Plassering av senterkanal bak lydtransparent lerret

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av senterkanal bak lydtransparent lerret

Jeg driver og bygger om frontveggen min etter at jeg fikk meg nye høytalere og trenger litt hjelp av de kloke hodene her inne.

Når det gjelder plassering av senterkanal (Jbl LS center) bør denne settes i samme høyde som tweeter på fronthøytalerene eller i ørehøyde? Skal byggen en liten hylle på bakveggen som denne kan stå på. Jeg har markert en rød linje på bildet som viser diskanten på LS 80 fronthøytaleren. Evt bør den stå høyere eller lavere?
    Lerretet (til høyre i bildet) fyller mer eller mindre hele fronten (markert i blått).

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn egentlig er det vel best på linje, men personlig ville jeg har satt senteren 10-20 cm høyere opp enn den linja, dette fordi da kommer senteren i høde med ansikter og div på lerretet, men uansett så funkere det topp uansett hvem høyde du velger

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det samme har jeg selv tenkt, få den litt mer sentrert på duken nettopp pga at det er der dialogen er. Spørs om det ikke blir det men greit å høre hva slags erfaringer folk har da jeg ikke orker å ta duken opp og ned mer enn jeg absolutt må Misunner de som har egen dør til rommet bak lerretet.

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ender
    Det samme har jeg selv tenkt, få den litt mer sentrert på duken nettopp pga at det er der dialogen er. Spørs om det ikke blir det men greit å høre hva slags erfaringer folk har da jeg ikke orker å ta duken opp og ned mer enn jeg absolutt må Misunner de som har egen dør til rommet bak lerretet.
    jepp, men 10-20 cm maks, jeg tror det blir best sånn har det selv og det funker knall hører ikke at senteren er noe høyere enn frontene

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Dette avhenger jo av hvilken vertikal spredning høyttaleren du bruker er angitt til, f.eks. på Procella er det slik at høyttaleren skal plasseres 5/8 fra bånn, dvs. et godt stykke over midten. Procella har bl.a. gjort dette slik for at også LCR-kanalene skal kunne benyttes som surround som plasseres enda høyere oppe.

På en "standard" høyttaler vil jeg anta at angitte plassering (5/8) blir litt høyt. Da vil du eventuelt måtte tilte høyttalerne noe tipper jeg.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Dette avhenger jo av hvilken vertikal spredning høyttaleren du bruker er angitt til, f.eks. på Procella er det slik at høyttaleren skal plasseres 5/8 fra bånn, dvs. et godt stykke over midten. Procella har bl.a. gjort dette slik for at også LCR-kanalene skal kunne benyttes som surround som plasseres enda høyere oppe.

På en "standard" høyttaler vil jeg anta at angitte plassering (5/8) blir litt høyt. Da vil du eventuelt måtte tilte høyttalerne noe tipper jeg.
    Ikke helt sikker på hva du mener med 5/8. Kunne du utdypa det litt?

LS CENTER Details | JBL Synthesis

Dette er senterkanalen jeg bruker men kan ikke huske jeg har sett noe spec på vertikalspredning på denne. Da antar jeg sitteavstand osv kommer inn?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...er horisontal spredning jeg snakker om, beklager, bare jeg som roter litt med vertikal og horisontal , og da ikke bare %, men også mønsteret. Det er sikkert mulig å få tak i et dataark som viser spredningsmønsteret på høyttalerne dine?

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fort gjort å rote sent på kvelden. Skal ta en kikk på det du nevner her ang spredning, finner sikkert litt data på selve hornet som sitter i senteren. Takk for tipset.

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skal du ha lerretet så høyt?

Plasser lerretet rundt 30cm fra bakken og senter av høyttaleren ca 1m fra bakken så er du i mål. Da vil høyttaleren være ca midt i bildet. Da vil også hodet ditt være midt i bildet som er anbefalt.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RiZLa_7
    Hvorfor skal du ha lerretet så høyt?

Plasser lerretet rundt 30cm fra bakken og senter av høyttaleren ca 1m fra bakken så er du i mål. Da vil høyttaleren være ca midt i bildet. Da vil også hodet ditt være midt i bildet som er anbefalt.
    Har til nå hatt det ca 50 cm over gulvet. Ble den høyden for å få toppen av projektoren i toppen av lerretet med det takfeste jeg har. Syntes ikke det er ubehagelig høyt selv om første rad bare er 3m unna lerret. 30cm hørtes lavt ut men du mener det er bedre.. Skal ta en liten test når jeg kommer hjem i dag, er jo ikke all verdens jobb å senke projektoren.

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ender
    Har til nå hatt det ca 50 cm over gulvet. Ble den høyden for å få toppen av projektoren i toppen av lerretet med det takfeste jeg har. Syntes ikke det er ubehagelig høyt selv om første rad bare er 3m unna lerret. 30cm hørtes lavt ut men du mener det er bedre.. Skal ta en liten test når jeg kommer hjem i dag, er jo ikke all verdens jobb å senke projektoren.
    Selvfølgelig er det bedre. Da får du hodet midt i bildet og samtidig høyttalerne midt i bildet. Det er jo det som er fordelen med akustisk lerret. At du får alt på linje.

Jeg har det selv ca 20-25cm fra gulvet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •