Byggetråd Cinema Paradiso: Nye bilder av oppholdsrommet til kinoen. - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 139
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av mrcradock
    Dette høres ut som et spennende prosjekt. Gleder meg til å se fremgangen
    Takk for det. Det gleder jeg meg også til. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har vi endelig fått tatt første gravemaskintak, og byggeprosessen er offisielt i gang.

Målet er å kunne sitte tørr og varm på bena i den nye kinoen, og da er første punkt på programmet å sørge for at vannet skal kunne dreneres bort.

Første utgravingslokasjon, mot sydøst.

-bilde5-jpg

En grei bonus er at enkelte planter i hagen må ryddes bort, slik at det blir noe mindre å stelle på. :-)

-bilde6-jpg

-bilde7-jpg

Det ser ut til å være gjort ganske bra jobb med Platon-plast rundt bassenget. Problemet er at det er 10 cm fra laveste punkt på fjellet rundt og selve bassenggulvet, slik at vannet blir stående i bunnen. Eneste løsning blir å grave klart til grøft, som skal sprenges om kort tid. Heldigvis er det lite som trenger å sprenges, slik man kan se av bildene under.

-bilde8-jpg

-bilde9-jpg

-bilde10-jpg

-bilde11-jpg

Active mclaren sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende og følge denne tråden, og et godt stykke arbeid du har gjort her.
    Et tips hvis du vil spare litt penger jeg har med stort hell brukt Hey'di trollkraft
    I stedet for og sprenge det var vanvittig effektivt og koster ikke rare greiene i forhold til dynamitt

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mclaren
    Spennende og følge denne tråden, og et godt stykke arbeid du har gjort her.
    Et tips hvis du vil spare litt penger jeg har med stort hell brukt Hey'di trollkraft
    I stedet for og sprenge det var vanvittig effektivt og koster ikke rare greiene i forhold til dynamitt
    Det skrider fremover sakte, men sikkert. Jeg har også skjønt at trollkraft kan fungere greit, men jeg har bekjente med svart belte i dynamitt, så det ble den løsningen.

Bygge-bloggen blir snart oppdatert med noen bilder fra aktuell status.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig ser det ut til at prosessen skyter ordentlig fart igjen.

Jeg er snart i havn med riving av bygg, samt graving og sprengning av grøft og drenering.

Bildet under viser bygget etter vinduer og tak er demontert.
    -bilde12-jpg

Her kan man se at alle jernbjelker også er blitt fjernet.
    -bilde13-jpg

Endel av de sprengte steinmassene er gravd opp av grøften.
    -bilde14-jpg

Vannet har nå sunket under dekket på bassenget, men har ennå ikke tørket helt opp.
    -bilde15-jpg

Planene videre er å få gravd alt ferdig denne uken. Murer kommer neste uke for å sette opp ferdig ring-/grunnmur. Byggmester kommer uken etter for å sette opp det nye bygget. Jeg håper å ha ferdig ytterbygget til midten av desember, og dernest kunne ta fatt på den morsomste jobben med å dele av rommet i kinorom og oppholdsrom.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ytterligere oppdatering av byggeblogg:

Hagen har blitt et sølebad etter at vi har kjørt gravemaskin og minidumper frem og tilbake på tomten ørten ganger. :-D Jeg koste meg hele helgen med å kjøre minidumper, og fikk kjørt utallige lass med kult og pukk.

Alt av det gamle bygget er blitt revet, bortsett fra sålen. Vi har lagt ny drenering rundt hele bassenget. Bassenget er fylt opp med 30 cm pukk, dernest isopor og fuktsperrende lag. Elektriker fikk lagt varmekabler på fremre halvdel av kinoen i dag, før det blir lagt ny støp i morgen. I morgen blir også ringmuren støpt ferdig.

På bildet under kan man se de ferdige isolasjonselementene til ringmuren, samt bassenget klart før ny støp.

Byggmester begynner på arbeidet med ytterbygget i overmorgen.

-bilde16-jpg

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir kanonbra! Gleder meg til fortsettelsen.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det, Delthral.

Det begynner nå å ligne på et bygg.

Nedenfor ser man ringmuren ferdig støpt, samt ny støp nede i det tidligere bassenget, hvilket ble gjort for en uke siden:

-bilde17-jpg

Her kan man se hvordan bygget står p t:

-bilde18-jpg

-bilde19-jpg

-bilde20-jpg

-bilde21-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har skjedd mye siden forrige oppdatering her.

Ytterbygget er nå helt ferdig, med vinduer, taktetting og takrenner ferdig satt opp. Vinduene som ses her dekker hele ytterveggen til oppholdsrommet utenfor kinorommet:

-bilde22-jpg

Innvendig er det også gjort mye. Bygget er ferdig isolert, og har kommet godt i gang med gipsing av både tak og vegger. Det er fremdeles mye isolasjon liggende klart til kinorommet:

-bilde23-jpg

-bilde24-jpg

-bilde25-jpg

-bilde26-jpg

-bilde27-jpg

Til uken får vi også påbegynt reisverk til rom-i-rommet innenfor basseng-støpen, hvor kinoen kommer. Flere oppdateringer følger snart.

Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stilig!

Tenker det var deilig å bli ferdig med utvendige tak og vegger samt isolasjon og få et lunt rom å jobbe i.

Moro å følge med på folk som tar den helt ut.
    "Luck is my middle name....Mind you,my first name is Bad." -Rincewind

The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed

Byggetråd

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flotte bilder

Men skal du dekke til bassenghullet uten å bruke det til noe morsomt? Lager du tilgang til hulrommet?

Edit: nei forresten, du bruker gulvet kanskje bare til arbeidsplattform?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kvindølen
    Stilig!

Tenker det var deilig å bli ferdig med utvendige tak og vegger samt isolasjon og få et lunt rom å jobbe i.

Moro å følge med på folk som tar den helt ut.
    Ja, det er helt sikkert. Det er utrolig godt å ha kommet så langt.

Det er jo nå det morsomme begynner. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Flotte bilder

Men skal du dekke til bassenghullet uten å bruke det til noe morsomt? Lager du tilgang til hulrommet?

Edit: nei forresten, du bruker gulvet kanskje bare til arbeidsplattform?
    Takk for det.

Ja, som du skriver, er det bare et gulv oppå et stillas på hjul, slik at det blir lettere å få montert gipsplatene i taket. Det er over 3,5m fra bunnen av bassenget til taket.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppløftet av den gode fremgangen, kjøpte jeg meg i går nye recliner-sofaer. En treseter og to tosetere.

Av mangel på egne bilder ennå, håper jeg AndreWerdenskrieg kan tilgi at jeg sniklåner et bilde fra ham, som har samme sofaer.

-recliner-aw-jpg

Jeg har prøvd mange reclinere, og denne er faktisk noe av det bedre til min lange kropp. Det er også en grei bonus at de ikke tærer på hele sparekontoen, og etter min mening ser veldig bra ut.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen av oss har hell i kjærlighet, og jeg må benytte anledningen til å hylle min kone :-)

Vi snakket om hvorvidt vi skulle kjøpe ny projektor, og hun gir tydelig tilbakemelding om at "det er jo ikke vits å bygge ny kino hvis vi ikke får godt bilde også".

Som sagt, så kjøpt.

Jeg har dermed bestilt inn litt mer utstyr til kinoen i dag fra AVshop:

En Sony VPL-HW50, fullkalibrert for 2D og 3D:

-hw50-jpg

To par ekstra briller, Xpand X104:

-xpand104-jpg

Mange har skrytt av Darbeevision Darbee Darblet videprosessor, som jeg håper vil løfte bilde ytterligere et hakk:

-darbee-jpg

Det var også en grei bonus at AVshop nå legger ved Sony Xperia Tablet S når man kjøper HW50:

-xperiatablets-jpg

Jeg bestilte også et 120" multiformat lerret, som gjør det enkelt å skifte mellom 16:9 og 2.35:1 - DreamScreen Phantom HD 16:9>2.35:1 Vertical Masking 265cm/ 120". Dette skal brukes sammen med DreamScreen UltraHD V4K akustisk duk:

-phantomhd-120-jpg

Jeg gleder meg enormt. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var det på tide med en status-oppdatering fra byggingen.

Alt av reisverk til kinoen er satt opp. Det er nesten ferdig med isolasjon og ytre lag gips. Det har gått med mye akryl og gips-sparkel:

-bilde28-jpg

Ytterligere et bilde fra inni rommet som blir kinoen:

-bilde29-jpg

Her kan man se at det er fri passasje-gang rundt hele kinoen, slik at det er lett tilgjengelig for utskiftninger av kabler og annet i ettertid. Inngangen kommer til høyre i kinoen (venstre på bildet her), og alt av utstyr vil stå på utsiden av rommet, til høyre på dette bildet:

-bilde30-jpg

Jeg håper å få ferdig all gipsing i kinoen til uken, samt begynt litt på det interiørmessige også (bl.a. falsk vegg, podie). Vi får se hva vi tar først, da det også er et oppholdsrom utenfor kinoen hvor det må legges gulv og settes opp panel-plater.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra fremdrift her nå. Gratulerer med bestilling av mye godt bildeutstyr også, det blir garantert bra. Du har bestilt samme lerret som jeg selv vurderer.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Bra fremdrift her nå. Gratulerer med bestilling av mye godt bildeutstyr også, det blir garantert bra. Du har bestilt samme lerret som jeg selv vurderer.
    Ja, jeg håper det meste kan være gjort til vinterferien om 3 uker. Fremdriftsplaner er dog til for å brytes, da det alltid skjer noen uforutsette hendelser på veien. :-)

Ja, jeg tror det blir bra bilde i den nye kinoen nå. Jeg fikk presentert både den akustiske duken og multiformat-lerretet på AVshop tidligere, og synes det så veldig bra ut.

Jeg ser AVshop nå anbefaler kun to lag akustisk duk, så håper det skal gjøre det litt lettere å montere, når man nå ikke anbefales det tredje, sorte backinglaget.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får til mandag besøk av elektriker for å planlegge det elektriske opplegget. Selve installasjonen skjer kun kort tid etter.

Jeg kan trenge litt innspill fra dere på hvilken kabling det er lurt å legge opp til, slik at jeg ikke glemmer noe vesentlig og angrer på det når alt er ferdig. :-)

Jeg har i front tenkt å ha stikk-kontakt til to suber, to RCA til sub-ene samt høyttalerkabler til LCR-fronthøyttalerne.

Jeg må også legge opp høyttalerkabel til side-surround og surr-back. Jeg tenkte legge opp trekkerør til to suber bak også, i tilfelle jeg flytter subene bak, eller kjøper flere på sikt.

Jeg kommer til å installere dimbare og fjernstyrte led-spotter i taket, og tenkte kanskje ha 3 i front av falsk vegg, 3 midt og 3 bak. Jeg vil også ha noe lys bak lerretet.

Jeg vil legge inn stikk-kontakt i podiet, slik at jeg har tilgang på strøm til diverse utstyr og muligens rumperistere etterhvert.

Er det noe annet vesentlig som må legges opp til?

Jeg setter stor pris på både små og store innspill.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt på PM, så tror jeg dette blir et av de bedre hjemmekinoene her på avforum. Jeg ønsker deg lykke til og håper å ta meg turen neste gang jeg er på sørlandet.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •