Innbygging og streaming. Hva trengs?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Innbygging og streaming. Hva trengs?

Hei!

Min bror har lyst å bygge inn høyttalere i taket i diverse rom i leiligheten, og i den forbindelse vil jeg spørre her inne om råd. Planen er som følger; 2 høyttalere i 5 rom, Sonos eller Airplay som kilde. Så kommer spørsmålene;

-Vi trenger forsterkere til å drive dette, hvilken/hvilke? Surround? Stereo?
    -Holder det med f.eks en 7.1 kanals og kjøre "fake stereo"?
    -Burde det være dedikert forsterker til hvert rom?

Budsjettet er ikke så veldig høyt, ser for meg maks 15K og det er MAKS!

Høyttalerene han har sett seg ut er disse: JBL HTI6C

-Finnes det bedre høyttalere i denne prisklassen?
    -Er det noe annet vi må tenke på?

Takker for all hjelp!:-D

Newcomer catsby sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sonos blir jo litt for dyrt hvis budsjettet er 15k og det er snakk om fem rom.

Alternativ 1) 5*Sonos Connect:Amp (aktive) blir kr. 20.490.

Alternativ 2) 5*Sonos Connect (passive) blir kr. 13.990 og da trenger du 10 kanaler med effektforsterkere i tillegg.

Alternativ 3) AirPlay med 5*Apple AirPort Express blir kr. 3.895. Da finnes det penger igjen (~11k) til effektforsterkere og kabler (og evt. en switch hvis alt skal være kabla).

Alternativ 4) AirPlay med 5*Apple TV blir kr. 3.995. Ikke så veldig mye mer enn alternativ 3, men litt mer knot å sette opp synes jeg. Disse må også ha DACer i tillegg.

Jeg ville gått for alternativ 3 og satt AirPort Expressene, forsterkerne og en switch i et skap og trukket høyttalerkabler til alle rommene derfra. Når det gjelder forsterkervalg, hadde jeg sett etter brukte multikanaleffektforsterkere på AVtorget, Finn etc. eller sett på eBay etter en gjeng billige stereoeffektforsterkere med autosensing på inngangene.

Edit: det finnes også multikanaleffektforsterkere som er ment til multiromoppsett (med autosensing etc.), f.eks. Niles Audio Si-1230, men jeg veit ikke hvilke norske butikker som selger slike ting.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg støtter catsby sitt forslag nummer 3.
    Som alt annet fra apple er dette dønn stabilt og veldig pent å bruke.
    Du gir hver AirPort eget navn (kjøkken, stue, soverom osv) og velger den passende enheten på phonen/padden/podden når du skal spille av musikk

Evt går det ann å blande alternativ 3 og 4, for å legge inn muligheten for å streame film i de rommene dette er ønskelig

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp alle høyttalerene, strekk ledninger, og kjøp så mange Sonos Connect:Amp budsjettet tillater, og kjøp flere etterhvert som lønningene kommer.. :-)

Intermediate Andersen88 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    618
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av r0ver2
    Kjøp alle høyttalerene, strekk ledninger, og kjøp så mange Sonos Connect:Amp budsjettet tillater, og kjøp flere etterhvert som lønningene kommer.. :-)
    +1!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ulempen med airplay er at man kan kun få lyden fra mobilen på en sone om gangen, men har du sonos, så kan du ha forskjellig i alle rom eller samme i alle rom, + at sonos og airplay kan kobles sammen, hvis man ønsker det men jeg ville gjort som r0ver2 Kjøp sonos ps! mye billigere å kjøpe dem på Ebay.. ! eller direkte fra sonos.com

Newcomer catsby sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TheKing
    ulempen med airplay er at man kan kun få lyden fra mobilen på en sone om gangen
    Det som ligger på telefonen kan streames til én AirPlay-enhet om gangen. Å bruke telefonen som fjernkontroll (Remote.app) til å streame fra en (iTunes) server til flere AirPlay-enheter samtidig /skal/ fungere.

Sonos er nok enklere å ha med å gjøre, men så sprenger du budsjettet ditt hvis du går for de. Har man satt et tak på pengebruken, så har man satt det: det var derfor jeg anbefalte fem AirPort Expresser. Kan taket heves (inkl. over tid), vil jeg anbefale Sonos.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av catsby
    Det som ligger på telefonen kan streames til én AirPlay-enhet om gangen. Å bruke telefonen som fjernkontroll (Remote.app) til å streame fra en (iTunes) server til flere AirPlay-enheter samtidig /skal/ fungere.

Sonos er nok enklere å ha med å gjøre, men så sprenger du budsjettet ditt hvis du går for de. Har man satt et tak på pengebruken, så har man satt det: det var derfor jeg anbefalte fem AirPort Expresser. Kan taket heves (inkl. over tid), vil jeg anbefale Sonos.

Men da må man ha en pc stående å gå? med sonos kan man streame fra spotify, wimp++ og eventuelt fra pc, eller høre internett radio.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk!

Tusen takk for alle innspill!

Ser ut som budsjettet kan være noe høyere enn først forventet, så disse tipsene tas med videre.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •