TEK bygger nytt hus m/hjemmekino - trenger hjelp til blending av vindu - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 43 av 43
    Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takk for det
    At det blir varmt er et problem hele året, også nå på vinterstid med minusgrader ute.
    Nå skal vi ikke overdrive heller, men når man legger litt innsats i at noe skal bli bra så synes jeg det er unødvendig at temperaturen skal være et problem. Tar man kosten på ei varmepumpe vs. alt annet så blir det lite naturlig å ikke ta den investeringen.

Gulvvarmen styres av termostat, så det er temperaturen som bestemmer om vannet går i sløyfa eller ikke.
    Det jeg har gjort så langt (nå på vinteren) er at jeg har satt på litt lavere temperatur enn det som er behagelig. Så i starten er rommet litt kjøligere enn behagelig, etter et par timer begynner det å nærme seg varmere enn det jeg synes er behagelig, også må vindu eller dør åpnes (vinduet er bak tykke gardiner og er som regel ikke nok). Med flere folk merkes det fortere.

Når du har vannbåren varme kan du legge inn frikjøling når du bygger. Da skal du få en kjøleløsning som er veldig rimelig i drift og er positiv for borehullet. Men hos oss ble investeringen for høy i forhold til at vi ikke var sikker på om det var behov på byggetidspunktet.

Så på de blendingsgardinene du linket til. De virket veldig lovende, skal se litt nærmere på dem.
    Ser at de linker til automtisering, og altså motorstyring, av diverse ting - men er usikker på om det gjelder for disse.
    Vil være innmari kult å fått til en løsning hvor de automatisk går ned når man slår på prosjektoren, også går automatisk opp igjen når den slås av.
    Å kjøpe det ferdig er en måte - frykter for at det koster rimelig mye.
    Et annet alternativ kan jo være å definere et lite hobbyprosjekt med å selv lage motorstyring for å styre dem opp eller ned. Ser at det er mange som har laget løsninger for dette, men de mest elegante er egentlig for persinner, der man bare har en servo som åpner eller lukker persiennene. Problemet med en persienne er jo at den absolutt ikke er tett...
    Sist endret av TEK; 01-18-2015 kl 11:52 Begrunnelse: La til en ekstra kommentar som jeg ikke rakk første gang...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, taket mitt er oppe allerede. Husker ikke lenger kanttypen, men platene dekker opphenget. Dette taket har en svært positiv effekt på akustikken i rommet! Jeg har LED, men har delt inn i to soner. Med mine dimmere dimmer disse faktisk lavere enn vanlig halogen.

Bare et innspill til varme: Etter at jeg flyttet alt utsyret ut av kinoen er temperaturen falt markant. Er nok et betydelig bidrag til oppvarmingen med elektronikk på tomgang.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet du hvilken type LED lys og dimmere du har?
    (de spottene vi hadde i det gamle huset vårt dimmet jevnt helt ned til av, slik at man helt fint kunne ha bare en ørliten glød igjen om man ønsket det).
    De jeg har nå har etter min mening MYE lys igjen når de er dimmet ned så langt som mulig.

I forhold til elektronikk på tomgang så har jeg en lysbryter jeg slår av når jeg forlater rommet. Den tar strømmen til receiveren, forsterkeren og alle sub'ene slik at det i praksis er svært lite elektronikk igjen som genererer varme når jeg ikke er i rommet.

For min del ser jeg pr. i dag ser jeg ingen praktisk måte å få elektronikken ut av rommet på, så den blir nok stående. Med varmepumpe på plass regner jeg med at det problemet elimineres...

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •