Byggetråd Cinema Paradiso: Nye bilder av oppholdsrommet til kinoen. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 139
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bilder av rommet før oppstart

Her er bilder av rommet slik det ser ut nå:

-bilde1_edited-1-jpg

-bilde2_edited-1-jpg

-bilde3_edited-1-jpg

-bilde4_edited-1-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempepotensiale! Muligens et av de beste utgangspunktene jeg har sett noen har hatt...dette blir moro å følge!
    Kunne du forresten minsket bildet litt (600x800 feks)..blir sittende å scrolle frem og tilbake her

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Kjempepotensiale! Muligens et av de beste utgangspunktene jeg har sett noen har hatt...dette blir moro å følge!
    Kunne du forresten minsket bildet litt (600x800 feks)..blir sittende å scrolle frem og tilbake her
    Hyggelig å høre! Har du forresten noen spontane tanker om hvordan du ville ha angrepet dette prosjektet? Jeg er åpen for alle små eller store innspill til hvordan dette potensialet kan benyttes på best mulig måte.

Jeg skal få minsket bildene ytterligere, slik at man unngår scrolling.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det første jeg ville gjort var å sette opp en prioriteringsliste. Hvor kompromissløst skal det hele bli? Hvor langt vil du ta det med akustikk tiltak? Skal alt utstyr være skjult, eller vil du se noe av utstyret. Leste at du hadde batcave i dag..er det et videre ønske, eller skal kinoen være mer behagelig å være i? Det aller viktigste ved at slikt prosjekt er planleggingen, og da gjerne ned til detaljenivå.
    Setter du opp en slik liste vil du også kunne få mye hjelp, for da vet vi litt mer hva som kan gjøres/ikke kan gjøres
    Dette minner meg om størrelsen på en del av de amerikanske kinoene på AVSforum. Jeg har en gang lest en tråd om en fyr som hadde likt utgangspunkt som deg, med basseng, men jeg finner den ikke igjen på stående fot.
    Vi kan begynne med hva du tenker å gjøre med glassfasaden. Blir den stående?
    Ser også for meg at det blir litt tanker rundt hvordan man skal utnytte bassenget. Her kan det jo hende det må gjøres en relativt stor endring med pigging etc.
    Ser for meg at det kan komme til å koste litt, og det er kanskje også viktig å definere et ca budsjett.
    Bare noen kjappe tanker sånn i første omgang
    Edit: Flott! Der var bildene perfekte også

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har et meget bra utgangspunkt her og du vil kunne få en helt unik kino av dette. Som SannaX sier vil det være lurt av deg å sette opp en liste over prioriteringer du føler for, ser ut som du må bygge et helt nytt rom innvendig og isolere det, hvor mye støy isolering skal du ha av kinoen i forhold til resten av huset og naboer?

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her tenkte jeg med engang på han gale mannen i Italia som har bygget store gigantiske hornsubber under hele gulvet.

IL PIU' GRANDE SUBWOOFER DEL MONDO - by Roberto Delle Curti - Italy

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Det første jeg ville gjort var å sette opp en prioriteringsliste. Hvor kompromissløst skal det hele bli? Hvor langt vil du ta det med akustikk tiltak? Skal alt utstyr være skjult, eller vil du se noe av utstyret. Leste at du hadde batcave i dag..er det et videre ønske, eller skal kinoen være mer behagelig å være i? Det aller viktigste ved at slikt prosjekt er planleggingen, og da gjerne ned til detaljenivå.
    Setter du opp en slik liste vil du også kunne få mye hjelp, for da vet vi litt mer hva som kan gjøres/ikke kan gjøres
    Dette minner meg om størrelsen på en del av de amerikanske kinoene på AVSforum. Jeg har en gang lest en tråd om en fyr som hadde likt utgangspunkt som deg, med basseng, men jeg finner den ikke igjen på stående fot.
    Vi kan begynne med hva du tenker å gjøre med glassfasaden. Blir den stående?
    Ser også for meg at det blir litt tanker rundt hvordan man skal utnytte bassenget. Her kan det jo hende det må gjøres en relativt stor endring med pigging etc.
    Ser for meg at det kan komme til å koste litt, og det er kanskje også viktig å definere et ca budsjett.
    Bare noen kjappe tanker sånn i første omgang
    Edit: Flott! Der var bildene perfekte også
    Gode spørsmål. :-) Når det gjelder selve rommet som står der nå, kommer jeg kun til å beholde det som er murt. Glassfasaden tas bort. Jeg kommer til å sette opp nytt bygg rundt det hele. Jeg har så langt tenkt, så fremt jeg ikke får bedre ideer av noen her, å lage et rom i rommet i/rundt bassenget. Den øvrige plassen, som ses best på bilde 4, har jeg tenkt å ha som oppholdsrom, med utgang til verandaen og hagen. For-/oppholdsrommet vil da kunne innredes lyst og trivelig, mens kinoen blir mørk og trivelig. :-)

Jeg har ikke økonomi eller tid til å gjøre det fullstendig kompromissløst i første omgang i alle ledd. Selve bygget kommer til å prioriteres fremfor råflott utstyr. Jeg har ikke satt noe spesifikt økonomisk tak på prosjektet, men håper å komme langt på vei med 250.000, med litt hjelp og dugnad fra snekkerkyndige venner.

Uten at jeg er byggfaglig kyndig, ser jeg for meg å legge flytende gulv (uten kontakt med veggene) nedi bassenget. Taket hvilende på veggenes reisverk. Jeg tenkte å nøye meg med to lag gips (med Greenglue mellom?) og plater/panel på veggene. Jeg skrev at jeg har batcave nå, hvilket stemmer på den måten at alt er malt i sort matt, men tror jeg kan tenke meg å ha enda mørkere og mattere nå i ny kino, med molton på vegger og tak. Skulle jeg velge å bare ha ett stort rom, måtte alt lages mer lyst, men jeg tenker jeg vil ha en kino som kun er kino, og heller kunne gå ut i forrommet for å være sosial :-) Det gjør også at andre i huset kan bruke oppholdsrommet mens kinoen er i bruk. Det betyr dog ikke at kinoen ikke kan brytes opp med litt farger. Jeg tror jeg kommer til å ha rødt sceneteppe på hver side av lerretet, slik at jeg også får grei tilgang til baksiden av lerretet. På gulvet har jeg tenkt å ha ensfarget sort eller rødt teppe/teppefliser.

Jeg må nok legge greit med Rockwool bak lerretet, samt absorbent til førsterefleksjon. Jeg håper å kunne bruke rimelige, litt tykke Rockwool-plater på både sidevegger, bakvegg og tak. Det er ikke nødvendig for meg å få platene integrert i vegger og tak, selv om jeg synes det hadde vært fint å få innspill på hvordan dette i såfall kan løses.

Fronten blir jo kun lydtransparent lerret synlig. Jeg vil ha elektronikk bort fra åsynet, og tenkte å plassere teknisk rom på høyre side bak (se bilde 2) eller i eget rom bakerst i kinorommet.

Oppvarming og ventilasjon har jeg lite tanker om ennå, bortsett fra at det må på plass. Jeg kan tenke meg å ha litt varme i gulvet. Vet dere hvordan man får sikret ventilasjon (gjerne både ut og inn) uten å ødelegge lyd-isolasjonen i rom i rom? Vil det være tilstrekkelig å ha ventilasjonskanaler (uten vifte) bak i kinoen mellom kino og for-rommet?

Jeg har ikke noen klar liste over prioriteringer ennå, men tenker altså å legge mest penger i rommet i første omgang. Hverken på høyttalere eller elektronikk blir det de helt store investeringer, men tenkte å holde meg til "folkekinoen" med Klipsch, SVS, Yamaha og Emotiva :-) Jeg er dog åpen for alle forslag til gode løsninger. Jeg har nå en Epson TW-3200, som leverer helt greit bilde i nåværende kino. Denne må nok byttes ut, da jeg tviler på at den vil holde mål i ny kino, men jeg er ikke ekstremt kresen på bilde og synes 3D så langt er lite å trakte etter. :-) Projektor blir uansett ikke noe dyrere enn rundt 20.000.

Hva innebærer forresten pigging?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Du har et meget bra utgangspunkt her og du vil kunne få en helt unik kino av dette. Som SannaX sier vil det være lurt av deg å sette opp en liste over prioriteringer du føler for, ser ut som du må bygge et helt nytt rom innvendig og isolere det, hvor mye støy isolering skal du ha av kinoen i forhold til resten av huset og naboer?
    Det er gøy at du har tro på utgangspunktet, og håper også at dette kan bli en unik kino.

Jeg har skrevet noen foreløpige tanker om kinoen i svaret til SannaX over.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Her tenkte jeg med engang på han gale mannen i Italia som har bygget store gigantiske hornsubber under hele gulvet.

IL PIU' GRANDE SUBWOOFER DEL MONDO - by Roberto Delle Curti - Italy
    Morsomt prosjekt, som jeg nok ikke kommer til å ha ambisjoner om å kopiere. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har også sett den før. Jeg synes personlig at de har gjort lite ut av utgangspunktet, bortsett fra å legge teppe i bassenget og sette inn noen stoler. Jeg håper å få til noe enda bedre. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Satt og kikket litt i tråden til Delthral, som forøvrig har mange gode planer, og likte også godt en kino han linket til på avsforum: The Cinemar Home Theater Construction Thread - AVS Forum

Jeg har ikke tenkt å ha samme søyledesign, og vil ha ytterligere en rad med stoler (3 x 3 seter), men det er absolutt mange aspekter ved denne kinoen som likner noe jeg ser for meg i hodet å få til i min nye kino. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et spørsmål til dere vedrørende hva som vil gi best lydisolerende effekt ifht omgivelser, primært naboer, men også huset forøvrig, slik at jeg kan ha høyt volum i lavere frekvenser uten å få klager. Jeg liker å kunne sitte oppe utover de sene natte-timer, og vil gjerne kunne skru opp volumet uten å ha tanker om at det forstyrrer naboene. :-) Jeg ser f.eks. Akto har mur rundt hele kinoen sin, og derfor ikke har isolert så veldig mye ifht til omgivelsene rundt, og bl.a. droppet doble gipslag, greenglue og det hele. :-) Jeg har mulighet til å sette opp hva jeg vil i dette rommet, og mur er kanskje et lurt alternativ?

1.Vil det være lurt å mure opp en boks rundt kinoen, dvs fortsette muren oppover i høyden fra bassengkanten, der man nå ser doble bord rundt bassengkanten?

2. Vil en mur isolere såpass godt at jeg ikke trenger å legge opp til like tykke vegger innenfor, og dermed kunne spare endel i bredden inni kinoen? Jeg har nå kun 4m "rå-bredde", og vil gjerne spare så mye som mulig av bredden, men ikke på bekostning av lydisolerende effekt.

3. Hvis det blir mur, hvilke materialer og tykkelser bør man velge for best mulig effekt?

Jeg håper noen kan tenke seg å komme med innspill ifht noe av dette.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke så mye konkret nytt som skjer her i tråden akkurat nå. Jeg har dog snakket med byggmester, som skal kikke på hovedkonstruksjonen rundt kinoen og komme med kostnadsoverslag på div. løsninger, samt drøftet litt omkring elektrisk opplegg med lokalt el-firma. Mye nyttig derfra å ta med seg videre i planleggingen.

Det mest fysisk konkrete jeg har foretatt meg, er å kjøpe tre Klipsch RF-82 som jeg tenker å ha som LCR bak lerretet. Foreløpig spiller jeg det inn i nåværende kino, med den ene RF-82 liggende som senter. :-)

Alltid hyggelig med litt bilder, så legger ved et lite bilde jeg tok av et av elementene.

-bilde5-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å få ut mer av potensialet i RF-82, har jeg også bestilt meg en Emotiva XPA-3 på sommersalget. Gleder meg til å prøve denne på frontrekken, fremfor de spinkle kreftene i receiveren.

-emotiva-xpa-3-jpg

Active mclaren sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

jeg har den samme på min front rekke og må si jeg er stor fornøyd:-P
    hadde Rotel 1080 før og synes lyden er mye penere og ikke så spiss som den før var:-D

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mclaren
    jeg har den samme på min front rekke og må si jeg er stor fornøyd:-P
    hadde Rotel 1080 før og synes lyden er mye penere og ikke så spiss som den før var:-D
    Det høres bra ut! Flott kino du har forresten. Det må være enorm dynamikk og trøkk. Jeg ser du har installert rumperistere i tillegg til Klipsch og 2 x Ultra. Må være mange artige LFE-vibrasjoner hos deg under filmvisning. :-)

Jeg har også lyst til å ha oppgradere subwoofer etterhvert. Er usikker på om jeg skal kjøpe en SVS PC Plus til, bytte til en eller to Ultra og/eller bygge noe artig inn i podiet til seteradene. Blir fort dyrt med DIY også, hvis man skal ha gode komponenter, så er ennå i tenkeboksen vedr. sub-planene.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt valg av Effekt :-)

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ligger an til å bli morsomt dette.

Det skal bli spennende å høre om hva du syntes om lyden i et så stort rom som dette.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0