TimberRidge bygger kino i garasjen - Premiære - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 181
    Newcomer TimberRidge sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Jeg brukte 5cm Jackofoam XPS utvendig på muren som jeg limte fast med en slags fliselim og pusset med murpuss og fiberduk til slutt. Ingen som ser at det ikke er betong
    Kanskje jeg skal forsøke på noe liknende, for å redusere problemet mest mulig.

Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Ser av skissen din at du tenker å plassere fuktsperra i den ytterste veggen. Er ikke helt sikker på at det er lurt, spesielt ikke med tanke på eventuelle kondensproblemer. Fuktsperre skal normalt være på varm side og kun trukket inn 5cm i veggen for å gi plass til elektrorør etc og unngå å punktere den. Om du plasserer den i ytterveggen risikerer du å få varm fuktig luft fra det innerste rommet stående imellom de to veggene hvor det ikke slipper ut pga plasten. Om ringmuren da i tillegg er uisolert risikerer du kondens som kan samle seg mellom veggene..ikkje bra...
    Huff! Det var det jeg var redd for. Nå er ytterveggene kommet opp, med plast og det hele. Jeg må se om jeg kan få laget til noe luftsirkulasjon mellom de to veggene på en eller annen måte, for å få fjernet den fuktige luften. Håper litt isolasjon på utsiden av ringmuren vil hindre det meste.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppdatert romplan

Jeg har oppdatert romplanen litt.

Jeg vil legge gulvet på 48mm lekter med Rockwool. Jeg vil så trekke alle strømkabler, høyttalerkabler, subwoofer signalkabler, nettverkskabler og HDMI under gulvet.

Jeg deler veggen i to. Først setter jeg opp 98x48mm reisverk med Rockwool og dobbel gips. Utenpå dette setter jeg så opp 48x48mm reisverk med Rockwool og enkel gips. Kabelrør fra gulvet kommer så opp inne i det innerste reisverket. Da slipper jeg å punktere den doble gipsveggen med en hel haug med veggbokser. Jeg regner med at det i teorien hadde vært bedre med 148x48mm isolert reisverk for å unngå triple leaf effekten. Problemet er at jeg ikke klarer å se for meg at jeg og alle mine tommeltotter klarer å lage presise hull i dobbel gips til alle veggboksene.

Jeg forkorter platået bak i rommet til det absolutt minimale. Det blir ingen rad 2 med det første, men jeg ønsker å ha platå likevel i tilfelle jeg ombestemmer meg. Det går jo også an å sette inn klappstoler eller lignende dersom jeg får besøk en gang. Jeg vil dekke fronten av platået med høyttalerstoff eller lignende og fylle det med Rockwool, så vil det kanskje hjelpe litt i forhold til å dempe rommet.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kjøpt byggevarer

Jeg har nå tømt den lokale Byggmakker for Rockwool og 98x48mm. 3 svære paller med Rockwool og nesten 300m med 98x48mm konstruksjonstrevirke. Materialene har blitt litt våte i vinterstormen. Jeg har nå lagt dem innendørs til tørking. Jeg rigget til sag og annet verktøy i garasjen i kveld. Bilen får stå utendørs så lenge det ikke er frost.

Satser på å sette i gang med bygging av gulvet i morgen etter jobb.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Plast på gulvet

Jeg måtte gjøre litt i dag, bare for å være kommet i gang.

Jeg har dekket betonggulvet med 0,2mm dampsperre. Vurderer å legge skumplast under lektene. Dette er noe jeg har til overs etter å ha lagt laminatgulv på loftet tidligere.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tilfarere på plass

Da er tilfarerne på plass.

Jeg fant i dag ut at jeg aldri mer vil kjøpe 98x48mm for å slisse opp til 48x48mm lekter, selv om det er 50% å spare. Bordsirkelsagen brukte lang tid på hver eneste lengde og på den femte laget den røyk og blålys før sikringen gikk. Det var vel den sagen. Jeg kjøpte den ny i fjor. Dyr var den også. :evil: Resten av lengdene måtte jeg slisse med en dårlig håndsirkelsag jeg kjøpte billig på CO for mange år siden.

I morgen skal jeg strekke trekkerør for alle kablene, som skal legges under gulvet. Så fyller jeg i med Rockwool og legger gulvsponplater.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spilling via AV-anlegg

Guttene mine lurer på om de får lov til å bruke kinorommet til å spille spill (mest FPS-spill og FIFA på Xbox360, PS3, Wii og PC).

Blir dette i det hele tatt mulig? Vil ikke receiver og/eller projektor lage forsinkelser som gjør spilling upraktisk?

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forklar dem at FPS-spill hører hjemme på PC

(Men nei, det bør gå helt fint å spille) 8)

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av r0ver2
    Forklar dem at FPS-spill hører hjemme på PC

(Men nei, det bør gå helt fint å spille) 8)
    Høres lovende ut. :-D
    SONY VPL-HW50 | Dreamscreen 106" akustisk lettet | ONKYO | EMOTIVA | Klipsch 7.1 | SVS PB13

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå angrer jeg litt på at jeg valgte å legge høyttalerkabler i gulvet. Jeg må jo detaljplanlegge hele reisverket på forhånd med tanke på hvor trekkerørene skal ligge. Dette kommer til å ta lang tid...

På den annen side blir jeg vel desto mer stolt av meg selv når (hvis) jeg får det til.
    SONY VPL-HW50 | Dreamscreen 106" akustisk lettet | ONKYO | EMOTIVA | Klipsch 7.1 | SVS PB13

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter møysommelig detaljplanlegging, var det klart til hulltaking. Jammen tar det lang tid å borre 158 stk 21mm hull! Jeg har en batteridrevet skrumaskin fra Biltema og den måtte lades 8-10 ganger før jeg endelig var ferdig klokken 00:30 i natt.

I dag skal det støvsuges. Så skal jeg legge en stripe med parkettunderlag under lektene før jeg trer flexrørene og fyller konstruksjonen med Rockwool.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag ble jeg ferdig med trekking av flexrør til høyttalere etc. Jeg ble også ca. 75% ferdig med å isolere gulvet med Rockwool.

Satser på at jeg får tid til en liten økt i morgen etter jobb. Da håper jeg å bli ferdig med isoleringen av gulvet og kanskje starte så vidt med gulvsponplatene.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag fikk jeg dessverre bare tid til en kort økt i garasjen. Jeg ble i alle fall ferdig med isoleringen.

Jeg har nå kontrollmålt og planlagt leggingen av gulvspon. Nå må jeg bare huske på å borre opp alle hullene til trekkerørene for høyttalerkablene. Avstanden fra ytterkanten av veggen til kanten på hullene må være minimum 124mm (98+13+13) og maksimum 172mm. Ellers treffer jeg ikke hulrommet inne i den innerste veggen.

I morgen blir jeg opptatt med andre ting, men jeg håper at jeg likevel får tid til en liten økt i garasjen. Jeg kan dessverre ikke holde på med saging sent på kvelden (det er jo derfor jeg må lydisolere i utgangspunktet). :roll:

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Første gulvsponplater på plass

Da er de to første gulvplatene på plass. Det tok lang tid å tilpasse slik at alle rørene kom opp der de skal. Så måtte jeg lime samtidig som jeg skulle unngå at isolasjonen flyttet seg fordi rørene blir strukket. Jeg er glad min far kunne hjelpe meg med å komme i gang.

De neste to tredelene av gulvet regner jeg med går relativt fort unna. Kanskje jeg blir nesten ferdig med gulvet i morgen?

Så kommer den virkelige prøvelsen. I enden av gulvet, der alle rørene kommer ut for å gå til racket, blir nok et marteritt å få til ordentlig...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke har gjort det, så anbefaler jeg å investere i en laser. De er ikke så sykt kostbare lengre, også er de verdt sin vekt i gull !

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slendrian
    Hvis du ikke har gjort det, så anbefaler jeg å investere i en laser. De er ikke så sykt kostbare lengre, også er de verdt sin vekt i gull !
    Jeg har en krysslinjelaser og en laser-avstandsmåler, hvis det er det du mener. Avstandsmåleren bruker jeg hele tiden og krysslinjelaseren regner jeg med at jeg vil få god bruk for når jeg begynner med veggene.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk så vidt tid til en kort økt i dag også. Jeg fikk ikke festet flere gulvplater i dag, men bortsett fra siste raden, er resten av platene skåret til og klar til montering. Det tok litt lenger tid enn jeg trodde.

Newcomer Rovik sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Frei
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir absolutt all kabling lagt i gulvet?
    * Dynabel SuperExact * SVS SB12-Plus * EAD (Theatre Master Ovation) * EAD (Theatre Vision P) * Monster Power HTS5100
    * Vincent SAV-P200 * Hitachi PJ-TX300 * Dreamscreen V1 Dynagrey alumotor 92"

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rovik
    Blir absolutt all kabling lagt i gulvet?
    HDMI, høyttalerkabler, subwoofer signalkabler, nettverkskabler og noen ledige trekkerør for mulige fremtidige oppgraderinger legges helt fram under gulvet fra planlagt rack-plassering i rommet ved siden av.

Jeg setter også av to trekkerør til strøminntak. Elektrikeren får selv legge opp resten herfra, men han får klar beskjed om å holde best mulig avstand fra signal- og høyttalerkablingen.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble bare en kort økt i dag også. Har fått lagt ca. halve sponplategulvet nå.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ble nesten ferdig med gulvet i dag. Bare en rad igjen! Men det er den værste raden (med flest kabler både inn og ut). :neutral:

I morgen er det lørdag og da satser jeg på et maraton i garasjen. I løpet av helgen håper jeg å komme godt i gang med veggene.

Side 4 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •