TEK bygger nytt hus m/hjemmekino - trenger hjelp til blending av vindu - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 43
    Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Går stadig framover, noe det jo bør ettersom vi har solgt huset vårt og må være ute av det 1.1.2012...

Nå er plateleggingen begynt. Her om dagen var jeg oppe og målte opp lerretstørrelsen for å se om det blir passelig. Har vært litt fram og tilbake mellom 120" og 106".

Legger vet et lite bilde fra prøvetaping for å se hvordan det ble. Hadde nok klart å presse inn 120", men synes det blir trangt mellom taket og gulvet - så det blir 106" lerret. Håper det også vil bidra til bildekvaliteten.

Etter litt fram og tilbake kom fruen og jeg fram til at det ikke blir noe tv på kjellerstuen og at vi derfor henger opp et rammelerret istedenfor nedtrekkbart lerret.

I dag ble lerret og prosjektor med tilbehør bestilt. Det endte opp med:
    - DreamScrean 106" Dynagray D65 rammelerret
    - Sony VPL-HW50
    Egentlig langt over budsjettet - men ble litt solgt av VPL-HW50's gode omtaler. Regner med at jeg blir å ha den en stund...

I forhold til taket så er det besluttet nå. Endte opp med Rockofon Color All i sort - som jeg skal montere selv. Venter bare på leveransen fra Byggern.

-TEK

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir meget bra!
    Jeg regner med det er 1.1.2013 dere må være ute av huset. Jeg håper i allefall det er det for deres skyld.... 8)

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He, he - så det nå. Tror vi satser på 2013 ja ;-)

Newcomer Rovik sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Frei
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan går det her?

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rovik
    Hvordan går det her?
    Heisann

Her går det veldig bra :-)
    Ferdigstilling av huset innvendig ble noe forsinket, men 21. desember flyttet vi inn. Jula og romjula gitt stort sett med til å få kommet seg inn på rimelig ordentlig måte, få bygget skap m.m. på diverse rom.
    Men inne blandt alt dette fikk jeg da også etterhvert tid til å få ordnet opp i kjellerstua/kinorommet mitt.
    Så joda - nå er jeg i gang. Synes selv det rett og slett blir jæv... bra!

Kjellerstuen sett forfra og bakover:
    https://skydrive.live.com/redir?resi...NEAv818FesF-AY
    Kjellerstuen sett bakfra og framover mot lerretet:
    https://skydrive.live.com/redir?resi...JH7HiBNlMEKgs4

Konstruksjon:
    Himlingen er sort rockfon color-all himlingsplater.
    Sorte LED-spotter i taket. 3 forskjellige soner. Kan styres via fjernkontroll.
    Over himlingsplatene er det lydhimling og det er trinnlydsplater i etasjen over.
    Betonggulv med slisse i betongen mot resten av huset
    Dobbel lydvegg med dobble lag gips på hver side - tilsammen 4 lag gips, 25cm vegg
    Kabelføringer til frontht'er, sideht'er, bakht'er er lagt inn i veggene. Samme gjelder for kabelføring til prosjektoren. Det er også lagt opp kabler til 4 signalkabler (for sub), en i hvert hjørne.
    Vannbåren varme i gulv
    Lyddør (40db) mellom kjellerstuen og resten av huset
    Tykke gardiner som, når de trekkes for, gir tilnærmet 100% lyskontroll
    Balansert ventilasjon (flexit) med inn og utluft, spiro lydfeller. I tillegg er rørene skilt fra resten av røropplegget. Eksempelvis så går røret for tilluft helt opp på loftet før det går inn på ett rør som også røret for tilluft på rommet ved siden av er koblet på.

Utstyr:
    Marantz SR7005 Receiver som driver center og bakhøytalerene
    Thule PB350 effektforsterker (2-kanals balansert modus, 350W) som driver fronthøytalerene
    HTPC som kilde for video (egen samling og Netflix), lyd (egen CD-samling og Spotify), DVD-avspilling, BluRay-avspilling og bildeframvisning
    Get HDPVR boks (fra loqal) for TV
    B&W N803 fronthøytalere
    B&W HTM2 senter
    B&W SCM-1 bakhøyttalere (leter etter to sidehøyttalere også)
    Hjemmelaget sub (den store "puffen" foran sofaen) med et Aurasound NS18" element og en Keiga 5400 plate-amp
    Sony VPL-HW50ES prosjektor
    DreamScreen D65 106" rammelerret (grått)

Opplevelse:
    Lyddempingen mot resten av huset fungerer veldig bra og den har flere fordeler enn jeg trodde.
    - Jeg kan lukke døra og ikke høyre noe når jeg vil høre på musikk og ha litt fred og ro
    - Vi kan lukke døra og ikke høre noe når ungene vil se film - mens vi for eks. har besøk og sitter og drikker kaffe
    - På kveldene kan man se film eller høre musikk på godt lydnivå uten å forstyrre andre som har lagt seg, inklusiv datteren min som har rommet på siden av.
    Det betyr ikke at ingenting høres. Dypbassen går gjennom dersom man kjører på med skikkelig volum - men i praksis er det absolutt ikke noe problem.
    Før jeg bygget var jeg bekymret for lyd som slapp gjennom ventilasjonsanlegget. Det er ikke noe problem!
    - Praktisk med fjernkontroll på lyset :-)

Takhimlingen fungere også særdeles bra. Lydopplevelsen i dette rommet er vesentlig anneledes enn i resten av huset. Man merker med det samme man går inn i rommet at "her er det noe spesielt" Ingen ekkofølelse i det hele tatt. Anlegget kommer vesentlig mye bedre til sin rett her enn der jeg har bodd tidligere.

Videre planer:
    - Legge kablene for fronthøyttalerene i veggen
    - Skaffe meg sidehøyttalere (SCM-1 eller SCMS) og dra skulte kabler for disse
    - Bytte ut den ene NS18" sub'en med to DIY NS18 sub'er eller to DIY Rythmic audio 15" servosub'er. Disse skal plasseres foran i rommet, på siden av fronthøyttalerene.
    - Dempe førsterefleksjon fra fronthøyttalerene med "noe" på veggene foran. Har ikke helt bestemt meg for hva det skal bli.
    - Få programmet en universalfjernkontroll slik at jeg kan slå på alt fra ett sted
    - Få tak i en spillekonsoll (men tror jeg venter til neste generasjon xbox eller playstation kommer)

-TEK

Newcomer Fossace sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal til med tilsvarende projekt som du snart , nytt hus + kino , ett spørsmål , ser du har vannbåren varme , samme som jeg skal ha , hvordan gjorde du det med gulvet , har du teppe direkte på , eller brukte du trinnlydplate ++

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Vi har sokkel og en etasje over. Det er vannbåren varme både i sokkel og i etasjeskillet.

I sokkel: her er det 25cm isopor også tror jeg det er 8-10cm betong. Vannrørene støpt ned i betongener lagt ned i betongen med armeringsnett over.
    Over betongulvet har vi dampsperre og alloc laminat. Vanlig gulvteppe over det noen få steder, for eks mellom lerret og skjerm.

Over etasjeskille: 2cm sponplater som undergulv (vannfaste), deretter 5 eller 7cm trinnlydsplater m/spor for vannrør. Varmefordelingsplater oppå som rørene ligger i. Sponplate, dampsperre og laminat over der igjen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig flott! Jeg liker de rommene som er konstruert slik at det ikke er helt "Batcave" Lurer også på slik tak. Ser bra ut på bilder, men det blir ikke "institusjonspreg" av slik himling? Var det enkelt å montere? Du har også samme prosjektor som jeg går og vurderer. Hvordan opplever du støyen fra denne?

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Himlingen (rockfon color-all) har ikke synlig skinnesystem, dvs. at platene ligger tett i tett. Man ser selvsagt linjene mellom platene. Jeg synes ikke det blir instutisjonspreget og har ikke fått andre en positive kommentarer. Hadde det vært hvitt hadde det kanskje vært noe annet...
    Himlingen var svært enkel å montere, så det ville jeg ikke bekymret meg for.

Prosjektoren er helt super! Nå har jeg den nesten rett over hodet - og jeg hører at den er der dersom det ellers er stille i rommet. Har også en rimelig stillegående htpc stående. Begge deler høres når det er helt stille. Ingen av delene tenker jeg over under bruk.

- tek

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye bygger dette taket? Jeg synes som sagt at dette så veldig bra ut!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes også taket så veldig bra ut! Har du noen flere detaljer? Hvordan er spotene montert i taket? Hvordan er platene hent opp? Hva med å laste bildene opp på AVforum? Det er nok mange som er innom tråden som ikke klikker på ekstern link for å se bildene.

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blei jo meget så pent! Lunt, og litt retro møbler, men samtidig moderne, my taste. Taket ble også tøft.

Men, hadde jeg vært deg, og hatt samme bredde på frontvegg, ville jeg definitiv t gått for en 2.35:1 løsning Men bra du ikke gikk for 120" 16/9. Det hadde fort gått på bekostning av muligheter av høyttalerplassering, ergo dårligere lyd.
    CinemaScope derimot hadde vært midt i blinken spør du meg.

God helg
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann
    Her var det jo kommet noen kommentarer som jeg ikke hadde sett.
    Hvor mye himlingen vil bygge kommer an på hvilket opphengssystem du bruker.
    Standardtypen er justerbar, men bygger minimum 15-20 cm (husker ikke helt).
    Jeg har en annen type - tror den bygger 8 eller 12 cm. Standard nedlektet himling i gips ville ha bygget 7cm så jeg har bare marginalt lavere takhøyde enn standard. Mener å huske at det skulle finnes noen fester som bygget enda litt mindre, men jeg ville være sikker på at jeg hadde nok plass til å dra kablene over skinnesystemet.
    Plater som må skjæres til ble skjært enkelt med en isolasjonskniv.

Noe av grunnen til at jeg ikke valgte Cinem Scope var at jeg fryktet det ble mye hassel for å få det til å fungere skikkelig å bytte mellom forskjellige formater.
    Utover det er jeg helt enig. Ser dog at det vil kreve at ht'ene ville måtte stå nært veggen med en slik løsning - så jeg er litt usikker lydmessig..

Kan se om jeg får lagt bildene inn i tråden etterhvert. Kanskje jeg kunne tatt ned noen plater for å vise skinnesystemet også.

Holder på å bygge nye subber (en ferdig - en igjen), ligger også an til bytte av sofa og litt mer etterhvert. Får oppdatere litt mer da.

Det holdt jeg på å glemme - spottene er led-spotter og er bare satt rett opp i hull som er laget i platene. Kablene ligger over platene. Ble satt opp av elektrikeren. Led spotter, men lavtbyggene "gamle" spotter tror jeg skulle gått veldig greit.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg skulle legge opp et bilde av hvordan himlingen bygger ned fra taket, men så glemte jeg av hele greia.
    Kom plutselig på det igjen - så her er et bilde som jeg tror gir litt info om hvordan dette er bygget.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder TEK bygger nytt hus m/hjemmekino - trenger hjelp til blending av vindu-image-jpg  

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supert!
    Takk for godt forklarende bilde!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg nærmerer meg endelig også start på mitt prosjekt og kommer til å gå for slike plater som du har. Har fått tilbud av elektriker til fjernstyrt opplegg med 2 soner LED som da skal kunne felles direkte inn i disse platene uten behov for brannkasse rundt. Er det enkelt å ta platene opp og ned? Hvilken kantløsning har du? (De har ikke all verdens kunnskap om dette på den lokale Monter, så jeg må nok selv passe på at jeg bestiller korrekt..)

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MML Vis post
    Jeg nærmerer meg endelig også start på mitt prosjekt og kommer til å gå for slike plater som du har. Har fått tilbud av elektriker til fjernstyrt opplegg med 2 soner LED som da skal kunne felles direkte inn i disse platene uten behov for brannkasse rundt. Er det enkelt å ta platene opp og ned? Hvilken kantløsning har du? (De har ikke all verdens kunnskap om dette på den lokale Monter, så jeg må nok selv passe på at jeg bestiller korrekt..)
    Hei
    Sikkert litt sent nå... (må sette på e-post varslingen).
    Antar du er ferdig med å montere himlingen for laaang tid siden. Hvordan gikk det?
    Jeg har LED og de felles rett inn - men det er et par ting å være klar over. Og det er noen store MEN med det også.
    1) Mange LED-lys lar seg ikke dimme helt ned, noe som vi si at du bør ha en sone med kun noen få lys helt bakerst dersom du vil kunne se film på prosjekter med bare bitte-litt lys. Når det gjelder dimming er eldre lys MYE bedre. Da kunne jeg ha en sone i hele taket også dimmet det ned til det såvidt var en liten glød av lys - det går ikke med LED-lys.
    2) LED-lys og 3D film går innmari dårlig sammen, så skal du se 3D film mens du har LED-lys i taket så er det bare å glemme å ha på LED-lysene. Blinker som f...

Når det gjelder platene så er de kjempeenkle å ta opp og ned (så lenge du husker på teknikken). Jeg ville ringt Rockfon for å få info om hva du må bestille, de vet det. Er mange valg, både med type fester, plater og festesystem.
    Jeg har forresten X-kant. Med denne kanttypen vises ikke skinnesystemet.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Heisann

Har kommet fram til at jeg skal ettermontere en varmepumpe (luft-luft) for å kunne kjøle ned kjellerstua. Blir litt varmt om man er flere der over litt tid.
    Måtte bearbeide fruen litt, men nå er hun kommet på gli, så da ordner det seg nok.
    Blir en gulvmodell som monteres opp under vinduet på bakveggen, som er vist på bildet.

En konsekvens av dette er at jeg ikke kan ha gardiene for, eller må gjøre dem vesentlig kortere om de skal gå over varmepumpa. Er såpass trangt mellom vinduet og gulvet at jeg egentlig ikke tror det blir noe pent om jeg (les fruen) skal gjøre gardinene korte nok til å gå over varmepumpa.

Så jeg tror løsningen blir å beholde gardinene som de er, men å kun bruke dem foran døra og la de andre henge som pynt. Det medfører at jeg får behov for å kunne blende av vinduet.

Så, er det noen som har forslag til hva jeg kan bruke for å blende av vinduet? Blendingen skal ikke være permanent, dvs. at når ungene for eks. skal sitte og leke på gulvet bak sofaen så må jeg kunne ta opp blendingen. Samtidig bør den være slik at den stopper alt lys selv om det er lys dag ute.

Noen som har forslag eller kan dele egne erfaringer?
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder TEK bygger nytt hus m/hjemmekino - trenger hjelp til blending av vindu-img_1743-jpg  

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forresten en ganske besnærende tanke å ha noe som kan styres via fjernkontrollen...

Newcomer Fossace sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei TEK.

Virkelig en flott kino du har fått.
    Grattulere.

Ser du muligens går for air-kondisjon .
    Hvordan kjører du gulvvarmen?
    Har du slått den helt av , eller har du litt lunk i gulvet pga bedre komfort / kaldt gulv?

Og er dette ett probleblem bare om sommeren /eller blir det fort varmt året rundt, når det er mye folk der?

Lurer på dette, da jeg selv skal ha vannbåren , og ventilasjon uten mulighet for avkjøling.

Med tanke på vinduene dine , synest jeg disse fra "markisersolskjerming" er fine , de har skinner på siden så gardinen går i , pluss en børstelist som tetter i bunn.
    Ikke var de spessielt stygge heller. Blir bra "kamuflert" oppunder i vindus karmen.
    Så en viss WAF faktor har de

Mørkleggingsgardiner & Blendingsgardiner | Fasadeprodukter AS
    KISS in 1975. “What they need is a gimmick,” Alice Cooper quipped.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •