Nybygg: Liten hjemmekino i sokkel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nybygg: Liten hjemmekino i sokkel

Heisann

Er i ferd med å bygge enebolig og klarte å forhandle meg til et dedikert rom i sokkelen så nå blir det endelig hjemmekino! :-D

Rommet er ikke så stort (ca 13,7 m2) og litt for kvadratisk i formen (3,4 m x 4,05 m) med 2,4 m høyde men det får holde.

Jeg har sett for meg to alternative oppsett for hjemmekinoen (se vedlagt bilde hjemmekino.png). Har sett for meg lerretsstørrelse på 2 m horisontalt. (92 ")

Alternativ 1, med lerret/front på den lengste veggen og 7.x
    Alternativ 2, med lerret/front på den korteste veggen og 6.x

Jeg heller mot alternativ 1, da det blir lettere å plassere møbler og det blir bedre mulighet for 7.x oppsett.

Men, jeg har forstått at jeg kan komme til å slite med stående bølger pga rommets noe kvadratiske form, og jeg lurer litt på om veggen jeg velger til lerret/front på vil ha noe å si for dette.

Noen som har kommentarer til hvilket alternativ jeg bør velge?

Snekkerne er nettopp ferdige med isolasjon/lekting i ytterveggene og det er snart tid for å trekke rør til kinorommet, så må bestemme meg for løsning der snart.

Ellers vil jeg nok gjøre noen grep for lyddemping:
    - Lydbøyler og 2 lag gips i tak
    - 2 lag gips og green glue på vegger.
    - Lydplater på murgulv for å minske vibrasjoner i resten av huset (usikker på dette)
    - Massiv dør (ikke lyddør dog) med tettelister.
    - 2 x lydfeller i ventilasjonsrør (har lagt ved ventilasjonstegning).

Kommer til å legge til noen bilder etterhvert, men dette blir nok det minst prioriterte rommet :-(, og regner ikke å komme skikkelig i gang med kinobygging før til høsten.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bra plan!

Det ser ut som du har tenkt godt over hvordan du skal gå fram. Planleggingen er jo halve moroa. Jeg tror også alt 1 av de to skissene er best mht møblering osv. Veldig bra utgangspunkt å ha et rom som er helt ribbet fra starten så man kan trekke kabler osv og bygge veggene så det blir optimalt.

Har du prøvd greenglue før, eller bare lest om det?

Har vurdert å kjøre en runde med gips i mitt lille filmrom, men tror jeg kommer til å feste det til sponplatene med gipsskruer. Ingen byggvareforretninger eller bygningsingeniører jeg har snakket med har hørt om dette og det er jo ganske stiv pris. Men jeg har jo sett illustrasjonsvideoen deres og må medgi at jeg er tiltrukket av egenskapene de mener dette stoffet har.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemelding, og ja har tenkt litt :-)

Har ikke prøvd greengluefør , kun lest om det.
    Jeg kommer til å bruke gipsskruer på begge gipslagene , tror ikke det er noe særlig feste i greenglue men demper visstnok lyd bra :-)

Jeg er som nevnt litt usikker på om jeg skal legge noen lydplater i gulvet.
    Det er betonggulv og gulvet på kinorommet er ikke separert fra resten av huset.

Men jeg er usikker på om vanlige trinnlydsplater ala "Hunton SILENCIO® 24 lyddempende trinnlydsplater" vil gi noen effekt mot f.eks bass fra subwoofer.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •