Et spar spørsmål om rom-i-rom konstuksjon

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
  1. #1
    Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,902
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Et spar spørsmål om rom-i-rom konstuksjon

    Jeg skal etterhvert til å bygge om ett rom til dedikert hjemmekino. Ettersom jeg ikke har bygget noe tidligere (hverken hjemmekino eller annet) er det ett par tekniske punkter som jeg lurer på. Jeg har lest endel andre tråder, men ikke funnet konkret svar på disse tingene.

    Enkelt fortalt har rommet i dag betongvegger, tak og gulv. Jeg tenker å bygge opp gulv på Auralex U-boats, samt vegger på det samme. Taket skal hvile på veggen og ikke være festet i taket over. Jeg tenker 1 cm. klaring til eksisterene vegg/tak og dobbel gips med Greenglue mellom.

    Dette er det jeg lurer på;

    1. Dersom gulvet og veggene skal være "flytende" betyr vel det at man ikke skal bolte lektene ned i gulvet eller feste veggene til eksisterende vegger? Når det gjelder gulvet ser jeg for meg at tyngdekraften holder dette på plass, men er det ikke en viss fare for at ting flytter for mye på seg dersom det ikke er festet til underlaget? Er dette ett reelt problem?

    Når det gjelder veggene, så har jeg problemer med å se hvordan dette skal holde seg oppe uten å være festet til eksisterende vegger? Benytter man lydbøyler, eller finnes det andre og eventuelt bedre løsninger for å ivareta lyddempingen, samt gjøre at veggene holder seg oppreist?

    2. Rommet har i dag strømuttak i vegger og i taket, samt bryter på veggen. Ettersom veggene skal bygges ut er det ikke sikkert at det er nok ledning i veggen til å forlenge punktene helt ut til den nye veggen (spesielt ikke siden det skal inn i nye bokser). Jeg har forstått det slik at man er pålagt å ha tilgang til eventuelle skjøtepunkter for strømledningene. Stemmer dette og er det eventuelt noen fornuftig måte å løse dette på som ivaretar rom-i-rommet? Er eventuelt beste løsning å legge alt opp på nytt?

    3. Når man skal henge opp ting i vegger og tak (bl.a. projektor, spotskinner, akustiske tiltak) er man nødt til å skru seg gjennom gipsen og opp i eller inn i reisverket. Dette er vel ikke heldig for lyddempingen? Hva er beste måte å gjøre dette på for å ivaretak lyddempingen på best mulig måte? Er det eventuelt lurt å bytte ut det innerste laget med gips med f.eks. spon der hvor man vet at ting skal henges opp? Det samme spørsmålet gjelder også når man skur de ytterste gipsplatene til reisverket. Vil ikke dette kompromisse lyddempingen, da skruene og eventuell luft/hulrom vil kunne transporter lyden rett inn i reisverket?

    Alle tanker mottas med takk!

  2. #2
    Active johnnymhz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Jeg skal etterhvert til å bygge om ett rom til dedikert hjemmekino. Ettersom jeg ikke har bygget noe tidligere (hverken hjemmekino eller annet) er det ett par tekniske punkter som jeg lurer på. Jeg har lest endel andre tråder, men ikke funnet konkret svar på disse tingene.

    Enkelt fortalt har rommet i dag betongvegger, tak og gulv. Jeg tenker å bygge opp gulv på Auralex U-boats, samt vegger på det samme. Taket skal hvile på veggen og ikke være festet i taket over. Jeg tenker 1 cm. klaring til eksisterene vegg/tak og dobbel gips med Greenglue mellom.

    Dette er det jeg lurer på;

    1. Dersom gulvet og veggene skal være "flytende" betyr vel det at man ikke skal bolte lektene ned i gulvet eller feste veggene til eksisterende vegger? Når det gjelder gulvet ser jeg for meg at tyngdekraften holder dette på plass, men er det ikke en viss fare for at ting flytter for mye på seg dersom det ikke er festet til underlaget? Er dette ett reelt problem?

    Når det gjelder veggene, så har jeg problemer med å se hvordan dette skal holde seg oppe uten å være festet til eksisterende vegger? Benytter man lydbøyler, eller finnes det andre og eventuelt bedre løsninger for å ivareta lyddempingen, samt gjøre at veggene holder seg oppreist?

    2. Rommet har i dag strømuttak i vegger og i taket, samt bryter på veggen. Ettersom veggene skal bygges ut er det ikke sikkert at det er nok ledning i veggen til å forlenge punktene helt ut til den nye veggen (spesielt ikke siden det skal inn i nye bokser). Jeg har forstått det slik at man er pålagt å ha tilgang til eventuelle skjøtepunkter for strømledningene. Stemmer dette og er det eventuelt noen fornuftig måte å løse dette på som ivaretar rom-i-rommet? Er eventuelt beste løsning å legge alt opp på nytt?

    3. Når man skal henge opp ting i vegger og tak (bl.a. projektor, spotskinner, akustiske tiltak) er man nødt til å skru seg gjennom gipsen og opp i eller inn i reisverket. Dette er vel ikke heldig for lyddempingen? Hva er beste måte å gjøre dette på for å ivaretak lyddempingen på best mulig måte? Er det eventuelt lurt å bytte ut det innerste laget med gips med f.eks. spon der hvor man vet at ting skal henges opp? Det samme spørsmålet gjelder også når man skur de ytterste gipsplatene til reisverket. Vil ikke dette kompromisse lyddempingen, da skruene og eventuell luft/hulrom vil kunne transporter lyden rett inn i reisverket?

    Alle tanker mottas med takk!
    Jeg har bygget rom i rom, men gulvet er bygget opp på en annen måte en nevnt over.

    1. Du burde jo prøve å unngå bolter. Hvis du drar en rundlist og fugemasse langs gulvet(der det nye gulvet går mot eksisterende betong vegger) så vil det bli minimal vandring på gulvet ditt. Tyngda fra vegger, tak og gips gir mye marktrykk, så skal mye til for at dette blir er reelt problem

    Angående vegger: Hvis du setter på skråspenn mellom stenderene, blir det stivt. Når du får på gipsen, fjerner du ett og ett spenn. Det blir så stivt at du ikke får rikket det. Samme prinsipp som når du fester en bakplate på en kommode el skap. UNNGÅ å bruk lydbøyler, da er rom i rom prinsippet ødelagt. Ferrest mulig kontaktpunkter, helst kun gulvet.

    2. litt usikker. Jeg trakk alt nytt. Burde være en mulighet å skjøte de nye k rørene med de gamle som er der, for så å trekke ny strømkabel. (hvis det er k rør i veggene dine da)

    3. noen benytter 2 lag gips, så mdf panel på utsiden. Da er det lett å feste ting.
    Med kun gips, er det lurt å planlegge stendere eller som du skrev, ha spon/mdf plater innfelt i stenderverket der det kommer tunge ting. Jeg gjorde dette der varmepumpa vil komme. Lette ting ville jeg limt og resten kan festes med gipsanker av diverse slag, men null hull er jo det beste.

    Er du usikker på forklaringen min, kan du godt gå inn på byggetråden min.
    Håper dette hjalp litt :-D

  3. #3
    Active johnnymhz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Klaring til eksisterende vegger og tak.

    Om du kun skal ha 1 cm klaring, burde du kontrollere at de gamle murveggene og taket er rett før du bestemmer deg for høyder/bredder. Da jeg skulle sette opp mine takbjelker, fant jeg ut at betong taket over var 2,5 cm skjevt. Jeg hadde jo tilfeldigvis tatt utgangspunkt på det høyeste punktet (maks uflaks), noe som medførte at jeg kun fikk 2mm klaring der det var skjevt. Så jeg måtte høvle litt av hjørnene på 3 av takbjelkene mine

  4. #4
    Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,902
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av johnnymhz
    1. Du burde jo prøve å unngå bolter. Hvis du drar en rundlist og fugemasse langs gulvet(der det nye gulvet går mot eksisterende betong vegger) så vil det bli minimal vandring på gulvet ditt. Tyngda fra vegger, tak og gips gir mye marktrykk, så skal mye til for at dette blir er reelt problem
    Takker for svar.

    Er din mening at det er best å bygge de nye veggene på det nye gulvet, eller er det bedre at de nye veggene hviler på det gamle gulvet (men selvfølgelig med f.eks. U-boats eller annen form for avkobling). Begge ser ut som gode alternativer m.h.t. byggforsk dokumenter angående lydisolering.


    Sitat Opprinnelig postet av johnnymhz
    2. litt usikker. Jeg trakk alt nytt. Burde være en mulighet å skjøte de nye k rørene med de gamle som er der, for så å trekke ny strømkabel. (hvis det er k rør i veggene dine da)
    Bygget er ett murbygg fra 1951. Jeg tror ikke det er gjort noe med det elektriske i veggene siden det, så det er kanskje vanskelig å trekke nytt i eventuelle eksisterende rør.


    Sitat Opprinnelig postet av johnnymhz
    3. noen benytter 2 lag gips, så mdf panel på utsiden. Da er det lett å feste ting.
    Med kun gips, er det lurt å planlegge stendere eller som du skrev, ha spon/mdf plater innfelt i stenderverket der det kommer tunge ting. Jeg gjorde dette der varmepumpa vil komme. Lette ting ville jeg limt og resten kan festes med gipsanker av diverse slag, men null hull er jo det beste.
    Dersom man skrur gjennom gipsen og inn i stendere; Hvordan tror du dette påvirker lyddempingen i rommet? Dette er vel en bedre løsning enn å bruke gipsanker ettersom disse "punkterer" veggen slik at det blir kontakt mellom luften i rommet og i veggen. Liming er kanksje det aller beste m.h.t. lyddemping, men holdbarheten er kanskje noe begrenset?


    Sitat Opprinnelig postet av johnnymhz
    Er du usikker på forklaringen min, kan du godt gå inn på byggetråden min.
    Håper dette hjalp litt :-D
    Byggetråden din er imponerende. Meget grundig arbeid!

  5. #5
    Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,902
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av johnnymhz
    Om du kun skal ha 1 cm klaring, burde du kontrollere at de gamle murveggene og taket er rett før du bestemmer deg for høyder/bredder. Da jeg skulle sette opp mine takbjelker, fant jeg ut at betong taket over var 2,5 cm skjevt. Jeg hadde jo tilfeldigvis tatt utgangspunkt på det høyeste punktet (maks uflaks), noe som medførte at jeg kun fikk 2mm klaring der det var skjevt. Så jeg måtte høvle litt av hjørnene på 3 av takbjelkene mine
    Bra tips. Jeg ser at jeg må regne litt ekstra da veggene ikke er 100% loddrette i hvert fall.

  6. #6
    Active johnnymhz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    1. Jeg har bygget etter heftet: forbedring av lydisolering med rom i rom løsninger fra byggforsk. Der er det tegnet å ha de nye veggene på det nye gulvet. Hva som er best vet jeg desverre ikke

    2. Da har du nok ikke noe k-rør i veggen sikkert, så da må du antageligvis trekke ny kurs/kurser.

    3. Om skruer som går mellom gips og inn i stendere har noe særlig påvirkning av lyddempingen vet jeg ikke, men jeg har ikke tatt noe hensyn til dette da jeg skrudde gips ihvertfall. Bedre å ha noe som sitter, enn at det blir løst og lager ulyder tenker nå jeg. Jeg har selv brukt noen få gipsanker i mitt kino rom, da har jeg fyllt tec7 i gipsankeret. Da det har kommet trevirke med lim på utsiden av dette igjen, så er det ihvertfall tett om ikke annet.

  7. #7
    Active johnnymhz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Link til byggforsk dok

    Denne betalte jeg ca 250kr for og nå fant jeg den gratis her på forumet. 8-)
    Hvis du ser på punkt 51, så ser du vegg og gulv konstruksjonen

  8. #8
    Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei

    Har noen kommentarer, samt egne spørsmål.
    I forhold til å skru ting opp i taket så er i alle fall det jeg gjør (nytt hus) å lage e egen "falsk" himling som spotter m.m. henges opp i, akkurat for å unngå å ta hull i lydhimlingen.

    Jeg bygger som sagt nytt hus, hvor det skal være et eget rom for blandt annet "kino". Dette rommet ligger i ene langsiden av huset (i sokkel).
    Jeg har betongmur i ene sideveggen og i kortveggen.
    I gulvet har vi laget slisse i betongen slik at vibrasjoner ikke skal forplante seg. Vegg mot resten av huset er dobbeltvegg. Men ytterveggen går i ett mellom dette rommet og tilstøtende rom.
    Burde jeg være bekymret for at denne kan lede lyden til rommet ved sine av?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •