Husbygging og ny kino 2017

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  12
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 140
    Active kellex sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Lillehammer
    Poster
    313
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Husbygging og ny kino 2017

Da har jeg tatt beslutningen i å starte en egen tråd. Tenkte jeg skulle vente til jeg hadde fått satt skikkelig i gang, men ser det er flere som har tråder som har vart over lengre tid, så.. why not

Har gjort flere små kjøp, tatt noen lytterunder og lekt meg litt med sketchUp så langt.

Min interesse innen lyd og bilde startet i likhet med de fleste her i en ung alder. Og i slutten av ungdoms årene fikk jeg ordnet meg mitt første "kino anlegg" og en enormt stor tv på hele 28"..den gang

Har alltid vært en meget ivrig film titter, så naturligvis har skjerm størelse og bilde kvalitet vært av stor interesse! På lydfronten så har det vært flere rimelige løsninger, men aldri noe ambisiøst. Mitt første anlegg som hadde en litt høyere kvalitet enn billig løsningen man gjerne plukker opp på Elkjøp kom for en 5 år siden.
    Da kjøpte vi inn Svenske Dynavoice og en XTZ subwoofer. Dette løftet film opplevelsen, og interessen for lyd ble hevet flere hakk! Det fine er at både jeg og fruen er glad i å kose oss med film og tv-serier, så her har det blitt lagt inn mye penger opp gjennom årene. 6 tv'er på 5 år, og hvor tv stuen har blitt flyttet rundt i huset opp til flere ganger uten at man har blitt helt 100% fornøyd. Målet har alltid vært å lage en "kino opplevelse" i eget hjem

I dag har vi i tv stuen en Panasonic 65"VT30. Lyden består av Dali Zensor 7, Zensor vokal og Lektor 2. Sub består av Dali sub E-12F og XTZ 99W12. Dette drives av Yamaha RX-A3010. Meget fornøyd med løsningen vi har i dag, men ønsket om et mer dedikert kinorom kommer jeg meg aldri unna!

Huset vi bor i tok vi over for 6 år siden etter fruens bestemor. Og som verdensmestre vi nordmenn er i å pusse opp, så fulgte vi den trenden med å pusse opp for store summer og satte vårt preg på huset. Det er et 3 etages hus hvor første etage leies ut med 2 butikk lokaler på 45 og henholdsvis 50 kvm. Min fremtidige plan var å gjøre om en av disse lokalene til en fullverdig kino etter at jeg ble meget inspirert av kinorommene her på forumet for en del år tilbake!
    ..Men ser nå at disse inntektene vil komme godt med når man en gang går av med pensjonen, så nå har tanken om kino gått over til andre deler av huset..

Min neste plan var å bygge på huset der vi i dag har tv stue, men også her har man måtte endre planene etter at man endte opp med andre utgifter i huset.
    Så nå blir det garderobe rommet som må gå duken Jeg kan garantere at det har måtte forhandles hardt for å overtale fruen til å gi slipp på det rommet 8)

Det blir en liten kino på 14 kvm, men jeg tror jeg kan få til en bra løsning der etter å ha kikket på flere lignende prosjekter på samme størelse her på forumet.

Hva kino rommet skal få av utstyr så har jeg bestemt meg for projektor og ramme lerret. Her blir det en Sony VW95ES og et Dreamscreen Phantom HD multiformat lerret i 106".

Jakten på lyden har vært vanskelig og en gledelig prosess. Jeg har vært på flere lytterunder siden November hvor man har lyttet til flere modeller fra Dali, B&W, Kef etc.
    Jeg var egentlig bestemt på å gå for B&W CM9,CMC2 og DS3 x4. Har alltid hatt et godt øye for Bowers & Wilkins både på lydkvalitet og utseende.

Men etter et Oslo besøk så endret dette seg betraktelig! Da fikk jeg høre Klipsch for første gang, og det ble fort klart for meg at Klipsch har den lyden mine ører virkelig liker!
    Så her blir det nok et kjøp av Klipsch RF-7 ll, RC-64 ll og 4x RS-52 ll i løpet av de neste månedene. Fortsatt stor fan av lyden Dali og B&W gir, men i et kinorom så ble valget av Klipsch det riktige for meg.
    Sist endret av kellex; 07-15-2016 kl 18:21

Active kellex sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Lillehammer
    Poster
    313
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdatert 17.07.2016
    Legger til litt eldre bilder fra kinoen da de har blitt borte ved tiden

Husbygging og ny kino 2017-image-jpg

Husbygging og ny kino 2017-image-jpgHusbygging og ny kino 2017-image-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Husbygging og ny kino 2017-image-jpg  
    Sist endret av kellex; 07-15-2016 kl 17:39

Active kellex sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Lillehammer
    Poster
    313
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den dagen Zensor 7 kom i hus.. En som så noe engstelig ut.. :-D

Yamaha RX-A3010 endelig i hus!! Denne har overgått alle forventninger!

Og litt Rockfon:

Active kellex sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Lillehammer
    Poster
    313
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lekt meg litt med sketchUp. Dette er bare litt av hva jeg har tenkt meg. Kommer til å gå for et grått vegg til vegg teppe og ikke det tregulvet som vises.
    Det vil også bli satt opp akustiske plater i tak og noen på veggen som vil få film motiv. Hvis det blir plass så vil jeg også sette inn bassfeller..
    Alle vegger og tak vil bli dekket med molton!

I første omgang så vil nok møbleringen bli en 2 seters stressless vi har stående på et gjesterom. Også blir det nok kjøp av 2 stk stressless for å fullføre en 4 seters sittegruppe. Men i løpet av neste år som vil jeg prøve å få erstattet dette med en Arion sittegruppe fra Ekornes:

Active kellex sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Lillehammer
    Poster
    313
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et par tapre forsøk av sketchUp:

Husbygging og ny kino 2017-image-jpeg

Sist endret av kellex; 07-15-2016 kl 17:41

Active kellex sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Lillehammer
    Poster
    313
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger til min post fra klipsch tråden:

Har vært å skaffet meg nå RF-82 for å se hvordan Klipsch fungerer i mitt oppsett. Opplevelsen har virkelig vært for det bedre, så da blir det nok en tur på Elkjøp etter hvert og få bestilt meg RF-7 ll, RC-64 ll og evt 4x RS52 ll til kinorommet

Kan virkelig skjønne at folk er så fan av Klipsch! De har en lydkvalitet som engasjerer, og kan bare forestille meg hvordan RF-7 ll vil oppleves!!

Noen små bilder fra Klipsch besøket:

Sist endret av kellex; 07-15-2016 kl 17:42

Active kellex sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Lillehammer
    Poster
    313
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen få bilder til fra dagens tv stue:

Sist endret av kellex; 07-15-2016 kl 17:44

Newcomer Lasse_H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flotte bilder / oppsett. Ser ut som mye morro for pengene foregår her .
    Hvor langt fra bakveggen står høytalerne nå og hvor langt får du Klipsch ut?
    Har ingen egen tråd, men sjekk gjerne minhifi 8)

Active kellex sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Lillehammer
    Poster
    313
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    20 cm fra bakvegg, og den som står i hjørnet har 12 cm til sidevegg. Bassen påvirkes slik de står nå, men det låter fortsatt ganske så bra

Ps: Utrolig flott Hi-Fi oppsett du har! Lagt igjen komentar og score

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når kjem RF-7II i hus? Reknar med du kjem med tilbakemelding når det skjer...

Active kellex sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Lillehammer
    Poster
    313
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I løpet av Juni regner jeg med. Kommer til å dele min mening hvordan det hele har fungert både her og i Klipsch tråden

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott prosjekt! RF-7 på 14kvm kan bli i meste laget! Det kan hende det fungerer over all forventning, men jeg hadde prøvd de hjemme først, før du brenner av alle de cashene. I beste mening

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kellex
    I løpet av Juni regner jeg med. Kommer til å dele min mening hvordan det hele har fungert både her og i Klipsch tråden
    Glimrande! Eg venter i spenning

Active kellex sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Lillehammer
    Poster
    313
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Flott prosjekt! RF-7 på 14kvm kan bli i meste laget! Det kan hende det fungerer over all forventning, men jeg hadde prøvd de hjemme først, før du brenner av alle de cashene. I beste mening
    Hvis de ikke funker så blir det retur ja Ønsket er RF-7 ll, så vil prøve div for å se om det funker. Bassfeller, akustiske plater, difusorer, vinklinger osv vil bli prøvd. Kjøper nok inn en effektforsterker også i samme slengen. Ellers, takk for besøket

Active kellex sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Lillehammer
    Poster
    313
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter litt frem og tilbake så dropper jeg nå et kjøp av Klipsch RF-7 ll. Jeg går da heller for RF82 ll, så får evt RF-7 ll ta plass ved et senere tidspunkt.

Oppsette blir da som følgende:

Front: RF-82 ll
    Center: RC-64 ll
    Surround: RS-62 ll (x4 i løpet av året)
    Presence: RS-41 ll
    Av-Receiver: Yamaha RX-A3010
    Effektforsterker: ........

På subwoofer fronten så står det mellom 2 løsninger grunnet plasering og lommebokens størelse.

Enten 2 stk SVS SB12-NSD, eller 1 stk SVS PB12-NSD DSP. Synspunkter?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kommer til å bli et supert oppsett! Tror faktisk du gjør lurt i å teste RF-82 før du kliner til med RF-7. Det er jo ingenting i veien for å teste storebror ved en senere annledning Du kommer til å glise, når du setter deg ned med en film. Som du nevner er akustiske tiltak lurt å gjøre en innsats for å få til skikkelig.

Active kellex sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Lillehammer
    Poster
    313
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker SannaX

Gleder meg til å leke litt med lyden, problemet nå er at RF-82 ll er nesten umulig å få tak i.. RC-64 ll er allerede kjøpt. SVS PB12-NSD er også kjøpt inn, mens et par RS52 ll og en Sherbourn PA 5-200 effektforsterker er på vei i posten. Meget spent på Sherbourn etter masse skryt fra eiere og tester. Akto her på forumet har samme effektforsterker i samarbeid med samme Avreceiver som meg, så komboen har jeg god tru på!

Ellers så har jeg gleden av å si at i dag har jeg lagt inn bestilling på Sony VW95ES med proffkalibrering samt et 106" Dreamscreen V4 D65 lerret

Har begynt litt jobbing nå hvor jeg må lage en garderobe løsning i 3 etage før jeg får begynt på kino rommet. Dette vil nok gå fort unna da jeg ikke i første omgang kommer til å isolere på nytt eller lage noen rom i rom løsning.

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette skal bli et spennende prosjekt å følge.
    Har sansen for tråder som bygger på små rom som utgangspunkt, da dette også vil være antuelt for meg.....en gang i fremtiden.....
    Er sikker på at dette blir bra!!

Active kellex sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Lillehammer
    Poster
    313
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Spiff79

Takk du, man må bare bruke det man har tilgjengelig Hadde nok ikke vurdert et slik rom hadde det ikke vært for andre inspirerende rom her på AVforum!

Ellers så er nå resterende høytalere og en Sherbourn PA 5-200 på vei Nå er det rimelig skrapet på konto, så jeg må finne meg 5 stk RCA kabler til en rimelig penge, og heller kjøpe litt mer kvalitet mot vinter tider.
    Noen anbefalinger der?

Evt noe slik på Clas Ohlson: Videokabel/audiokabel | Clas Ohlson Disse er ikke skjermet..
    Eller på Elkjøp: Sandstrøm RCA-komposittkabel (audio) 1 meter S10RC111X - Elkjøp

Men nå trenger sikkert jeg noen RCA kabler som er enkle og ikke dobble?

Disse fra Bassbrothers er kanskje det beste valget: Monster Cable I100 - 1m Interlink - Bass Brothers AS

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann! Følger prosjektet ditt i spenning. Eg vurderer å oppgradera til akkurat same forsterkarkombo som deg. Faktisk så vurderer eg akkurat same anlegg som deg med RS-52, RC-64 og RF-82, så detta blir spanande å lesa om

Når det gjeld RCA kablar, så har clasOhlson nokon skjerma og, som fungerer heilt flott. Trur dei kostar ca. hundrelappen eller noko slikt. Kjøper du 3 sånne doble, så har du 6 enkle, dvs. ein? til overs...

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •