TimberRidge bygger kino i garasjen - Premiære - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 10 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 181
    Newcomer TimberRidge sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sparkling

I dag ble jeg ferdig med første strøk med sparkel i kinorommet. Sparkling og pussing er noe av det kjedeligste jeg vet om. Jeg gleder meg til jeg er ferdig med dette! :???:

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Feilberegning

En eller annen tosk (meg) har totalt feilberegnet hvor mye isolasjon som ville gå med til kinobyggingen. Jeg har hele 16 pakker med isolasjon til overs! Litt går vel med til bassfeller og slikt, men generaltabbe er det uansett... :???:

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TimberRidge
    En eller annen tosk (meg) har totalt feilberegnet hvor mye isolasjon som ville gå med til kinobyggingen. Jeg har hele 16 pakker med isolasjon til overs! Litt går vel med til bassfeller og slikt, men generaltabbe er det uansett... :???:
    De fleste (seriøse) byggforretninger tar heldigvis slikt i retur, så du trenger antakelig ikke å piske deg selv for hardt. :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg og gjekk på den smellen. Kjøpte vel dobbelt så mykje isolasjon som eg trengte. Det var ingen problem å levera det tilbake der eg kjøpte det.

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja sparkling er ikke akkurat noe av det morsomste man kan bedrive tiden med. Beundrer malere som har gjort dette til sitt levebrød.
    Ellers er det bra fremgang her nå. Morsomt å følge med

Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner virkelig å komme seg her ja!

Gratulerer med fete "julepakker" også. Godt å se at det er noen som mener julen varer helt til påske.

Lekter du ut hele rommet og dekker med molton eller bare deler?
    Og hvor mye av dette vil du fylle med isolasjon?
    Har du noen i nærheten som er flink på lyd så har du i alle fall gode muligheter for å dempe rommet som du ønsker.
    "Luck is my middle name....Mind you,my first name is Bad." -Rincewind

The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed

Byggetråd

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Paradiso
    De fleste (seriøse) byggforretninger tar heldigvis slikt i retur, så du trenger antakelig ikke å piske deg selv for hardt.
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Eg og gjekk på den smellen. Kjøpte vel dobbelt så mykje isolasjon som eg trengte. Det var ingen problem å levera det tilbake der eg kjøpte det.
    Jeg tror faktisk at jeg beholder den likevel. Jeg skal isolere taket i kjelleren til sommeren og da får jeg sikkert bruk for alt sammen og mere til... :-)

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nabon
    Ja sparkling er ikke akkurat noe av det morsomste man kan bedrive tiden med. Beundrer malere som har gjort dette til sitt levebrød.
    Ellers er det bra fremgang her nå. Morsomt å følge med
    Jeg kunne i alle fall aldri blitt maler...

I dag ble jeg ferdig med andre laget sparkel. Jeg gleder meg til jeg er ferdig... Jeg skal spare dere for nok en kjedelig bildeserie av gipsplater med sparkel...

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kvindølen
    Gratulerer med fete "julepakker" også. Godt å se at det er noen som mener julen varer helt til påske.
    Hva mener du? Gjør den ikke det altså? :razz:

Sitat Opprinnelig postet av Kvindølen
    Lekter du ut hele rommet og dekker med molton eller bare deler? Og hvor mye av dette vil du fylle med isolasjon?
    Har du noen i nærheten som er flink på lyd så har du i alle fall gode muligheter for å dempe rommet som du ønsker.
    Jeg har ikke tenkt å lekte ut. Moltonen er ment til å kle tak og vegger med et sort materiale som absorberer mest mulig lys. Alternativet er å male med en sort matt maling, men jeg tror (og håper) at det blir vel så bra med stoff.

Akustikken vil jeg forsøke å justere med bassfeller og absorbsjonsplater (og eventuelt diffusorer). Jeg kjenner dessverre ingen eksperter, så her blir det prøving og feiling til evigheten og forbi...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Bodø
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig artig å følge tråden din! Dette blir helt rått!
    Jeg arbeider mye for tiden i min egen kino, og det ser ut som vi har kommet akkurat like langt i byggingen.

Kjenner jeg er litt "svartsjuk" på den nye projektoren din 8) håper jeg selv klarer å skrape sammen nok penger til å komme opp på det nivået!

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kinobyggern
    Veldig artig å følge tråden din! Dette blir helt rått!
    Jeg arbeider mye for tiden i min egen kino, og det ser ut som vi har kommet akkurat like langt i byggingen.

Kjenner jeg er litt "svartsjuk" på den nye projektoren din 8) håper jeg selv klarer å skrape sammen nok penger til å komme opp på det nivået!
    Takk for det. Jeg håper at resultatet blir noenlunde som planlagt. Noen endringer blir det underveis, men det får man bare ta som det kommer. Din egen kino ser også ut til å bli flott. Pilastre og greier...

Jeg fikk så vidt testet projektoren for et par dager siden. Jeg fikk da sammenlignet med en Epson EH-TW6100 hos min far (som har rigget til kino i stuen). Bildet på de to projektorene kunne nesten ikke sammenliknes! Epsonen har et flott bilde, men da vi fyrte opp Sonyen begynte vi nesten å lure på om Epsonen bare var en 720p projektor. Det var rett og slett klasseforskjell. Men så er prisen nesten tregangen også, så det skulle vel bare mangle. 8-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moltonen er ment til å kle tak og vegger med et sort materiale som absorberer mest mulig lys. Alternativet er å male med en sort matt maling, men jeg tror (og håper) at det blir vel så bra med stoff.
    Du vil nok bli veldig fornøyd med det valget. Maling blir ikke like absorberende som molton. Jeg dekket selv alle vegger med sort molton, og er storfornøyd.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Valg av subwoofer

Det er på tide å bestille subwoofer.

I utgangspunktet så jeg for meg å kjøpe en SVS PB13-ultra, for så å supplere med en eller to til senere, hvis "behovet" melder seg. :wink:

Jeg har i det siste lest gode omtaler av SVS SB13-ultra. Denne ser ut til å være nettere og mer plasseringsvennlig (og billigere).

Er det noen som har noen formening om hvilken av disse som vil være best til mitt behov? Andre subwoofere i samme prisleie kan også vurderes. Kinoen vil bli brukt 99% til film, men det kan også tenkes at jeg låser meg inn for å høre god musikk en mørk vinternatt.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil nok bli veldig fornøyd med det valget. Maling blir ikke like absorberende som molton. Jeg dekket selv alle vegger med sort molton, og er storfornøyd.
    Høres bra ut. Kinoen din har jo blitt helt fantastisk!

Jeg ser at du har brukt stifter og borrelås for å feste stoffet. Sitter dette godt nok? Blir stoffet hengende i buer mellom borrelåsene, eller får du det slett inntil veggen? Er det vanskelig å få til overgangene uten å få gliper?

Jeg hadde tenkt å bruke tapetlim eller liknende, men din løsning ser ut til å være smartere.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er på tide å bestille subwoofer.

I utgangspunktet så jeg for meg å kjøpe en SVS PB13-ultra, for så å supplere med en eller to til senere, hvis "behovet" melder seg. :wink:

Jeg har i det siste lest gode omtaler av SVS SB13-ultra. Denne ser ut til å være nettere og mer plasseringsvennlig (og billigere).

Er det noen som har noen formening om hvilken av disse som vil være best til mitt behov? Andre subwoofere i samme prisleie kan også vurderes. Kinoen vil bli brukt 99% til film, men det kan også tenkes at jeg låser meg inn for å høre god musikk en mørk vinternatt.
    Jeg har ikke prøvd SB-13, men hadde tidligere SB12-plus. Til filmbruk falt den helt igjennom. Fin til musikk, men en pingle på film. Hvis du har plass, ville jeg personlig mye heller satset på en PB/PC, når du nesten utelukkende skal bruke den til film. Nå er jo de veldig gode på musikk også, så jeg vil si valget ditt er enkelt. :-)

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke prøvd SB-13, men hadde tidligere SB12-plus. Til filmbruk falt den helt igjennom. Fin til musikk, men en pingle på film. Hvis du har plass, ville jeg personlig mye heller satset på en PB/PC, når du nesten utelukkende skal bruke den til film. Nå er jo de veldig gode på musikk også, så jeg vil si valget ditt er enkelt. :-)
    Hadde en formening om det, ja. Da blir det 99% sikkert en PB13-Ultra som får jobben med å riste kinoen min fremover.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut. Kinoen din har jo blitt helt fantastisk!

Jeg ser at du har brukt stifter og borrelås for å feste stoffet. Sitter dette godt nok? Blir stoffet hengende i buer mellom borrelåsene, eller får du det slett inntil veggen? Er det vanskelig å få til overgangene uten å få gliper?

Jeg hadde tenkt å bruke tapetlim eller liknende, men din løsning ser ut til å være smartere.
    Takk for det.

Ja, jeg hadde også først tenkt å bruke lim, men endte med å bruke borrelås og sortlakkerte stifter som jeg skjøt inn med trykkluftspistol. Det blir helt slett med bruk av bred borrelås, fordi man får spent den helt ut i bredden. Jeg vet ikke om jeg skrev det i min egen tråd, men som det fremgår av bildene der satt jeg opp sortmalte lister i hver overgang mellom breddene (hver 3. meter). Dette fordi borrelåsen dessverre løsnet litt fra molton-fibrene over tid. Jeg stiftet derfor i tillegg også her, etter jeg hadde spent det opp og festet med borrelåsen. Listene skjuler således disse stiftene og overgangen mellom hver bredde.

For meg var dette en veldig grei løsning, da jeg skulle dekke hele veggene. Jeg tror det ville blitt mye mer knoting dersom jeg skulle hatt lim i stedet for. :-) Uansett hva du velger, vil jeg anbefale å være to personer, selv om det er mulig å gjøre det alene.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det.

Ja, jeg hadde også først tenkt å bruke lim, men endte med å bruke borrelås og sortlakkerte stifter som jeg skjøt inn med trykkluftspistol. Det blir helt slett med bruk av bred borrelås, fordi man får spent den helt ut i bredden. Jeg vet ikke om jeg skrev det i min egen tråd, men som det fremgår av bildene der satt jeg opp sortmalte lister i hver overgang mellom breddene (hver 3. meter). Dette fordi borrelåsen dessverre løsnet litt fra molton-fibrene over tid. Jeg stiftet derfor i tillegg også her, etter jeg hadde spent det opp og festet med borrelåsen. Listene skjuler således disse stiftene og overgangen mellom hver bredde.

For meg var dette en veldig grei løsning, da jeg skulle dekke hele veggene. Jeg tror det ville blitt mye mer knoting dersom jeg skulle hatt lim i stedet for. :-) Uansett hva du velger, vil jeg anbefale å være to personer, selv om det er mulig å gjøre det alene.
    Bruk av lister ønsker jeg helst å unngå, fordi ønsker helt slette vegger. Jeg skal også kle taket. Kanskje det vil fungere å bare bruke stifter, eventuelt stifter og lim? Jeg regner med at stoffet vil bli hengende i kinoen til eventuelt neste eier velger å rive hele sulamiten.

Jeg ser at du lakkerte stiftene. Finnes det ikke sorte stifter? Brukte du vanlig spraylakk? Er stiftene synlige hvis du ikke gnir øynene inn i veggen?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk av lister ønsker jeg helst å unngå, fordi ønsker helt slette vegger. Jeg skal også kle taket. Kanskje det vil fungere å bare bruke stifter, eventuelt stifter og lim? Jeg regner med at stoffet vil bli hengende i kinoen til eventuelt neste eier velger å rive hele sulamiten.

Jeg ser at du lakkerte stiftene. Finnes det ikke sorte stifter? Brukte du vanlig spraylakk? Er stiftene synlige hvis du ikke gnir øynene inn i veggen?
    Ja, ser den at du helst vil unngå lister. Jeg lakkerte stiftene kun fordi jeg hadde tusenvis av blanke liggende fra før. :-) Det finnes sikkert sorte stifter å få kjøpt ferdig. Man kan se stiftene litt hvis man ser etter dem når lyset står på.

Du kan jo kanskje også få noen tips fra BEF, som ser ut til å være en kløpper på å spraye på kontaktlim for feste av molton. Personlig synes jeg det så vanskelig ut å få fint til, men blir sikkert bra hvis man har endel trening med slikt og/eller er mange medhjelpere til å feste stoffet.

Kombinasjon av "lettere" limtype enn kontaktlim (feks tapetlim) og stifter er kanskje ikke så dumt. Borrelåsen bygger jo littegrann ut, så hvis du vil ha fullstendig slette vegger er det kanskje best å velge lim og/eller stifter. Lykke til med valget. :-)

Fordelen er at du sikkert blir ganske så fornøyd uansett, når du dimmer ned lyset med sortmaskerte vegger og tak og får et flott bilde på lerretet.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, ser den at du helst vil unngå lister. Jeg lakkerte stiftene kun fordi jeg hadde tusenvis av blanke liggende fra før. :-) Det finnes sikkert sorte stifter å få kjøpt ferdig. Man kan se stiftene litt hvis man ser etter dem når lyset står på.

Du kan jo kanskje også få noen tips fra BEF, som ser ut til å være en kløpper på å spraye på kontaktlim for feste av molton. Personlig synes jeg det så vanskelig ut å få fint til, men blir sikkert bra hvis man har endel trening med slikt og/eller er mange medhjelpere til å feste stoffet.

Kombinasjon av "lettere" limtype enn kontaktlim (feks tapetlim) og stifter er kanskje ikke så dumt. Borrelåsen bygger jo littegrann ut, så hvis du vil ha fullstendig slette vegger er det kanskje best å velge lim og/eller stifter. Lykke til med valget. :-)

Fordelen er at du sikkert blir ganske så fornøyd uansett, når du dimmer ned lyset med sortmaskerte vegger og tak og får et flott bilde på lerretet.
    Takk for mange gode tips og råd!

Side 7 av 10 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •