Få rommet så mørkt som mulig, tips?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer MeSs sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Sokna
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Få rommet så mørkt som mulig, tips?

Noen som har tips til hva man bør bruke for å få rommet så mørkt som mulig? Har hatt veldig varierende hell med rullgardiner..

Siden det er stua det er snakk om her så er det liksom ikke så pent med helt svarte gardiner..

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det aller beste er vel gardiner i scenemolton over vinduene igjen. Og gjerne noen skikkelige rullgardiner som går helt tett i vinduet. RuneW har vel dette i sin kino, som jeg kan komme på. (hans er elektriske, men finnes sikkert uten også)

Ellers går det an å lage "plugger" som du setter i vinduet når du skal ha det bekmørkt. Disse pluggene er ikke pene å se på, men du kan gjemme dem i skapet når de ikke er i bruk, og stua vil se helt vanlig ut. Disse pluggene lager du selv i treverk, og trekker med stoff. Eventuelt hiver litt glava/akustikkmatte i midten for å få litt dempeeffekt også.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hiver meg på denna tråden!

Kvar får ein tak i stoff som egnar seg til å sy gardiner av? Tjukt svart stoff, som stoppar lyset godt...

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Scenemolton går jo an å sy gardiner av, og dette får man tak i på avshop.no blant annet

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vert det fint?

Tenkte eg skulle få mor til å sy gardiner til nye rommet før ho kjem på besøk Tenkte først at Ikea e.l. hadde eit eller anna tjukt svart stoff som evt. kunne leggast dobbelt og sy gardiner av, men fann ikkje noko...

Beklagar viss eg forstyrrar for mykje i tråden din, MeSs. Men det er jo i same gata som ditt spm, så håpar det går greit...

Active Viks sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er vel det fortsatt aktuelt med IKEA's Tupplur?

TUPPLUR Rullegardin - hvit, 100x195 cm - IKEA

Finnes i størrelser opp til 200x195 og koster lite. Stenger effektivt for alt lys hos meg hvertfall
    Emotiva UMC-1 | Rotel RB-1072 | Rotel RMB-1066 | Dune HD TV-101 | Panasonic DMP-BDT310 | Sony MDS-JE640 | Pioneer PD-F1007 | B&W DM683 | B&W LCR600 S3 | B&W DS6 | Mirage Nanosat | SVS PB12-NSD DSP | Sanyo PLV-Z2000 | DreamScreen V2 DynaGrey AutoManual 106" | LG 47" Cinema 3D | iRule Pro | Tara Labs & Monster interconnects | Supra Classic Blue 6.0

Denon-PMA-510AE | B&W DM686 | SVS SB12-NSD DSP | Supra Classic Blue 2.5 speaker cable | Monster 250 Interlink | Asus Xonar

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Scenemolton kan bli veldig fint ja, bør strykes forsiktig først for å rette det ut helt. Vurderer selv å sy meg noen scenemolton gardiner!

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. tupplur så er ikke denne optimal om den går på utsiden av karmen syntes jeg. Varme som stiger fra gulvet drar den med seg slik at den "blafrer" litt og slipper frem lys. Om du får pushet den inn i vinduskarmen derimot, da tror jeg den er ganske bra! For selve stoffet slipper ikke igjennom mye lys.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet mitt er at vinduene er små (50x50). Så det er vanskeleg å finna noko som passar. Rullegardin vert ikkje fint i desse heller. Så gardin vert det finaste for min del. Sjølvom skjerminga er heller dårleg med gardiner, så er det finare og tjukke gardiner vil jo hjelpa littegrann på ekkoet. Dersom dei skjermar lys for dårlig, så får eg berre laga meg til eit "proppsystem" i tillegg...

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Princess (og sikkert andre lignende butikker) har lystette gardinstoffer, evt at en forer de gardinene en vil ha med lystett stoff, også ha noe oppheng som får gardinen til å henge tettest mulig inntil listene rundt vinduet.

Newcomer MeSs sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Sokna
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle tips, fruen blir vel ikke så veldig fornøyd med helt svarte gardiner. Så spørs om jeg skal gå for svarte IKEA rullgardiner, hvertfall det beste forslaget hittil for min del Var billig også!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skeidar har en serie gardiner som finns i olika färger. I serien finns en brun färg som är bortimot helt ljustät.

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En vanlig rullegardin vil ikke tette 100%, jeg kjøpte en 100% lystett rullegardin men den slapp noe lys inn fra sidene fordi den ikke lå helt inntil karmen. Du kan du kjøpe en sånn gardin som er fastmontert i karmen som går på skinner, men det koster litt tror jeg. Jeg endte opp med å lage ett lysskjold som monteres i karmen, 100% lystett.

Her er noen bilder.

Stoffet har jeg tatt fra en blendingsrullegardin, så det er helt lystett!

Med håndtak

Med hvitt stoff.

Det enkleste er jo såklart å bruke hvitt rullegardinstoff først.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snasent!

Trur eg skal gå for nokon svarte gardinlengder frå Kid, som mor syr til, pga det estetiske. Og så lager eg meg 2 slike lysskjold (kult ord) etterkvart...

Newcomer MeSs sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Sokna
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar denne opp igjen, for meg virket rullgardiner veldig dårlig! Men den dyreste serien med persienner fra IKEA virker bra!

Men, nå har jeg fått tillatelse til å bruke hele kjelleren som gutterom, der blir det mørkt!

Newcomer torsoen sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med denne?