TimberRidge bygger kino i garasjen - Premiære - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 181
    Newcomer TimberRidge sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har begynt så smått å lese meg opp på hvordan å bygge lydvegg og rom-i-rom konstruksjoner. Jeg mener jeg har det meste på plass i knollen nå, bortsett fra denne fordømte dampsperren.

Hvor skal denne plasseres ift. kinorommet?
    Jeg tenkte først at den skal i ytterveggen - altså fra ytterst til innerst: utlektet kledning, vindsperre av gips, isolert reisverk, dampsperre og gips.

Men så tenkte jeg (sic): Kinorommet skal jo konstrueres med dobbelt så tykke vegger innenfor ytterveggen. Skal dampsperren da i kinoveggen? Hva gjør jeg da i overgangen mellom kino og kontordelen?

Eller fører luftespalten mellom yttervegg og rom-i-rom til at dampsperren likevel kan være i ytterveggen?

Noen som har fasitsvaret?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som ett lovende prosjekt :-) Kommer til å følge denne her fremover.
    Har begynt å leke med tankene å bygge garasje/kino til sommeren neste år. Må bare få overtalt min bedre halvdel ;-)

Hvor mange kvadrat er kino/garasjen på? Sann ca, hvor mye kommer selve bygget på?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser lovende ut dette =)

+1

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Holmez
    Hvor mange kvadrat er kino/garasjen på? Sann ca, hvor mye kommer selve bygget på?
    Yttermål på bygget er 5,6m x 12,2m, som blir 68,3m2. Innermål på den halvdelen der jeg skal bygge kino og kontor er 5,3m x 6,46m, som blir 34,2m2.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Effektforsterker!

I dag ankom endelig Emotiva XPA-5... :-D

Jeg trodde egentlig at jeg hadde god lyd i høyttalerne allerede. Det er helt utrolig hvor fornøyd man kan være, når man ikke vet bedre... 8)

Fy f... for en forskjell det er, særlig når jeg drar på litt ekstra. Jeg mangler rett og slett vokabluar for å beskrive det (dårlig ordforråd fører gjerne til banning). En forandring jeg i alle fall legger merke til, er at diskanten følger mye bedre med oppover i volum, selv når bassen jobber hardt. Tidligere var det akkurat som om diskanten ble dempet når bassen spillte høyt (for lite strøm til begge deler?)

Lyden er også mye klarere og mindre slitsom for ørene, selv ved høyt volum. Jeg kan spille ganske mye høyere enn før, uten at ørene protesterer. (Dette er vel kanskje ikke bare bra, da man gjerne blir fristet til å spille høyt så lenge at ørene tar skade av det). :-?

Jeg har ingen ordentlig lydtrykksmåler. Jeg bruker en iPad med dB-app. Jeg sitter 3m fra høyttalerne. Tidligere ble lyden plagsom for ørene når appen viste 96-98 dB i toppene. Nå måler jeg gjerne 104-106 dB, før jeg synes det blir for høyt. :twisted:

Jeg må få tak i y-ledd og ekstra signalkabler, slik at jeg får testet bi-amping også. Jeg klarer nesten ikke forestille meg at det kan bli enda bedre. På den annen side, hadde jeg ikke ventet at denne, relativt billige, forsterkeren kunne løfte lydkvaliteten så mye som den allerede har gjort.

Åååååååååå, som jeg ivrer etter å bli ferdig med kino-rommet! Nå er gulvet nesten ferdig støpt og jeg gleder meg til å kunne sette i gang.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rom i Rom i Rom?

Nå nærmer det seg byggestart for kinoen. Garasjen er ferdig bygget og isolert og gipset (pga. brannkrav).

Jeg hadde tenkt å bygge kinoen som rom i rom med 6" dypt reisverk. Jeg satt og tenkte litt her om dagen og ble litt skremt over tanken på hvor mange plasser den "lydtette" veggen må punkteres for innfesting av el-punkter og høyttalerterminaler. :???:

En tanke som slo meg var at jeg i stedet kan bygge rommet med 4" dypt reisverk, legge dobbel gips og så lekte ut med 2", som jeg så legger mdf-plater på. Da får jeg enda et platelag, som også er lettere å skru ting fast i, og minimalt med hull i "lydveggen".

Er dette smart, eller tenker jeg helt feil nå?

Hvis jeg lekter ut, bør lektene festes i "lydveggen", eller bør jeg ha avstand og dermed bygge rom i rom i rom?

Veggen blir jo veldig komplisert nå, fra ytterst til innerst:
    • Utlektet kledning
    • Gips som vindtetting
    • 4" Rockwool
    • Dampsperre
    • Gips som branntetting
    • 3 cm luft
    • 4" Rockwool
    • 2 lag gips (med Greenglue?)
    • 1 cm avstand, eller vibrasjonsdemping?
    • 2" Rockwool
    • 1 lag MDF

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du naboer veldig nærmt, siden du vil ha rom i rom?

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    Har du naboer veldig nærmt, siden du vil ha rom i rom?
    Småbarnsfamilie like ved siden av. Når de var snille og lot meg bygge like opp til nabogrensen, føler jeg meg forpliktet til å dempe støyen så mye som mulig.

Rom i rom skal jeg ha uansett, da alle kilder jeg har lest anbefaler dette for å dempe lydlekkasje. Mest for å skåne naboene om kvelden, men også for å dempe lyd inn i rommet om dagen.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TimberRidge
    Småbarnsfamilie like ved siden av. Når de var snille og lot meg bygge like opp til nabogrensen, føler jeg meg forpliktet til å dempe støyen så mye som mulig.

Rom i rom skal jeg ha uansett, da alle kilder jeg har lest anbefaler dette for å dempe lydlekkasje. Mest for å skåne naboene om kvelden, men også for å dempe lyd inn i rommet om dagen.
    Rom i rom er selfølgelig best. Men unødvendig om nærmeste nabo er 100vis av meter unna.

Jeg har nabo 40 meter unna kommende kino, og tenker ikke å bygge rom i rom. Jeg blir dog ikke plaget av lyder utenfra, siden jeg bor på "landet"

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    Rom i rom er selfølgelig best. Men unødvendig om nærmeste nabo er 100vis av meter unna.

Jeg har nabo 40 meter unna kommende kino, og tenker ikke å bygge rom i rom. Jeg blir dog ikke plaget av lyder utenfra, siden jeg bor på "landet"
    Ytterveggen til nabobarnas soverom ligger 4,5 meter fra min garasjevegg. Lyddemping er absolutt tema her.

Nå lurer jeg på om det er noen bakdeler med alternativet jeg skisserte over her. Hva er best? 15 cm eller 10+5 cm?

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ytterveggen til nabobarnas soverom ligger 4,5 meter fra min garasjevegg. Lyddemping er absolutt tema her.

Nå lurer jeg på om det er noen bakdeler med alternativet jeg skisserte over her. Hva er best? 15 cm eller 10+5 cm?
    Med 4,5 meters avstand til nabo er det essensielt med god demping.

Men hva som er best av alternativene vet ikke jeg.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Endelig strøm!

I går kom endelig elektrikerene for å legge inn strøm i garasjen. I dag var de ferdige med alt utenom selve kinoen. El-anlegg for kinorommet blir ikke lagt opp før jeg er ferdig med å bygge rom-i-rommet.

Jeg fikk satt inn varmeovner i garasjen i dag. Nå får betonggulvet mulighet til å tørke. Temperaturen i garasjen har ligget mellom -2 til +10 grader de siste månedene, så gulvet er langt fra ferdig tørket. Til sammen 560mm nedbør i november og desember har heller ikke hjulpet.

Etter den opprinnelige planen, skulle kinoen nå stå ferdig. Dessverre har de mange forsinkelsene påvirket hverandre negativt eksponentiellt langs tidaksen. Jeg håper at jeg selv klarer å holde godt tempo, når jeg snart får begynne på min egen del av byggearbeidet. Forhåpentligvis kan premiærefilmen rulle over lerretet før påske.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott potensiale her. De eneste entrepenør/fagmenn vi har tiltro til er Bademiljø og naboen (trikker), etter en totalrenovering som skulle ta 2 år (har nå tatt 5) ser vi på sluttdato mer som et prutegrunnlag og ikke en tidsberegning

Håper alt går som planlagt fremover og lykke til.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda. Håndverkere omfavner tydeligvis Einsteins teorier om tid som en relativ størrelse. Einstein var mye mer intelligent enn meg, så jeg har vel ikke noe jeg skulle ha sagt... :-D

Takk for lykkeønskinger og lykke til videre med ditt eget (mye mer omfattende) prosjekt!

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ytterrom nesten ferdig - nytt problem: fukt

Endelig har jeg kommet i gang med sparkling av rommet hvor jeg skal bygge rom-i-rom til kinoen.

Det har nå dukket opp et nytt problem. Det virker som at dreneringen rundt garasjen ikke er helt topp, da jeg nå opplever at det danner seg vanndråper på innsiden av grunnmuren. Muren virker helt tørr på utsiden, så jeg regner med at dette er fuktighet som trekkes opp fra grunnen. Det kan jo også være at betongen først nå har fått tørke ordentlig ut. Det har vært kaldt nesten helt siden støpingen og fukten dukket opp etter at jeg skrudde på varmen for noen dager siden.

Det er ikke mye fukt, men jeg vil heller gjøre noe med det nå, enn å senere måtte rive pga. mygg og råte. Jeg har kjøpt inn et stoff som heter Betongtett, som jeg tenkte jeg skulle smøre på før jeg starter med byggingen av rom-i-rommet. Noen som har erfaringer med dette stoffet? Jeg returnerer det, hvis det bare er humbug.

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forhåpentligvis er det bare kondens nå som du har satt på varmen.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av randall
    Forhåpentligvis er det bare kondens nå som du har satt på varmen.
    Jeg håper jo selvfølgelig det, men litt rart at det er mest fuktig nederst mot gulvet. I to av hjørnene strekker det seg lenger opp.

Jeg forsøkte å skru varmen mer opp (rundt 25 grader) og da forsvant alle tegn til fukt etter noen timer. Jeg skrudde så ned igjen til ca. 18 grader og nå ser det ut til at fukten kommer tilbake, stadig nederst mot gulvet.

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg håper jo selvfølgelig det, men litt rart at det er mest fuktig nederst mot gulvet. I to av hjørnene strekker det seg lenger opp.

Jeg forsøkte å skru varmen mer opp (rundt 25 grader) og da forsvant alle tegn til fukt etter noen timer. Jeg skrudde så ned igjen til ca. 18 grader og nå ser det ut til at fukten kommer tilbake, stadig nederst mot gulvet.
    Er det noen form for isolasjon i eller utenpå ringmuren? Fuktigheten kan skyldes kondens pga varm inneluft som kjøles ned mot kald mur, spesielt om det har vært kaldt ute. Om det er kondens så vil den nok renne ned fra innsiden og da vil gjerne fukten vises best nederst mot gulvet.

Det at den forsvinner når du skrur opp til 25 grader skyldes sannsynligvis at overflaten på betongen blir varmet noe opp fra innsiden slik at betongen ikke er så kald at den varme lufta nedkjøles og kondenseres.

Når du skrur ned varmen til 18 grader blir overflata på muren kaldere igjen og (den fremdeles ganske varme) lufta blir nedkjølt i kontakt med den nå enda kaldere betongen.

Det at det strekker seg lengre opp i enkelte hjørner kan muligens skyldes ujevn luftsirkulasjon innvendig, og/eller at disse hjørnene er mindre "skjermet" for kulde fra utsiden ved at disse er mer åpne for kalde luftstrømmer. Det vil i såfall kunne føre til ujevn temperatur på overflaten av betongen og dermed ulik fordeling av kondens.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei hjalmarjalla.

Takk for svar. Du har mer eller mindre overbevist meg om at problemet mitt skyldes kondens og ikke vann som trekker gjennom betongen. Det betyr vel at at det ikke vil hjelpe å forsegle betongen?

Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Er det noen form for isolasjon i eller utenpå ringmuren?
    Det er ingen isolasjon på ringmuren. Finnes det isolasjon som kan ettermonteres utvendig på ringmur og samtidig gi en pen overflate?

Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Fuktigheten kan skyldes kondens pga varm inneluft som kjøles ned mot kald mur, spesielt om det har vært kaldt ute.
    Når jeg blir ferdig med rom-i-rom konstruksjonen, vil minimalt med varmluft trekke ut til betongen, kan dette være nok til at det ikke vil oppstå kondens?

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei hjalmarjalla.

Takk for svar. Du har mer eller mindre overbevist meg om at problemet mitt skyldes kondens og ikke vann som trekker gjennom betongen. Det betyr vel at at det ikke vil hjelpe å forsegle betongen?

Når jeg blir ferdig med rom-i-rom konstruksjonen, vil minimalt med varmluft trekke ut til betongen, kan dette være nok til at det ikke vil oppstå kondens?
    Dersom det er kondens vil det ikke hjelpe å forsegle betongen nei. Jeg vet ikke om det finnes noen isolasjon for mur som er "fiks ferdig". Jeg brukte 5cm Jackofoam XPS utvendig på muren som jeg limte fast med en slags fliselim og pusset med murpuss og fiberduk til slutt. Ingen som ser at det ikke er betong

Ser av skissen din at du tenker å plassere fuktsperra i den ytterste veggen. Er ikke helt sikker på at det er lurt, spesielt ikke med tanke på eventuelle kondensproblemer. Fuktsperre skal normalt være på varm side og kun trukket inn 5cm i veggen for å gi plass til elektrorør etc og unngå å punktere den. Om du plasserer den i ytterveggen risikerer du å få varm fuktig luft fra det innerste rommet stående imellom de to veggene hvor det ikke slipper ut pga plasten. Om ringmuren da i tillegg er uisolert risikerer du kondens som kan samle seg mellom veggene..ikkje bra...

Side 3 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •