Kjapt spørsmål om akustikkplater

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjapt spørsmål om akustikkplater

Heisann

Håper noen kan og vil ta seg tid til å svare. Har tenkt å bygge noen egne akustikkplater som et lite prosjekt nå i sommer, og har i den sammenheng forstått det slik at det er rockwool sine eller ingenting som er veien å gå? Og helst ikke under 50mm?

Inne på rockwool sine sider er det forskjellige typer. Noen som vet hvilke jeg må kjøpe? Er det disse? Lydplate :: Byggisolering :: Produkter :: AS Rockwool

Disse? Trinnlydplate med duk :: Byggisolering :: Produkter :: AS Rockwool med duk eller uten duk?

Eller er det noen andre som ikke står beskrevet som bruk for lyd?

Og har jeg forstått det rett at for å finne førsterefleksjon så er det best å sitte i sweet spot og få en venn til å gå rundt med et speil i rommet, og når jeg kan se elementene til fronthøyttalere (det er disse jeg vil dempe), så er der førsterefleksjonen er?

Og ser at mange har festet akustikkplater med tøffe motiver foran. Er det ett fett hvilket stoff man trekker de med, eller helst svart høyttalerstoff eller noe annet som puster?

Tusen takk for svar!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen av de du har linket til, og de er ikke så veldig godt egnet heller siden de for kompakt. De gamle Akustikkplatene heter vel nå Rockfon Industrial Industrial Nature : Industri : SpesialomrÃ¥der : Systemhimlinger : Produkter : Rockfon.

Og har jeg forstått det rett at for å finne førsterefleksjon så er det best å sitte i sweet spot og få en venn til å gå rundt med et speil i rommet, og når jeg kan se elementene til fronthøyttalere (det er disse jeg vil dempe), så er der førsterefleksjonen er?
    Stemmer

Et stoff som du lett kan blåse gjennom er godt egnet, f.eks. høyttalerstoff.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg leser beskrivelse rett så var de heller for lyd-dempning enn for akustisk behandling.

dog forskjellen er kanskje størst i hvordan bruker de enn hva de er laget av?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Det er ingen av de du har linket til, og de er ikke så veldig godt egnet heller siden de for kompakt. De gamle Akustikkplatene heter vel nå Rockfon Industrial Industrial Nature : Industri : SpesialomrÃ¥der : Systemhimlinger : Produkter : Rockfon.

Stemmer

Et stoff som du lett kan blåse gjennom er godt egnet, f.eks. høyttalerstoff.
    Aah, takk! Syns det var litt merkelig og dumt å kjøpe feil. Så det er rockfon sine jeg skal ha?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Om jeg leser beskrivelse rett så var de heller for lyd-dempning enn for akustisk behandling.

dog forskjellen er kanskje størst i hvordan bruker de enn hva de er laget av?
    TorTorden, hvilke beskrivelse? For linken jeg la ut eller den jeg fikk svar på?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sndrem
    Aah, takk! Syns det var litt merkelig og dumt å kjøpe feil. Så det er rockfon sine jeg skal ha?
    Vel, det er i hvert fall de mange bruker, men jeg har også hørt/lest om tilsvarende plater fra Paroc, men de kjenner jeg ikke betegnelsen til.

Hele cluet er densiteten, dvs, hvor hardpresset de er. Blir de for harde, vil lyden reflektere i stedet for å absorberes.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror dere at de på feks byggmakker har peiling og kan guide meg litt og eventuelt bestille rett?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tror jeg du skal ha flaks dessverre. Og jeg tror ikke du får bestilt dette på nett, det må bestilles gjennom en forhandler, f.eks. Byggmakker eller Maxbo.

Vet ikke hvor du bor, men bor du i Oslo-området kan du ta kontakt med ehed.no selger . Akustikkplater ligger i hvertf fall i nettbutikken.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Da tror jeg du skal ha flaks dessverre. Og jeg tror ikke du får bestilt dette på nett, det må bestilles gjennom en forhandler, f.eks. Byggmakker eller Maxbo.

Vet ikke hvor du bor, men bor du i Oslo-området kan du ta kontakt med ehed.no selger . Akustikkplater ligger i hvertf fall i nettbutikken.
    Bor i Bergen. Så hvis jeg finner ut hvilke jeg kan ha, så kan byggmakker være behjelpelig med å bestille? Vil ikke bestille i store kvanta da jeg bare trenger et par. Kanskje sjekke brukten?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke skjønne at det skal være så mye forskjell på Rockwool og Glava, sjekk denne linken og se selv:

http://avforum.no/forum/1808342-post31.html
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Active kellex sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Lillehammer
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bor i Bergen. Så hvis jeg finner ut hvilke jeg kan ha, så kan byggmakker være behjelpelig med å bestille? Vil ikke bestille i store kvanta da jeg bare trenger et par. Kanskje sjekke brukten?
    Du blir nok nødt til å bestille minimum en pakke som inneholder 8 stk på evt str:60x120x5 cm.

Prisen kommer på rundt tusen kr, og du må muligens smøre deg med litt tålmodighet da de kan bare få dette levert med andre bestillinger de evt har liggende. Hvis du ikke er så heldig at de har det liggende.

Bildet av produktet kan du se på min byggetråd..
    8 stk, Rockfon industrial nature.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strike Ace
    Kan ikke skjønne at det skal være så mye forskjell på Rockwool og Glava, sjekk denne linken og se selv:

http://avforum.no/forum/1808342-post31.html
    Du sier noe der, det ser jo temmelig likt ut på papiret. Om Glava-platene er lettere å få tak i og/eller er billigere enn Rockfon, så er jo saken grei.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle svar. Får ta meg en tur på den lokale byggmakkeren i løpet av uken eller helgen og forhøre meg litt.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TorTorden, hvilke beskrivelse? For linken jeg la ut eller den jeg fikk svar på?

Dem du la ut i første posten, Tols1 ninja sin post mens jeg skrev min

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •