Da setter jeg igang!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Da setter jeg igang!

Etter litt tenking og vurdering, har jeg bestemt meg for å pusse opp "kjellerstuen" min, og bruke den til hjemmekino.

Surroundanlegg har jeg, men jeg må få kjøpt meg en subwoofer. Projektor og lerret må jeg naturligvis også kjøpe, men i første omgang skal jeg konsentrere meg om rommet. Jeg har mer eller mindre bestemt meg for å male rommet grått, mørke grått. Tapeten blir også grå. Jeg er litt usikker på om jeg skal male taket mørkere enn veggene, eller om det går for det samme. Noen råd om hvordan fargenyanser jeg burde velge?

Nytt vegg til vegg teppe skal også legges, og det dessverre er litt kostbart. Jeg antar at jo tykkere teppe desto bedre, men finnes det noen spesialtepper som er laget for å dempe lyd?

Vel, jeg håper å få kjøpt inn det jeg trenger til oppussingen i løpet av en tre-fire dager. Skal ta en runde på noen butikker i dag og i morgen. Bilder skal jeg få lagt ut når det fysisk begynner å skje noe, og jeg kommer garantert til å trenge tips underveis om forskjellige ting, så jeg håper dere kan bistå med ekspertise. [/img]

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut dette!

Jeg ville foreslått mørkere tak en vegger.....

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nettopp revet ned tapeten (er sliten nå!), og i morgen skal jeg prøve å få kjøpt maling til taket og panelet nederst på veggen.

Takk for tipset, kinosjef_christian!

Jeg tror jeg skal satse på mørke grått i taket og på veggpanelet, og burgunder farget tapet. Det er mulig jeg skal bruke malestrier, men jeg har ikke helt bestemt meg.

Jeg har funnet en litt spesiell malestrie med "skumgummi" struktur. Det er litt vanskelig å forklare, men det gir en slags 3-D effekt, og så tror jeg at det vil være bra for å unngå ressonans. Kanskje ikke akkurat dempemateriale, men bedre enn en helt glatt overflate.

Bilder kommer så snart rommet er ryddet og klart til oppussing.

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig!

Høres ut som du har planene klare, det høres veldig lovende ut!
    Blir spennende og se hvordan dette utvikler seg!

Skjønner ca hva du mener med "skumgummi" struktur. Trur det vil hjelpe mot resonnans, så trur du gjør lurt i og bruke det! Selv om ting ikke er det beste til og dempe, så hjelper jo alt! Hver lille detalj er med på og skape det hele!

Blir gøy og se bilder av dette!

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lykke til med byggingen!

Har du tenkt noe på behov for å lydisolere taket? Veggene er det kanskje ikke så farlig med i og med at du bygger i en kjeller? Et lite tips er å tenke på lydisolering med en gang. Kanskje feste noen lydbøyler i taket og legge noen dragere på dem, fylle opp med GLAVA mellom taket og dragerne og feste sponplater på dragerne. Deretter ett lag med gipsplater oppå sponplatene, og du sparer samboer/kone/kjæreste/hund eller hvem/hva det måtte være som er i stua over....

Tenk også på at lyden blir best om du ikke lager alt symmetrisk. Dvs. dersom du kjører kun demping på den ene veggen, ikke kjør demping på den andre, prøv diffusjon istedet. Da kan du risikere overdemping, og lyden blir som i en kino. Helt ok til film, men til musikk er det dødt og trist. Det kan lønne seg å velge diffusjon av bakveggen mellom høyttalerne (der du ska ha lerretet). Hvis du er opptatt av skikkelig musikkgjengivelse, så bør du har et lerret du kan rulle opp og ha en diffuserende (spredende) overflate på veggen bak fronthøyttalerne dine. Med lerretet nede blir det dårlig dybde i lydbildet pga. stor og glatt overflate som gir resonanser som forkludrer lydbildet. Men igjen, skal du bare bruke det som kino, så er dette av underordnet betydning.

Etter at du har gjort endel grep på demping/diffusjon, og har satt opp anlegget, så kan du oppleve at du får problemer med bassgjengivelsen. Den kan fort bli BOOMY i en kjeller, selvsagt avhengig av hva slags materiale det er i din kjeller. Sett at det er mye mur, så kan det bli nødvendig med bassfeller. Men igjen, til kino er det jo bra med litt boomy bass, til musikk er det fy-fy! Bassfeller kan kjøpes eller lages. Skal du kjøpe dem må du på forhånd avsløre problemfrekvensene dine. Her må du da foreta lydmåling over hele frekvensregisteret, med å benytte en test-cd til formålet. Da vil eventuelle topper og bunner i frekvensområdet avsløres, og du vil vite hva du må dempe! Skal du lage det selv, kan du kjøpe GLAVA og lage store (om mindre fine) ruller, avhengig av størrelsen vil disse dempe bassfrekvenser, jo større de er, jo lavere frekvenser demper de.... Du kan jo eventuelt kle dem med sort filt eller noe da..., så ser det ikke så ille ut..

Masse ting å tenke på, og jeg vet ikke hva du er ute etter, men jeg ville bare tipse deg om dette med en gang. Veldig mange som bygger kino vil også ha et godt lytterom til musikk, og mange tror at alt ligger i elektronikken og høyttalerne. Det er feil, rommet er særdeles viktig! Kjedelig å tenke på dette ETTER at rommet er ferdig... :roll:

Stå på!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange gode tanker der, jonia. Har tenkt på mye av problematikken selv siden jeg skal bygge i et bittelite kjellerrom.

I min kjeller er isolasjon av taket en utfordring, siden takehøyden bare er ca 2.20 før evt lydisolering OG legging av gulv og varmekabler på den rå betongen. Jeg tror derfor jeg ville gått for en løsning som bygger ned taket litt mindre, eller bare latt det være til å begynne med.

Heving av bass i små, harde kjellerrom er helt klart en utfordring. Jeg heller faktisk mot å IKKE bruke høyttalere som er spesielt bassterke i et slikt rom og går for relativt små, lukkede høyttalere som går lineært ned til rett under 80 Hz. Med rommets heving og den lukkede konstruksjonens avrundede avrulling oppnås likevel nok dypbass, og den siste oktaven ned under 40 Hz får håndteres av lukkede subber uten EQ.

Jeg har generelt stor tro på å kjøpe/(bygge) høyttalere til rommet de skal spille i. Det finnes ingen høyttalere som spiller perfekt i alle rom. Derfor mener jeg at rom og høyttalere er to sider av samme sak og må tilpasses og tunes sammen.

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange gode råd, jonia, men jeg tror du har misforstått litt; dette er et oppussingsprosjekt, ikke et byggeprosjekt.

Jeg skrev "kjellerstue", men i realiteten er det et rom i førsteetasje. Det er betonggulv i dette rommet, så et tykt, mykt vegg-til-vegg teppe skal kjøpes når maling og tapet er på plass. Noen som vet om et rimelig kvalitetsteppe som vil fungere bra som lyddemper?

I dag var jeg og kjøpte tapet og maling. Det ble mørkegrått til panel nederst på veggen og til taket. Jeg kjøpte den 3D-tapeten jeg pratet om, og jeg skal male den mørkerød. Tror det blir tøft, og det vil i allefall gjøre rommet betraktelig mørkere enn det det er nå. I helgen blir det å male så mye som mulig, og jeg håper at tapeten skal være på plass i løpet av tirsdag eller onsdag.

Nå skal jeg legge meg. God natt!

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Javel ja, jeg så for meg litt mer ala ombygging jeg...

Men det skader ikke å ha demping og diffusjon i baktankene også ved oppussing?

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jonia: Jeg vil jo gjerne optimalisere rommet så mye som mulig for hjemmekinobruk, men det er begrenset hva jeg kan gjøre. Panel i tak og nederst på veggen, og teppe på gulv, er vel bra for lyden, men utover det blir det ikke gjort så mye. Jeg håper også at sofagruppen (her skal man sitte og se på TV), som skal plasseres i ett av rommets hjørner kan bidra til å forhindre ressonans.

Jeg er nettopp ferdig med å male tak og panel på veggen, og det ble meget bra. Direkte luftig og lekkert ble det vel ikke, men mørkt nok ble det i allefall.

I morgen blir det forhåpentligvis tapetsering, og maling av tapeten. Nå er det jammen ikke lenge igjen til projektor og lerret kan kjøpes inn, og det gleder jeg meg til.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •