Byggetråd Cinema Paradiso: Nye bilder av oppholdsrommet til kinoen. - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 139
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Ligger an til å bli morsomt dette.

Det skal bli spennende å høre om hva du syntes om lyden i et så stort rom som dette.

Geir Arne
    Ja, er morsomt å planlegge hvordan dette kan bli best mulig. :-)

Ser frem til å jobbe for å få frem godlyd og -stemning her. Selve kino-rommet blir forsåvidt ikke så enormt stort, omlag 3,5 x 7,5 meter. Rommet som er der nå blir avdelt, slik at kinoen blir i bassenget, og eget oppholdsrom på øvrig areale.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var en tur til Oslo på Sting-konsert i går, hvilket var enormt gøy. Fantastiske musikere, og Sting var i storform!

Jeg la en hyggelig visitt innom Avshop på veien hjem, og fikk kikket litt på kinoen der. Kinoen var veldig gjennomført, og fikk med meg noen ideer jeg kan bruke i egen kino, som blir omlag samme størrelse.

Jeg fikk også kjøpt med meg DreamScreen UltraHD V4K Lydtransparent Lerretspakke 2x3m.

Litt av utstyret kommer sakte, men sikkert, på plass. Både Klipsch og Emotiva får jeg jo brukt allerede nå. Nå mangler bare det nye kinorommet, slik at jeg får brukt det nye lerretet. :-)

-10506817-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg falt for fristelsen til å kjøpe en ny subwoofer også når jeg først er i gang.

Valget falt på SVS PB12-Plus DSP Black Oak. Jeg gleder meg til å hente denne på Lsound og prøve denne sammen med min SVS sylinder. Jeg tror dette kan bli veldig bra!

-svs-new_pb12plus-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da fikk jeg Emotiva XPA-3 i hus allerede i dag. Det ble en meget bra løsning for frontrekken! To subwoofere fra SVS ga også et veldig godt løft i kinoen. Lydbiten begynner dermed å falle mer på plass. Det gjenstår å få byttet ut til 4 x Klipsch RS-52 til surr., og eventuelt bytte receiver etterhvert til enda nyere modell fra Yamaha. Både receiver og eventuelt ny projektor får jeg bestemme meg for når den nye kinoen faktisk står ferdig, da det stadig er utskifting av modeller.

Jeg får også se nærmere på om jeg kommer til å kjøre HTPC og/eller Oppo som kilde.

En god NAS-løsning må uansett på plass innen ganske kort tid, da jeg nå kun benytter WD Mybook World, som ikke på langt nær dekker mine behov.

Jeg får besøk av arkitekt over helgen, som skal tegne opp kontruksjonen for bygget rundt. Det ser jeg frem til. Da kan byggesøknad bli sendt til kommunen, slik at vi forhåpentligvis får kommet i gang med bygging innen rimelig tid.

Jeg er litt usikker på om jeg vil kjøre eget teknisk rom med alt utstyr, eller ha både receiver, forsterker og bluray-spiller inni kinoen (enten skjult i front, eller på siden i rack). Er det noen som har innspill/bilder/lenker på hvordan utstyret best kan ryddes bort for å få rent uttrykk i kinoen i front, samtidig som det er lett tilgang på alt i nærheten av godstolen?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Planleggingen går videre. Jeg driver og ser litt på ventilasjons-muligheter.

Er det noen som har tanker om hvorvidt dette ventilasjons-aggregatet vil kunne fungere, sammen med lydfeller:

Miniventilasjon

Prisen er i alle fall ikke dårlig. Jeg setter stor pris på eventuelle innspill på dette eller andre ventilasjonssystemer, som vil kunne passe i et kinorom.

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Paradiso
    Planleggingen går videre. Jeg driver og ser litt på ventilasjons-muligheter.

Er det noen som har tanker om hvorvidt dette ventilasjons-aggregatet vil kunne fungere, sammen med lydfeller:

Miniventilasjon

Prisen er i alle fall ikke dårlig. Jeg setter stor pris på eventuelle innspill på dette eller andre ventilasjonssystemer, som vil kunne passe i et kinorom.
    Tja, om det vil funke vet jeg ikke. Men 29dB(A) når den står i stille modus tror jeg blir travelt å høre på i lengden.
    Innerdelen på min varmepumpe er 24dB(A) i stille modus. Det er ikke høyt men fullt merkbart om man sitter i nærheten av den. Heldigvis henger den i trappegangen og ikke midt inne på stua

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    Tja, om det vil funke vet jeg ikke. Men 29dB(A) når den står i stille modus tror jeg blir travelt å høre på i lengden.
    Innerdelen på min varmepumpe er 24dB(A) i stille modus. Det er ikke høyt men fullt merkbart om man sitter i nærheten av den. Heldigvis henger den i trappegangen og ikke midt inne på stua
    Jeg har ikke konkret forhold til hvor irritererende 29 dB(A) vil være. De reklamerer jo med at den kan stå på på soverommet gjennom hele natten. Om det er med eller uten ørepropper er uvisst. :-)

Finnes det andre ventilasjonsanlegg å se nærmere på, som ikke tar knekken på lommeboken?

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En mye brukt løsning for å lufte bare ett rom er bruk av en kanalvifte med lydfeller. Denne viften finnes i endel varianter og størrelser.

Sjekk Ventilation för frisk luft i din bostad – Fresh AB, de har mye gøy

Sender du en mail med rombeskrivelse hjelper de deg å finne den beste løsningen.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    En mye brukt løsning for å lufte bare ett rom er bruk av en kanalvifte med lydfeller. Denne viften finnes i endel varianter og størrelser.

Sjekk Ventilation för frisk luft i din bostad – Fresh AB, de har mye gøy

Sender du en mail med rombeskrivelse hjelper de deg å finne den beste løsningen.
    Det var en godt tips. Jeg skal høre med dem.

Jeg ser at den ene kanalviften jeg fant har lydnivå: 27/34 dB (A):
    Fresh TT100 - for et sunnere innemiljø

Det er mulig denne monteres inn i kasse opp mot taket, slik at lydnivået dermed dempes noe?

Ellers er det kanskje best å ha aggregat montert på utsiden, og godt dimensjonerte rør, slik at det blir lite susing inni kinoen? Det blir vel dog en betydelig dyrere løsning?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vært lite aktivitet fra min side i juli. Har dog fått jobbet litt med byggesøknad. Jeg satser på at jeg får sendt søknad til kommunen vedr. riving og nybygg i løpet av en ukes tid, slik at arbeidet kan starte om en måned.

Vet det er risikabelt å sette en fast dato på ferdigstilling, men satser hardt på at alt kan stå ferdig innen jul. :-)

Legger ved noen skisser over tilbygget, slik det vil bli seende ut ifht resten av husets fasade og underetasjen.

-skisse1-jpg

-skisse2-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har likegodt slått til på et godt tilbud på Yamaha RX-A2010 samt 4 x Klipsch RS-52 mkII, som får kjørt seg godt inn i nåværende filmrom frem til ny kino står ferdig. Får da endelig flyttet RX-V765 opp i stuen, og nyte godt av den der.

Jeg satser på at denne tråden snart kan komme ordentlig i gang med å dokumentere fremgang i bygging. Jeg kommer plutselig tilbake med mer tekst og bilde vedr. dette. :-)

-yamaha_rx-a2010-jpg

-rs-52mk2-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ting har blitt endel forsinket pga uforutsette komplikasjoner, hvilket jeg burde ha forutsett. Jeg har fått et stort fuktproblem nede i basseng-dypet. Antakelig har bassenget blitt delvis støpt ned i fjell. Vannet følger grunnfjellet, og kommer seg nå ikke ut igjen.

I ventetid på håndverkere til å vurdere arbeidet og anbudsrunder, har jeg fått kjøpt inn litt mer av det planlagte utstyret til kinoen.

Jeg har kjøpt meg tredje generasjon iPad og AppleTV, hvilket er en sann glede. :-) iPaden har jeg bl.a. tenkt å bruke som fjernkontroll med eksempelvis iRule installert.

-ipad3-jpg
    -appletv-png

Jeg har også kjøpt meg en helt grei 3D Bluray-spiller, Philips BPD2980. Denne blir brukt de få gangene HTPC ikke kommer til å bli brukt. Valgte denne modellen da den har subtitle shift.

-bdp2980-jpg

Jeg har også lenge ønsket meg en bedre lagringsløsning for filene mine, og valgte å kjøpe en ferdig NAS-løsning til dette, Netgear ReadyNAS Ultra 4. Jeg er godt fornøyd med denne, hvilket gir meg 12 TB lagringsplass på nettverket til mediafiler.

-ultra4nas-jpg

Jeg har også falt ned på en god HTPC, som greit vil kunne kjøre 3D og HD-lyd, både fra Bluray disk samt iso fra nettverket. Jeg valgte en DVstation HTPC, med 120 GB SSD og Bluray-brenner. Satser på å kjøre den med PowerDVD og XBMC.

-hifi02-jpg

Jeg kan forøvrig virkelig anbefale DVshop for de som ønsker god hjelp og service til gode priser.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan endelig begynne nedtellingen til dekonstruksjons-prosessen kan begynne. Grunnet en liten innsjø i bunnen av bassenget, må jeg sprenge en grøft fra under bakkenivå, som vil gå fra kinorommet og gjennom hele hagen.

Om to uker får jeg besøk av kyndige folk med gravemaskin og sprengstoff, som skal grave bort massen på utsiden av bassenget og legge ny dreneringsmasse, Platon plast og rør. Vi vil da også få se hvor fjellet går, og vil kunne sprenge bort nødvendige masser for å få en grøft hvor vi kan legge rør til å lede vannet bort fra den nye kinoen.

Jeg har tidligere i prosessen vurdert å kun lage kum med pumpe for å få bort vannet, men jeg ville ikke fått sjelero med å vite at det kunne stige opp vann i kinoen dersom pumpen skulle streike. Jeg lander derfor på den mer omstendelige, men endelige, løsning med grøfte-sprengning.

Litt kjedelig å måtte bruke tid og penger på dette. Det er dog enda mer kjedelig å velge en dårlig løsning nå, som ikke lar seg ordne i ettertid når kinoen står ferdig. Alt annet, over bakkenivå, er tross alt mindre kritisk for at kinoen skal fungere, og vil kunne oppgraderes lettere på senere tidspunkt.

Jeg ser frem til konkret fremskritt i prosessen om 2 uker, og vil ta noen bilder når graving og sprengning har kommet i gang. :-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir spennende å se hvordan dette blir. Men fuktproblem i et basseng blir jo litt ironisk

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Blir spennende å se hvordan dette blir. Men fuktproblem i et basseng blir jo litt ironisk
    Hehe, ja blir ikke stort mer ironisk enn dette. :-D

Jeg hadde håpet at vannet skulle holde seg ute da jeg tappet ut vannet, men det ble stadig liggende litt nytt, friskt vann i bunnen på betonggulvet. Det var aldri et problem da det lå enorme vannmengder over i bassengduken tidligere, men når det nå skal bli et kinorom er det lite forenlig med mine ønsker om å sitte tørrfot i kinoen.

Det er dog deilig med problemer som kan løses med gode doser dynamitt. :-D

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes da vel høytalere som tåler litt vann da... ;-D
    Litt flytemadrasser og flytestoler så er da vel ikke det no problem ?

På en annen side "vasser" du vel i penger til og få det til sikkert :-D

På en annen side får en laget kinoen med sikkelig Bang nå da

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Paradiso
    Det er dog deilig med problemer som kan løses med gode doser dynamitt. :-D
    Definitivt! Husk å ta bilder

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Finnes da vel høytalere som tåler litt vann da... ;-D
    Litt flytemadrasser og flytestoler så er da vel ikke det no problem ?

På en annen side "vasser" du vel i penger til og få det til sikkert :-D

På en annen side får en laget kinoen med sikkelig Bang nå da
    Ja, kunne jo satse på å bygge både basseng og kino, og nyte paraply-drinker på flytemadrass under filmvisning. Kunne jo også ligge til rette for å presentere nydelige waterfall-kurver i et slikt rom.

Jeg satset jo på å lage en god bang-for-bucks kino, og det ser ut til at det er nettopp det jeg får. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1