Oppgradering av låvekinoen. Akustiske tiltak!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppgradering av låvekinoen. Akustiske tiltak!

Oppgradering av låvekino.
    Målet er å bedre akustikken og utseendet uten alt for omfattende inngrep.

Heisann!

Jeg har en låvekino, som er en kino som er i et ca 35kvm stort rom inne i en låve, som er innredet som kino og bar.

Jeg har hatt denne kinoen i ca 5 år nå, og vært knallfornøyd. I de siste årene har det gått en del i oppgradering av utstyr, og nå sitter jeg med en frontrekke jeg er veldig fornøyd med, og kan ha i mange år fremover. Det eneste som nå mangler for å få dette helt knæsj, er rommet og dets akustiske egenskaper. Har altså ingen demping eller noe akustiske tiltak pr idag, så skal gjøre noe som forhåpentligvis bedrer lyden. Jeg er 22 år, og ingen bakgrunn som snekker eller lignende, bare rein fornuft og logikk jeg svever på!

Jeg får begynne med litt "før" bilder. En liten miks mellom bilder her(noen fra 2006, noen fra 2011 osv), men kun for å illustrere hvordan rommet ser ut. Møblene og anlegg osv er jo annerledes idag. Slik ser altså rommet ut:

Rommet i seg selv har jeg ikke åpnet veggene på, men antar at det er en litt gammel måte for reisverk med papp som isolasjon. Det var vanlig panel på veggene fra før av. Det eneste jeg gjorde når jeg bygde opp kinoen, var å bygge bar, male, legge teppe og legge barkduk i tak og på vegger for å få "batcave" looken. Det beste ville selvsagt vært å rivd alt, og bygd rom i rom, men men! Vi gjør nå det beste ut av det! 8)

Denne tråden vil generelt handle om hva jeg gjør, planlegger og tenker for å nå målet mitt. Mest ment for en logg for meg selv, men også moro med innspill og tanker fra folkene her inne! Er jo så utrolig mye kunnskap som er på forumet her, så alltids moro å få input, som nevnt!

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Planlegging
    Planlegging er jeg egentlig ikke så flink til, pleier å "leve i nuet" og kjøre på! Men enkelte ganger må man bare planlegge, og helst så mye som overhode mulig, for resultatet blir jo så mye bedre etterpå! Så derfor skal jeg nå være flinkere til dette! 8) Jeg er ikke flink med begrep innenfor bygging, så arrester meg gjerne om jeg skriver feil!

Vegger
    Som dere ser på bildene i førstepost, er veggene dekt med barkduk. Taket også forøvrig. Dette er jo litt slapt og vanskelig å trekke, så noen bølger og skrukker er det jo på veggene. Dette ser man jo ikke når man viser kino, men rommet brukes jo også til andre ting som er mer belyste, så deilig å få ordnet opp i dette!

Så derfor tenkte jeg å lage noen rammespente løsninger, litt inspirert av Akto sin nye kino. Dette blir jo helt stramt og smooth, og ikke slapt og i laser som det er idag. Bak disse rammene skal jeg lage et slags reisverk om jeg kan kalle det det, som er fylt med akustikkmatter fra Rockwool. Rammene som skal skjule dette festes så med borrelås, slik at jeg enkelt kan ta de av og på for å eventuelt justere på akustikkmattene eller tilføre nye. (f.eks om jeg ønsker å prøve diffusjon istedet for absorbsjon). Akustikkmattene jeg har er på 5cm i dybde, og jeg har tenkt 2cm med luft bak. Noe særlig mer vil spise så mye av rommet tror jeg, så om det ikke er vesentlig bedre med 3cm med luft bak, går jeg nok for 2cm.

En ramme og dens festemetode vil da se slik ut:

Har ikke helt spikret målene på den enda, men noe ala dette vil det være. Selve rammen skal være av tynt treverk, gjerne noe på 1cm for å bygge ut så lite som mulig, men samtidig må være solid nok til å holde et høyttalerstoff i spenn. Rammen trekkes med stoff, og borrelås stiftes fast på baksiden.

Stoffet jeg har tenkt å bruke på rammene er samme som Akto har brukt, Dynabels høyttalerstoff. Mulig jeg sjekker ut Biltemas stoff først, for å sjekke om dette slipper igjennom lyd bra. Det er nemlig litt billigere, så verdt å prøve ut. Det blir da ca 6 rammer på hver vegg.

Jeg har skisset opp i Sketchup hvordan jeg har tenkt meg reisverket på veggene.

-sketchup-av-begge-vegger-png

Her er altså begge veggene mine, vestre og østre vegg. Veggen til venstre i bildet er østre, og veggen til høyre er vestre. Østre veggen er forsåvidt grei, da den ikke byr på utfordringer som vindu etc. Det gjør derimot den andre veggen, og gir meg en utfordring jeg må klekke. Spesielt når førsterefleksjon er midt i vinduet.

Jeg skal forøvrig ikke bygge dette reisverket helt ned mot gulvet, da jeg har litt elektrisk anlegg som går på veggen nede ved gulvet, samt en panelovn og litt kontakter som jeg ikke er istand til å flytte uten videre hjelp fra elektriker. Det er barkduk der uansett, så det vil se sort ut og man vil egentlig ikke tenke over dette feltet, som blir på ca 30-40cm høyt.

"Klossene" som er på hver vegg oppe ved taket, er nok bygd rundt noen bjelker for å skjule disse. Jeg velger å ikke røre disse klossene noe særlig, og heller satse på at rammene og arbeidet jeg har tenkt å gjøre vil skjule disse mest mulig.

Jeg har tenkt å benytte akustikkplatene i refleksjonspunktet og litt rundt. Resten av de åpne plassene som blir igjen (2-4stk) i reisverket har jeg tenkt å benytte ordinær glava for å øke isolasjonsegenskapene i rommet.

Ang. vinduet som er heldig å få refleksjonspunktet midt på, har jeg vært innom mange løsninger. Det beste ville vært å hatt en hengslet løsning, som jeg bare kan vippe opp når jeg ønsker å komme til vinduet. Vinduet her brukes relativt ofte for å lufte og bringe inn litt lys, så jeg må ha mulighet til å nå dette enkelt. Men jeg tror jeg skaper bry for meg selv om jeg skal begynne med hengsler, så jeg er nå på en løsning hvor jeg lager en "plugg" som kan taes ut og inn. Denne "pluggen" er en ramme med akustikkplater inni, trekt og alt mulig, med håndtak slik at det er lett å ta den ut og inn.

Illustrasjon av pluggen her:

-sketchup-av-vegg-plugg-png

Jeg må ta av listene i vinduet, samt muligens fjerne de indre vinduene for å få plass til alt dette. Akustikkmatter med gjerne 2-3cm luft bak tar jo litt plass. Dette vil jo bli en tung sak på kanskje 10-15kg, så solide håndtak må jeg klare å feste på denne, som samtidig ikke er så synlige. Er egentlig dumt å ha synlige håndtak på denne, så hadde vært fint med en skjult-håndtak-løsning. Tips taes imot med takk!

Taket
    Taket er det jo også refleksjonspunkter gitt, så må jo gjøre mitt for å fikse disse der også. I taket frister det rett og slett å kjøre på med et Auralex akustikk-kit og smelle på plass, da det blir litt heftig om jeg skal lage lignende opplegg i taket som på veggene. Det kan jo bli litt tøft med Auralex paneler i taket, da de ser litt kule ut. Kom gjerne med innspill på dette.

Dør
    Jeg har vært så heldig å fått andrerefleksjon midt i døra mi, så her må det også gjøres noe. Men her kan jeg muligens slå to fluer i en smekk, og samtidig dempe døra for å slippe ut dB, og samtidig dempe andrerefleksjon. Det jeg umiddelbart har i tankene er å skru på noe lekter og legge ei akustikkmatte i denne, og legge en ramme utenpå her også, gjerne i full bredde på døra om mulig. Jeg får lese meg litt opp til hva folk her inne har gjort i lignende tilfeller.

Belysning
    Idag er det egentlig litt lite lys i kinoen, så den kan oppleves som litt dyster. Det er egentlig litt kjedelig at den oppleves slik, så jeg må ordne med noe bedre belysning. Jeg har vært innom spot-kasser, men det blir en del jobb, samt at jeg må ha en elektriker til dette, så frister med en lys-skinne istedet.

Det er hva jeg har planlagt hittil! Føler mye er spikret, men alt kan endre seg. Tenker og tenker hele tiden, så det blir ihvertfall bedre for hver endring jeg tar!

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Idag har jeg lett litt etter en løsning i taket, og ser ut som det aller enkleste blir som jeg trodde, kjøpe et Auralex akustikk kit (Roominator med 18stk 114 paneler og 18stk 112 paneler, om jeg husker rett). Dette er vel kun absorbsjon, selv om panelene ser ut som det er diffusjon. Dette kitet vil jo ha 36stk paneler som er relativt store (305mm x 305mm x 50mm) så det vil jo dekke store deler av taket mitt. Derfor kan jeg dele det opp litt, og kjøre resten av panelene inn i veggene mine og litt andre spennende steder.

Frister også med disse diffusjonspanelene: http://www.avshop.no/PartDetail.aspx...12090;c:100472

Hvor jeg setter disse i best mulig posisjon. Jeg har en bakvegg med to vinduer, bar-opplegg og litt diverse, så vanskelig å gjøre noe strømlinjeformet her, men mulig disse diffusjonspanelene kan passe mellom vinduene blant annet. Eventuelt kan jeg montere disse i taket, men nå veit jeg ikke helt hva som er best å bruke diffusjon til. Hørt at det er best på bakvegg.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå også funnet en del Auralex produkter som jeg ikke finner i Norge, blant annet noen lister som er av dempeskum:

Auralex 2" CornerFill (Burgundy) (Cornerfill 2x2x24 (1 pc), Burg) | eBay

Er dette noe som kan anbefales? Det kunne vært interessant å legge disse som lister rundt rammene jeg har tenkt å lage. Og om de har en signifikant fordel akustisk sett er det enda mer interessant!

Intermediate Brusveen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Skien
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virkelig flott kino du allerede har skal bli artigt og følge "oppussinga" Har lite erfaring med demping så kan desverre ikkje komme med så mange innspill kanskje det stod, men har du planer om og gjøre noen "kosmetiske" oppdateringer og?

Likte den Bar løsningen veeeeldig godt

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann! Takk for ros! De kosmetiske oppdateringene jeg tenkte, som kommer til å løfte inntrykket av kinoen mest er vel rammene på veggene samt belysningen. Og for å ikke glemme akustikkmattene jeg tenkte å henge i taket, det kan jo bli ganske spenstig! Kommer til å bli mer strømlinjeformet og "smooth" om jeg kan kalle det det!

Kunne selvsagt kjørt løpet helt ut og laget noen felter som tapetseres samt gjøre om på litt farger og lignende, og kanskje bytte ut teppet, men tenkte ihvertfall å ta rammene på veggene først, så får vi se om oppgraderingsånden kliner til med noe mer!

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay, litt mer fremgang i planleggingen! Nå driver jeg å finpusser SketchUp skissene mine, slik at de passer med materialene som er å få tak i. Gikk inn på Maxbo.no sine sider for å se om jeg fant noe der, og jaggu meg fant jeg størrelser på lekter: Rekker/lekter Gran - MAXBO Kjekt for meg som ikke har slike mål i hodet.

Så da var det å oppdatere skissen min med nye mål, planlegge litt mer hvordan rammene skal se ut, og så er jeg vel nesten i mål med planlegginga og kan begynne å handle litt materialer og begynne arbeidet.

Legger ut litt mer bilder av skissene mine:

-sketchup-av-vegg-ferdige-ramme-png

Over ser vi altså veggen i "exploded view" fra siden. Lekten på vegg blir 68mm, rammen blir på 11mm og høyttalerstoffet bygger ca 2mm. Totalt 81mm. Det blir en del, er jo faktisk 8cm dette totalt, men man ser ikke dybden på veggene andre steder enn fra døren og oppunder ovnene. Jeg tror det kan bli litt tøft også, med et lite skille som denne 8cm ekstra dybden på veggene hvor "kinoen" er.

-sketchup-av-vegg-ramme-topp-av-tak-png

Litt mer detaljer på hvordan det kommer til å se ut med ramme på. PS! Det skal ikke være plate, slik det ser ut på bildet! Bare jeg som ikke gadd å skjære ut i Sketchup Høyttalerstoffet skal imidlertid gå over hele flaten også. Lar rammene bygge litt høyere enn "reisverket" på veggen, slik at man ikke ser noe bak rammene. Rammen festes med borrelås på fire hjørner. Borrelåsen stiftes fast i ramma, og på lektene på vegg. Satser på at dette holder. Bruker altså borrelåsen fra Biltema: BorrelÃ¥sbÃ¥nd - Biltema

-klaring-til-tak-png

Litt bedre bilde av klaringen til taket. Blir ca 3-5cm klaring. Taket er jo skeivt (som alt annet i en låve), så jeg må lage rammene i forskjellige høyder etter skeivheten i taket. Er dog ikke mye, kanskje 2-3cm fra den laveste ramma til den høyeste.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har forøvrig kommet på en litt spennende idè ang feltet under ved ovnene. Her kunne det vært snasent å feste noen av akustikkplatene til Auralex når jeg får disse. Da er det bare å feste disse helt inntil ovnen (selvfølgelig 5cm+ klaring, vi vil ikke ha brann, selv om jeg tror de Auralex platene tåler mye varme) Så vil det bygge ut litt og se kult ut. Og ikke minst, det vil dempe litt også. Vi får nesten se når jeg får platene, og hva som kan se bra ut eller ei.

Når det kommer til belysning, havner jeg nok på 2 pakker med LED spotter fra IKEA, og fester disse over rammene. Dette er enkelt, og jeg slipper besøk av elektriker for å montere dette. LED blir heller ikke varmt, så kan trygt festes rett i taket uten noen boks over. Har et slikt sett fra før av, som henger over lerretet. (Kan ses på bildene i førstepost)

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var vi igang!
    Etter mye planlegging, er jeg endelig igang med arbeidet. Føler at ting går relativt mye enklere nå som jeg har tenkt igjennom det meste på forhånd! Er jo småting som man oppdager først når man begynner arbeidet man ta hensyn til, selvsagt, som at veggen ikke er helt rett, at materialene ikke er 100% osv.

Uansett, har lektet opp hele vestveggen nå, og driver å jobber litt med rammene nå. Rammene er ikke bare-bare, mye som skal være i vater og henge sammen, og det er ikke like lett med materialer som er skjeve osv.

Slik ser det ut i kinoen under en ombygging. Ikke ryddig! Men sånn får det være! På veggen på venstre side der er den forrige patenten min, som skal rives.
    -img_0069-jpg

Da var det å feste den horisontale lekten først. Denne skal gå i hele bredden, og skal være omtrent 10cm over ovnen.
    -img_0070-jpg

Slik blir det da etterhvert. Målene mellom hver vertikale lekt er 59cm. Grunnen til dette er at Rockfon mattene er på nøyaktig 59cm, slik at de kan presses på plass, og vil bli sittende der.
    -img_0076-jpg

Lektene måtte jeg bygge ut litt mot taket, da det var litt i "u-vater". Litt vaglete når det er luft mellom lekt og vegg mot taket, men dette skal vel løse seg ved å feste noen horisontale lekter imellom igjen.
    -img_0073-jpg

Slik blir det gitt. Her er veggen relativt ferdig lektet. Mangler bare litt rundt lysbryter osv.
    -img_0078-jpg

Så var det rammene! Disse lages i 11x36mm lekter, og vil festes på vegg med borrelås. Borrelåsen finnes på Biltema, kr 49 for esken! Bra pris!
    -img_0080-jpg

Da var noen rammer laget og festet opp. Har ikke laget resten da jeg må vite hva slags stoff jeg skal bruke først. Tykkelsen på stoffet påvirker jo litt, så greit å være sikker.
    -img_0086-jpg

Rammene bygger litt ned under den horisontale lekten. Dette er for å skjule mest mulig. Skal også feste en LED list under der, slik at den ikke blir direkte synlig.
    -img_0087-jpg

Den ytterste lekten blir synlig fra siden, så denne valgte jeg å lakkere sort.
    -img_0096-jpg

Festet med noen metallsaker jeg hadde liggende. Passet ypperlig.
    -img_0094-jpg

Mellomrom mellom matte og vegg. Ca 20cm på det minste. Dette må da være bra nok?
    -img_0097-jpg

Flere oppdateringer kommer fortløpende! Neste steg på tapetet er å skaffe stoff til rammene, og dette må jo naturligvis være lyd-trasparent. Tror jeg har funnet noen som selger dette billig og bra nå, så jeg kommer med en oppdatering så snart jeg veit mer.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo fint ut Men skal du dekke hele veggen bak rammene med Rockfon-plater?

Et lite SketchUp-tips når du skal lage plater trukket med stoff hvis du ikke allerede kan det fra før:
    - Lag plata ved å lage et rektangel i ønsket størrelse og trekk ut til ønsket tykkelse.
    - Markér et sted på plata, høyreklikk og velg Select all connected. Alle strekene blir blå.
    - Høyreklikk igjen og velg Make group.
    - Gå til fyll-verktøyet og velg hvilket materiale (texture) du ønsker.
    - Slipp fyllet ned på plata.

Voila, hele plata er trukket med stoff eller det materialet du har valgt.

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser bra ut! Flott med masse bilder
    Min tråd

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for råd tols1! Det skal jeg gjøre neste gang!

Planen er å dekke hele veggen med Rockfon plater, men jeg har bare 1 pakke (6plater) akkurat nå, så dekker bare refleksjonspunktene først, og oppgraderer med resten av veggen etterhvert. Vil det ikke være best å dekke hele veggen?

Litt dødtid i bygginga akkurat nå, siden jeg må finne ut litt om stoffet på veggene først. Mulig jeg begynner å lage neste vegg og "pluggen" snart, slik at det ikke blir for mye dødtid.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •