Byggetråd Cinema Paradiso: Nye bilder av oppholdsrommet til kinoen. - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 139
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Som nevnt på PM, så tror jeg dette blir et av de bedre hjemmekinoene her på avforum. Jeg ønsker deg lykke til og håper å ta meg turen neste gang jeg er på sørlandet.
    Hyggelig at du har tro på kinoen. :-)

Ja, du er hjertelig velkommen når du kommer nedover til Sørlandet.

Newcomer Rovik sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Frei
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du si noe om oppbyggingen av tak konstruksjonen din? Tenker da på utvendig tak. Skal du ha rekkverk oppå der?

Ellers så må jeg si du har et kjempe potensiale her Lykke til.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rovik
    Kan du si noe om oppbyggingen av tak konstruksjonen din? Tenker da på utvendig tak. Skal du ha rekkverk oppå der?

Ellers så må jeg si du har et kjempe potensiale her Lykke til.
    Jeg fikk byggmesterfirma til å sette opp utvendig konstruksjon. Taket er konstruert med 40cm bjelker, liggende på hver 30cm. Det er lagt inn 40cm isolasjon i taket, og gips på innsiden av bygget. Det er 1 cm helling per meter. Over bjelkelaget er det lagt plater og dernest brukt taktettingsfirma, for å få tett konstruksjon. Lufting i for- og bakkant.

Jeg kommer til å ha veranda på hele taket, ca. 70kvm. Den store verandaen er en fin "bonus" på kinobyggingen. Jobben med dette blir gjort når snøen forsvinner. Jeg vil da få lagt terrasse-bord over det hele, og ha rekkverk rundt. Jeg kommer til å ha omlag 25 kvm under tak, for å ha mulighet til å sitte ute både i småregn og på litt kaldere sommerdager.

Takk for god-ord! :-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg lagt en plan på det elektriske sammen med elektriker. Arbeidet med dette påbegynnes nå, og jeg kommer til å legge ut litt bilder underveis.

Jeg har også gjort avtale med firma som installerer akustikk-plater i bl.a. kinoer om å legge t-profil-tak og sorte, matte akustikkplater i hele taket i kinoen om en uke. Det vil da kunne legges elektriske ledninger mellom gipstak og akustikkplater, samt at jeg kan legge dimbare ledspotter i akustikkplatene fremfor å lage hull i gipsen. En annen fordel, i tillegg til det akustiske, er å slippe å sparkle og pusse hele taket og dernest lime molton i taket. :-) Veggene kommer til å bli dekket med molton, samt absorbenter i førsterefleksjon.

Rommet blir ferdig gipsen denne uken, og kan da ta fatt på å lage avsatsene til sofaradene. Det vil bli tre rader med 45 cm høydeforskjell mellom radene, hvilket vil gi god sikt for alle. Jeg vil ha sweet-spot på midterste rad.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elektrikere har i dag trukket endel rør, og lagt opp til spotter og stikk i oppholdsrommet utenfor kinoen. Skal få tatt noen bilder til helgen, da det er så mørkt når jeg kommer hjem fra jobb at bildene ikke blir særlig bra.

Ellers har jeg fått kjøpt meg lyddør i dag, og bestemt meg for teppetype til kinoens gulv og podie.

Valg av teppe falt på en helsort variant. Det skal være et teppe som faktisk er utprøvd i teaterscener og kinoer mtp å gi lite gjenskinn, så det lover bra.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ting går fremover, og her er aktuell status.

Her ses oppholdsrommet utenfor kinoen. Dette blir et lyst rom, med gips i tak, panelplater på veggene og lys ask-parkett på gulvet. Her blir det rom for hyggelig samvær med endel sterkt i glasset:

-bilde31-jpg

Her er de seneste bildene fra kinorommet. Lyddøren ligger klar til montering.

-bilde32-jpg

Det gjenstår en gipshøyde, som skal monteres så snart elektriker har trukket rør til strøm samt høyttaler-kabler i vegg.

-bilde33-jpg

Her ses fra front i rommet:

-bilde34-jpg

Her ses et litt annet perspektiv på høyden i rommet, totalt 351cm.

-bilde35-jpg

Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Digger denne tråden!

Ikke mange som kan skilte med 3 og en halv meter takhøyde som utgangspunkt. :shock:

Må også reposte et bilde fra tidligere i tråden

Her er det snakk om å gjøre ting servicevennlig gitt.

Blir denne gangen lukket igjen med dør? I så fall kommer unger til å elske det,er ingen ting som er så spennende som "hemmelige rom"

Vel,i alle fall før i tiden,mulig de ikke er så spennende lenger om de ikke kan navigeres med et nettbrett.
    "Luck is my middle name....Mind you,my first name is Bad." -Rincewind

The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed

Byggetråd

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kvindølen
    Digger denne tråden!

Ikke mange som kan skilte med 3 og en halv meter takhøyde som utgangspunkt. :shock:

Må også reposte et bilde fra tidligere i tråden

Her er det snakk om å gjøre ting servicevennlig gitt.

Blir denne gangen lukket igjen med dør? I så fall kommer unger til å elske det,er ingen ting som er så spennende som "hemmelige rom"

Vel,i alle fall før i tiden,mulig de ikke er så spennende lenger om de ikke kan navigeres med et nettbrett.
    Hyggelig at du liker det! Ja, blir deilig med god takhøyde, slik at det blir god sikt for alle hvis det er mange på besøk. Manglende høyde er noe som irriterer meg i mitt nåværende filmrom.

Ja, ungene elsker det allerede, og løper runder rundt kinorommet. Rundeløpingen tar dog slutt når jeg får opp racket der. Muligheter for gjemsel i gangen rundt kinoen vil likevel være tilstede. :-)

Veldig greit å ha gangen rundt kinoen til fremtidig service og oppgradering.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har ser ut att bli valdigt bra:grin Jag blev valdigt nyfiken. Vilket teppe har du valt som icke ger reflektioner?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MisterMR
    Det har ser ut att bli valdigt bra:grin Jag blev valdigt nyfiken. Vilket teppe har du valt som icke ger reflektioner?
    Takk for det. :-)

Alle tepper har sikkert noe refleksjon/gjenskinn, men dette skal være utprøvd å gi veldig lite av det. Det er et sort teppe fra Lano carpets, husker ikke navnet på teppe-betegnelsen.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har panel-platene (Skygge-panel) kommet opp i oppholdsrommet. Her ses bilde av veggen mot kinoen:

-bilde36-jpg

Montering av akustikk-plater i kinoens tak er også godt i gang. Hansker er viktig under arbeidet, for å unngå fingermerker:

-bilde37-jpg

Her ses t-profil taket, med endel akustikkplater kommet på plass:

-bilde38-jpg

Tror dette blir veldig bra. :-)

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir veldig bra!
    Hvor kjøpte du lydhimlingen din fra? Hvor mange kvadratmeter er det? og hvor mye kom det på (sånn ca) med både plater og t-profilene?

Newcomer alias sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du kommenterte min tråd og sa at det var herlig å se bilder av andre også slet med fukt problemer så kan vel ikke mine små problemer på noen måte sammenlignes med dine basseng problemer. Jeg tror du kommer til å få en helt fantastisk kino og gleder meg til fortsettelsen på denne tråden. Jeg er ikke sikker på om jeg hadde ofret svømme bassenget for å bygge kino, men heldigvis så slapp jeg å velge for mitt svømme basseng er ute i terrassen og der vil det ikke bli bygd noen kino.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir kanonbra. Er ikke mange som har en slik "luksushøyde" under taket. Kan bli veldig bra akustisk sett også!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Dette blir veldig bra!
    Hvor kjøpte du lydhimlingen din fra? Hvor mange kvadratmeter er det? og hvor mye kom det på (sånn ca) med både plater og t-profilene?
    Hyggelig å høre. Jeg kjøpte himlingen fra GHV montasje (ghv.no). Det er ca 30 kvm, og kom på ca 15.000 ferdig montert. T-profil og plater ligger på ca 260/kvm + moms.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alias
    Når du kommenterte min tråd og sa at det var herlig å se bilder av andre også slet med fukt problemer så kan vel ikke mine små problemer på noen måte sammenlignes med dine basseng problemer. Jeg tror du kommer til å få en helt fantastisk kino og gleder meg til fortsettelsen på denne tråden. Jeg er ikke sikker på om jeg hadde ofret svømme bassenget for å bygge kino, men heldigvis så slapp jeg å velge for mitt svømme basseng er ute i terrassen og der vil det ikke bli bygd noen kino.
    Hele, nei mine fuktproblemer krevde litt mer innsats for å utbedre.

Hyggelig at du følger med på min kino også.

Vi ofret gladelig bassenget for dette. Jeg var lei av å være pool-guy. :-) Jeg syntes det ble litt mye dill med basseng, hvor tidsbruken på vedlikehold ble for omfattende for oss, når vi brukte det så lite. Vi måtte ha kjøpt ny pumpe, skikkelig avfukter og fikset opp hele bassengrommet. Har offentlig basseng like ved, og er mye på sjøen om sommeren. Basseng kan være fint, men da måtte vi ha oppgradert mye for å få det greit og vedlikeholdsfritt. Kinoen brukes nesten hver dag av oss, og ble derfor enkelt valg for vår del. Hadde dog selvfølgelig vært greit å ha begge deler. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Dette blir kanonbra. Er ikke mange som har en slik "luksushøyde" under taket. Kan bli veldig bra akustisk sett også!
    Takk for det!

Ja, er godt fornøyd med høyden her. Jeg tror også det kan bli veldig fint akustisk sett, og gleder meg til å få kinoen i drift snart.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk hyggelig leveranse i går. Jeg fikk da både sofaene til kinoen tilkjørt, samt alt jeg har bestilt fra AVshop. Gleder meg til snart å koble opp Sony HW50, som er fullkalibrert av Gorm.

Kinoen nærmer seg nå ferdigstillelse, og regner med å ha første visning en gang til uken.

Her er noen flere bilder fra prosessen:

Under ses bygging av avsatsene til sofaene.

-bilde39-jpg

Jeg brukte en ganske rimelig isolasjon fra Byggmax inni podiet. Her kan man også se noen av kablene som blir trukket inni podiet. Podiet har en inspeksjonsluke i toppen, slik at jeg kan finne på noe gøy der på sikt, eksempelvis innebygde suber.

-bilde40-jpg

Nok et bilde av podiet, sett forfra i rommet.

-bilde41-jpg

Her ses et bilde at ferdig tak. Sortfargen fremstår mørkere enn det som ses på bildet. Her vil det komme spoter i tre soner, som blir fjernstyrt via Elkos trådløse system.

-bilde42-jpg

Her ses et bilde av rommet litt før det ble ferdig teppelagt. Det var endel jobb å få det fint, men ble godt fornøyd med resultatet. Jeg kommer til å ha noen få lister i de vanskeligste overgangene, som blir malt med sort Pure Color.

-bilde43-jpg

Jeg tenkte endel på hvordan jeg skulle få molton fint på veggene. Både kontaktlim og gulvlim ble vurdert, men det blir for knotete å få fint. Valget falt på en kombinasjon av sterk borrelås fra Biltema samt stifter som skytes inn.

-bilde44-jpg

Jeg sprayet stiftene sorte før de skytes inn i moltonen.

-bilde45-jpg

Jeg stifter molton oppe og nede, og har borrelås langs begge sidene. Det blir da helt stram molton, med (tilnærmet) perfekt overgang mellom høydene. Her kan man se litt av hvordan det blir (det er på bildet ennå ikke stiftet helt ferdig langs taket).

-bilde46-jpg

Jeg tar fri i morgen, og fortsetter til mandag, da jeg nå har tatt en uke ferie. Til mandag kommer jeg til å gjøre ferdig molton på veggene, samt få hjelp til å gjøre ferdig den falske veggen. Tirsdag blir det trekking av rammer rundt lerretet på den falske veggen samt oppkobling av utstyr. Hvis elektrikeren sikrer meg strøm og spoter til mandag, blir det her veldig bra. Deilig at det ikke er mange dagene igjen nå til første film kan ses i ny kino. :-)

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    what? at jeg ikke har sett denne byggetråden likte denne! virkelig flott bygg og veldig god høyde

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos
    what? at jeg ikke har sett denne byggetråden likte denne! virkelig flott bygg og veldig god høyde
    Hyggelig at du fant den etterhvert, da. :-) Takk for hyggelig tilbakemelding.

Jeg titter innom din tråd også innimellom. Det ser veldig bra ut. Imponerende og fornuftige prioriteringer fra tidlig i livet. :-)

Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •