stoff-stykkene" med en stoffkniv (Stoff & Stil - Det er dessverre oppstÃ¥tt en feil. Man må naturligvis benytte en lang linjal eller lignende, slik at man får et fint kutt.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Et tips med tanke på skjøtene, er å først overlappe, deretter skjære over begge "stoff-stykkene" med en stoffkniv. Man må naturligvis benytte en lang linjal eller lignende, slik at man får et fint kutt.
    Vi vurderte metoden med overlapping, men slo det fra oss. Det viste seg at det ville bli vanskelig å skjære stoffet på veggen, uten å skade gipsplatene.

Moltonstoffet virket ved første øyekast å være ganske "løst", da det loer ganske lett. Det viste seg likevel å være vanskelig å skjære, selv med stoffkniv, fordi det er vevd med kraftige bomullstråder. Nå brukte vi riktignok sponplategulvet som underlag. Med et hardere underlag er det mulig at skjæringen hadde gått lettere.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag har jeg trukket lyskassene med scenemolton. Jeg har også malt dørkarmen og sidene på døren med matt sort maling. Fronten på døren skal trekkes med scenemolton.

Det er ikke lett å ta bilder i rommet nå. Kameraet jeg bruker har også sett bedre dager. :???:

Side 8 av 10 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •