TEK bygger nytt hus m/hjemmekino - trenger hjelp til blending av vindu

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 43
    Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

TEK bygger nytt hus m/hjemmekino - trenger hjelp til blending av vindu

Heisann

Vi holder på å bygge nytt hus :-)
    I sokkelen får jeg et rom å leke meg i. Skulle vel ønske at jeg kunne si at det ble en fullblåst kino, men jeg må nok dele litt på rommet. Så det blir nok ikke mørke vegger og seter med forskjellig høyde osv.

MEN... det BLIR lerret, det BLIR prosjektor, det BLIR fullblåst sourroundanlegg med de høytalerene jeg vil (og doble 18" subber), det BLIR et lyddempet rom med doble vegger til resten av huset. Det BLIR altså mye morro.

Men først må det bygges!

I den anledningen tenker jeg å bruke denne tråden til å tenke høyt om ting og tang, og forhåpentligvis få litt input på forskjellige valg og løsninger.

mvh, Trond-Eirik
    Sist endret av TEK; 01-17-2015 kl 00:09

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal jeg fortelle elektriker om plassering av kabelkanaler, spotter, stikk osv. I den anledningen har jeg noen spørsmål.

Rommet er ca 7m x 4,5m meter.
    Lerretet skal plasseres på kortveggen.
    Jeg ser for meg å ha takmontert prosjektor. Jeg lurer litt på å ha lerretet foran høytalerene, men det tror jeg ikke jeg klarer å få besluttet før rommet er ferdig.

Er det noen som kan hjelpe meg med følgende spørsmål?
    - Hvor bør jeg plassere prosjektoren? (jeg må legge opp rørkanaler og kontaktpunkt og må bestemme dette nå snart)
    - Hvor stort lerretet bør jeg ha?
    - Vi skal ha spotter i taket. Er det noe spesielt jeg bør tenke på i forhold til plassering av disse?

Kom opp med et forslag.
    På skjemaene lagt ved her er det ca. 5m fra prosjekt til lerrete noe som virker å gi meg et stort utvalg i prosjekterer. Ut fra hva jeg klarer å finne ut selv så innebærer en avstand på 5m at jeg kan/bør ha et lerrete på rundt 250cm.

Det vil bli kabelkanaler i veggene for side og bakhøyttalere. Jeg tenkte å ta disse ut på 150cm høyde, men synes at det kanskje kan bli litt rart. Burde kanskje tatt dem it ved gulv eller tak isteden?

Noen synspunkter?

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger ved et lite bilde av dagens status, kanskje det kan oppmuntre litt ;-)
    Kjellerstua blir nærmest kameraposisjonen. Lerretet blir på kortveggen nærmest kameraposisjonen.
    Som tidligere nevnt 250cm bredt lerret, noe som vel tilsvarer et 120" lerret.
    Avstand og størrelse basert på Viewing Distance Calculator - Metric

Tenker stadig vekk videre, og kommer på nye spørsmål som jeg gjerne skulle ha fått litt innspill på.

Pr. nå har jeg tenkt som følger:
    - Koplingsboks under lerretet hvor alle kabler går inn, samt hvor nettverkskabel og tv-kabel kommer ut.
    - Signalkabeluttak + kontaktpunkt nede i alle 4 hjørnene slik at jeg kan plassere en sub i hvert hjørne om ønskelig.
    - HT-uttak 200cm opp på veggen. Ett midt på hver langvegg og to på bakveggen. Disse skal være med plugger.
    - Et HT-uttak foran på hver side for fronthøyttalere. Dette skal være 5cm rør uten plugger slik at hi-end HT kabler kan benyttes for fronthøyttalerene
    - Kontaktpunkt og uttak for HDMI kabel i tak ca. 5m unna lerretveggen (rommet er 7 m). For HDMI kabel tenker jeg også 5cm rør uten plugger slik at jeg bare kan trekke gjennom en ny kabel ved behov (ettersom standard for video endrer seg relativt ofte).
    - 16 amper sikringer av treg type (C eller D)

Det jeg da sitter og lurer litt på er:
    - Hvilke plugger bør benyttes? Jeg sitter og leker litt med tanken på speakon eller andre mer profesjonelle kontakter.
    - Hvilken type kabel bør jeg bruke for signakabel til sub'ene?
    - Hvilken type kabel bør jeg bruker for side og bakhøyttalerne?
    - Vil det gi noen verdi å få en egen strømkurs kun for sub'ene?
    - Ønsker selvsagt fortsatt innspill også i forhold til plassering av spot'er

Kom gjerne med innspill - blir litt kjedelig å bare skrive med meg selv, selv om det tydeligvis hjelper litt det også ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Underlig at du har foreløpig har blitt alene i tråden din. Dette ser ut til å kunne bli en flott kino!

Det virker som du har tenkt godt gjennom hvordan du vil ha det. Kabel til surround-ht ville jeg personlig tatt ut der du vil ha høyttalerne, slik at det blir skjult bak høyttalerne. Er jo greit å finne ut når du vet hvor sitteplassene blir.

Når det gjelder kabler er jeg selv en enkel sjel som velger billig og greit dimensjonert. For å få innspill på kabler, er det greit å vite hvor mye penger du selv har tenkt å legge på dette, da det som kjent er mulig å bruke nesten ubegrenset med penger bare på kabler. :-) Hva slags utstyr ser du for deg i kinoen?

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann

Akkurat nå så er valg av både kabeldimensjon og kontakter overlatt til elektrikeren og komme med forslag på.

Tenkte jeg skulle se hva han kommer med forslag om også ta det derfra.
    Forventer at han kommer med type alternativer som ville blitt benyttet om de skulle sette opp et profesjonelt lydstudio (har inntrykk av at de har vært borti den type jobber før - ganske stort firma).

Har enda litt tid igjen. Status nå er at vi håper på å få tett hus før ferien til snekkerne - som er om en uke. Ser ganske lovende ut :-)

I forhold til utstyr så har jeg pr. i dag B&W Nautilus 803 som fronthøytalere, B&W HTM2 som senter (den burde vært oppgardert) og HTM2 som bakhøyttalere.
    I tillegg har jeg en 18" DIY sub.
    Bruker en Thule 350P som effektforsterker for fronthøyttalerne og en Marantz SR7005 som sorroundprosesser og forsterker for bak og senter høyttalere.
    Signalkilden er en HTPC med digital utgang til Marantz'en. Bilde står en Pioneer PDP 534 42" plasma for.

Planen i nyhuset - i alle fall til å begynne med - er å beholde mesteparten av dagens utstyr, men med noen få forbedringer.
    1) sette inn en projektor. Som du ser over ser jeg for meg et 120" lerret. Type projektor og lerret må jeg se an i forhold til hva som er status når vi begynner å komme på plass.
    2) sette inn to sidehøyttalere (eller bakhøyttalere) slik at jeg får et 7.1 anlegg. Type vil avhenge av hva jeg får tak i.
    3) håper på å få tak i en center som matcher 803'ene litt bedre (HTM1 for eks).
    4) bygge ny og større kasse til 18" sub'en jeg har i dag og lage en DIY sub til.

Hadde nok vært spennende å bytte ut hele HT'settet med noe annet, men jeg føler de fortjener en skikkelig mulighet til å vise seg fram - og håper de får det i det nye rommet. Samtidig så kan det nok være at økonomien blir litt mer anstrengt etter at nytt hus er på plass og betalt ;-)

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tak i hjemmekino

Heisann

Sendte en forespørsel om tak til kjellerstuen min til Rockfon.
    Fikk anbefaling om Rockfon Koral 40mm plate.
    Forutsetningen da var 5cm nedsenket himling.
    Funderer litt på å senke himlingen 11cm og gå for Koral 100mm plate i framre halvdel av kinoen og Koral 40mm i bakre halvdel.
    Dette vil medføre at takhøyden går ned til 234cm.

Her er link til produktbladet:
    http://produkter.rockfon.no/media/49...et_02.2012.pdf
    Noen kommentarer? Noen som har erfaring med dette produktet?

Newcomer toref sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herlig utgangspunkt for en kino dette!

Ift Rockwool er det min erfaring at disse Rockfon produktene gjør det de skal. No-nonsense produkter. Om jeg var deg ville jeg vært litt forsiktig med å bygge absorbsjon i så store deler av taket. Greit å ta høyde for at det kan bli nødvendig men det er dumt om rommet blir for dødt. Absorbsjon bør brukes målrettet og forsiktig*. Etter min mening er det best å vente med dette til du vet eksakt hvor høyttalerne kommer (så starter du med absorbsjon av førsterefleksjoner etterpå.) I stedet ville jeg prøvd å få integrert en løsning for diffusjon bakerst i rommet (LEDE). Det skal godt gjøres å få for mye diffusjon.

Ift lerretstørrelse er det mange forskjellige preferanser på dette. For min del synes jeg store lerret er undervurdert. Hadde jeg hatt så bredt rom som deg ville jeg vurdert vesentlig bredere lerret enn 2,5m. På mitt eget 2,5m brede lerret synes jeg best sitteavstand er rundt 3,1-3,2m.

(*) Om du vil være veldig sofistikert kan du bygge veggene som "intelligente absorbenter" for å redusere problemer med stående bølger. Da bruker du dimensjonene på rommet til å bestemme hvor de verste stående bølgene forekommer og lager veggene med resonansfrekvens som stemmer med disse.

Mvh

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måtte lete litt før jeg fant ut hva LEDE stod for, men fant det etter litt leting.
    Er et prinsipp jeg har tro på - og som jeg tenker å følge.
    Fruen var ikke videre happy med tanke på utseende på taket (vi har pusset gips i resten av huset, så jeg har måtte revurdere takvalget.
    Oppdatert plan er å gå for Rockfon Sonar i størstedelen av taket, og Rockfon Sonar Active i framre del av taket (første 1/4 av taket), akkurat for å følge LEDE prinsippet.
    (Designfrihet)
    I tillegg tenker jeg på å bygge den fremste veggen på en slik måte at den fungerer som en skikkelig dempevegg.

Om noen har innspill på hvilket materiale jeg kan bruke på denne vil jeg gjerne ha input på det. Frykter en liten utfordring ettersom denne skal ha ganske mange kontaktpunkter.

Førsterefleksjon fra HT'ene tror jeg må håndteres gjennom tiltak som gjøres etter at rommet er ferdig (diffusjonsplater som ser ut som plakater, bilder eller lignende).

Newcomer toref sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med romdimensjoner 7*4,5*2,4 får du de tre første - og antakelig verste - romnodene på 27, 41 og 53 Hz. Hvis jeg skal gjette tror jeg nodene på 41 og 53 Hz blir mest skadelige for hjemmekinolyd (et ekstra bidrag på 27 Hz er ikke nødvendigvis så dumt.) Er ingen ekspert på resonansfrekvenser i vegger, men tror at det ikke er noen umulighet å lage en vegg i f.eks. gips som har resonansfrekvens på 41 eller 53 Hz. Her får evt. andre guruer trå til.

Mvh

Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TEK
    Måtte lete litt før jeg fant ut hva LEDE stod for, men fant det etter litt leting.
    Er et prinsipp jeg har tro på - og som jeg tenker å følge.
    Fruen var ikke videre happy med tanke på utseende på taket (vi har pusset gips i resten av huset, så jeg har måtte revurdere takvalget.
    Oppdatert plan er å gå for Rockfon Sonar i størstedelen av taket, og Rockfon Sonar Active i framre del av taket (første 1/4 av taket), akkurat for å følge LEDE prinsippet.
    (Designfrihet)
    I tillegg tenker jeg på å bygge den fremste veggen på en slik måte at den fungerer som en skikkelig dempevegg.

Om noen har innspill på hvilket materiale jeg kan bruke på denne vil jeg gjerne ha input på det. Frykter en liten utfordring ettersom denne skal ha ganske mange kontaktpunkter.

Førsterefleksjon fra HT'ene tror jeg må håndteres gjennom tiltak som gjøres etter at rommet er ferdig (diffusjonsplater som ser ut som plakater, bilder eller lignende).
    Skal du lage en helt dempet tak og bakvegg?

Jeg begynner snart å bli ferdig med gipsen på mitt rom-i-rom og må tenke på bakvegger og taket. I utgangspunktet hadde jeg kun tenkt å dekke bak frontene, samt førsterefleksjonene i taket, sideveggene og muligens midten bak. Lykke til videre :-)

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tanken var å dempe litt i taket for å fjerne romklang m.m.
    I tillegg tenkte jeg å dempe framveggen, aktså veggen lerretet vil henge på, skikkelig.
    Bakvegg (der bakhøyttalerne henger) tenkte jeg ikke å dempe noe.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten oppdatering.

Det ligger an til å bli active sonar i framre del av taket og sonar i resten.
    Venter bare på å gå bekreftet at prisen blir overkommelig.

I forhold til fastmonterte plugger har jeg bestemt meg for og gå for Neutrik Speakon for HT kabler og Neutrik XLR for signalkabler for subbene.

Pluggene monteres i standard elko bokser. Det samme gjelder for hdmi plugg til prosjektoren.
    Det blir lagt opplegg for et 7.4 system.

Ellers så skjer det ikke mye i "kinoen" nå for tiden, det er mest fokus på utvendige arbeider.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann

Da begynner ting og form seg. Alle rørføringene er lagt opp, slik at rommet nå blir tilpasset ett 7.4 oppsett.
    I utgangspunktet er planen å ha spon på veggene. Lurer på om det er noen som har erfaring med om det er forskjell på spon og gips?
    Lurer litt på hbilket av følgene alternativ jeg skal velge:
    - osb plater (for spikerslag) med gips ytterst
    - sponplater

Det er da mest med tanke på romklang jeg funderer på dette.

Noen som har innspill eller erfaringer å dele?

Active RimJob sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Ser ut som du bygger hus ikke langt fra der jeg setter opp mitt. Var noe veldig kjent med utsikten over kystad
    Jeg bygger også en liten kino/kjellerstue, men ikke like gjennomtenkt som din ser jeg. Har lagt inn lydbøyler og kjører dobbelgips i tak samt vegger. Har også bestilt inn lyddør og sørget for til/fra luft via det balanserte anlegget, slik at jeg slipper luftespalten.
    Elektrikker legger bare opp kabelføringer til bakht og prosjektor hos meg, kjører uansett kun 5.1 og kablene til front/senter vil bli delvis skjult uansett. Har også lagt inn tre kurser i sikringsskapet, så går jeg i det minste ikke tom der

Istedet for å legge plater fra Rockfon i hele taket, skal jeg kjøpe inn Rockfonplater og ramme inn disse for å henge i førsterefleksjoner på tak og vegg. Har ikke helt bestemt meg for tiltak på prosjektorvegg enda, men tida flyr og håndverkerne jobber faktisk for pengene!

Husker du hvor høyt du har planlagt bakht? Jeg har bedt om kabelføring til ca 1.60m opp på vegg, men dette blir kanskje lavt?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser kjempebra ut dette, jeg følger tråden med stor interesse

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uttaket fra bakhøyttalerne og sidehøyttalerne blir 200cm over gulv.
    Men fra uttaket har man jo ganske mye å gå på opp eller ned før kablene vises. Jeg tenker at det er best å ha hullene høyt oppe, ettersom kablene blir skjult bak ht'ene (regnet at man er 180cm høy).
    På bildet er også fronthøyttalerne plassert på 200cm. Det er feil, så de blir flyttet ned til gulv.
    Den tykke kabelen oppe ved taket er for HDMI kabelen.

Hos oss er det lydhimling i hele underetasjen. Delvis pga kjellerstuen, men også pga. at ene halvdelen av undererasjen blir forberedt for utleie.
    Veggen mellomkjellerstua og resten av kjelleren blir dobbel lydvegg med 40d. lyddør. Ventilasjon med inn og utluft blir det hos meg også. Den perforerer lydhimlingen, noe som ikke er optimalt - men alternative ville vært nedkassing + å gå gjennom lydveggen så det var ikke noe bedre. Oppgraderte til spiro lydfeller og vetlasjonsrøret føres ikke sammen med de andre før det kommer opp over loft, så jeg tror det blir bra!

RimJob: er det du som bygger i "bakken"?
    Når skal dere inn?
    (Det er vel vårt og et annet hus som har blitt bygd omtrent helt samtidig)

Men jeg savner fortsatt input på gips vs. spon i forhold til gjenklang i veggene ;-)

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg savner fortsatt input på gips vs. spon i forhold til gjenklang i veggene ;-)
    Gjenklang i rommet blir antakelig nokså lik, men siden gips er litt tyngre og stivere vil lydlekkasje til øvrige rom bli mindre (med gips). Når det gjelder lydgjennomtrengning av lavfrekvent bass er begge platetypene omtrent like dårlige. Da må du kjøre på med flere lag, gjerne med viskoelastisk lim mellom lagene, og rom i rom.

Skal du dempe romklang er dette et annet tema. Da snakker vi om akustikkplater på veggene, diffusorer og absorbenter. En akustiker vil jo være til god hjelp under byggefasen, men dette vil ofte koste litt. De fleste bygger rommet ferdig og gjør akustiske tiltak etterpå.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Active RimJob sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RimJob: er det du som bygger i "bakken"?
    Når skal dere inn?
    (Det er vel vårt og et annet hus som har blitt bygd omtrent helt samtidig)
    )
    Stemmer, det er oss ja Antar det dere som bygger i enden av Overlegen?
    Blir ikke noe utleie med det første, så det holder med lydhimling på tv stua.

Entreprenørene anbefalte dobbel gips, så da tok vi like greit det. Ser for meg at to lag gips demper bedre enn ett lag spon(som brukes i resten av huset).
    Vi har ferdigdato i desember, enn dere?

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vi som bygger i enden ja :-)

Vi bygger med spon som standard.
    På kjellerstuen har vi lydvegg mot resten av huset (dobbel vegg med to lag) i tillegg til at vi har laget sliss i betongulvet for å unngå at vibrasjonen forplanter seg via gulvet. Der vi har soverom som ligger vegg-i-vegg bruker vi gips+sponplater i veggene for å minske lydgjennomgangen.
    Isolasjon innvendig i alle vegger.

I forhold til å velge gips eller spon på veggen i kjellerstua - så lurer jeg i forhold til gjenklang - så dersom man mener at det ikke gjør noen forskjell så tror jeg at det blir spon ettersom det er vesentlig enklere å henge opp ting og tang på.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vi som bygger i enden ja :-)

Vi bygger med spon som standard.
    På kjellerstuen har vi lydvegg mot resten av huset (dobbel vegg med to lag) i tillegg til at vi har laget sliss i betongulvet for å unngå at vibrasjonen forplanter seg via gulvet. Der vi har soverom som ligger vegg-i-vegg bruker vi gips+sponplater i veggene for å minske lydgjennomgangen.
    Isolasjon innvendig i alle vegger.

I forhold til å velge gips eller spon på veggen i kjellerstua - så lurer jeg i forhold til gjenklang - så dersom man mener at det ikke gjør noen forskjell så tror jeg at det blir spon ettersom det er vesentlig enklere å henge opp ting og tang på.
    Hva med fibergips?

Alternativ til gips - Fermacell fibergips

http://www.hunton.no/assets/webbilde..._fibergips.pdf

En del dyrere, men demper bedre og tåler at ting henges opp, men uansett
    bør en vel ikke perforere veggen for mye om en skal ha effektiv lyddemping ...?

T.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •