Byggetråd Cinema Paradiso: Nye bilder av oppholdsrommet til kinoen.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 139
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Byggetråd Cinema Paradiso: Nye bilder av oppholdsrommet til kinoen.

Jeg har i dag et kinorom i kjelleren, som forsåvidt fungerer greit nok. Det er dog litt lite (270 X 510), og jeg har lenge hatt lyst til å lage en ny kino. Når datteren vår nå begynner å bli såpass gammel at hun trenger nytt rom, tenkte vi at hun kunne overta nåværende kinorom og gjøre det om fra batcave til pikerom. At rommet er godt lydisolert fra før er bare en bonus.

Vi har et basseng-rom på ca. 70 kvm brutto, som ikke lengre blir brukt. Vi har valget mellom å oppgradere bassenget kraftig for å få det funksjonelt og i god stand, eller gjøre om hele rommet til kino samt oppholdsrom. Både kona og jeg er enige om at kino er riktig prioritering, så jeg er heldig der. :grin:

Jeg tenker å rive eksisterende bygg rundt bassenget, og lage nytt tilbygg. Basseng-hullet på 1,7m har jeg tenkt å beholde, slik at det blir gode muligheter for å bygge kino med god høydeforskjell mellom de ulike radene med sitteplasser.

Jeg er foreløpig i den spede begynnelse med planlegging, og lager en tråd her for å kunne diskutere smarte løsninger, slik at vi slipper for mange feilvalg underveis i byggingen. Jeg har med stor glede lest endel i andre byggetråder, og er imponert over hvor mye kompetanse medlemmene her besitter. Selv er jeg bare en amatør, men en glad sådan og med stor lyst til å bygge en spennende kino.

Jeg har tenkt å bygge et rom i rommet, der jeg ser for meg å "bokse inn" bassenget. Vi får da mulighet til å ha et eget oppholdsrom utenfor kinoen. Det blir lydtransparent lerret denne gangen, samt et teknisk rom bak i rommet, for å få den gode kinofølelsen med kun bilde og skjulte høyttalere i front.

Jeg har ennå ikke bestemt meg for utstyr til kinoen, og kommer nok primært til å prioritere pengene på selve rommet i første omgang, da det blir et rimelig kostbart prosjekt i seg selv. Jeg vil nok beholde SVS 20-39 PC Plus fra nåværende kino, supplert med ytterligere en PC12-Plus eller KW-120-THX. Øvrige høyttalere (Dali Concept) vil bli byttet ut med noe med mer trøkk og dynamikk. Jeg antar det blir Klipsch, og har sett litt på mulighet for å installere KL-650 THX eventuelt standard R-serie.

Jeg har forsøkt meg på en grov skisse av arealet i Sketchup, selv om jeg overhode ikke kan programmet ennå (forholdene stemmer kanskje ikke eksakt, men målene er skrevet inn):

-kinorom-001-jpg

Jeg må leie fagfolk til å gjøre mye av jobben, da jeg selv er rimelig dårlig på snekkeri. Jeg vil bruke god tid på å planlegge hvordan jeg vil ha dette. Fordelen med å leie hjelp til mye av bygging er at det går rimelig fort når planleggingen først er gjort grundig.

Det er mange ubesvarte spørsmål jeg må ta stilling til i planleggingen, og håper dere har lyst til å følge prosjektet og gjerne komme med innspill til hvordan dere selv ville ha grepet dette an!

Newcomer laslot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Subber i basenget?

Det skulle la seg gjøre å bygge noen massive subber ned i gulvet . Det vil jo bare bli et tom rom der uansett.

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av laslot
    Det skulle la seg gjøre å bygge noen massive subber ned i gulvet . Det vil jo bare bli et tom rom der uansett.
    Ekte submersive

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BigT
    Ekte submersive
    Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å ha 2 subwoofere foran bak lerret, men det er forsåvidt en ganske god ide å integrere sub (også) i hulrommet under stolradene.

Noen tanker, eller bilder fra andre kinoer, om hvordan dette kan løses?

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare en ting å gjøre med så mye plass og det er å kopiere Roberto Delle Curti
    IL PIU' GRANDE SUBWOOFER DEL MUNDO

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Det er bare en ting å gjøre med så mye plass og det er å kopiere Roberto Delle Curti
    IL PIU' GRANDE SUBWOOFER DEL MUNDO
    Hehe, fascinerende løsning det der. Jeg har endel plass å gå på, som du skriver, men tror likevel ikke jeg satser på slike katakomber under gulvet.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger ikke gjøres riktig så omfattende! Bygg flere 21 eller 24" subber i tradisjonelle STORE kasser (400-500l stk). Mange her på forumet som er noen
    rassararar på og kalkulere slikt.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger ikke gjøres riktig så omfattende! Bygg flere 21 eller 24" subber i tradisjonelle STORE kasser (400-500l stk). Mange her på forumet som er noen
    rassararar på og kalkulere slikt.
    Ja, kunne jo vært gøy med ordentlig jordskjelv mellom beina. Hvordan bør elementene/kassene plasseres ifht podiet jeg bygger opp?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder podiet til stolradene, er jeg usikker på hvordan dette bør konstrueres. Jeg ser for meg å ha tre rader.

Jeg tenker å ha et 300 cm lydtransparent lerret i front. Bassenget er som nevnt 1,7m dypt. Bakerste rad i kinoen vil være litt senket ned ifht gulvet utenfor kinoen. Hvilken avstand tenker dere første rad/sweet spot bør være fra lerret? Første rad bør kanskje også være litt hevet ifht bunn-nivå? Noen som har tanker om dette?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kinoen i Harstad er vistnok bygget i et nedlagt svømmebasseng... Og skal funke rimelig bra

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Kinoen i Harstad er vistnok bygget i et nedlagt svømmebasseng... Og skal funke rimelig bra
    Har du hørt om/sett noe mer av denne? Jeg søkte litt på nettet, men kunne ikke finne noen bilder eller reportasjer.

Jeg har jo et støpt rektangel-hull i bakken på 8 x 4 m, som jeg tenkte å forsøke å dra nytte av primært mtp høydeforskjell mellom stolradene.

Hvis lerretet dras 1 meter frem, har jeg 7 meter igjen. Første rad bør vel ikke være nærmere enn 3 meter i allefall. Jeg får da ca. 1,3 meter dybde per rad x 3, hvilket gir greit med beinplass. Høydeforskjellen kan bli omlag en halvmeter per rad, hvilket gir muligheter for å slippe å se inn i bakhodet og stolrygg på personen foran, samt muligens bygge inn subber i podiet, som foreslått over.

Inngangen bak (ved teknisk rom) vil ha normal ståhøyde på 2m+, så høyden foran ved lerret vil være betydelig (4m), såfremt jeg ikke skråner taket betydelig nedover. Det vil vel antakelig være fornuftig også akustisk?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Paradiso
    Når det gjelder podiet til stolradene, er jeg usikker på hvordan dette bør konstrueres. Jeg ser for meg å ha tre rader.

Jeg tenker å ha et 300 cm lydtransparent lerret i front. Bassenget er som nevnt 1,7m dypt. Bakerste rad i kinoen vil være litt senket ned ifht gulvet utenfor kinoen. Hvilken avstand tenker dere første rad/sweet spot bør være fra lerret? Første rad bør kanskje også være litt hevet ifht bunn-nivå? Noen som har tanker om dette?
    Det er vel bred enighet om at ca 1.5 x bredden av lerretet er en fin sitte avstand. I ditt tilfelle 4,5m. Dette er ca mitt i rommet, noe som ikke er helt heldig akustisk sett, da man som oftest har en utfasing av bassen her:???: (beklaget ordleggingen). En annen ting du bør ha i tankene er at et rom med dobbel lengde av bredden, vil få noen kraftige "room modes". I ditt tilfelle ved ca 21,42,84 hz osv.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme takhøyde og bredde vil forsterke problemet med room modes ytterligere.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme takhøyde og bredde vil forsterke problemet med room modes ytterligere.
    Det er mulig jeg må tilpasse rommets utforming ifht de nevnte room modes, ved f.eks å legge teknisk rom bak i kinoen med projektor, slik at lengden ikke blir 2 x bredden? Vil dempeplater hjelpe ifht dette?

Taket kan jo også konstrueres som jeg vil, slik at jeg ikke får 4 m høyde foran, hvilket vel både estetisk og akustisk vil være å foretrekke. Jeg kan velge hvorvidt jeg vil ha skrånende tak både i bredden og lengden.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du hørt om/sett noe mer av denne? Jeg søkte litt på nettet, men kunne ikke finne noen bilder eller reportasjer.

Jeg har jo et støpt rektangel-hull i bakken på 8 x 4 m, som jeg tenkte å forsøke å dra nytte av primært mtp høydeforskjell mellom stolradene.

Hvis lerretet dras 1 meter frem, har jeg 7 meter igjen. Første rad bør vel ikke være nærmere enn 3 meter i allefall. Jeg får da ca. 1,3 meter dybde per rad x 3, hvilket gir greit med beinplass. Høydeforskjellen kan bli omlag en halvmeter per rad, hvilket gir muligheter for å slippe å se inn i bakhodet og stolrygg på personen foran, samt muligens bygge inn subber i podiet, som foreslått over.

Inngangen bak (ved teknisk rom) vil ha normal ståhøyde på 2m+, så høyden foran ved lerret vil være betydelig (4m), såfremt jeg ikke skråner taket betydelig nedover. Det vil vel antakelig være fornuftig også akustisk?

Hørt det fra Harstadværinger da jeg var nordpå i Forsen.
    Har ikke etterforsket noe videre.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mulig jeg må tilpasse rommets utforming ifht de nevnte room modes, ved f.eks å legge teknisk rom bak i kinoen med projektor, slik at lengden ikke blir 2 x bredden? Vil dempeplater hjelpe ifht dette?

Taket kan jo også konstrueres som jeg vil, slik at jeg ikke får 4 m høyde foran, hvilket vel både estetisk og akustisk vil være å foretrekke. Jeg kan velge hvorvidt jeg vil ha skrånende tak både i bredden og lengden.
    Jeg ville brukt hele bredden av rommet. Etter hva jeg kan se er dette 5,5m -nye innervegger = ca 5,2m.
    Med denne bredden, burde målene HxBxL 3,25x5,2x7,57 være et meget godt utgangspunkt. Brukte forresten mh-audio.nl - Acoustic til å kalke. målene.
    Ps. Du har ikke mulighet til å poste noen bilder av rommet?

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Melder meg på her
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Hørt det fra Harstadværinger da jeg var nordpå i Forsen.
    Har ikke etterforsket noe videre.
    Ok, jeg får se om jeg eventuelt får tak i noen Harstadværinger, da.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville brukt hele bredden av rommet. Etter hva jeg kan se er dette 5,5m -nye innervegger = ca 5,2m.
    Med denne bredden, burde målene HxBxL 3,25x5,2x7,57 være et meget godt utgangspunkt. Brukte forresten mh-audio.nl - Acoustic til å kalke. målene.
    Ps. Du har ikke mulighet til å poste noen bilder av rommet?
    Flott med mange gode innspill. Ja, det ville jo absolutt vært greit å få full bredde. Jeg er dog usikker på hvordan jeg skal løse det, i så fall. Hvis jeg skal bruke bassengets dybde, hvilket jeg jo har lyst til, må jeg uansett bygge ny vegg innenfor bassenget for å få rom i rom, slik at netto bredde blir omlag 3,7 m på kinoen. Hvis jeg skal bygge helt ut til ytterkant av hele rommet, som gir meg 5,2 m netto bredde, er det vel kanskje utfordrende å se for seg hvordan jeg kan bruke dybden på en god måte?

Jeg har også fått innspill på at det kanskje kan være lurt å beholde de 77 cm på hver side av bassenget som jeg har tenkt, slik at det vil være greit å legge ventilasjon og kabler her, samt eventuelt kunne ha grei adgang til å bevege seg i dette hulrommet ifht vedlikehold eller fremtidig oppgradering av kabling o.a.

Jeg skal forsøke å ta noen bilder i morgen, som vil gjøre det mye lettere for oss enn min grove skisse.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HK_Xclio