Trenger hjelp, skal fylle nytt hus med lyd og bilde

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp, skal fylle nytt hus med lyd og bilde

Hei!
    Jeg holder på å bygge nytt hus. Tømmerarbeid er godt igang, og om ca. to uker, er huset tett og vi skal begynne på innvendige fag. Har lest mye om forskjellige lyd og bilde løsninger til huset, men blir ikke helt klok. Forsøker meg derfor her, hvor jeg ser mange eksperter hjelpe slike som meg
    Til å begynne med skal vi flytte inn i de to øverste etasjene, så tar vi kjeller (som også skal inneholde dedikert kinorom) på sikt. Kjelleren vil bare stå som en råkjeller inntil videre. Trenger altså lyd og bilde i "alle" rom i de to øverste etasjene.
    Ønsker å kunne bruke Apple produkter som styringsenheter. Har et kontor i 1. etasje, der jeg kan plassere mye teknisk utstyr.
    Er det noen som har noen gode tips til hvor jeg starter, og hvordan jeg bør gjøre dette? Kom gjerne også med tips til hvilke produkter jeg trenger, og hvor jeg får kjøpt dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noen gode råd?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ville nok laget et dedikert filmrom med god lyskontroll og lydisolering og friskluftsinntak, med prosjektor og surround, bare fantasien og lommeboken setter grenser her
    Sony KD75ZD9 - Samsung UBD-K8500 - yamaha rx-a2050 - emotiva xpa2 - klipsch rp-280f - xbox one x -ps4pro - nintendo switch

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det kommer til styring kan du sjekke ut denne tråden:
    http://avforum.no/forum/av-gadgets/1...s-android.html

Holder på med et lignende prosjekt hvor jeg ønsker å dele TV og et filmbibliotek til 4-5 rom og lyd i 4 rom utenom. Planen er å bruke små PCr med XBMC for bilde og et par flexible receivere for multiroms lyd. Vil bruke airplay for avspilling av musikk. Interesant prosjekt, dette kommer jeg til å følge med på.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar og tips
    Jeg har et ganske likt prosjekt gående som deg, raymagnu. Ønsker å dele inn hele huset i lydsoner, samt plassere 4-5 tver med tilhørende lyd i enkelte rom. Spennende med iRule. Ikke hørt om det før...
    Skal også sjekke litt med mine lokale hifi-forhandlere (Hifi-klubben og Resonans) i løpet av uka, og høre hva de mener er den beste løsningen. Så får vi se om det dukker opp noe alternativ jeg kan lufte her.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du legger kabler etc i rør i veggene?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har brukt iRule rundt 2 år og er kjempe fornøyd, vanskelig å finne noe som gir mer valuta for pengene. Vær flink å kable riktig og tenk framover nå som du har sjangsen. Jeg må kable meg rundt huset nå og det er ikke en jobb jeg ser fram til, eller er helt sikker på hvordan jeg skal angripe. Hva slags muligheter har du for TV signaler der du bygger?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brightside; Legger alt i vegger ja. Trekker nok opp noen ekstra tomme rør rundt omkring også. Bare i tilfelle teknologien tar meg om noen år.

raymagnu; iRule skal jeg sjekke grunding når jeg får tid. Regner med det er veldig kompatibelt med iPhone, iPad, Mac etc (ligger vel i navnet )?
    Jeg bygger hus ca. 10 minutt fra Stavanger. Hadde lysst på Altibox (fiber), men får desverre ikke det. Lyse skal ha kr. 500 000 for å legge det inn til meg. Altså uaktuelt. Vurderer Riks TV eller evt. en parabolløsning. Men vet ikke helt hvordan jeg skal løse det med 4 tv´er, uten å sprenge mnd.-budsjettet fullstending. Kom gjerne med tips/erfaringer rundt dette om dere har noen.

En annen ting. Har hørt at takhøytalere kan være ganske bra, og samtidig konevennlig (diskret). Vurderer å felle inn takhøytalere på kjøkkenet (det er 37 kvm). Noe jeg bør tenke på her?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    iRule funker på alle iOS og Android plattformer, som mp3 spillere, telefoner og tablets. Selv bruker jeg iPad og skal lage til for iPhone etterhvert... Finnes ikke til Mac, enn så lenge hvertfall, men om du finner et program du vil bruke fra denne kan den mest sannsynlig kjøres ved siden av og kanskje samarbeide med iRule. En fin ting med iRule er muligheten for feedback fra enkelte komponenter som blir nesten helt avgjørende (i min mening) når du kjører et skjult system.

Personlig er jeg ingen fan av Altibox, altfor dårlig tilbud, hvertfall til prisen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var innom Hi-Fi klubben Stavanger i dag. De var ikke interessert i å hjelpe meg med å løse mitt lyd - og bilde behov. De hadde ikke tid til slikt. Så da blir det å stole på hjelp kun fra forumet. Eller finnes det andre seriøse butikker som jeg kan få tillegstips fra i Stavanger området?

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tipper ditt beste alternativ er hjelp her inne.

Har lest om flere som skal/er i gang med det sikter til, men husker ikke navn. Prøv å søk litt rundt her. Har selv ingen erfaringer med sånn type styring. Lurt at du legger opp et par ekstra rør som du sier, og bruk rør med STOR NOK diameter, så slipper du å angre senere. Dette litt med tanke på HDMI kabler osv, som trenger noe mer plass.

Når det gjelder parabol, så koster det vel ikke skjorta med 4 TV´er . Koster vel litt ekstra med større hode( flere utganger på parabolen ) og noen ekstra kroner i mnd for flere kort. Dekoderne er jo en engangssum. Er sikkert noen tilbud ute og går, spesielt hvis du kjøper 4 stk med en gang!

Mvh

Kim
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av foSen
    Vurderer Riks TV eller evt. en parabolløsning. Men vet ikke helt hvordan jeg skal løse det med 4 tv´er, uten å sprenge mnd.-budsjettet fullstending. Kom gjerne med tips/erfaringer rundt dette om dere har noen.
    Med RiksTV kan du ha opptil 4 TV-er, dette er inkl. i abonnementet. Du trenger kun ekstra dekoder eller CAM i TV-en. Antennekabelen kan splittes som i "gamle dager", i motsetning til parabol hvor du i prinsippet må ha en egen kabel pr dekoder frem til antenna.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du liker apple produkter og vil ha media center på tv´er i flere rom anbefaler jeg på det sterkeste at du sjekker ut Plex media center for mac. Du har mediaserver på én maskin og klienter rundt omkring i huset. Da kan du se all media, musikk/bilder/film/serier over alt inkludert ipad/iphone. Samsung og LG lar deg laste ned plex klient på noen nye TV modeller, eller du kan bruke mac mini på de aktuelle stedene. Apple tv fungerer bra på itunes med kjøpt innhold, men har åpenbare begrensninger.

Når det gjelder kabling, ville jeg absolutt hatt minst ett ethernett uttak til alle rom. Trådløst fungerer, men er sjeldent 100% stabilt. Kablet nettverk er klart best for streaming av bilde.

For soveromslyd: Sjekk ut Zeppelin air fra B&W.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende!

Og hi-fi klubben skryter ganske mye av at de er gode til å "prosjektere" nye boliger med tanke på nettopp rør etc.
    Så du kan jo snakke med dem.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode råd folkens!
    Monitor; Med Plex mediasenter for mac... Vil det si at jeg evt. må ha en maskin med svææær kapasitet (evt. NAS/Raid) for å kunne lagre alt av innhold i mediasenter? Eller blir det mer som en steramingmaskin? Altså; Finnes det i såfall en "konto" der alle mine kjøpte produkter (filmer, musikk osv) ligger, som jeg da streamer fra, eller har jeg hele filene liggende lokalt?
    Brightside; Hifi-klubben var ikke mye å skryte av. Forsøkte som sagt å få de til å presentere en løsning, med produkter og det hele. Regner med det fort kan havne på noen hundre tusen inkl alt.
    Snakket også med Resonans i Stavanger. De var interessert komme opp med en god løsning. Har sendt tegninger og ønsker (styring), så få vi se. Legger ut deres forslag her når det kommer noe, så får vi se om de har peiling eller ikke

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •