Trenger hjelp til akustiske tiltak

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp til akustiske tiltak

Heisann

Har et par spørsmål angående akustiske tiltak, som jeg håper noen her inne kan svare på.

Har for øyeblikket dette oppsettet: http://avforum.no/minhifi/show.php/sndrem , og som det står skrevet der så er bassen laget som et hobbyprosjekt av en ukjent. Problemet er at jeg syns det spiller bra ved moderat volum, men litt høyere og bassen blir grøtete og det virker som lyden vibrerer i rommet ( om det ikke bare er veggene da...)

Er det noen ekle akustiske tiltak jeg kan gjøre for å forhindre dette, men samtidig kunne spille høyere? Er veldig mange åpne flater i rommet som dere kan se. Vil feks et teppe på gulvet hjelpe? Og vil det hjelpe å henge opp noe demping bak bassen? Er ganske vanskelig å få flyttet den andre steder pga størrelsen.

Tusen takk for svar!:-D

Newcomer toref sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessverre er det sjelden lett/billig å få kraftig og god bass i små rom. Men det er jo mulig. Masse tråder om dette på avforum. Hvis jeg var deg ville jeg startet med å finne hvilke frekvensområder som er problematiske. Det er stor forskjell på håntering av 30 Hz og 150 Hz. Du kan jo laste ned noen testtoner evt. skaffe deg noe måleutstyr for å få litt oversikt over hvor problemet ligger.

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Hvilket måleutstyr anbefales? Helst noe rimelig (trenger ikke noe high-end). Kan få lagt ut mål av rommet senere. Det er nemlig ikke så veldig lite, men det er avlangt som du kan se på bildene.

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk! Får se om jeg ikke investerer i en slik.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle rom trenger bassfeller for god bass gjengivelse. Ditt rom har i tillegg skråtak med flere hjørner og er nok enda mer utfordrende.

Det første jeg ville ha prøvd er å flytte anlegget til kortveggen. Da skrår taket ned mot sidene som i alle fall er bedre for øvre frekvensområdet og du kan få god avstand til bakvegg. Å sitte inntil en bakvegg slik du gjør nå er aldri optimalt. Prøv dette først.

Men bassfeller vil du trenge uansett hvis du har litt ambisjoner om å hente potensialet ut av utstyret du har.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Orso@ Når vi først er inne på bassfeller. Har lest det før, men husker ikke. Finnes det noen forholdstall på hvor dype trekantene bør være i forhold til hvor langt ned i frekvens de demper?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •