Vil det hjelpe på akustikken med disse platene i denne stuen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer Della sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vil det hjelpe på akustikken med disse platene i denne stuen?

Heisan,

Går og lurer på om jeg skal bestille noen akustikkplater for å få bedre lytteopplevesle i leiligheten min, men er usikker på om det vil i hele tatt hjelpe?

Skisse over leiligheten min, og graf av aktuelle akustikkplater er lagt ved som vedlegg.

Planen var å henge 3 stk bilder a størrelsen 120x120 på den tapenserte betongveggen. Taket er også i betong, så det er litt problemtatisk med etterklang i rommet mitt. Det merkes ikke i lytteposisjonen, men dersom en sitter i "spisestuen" med betongveggen kan en merke det ved vanlig samtale.

Dette er stuen min så jeg kan ikke bruke "vanlige" akustikktiltak som gjør at rommet ender opp med å se ut som et konsertlokale, det har jeg prøvd før, og har nettopp brukt 60K for å få det til å se normalt ut igjen ops:

Så spørsmålet er:
    Er det verdt å legge ut ca 12.000kr for 3 stk slike plater? Vil jeg merke noen forskjel?

Tips / kommentarer / råd mottas med STOR takk
    Della
    TV : 50PFL5008T
    Kilder : Pioneer BDP-LX55 - Airport Express - Violectric V800 DAC
    Forsterkeri : Primare SP32 - Primare A30.7 -Ayon Spark mkii - Orpheus II og 2x Orpheus III Mono
    Høytalere : Piega Coax 70,2 - Piega Premium 5 - Piega Premium 3
    Styrt av: Ipad2/Iphone5

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    12000 kr for tre tynne absorbenter som stort sett bare demper diskant og øvre mellomtone!!! Snakk om overprising!
    Dette er å kaste penger ut av vinduet. For det første vil ikke dette gjøre nesten noe i forhold til anlegget og sitteposisjonen siden det er i en annen del av rommet og delvis avsides. Skal det gi bedre lyd til anlegget må du dempe førsterefleksjoner og absorbentene må være litt tykkere. Sjekk f.eks disse:
    Stock Art Bass Traps | Corner Bass Traps | Bass Traps
    GIK Acoustics, Europe GIK ArtPanelâ„¢

Er målet ditt derimot bare å gjøre noe med tale i den andre delen av stuen så kan du gjøre noe som planlagt, men kjøp nå for all del ikke tre slike tynne absorbenter til 12 høvdinger! Du finner en bråte med andre butikker som selger billigere og bedre paneler.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    12tusen, himmel og hav, det var overprising ja, med mindre de er laget av gull :P

For den prisen kunne du vel laget en 100stk DIY plater. Du finner mange DIY guider på hvordan lage absorbenter og lignende selv, det er ikke vanskelig og du står fritt fram til velge trykk etc. Førsterefleskjoner som nevnt over er pri 1

Jeg har også betongvegger, og har samme problem som deg ved spisebordet. Prøv å fjern spisebordet og se om det er samme problemer, hos meg er det spisebordet som er årsaken til at det blir veldig etterklang, har prøvd dempe fra alle kanter bare for å se om jeg klarte få det bedre, men det er spisebordet som er den stygge ulven, akkuratt hvorfor vet jeg ikke.

Newcomer Della sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar!

Det var noen fine produkter du linket til, og prisen var noe rimeligere ja. Selv med 25% moms blir prisen omtrent halvert.

Når det kommer til DIY så er jeg dessverre like ubrukelig som norske fotballspillere...dvs 10 tommeltotter. Men, om jeg skulle få noen med mer praktisk utdanning enn kjemi til å hjelpe meg, hva slags "trekk" kan jeg bruke utenpå akustikkplatene??
    Er litt nøpen på motiver, vil helst ha litt kunstmotiv av Klimt/van Gogh etc..

Når det kommer til etterklangen så er det 100% rommet som er årsak. Det blir faktisk merkbart bedre med spisebordet :-D

Har planer om å plassere et par " ASC tube traps" fra X3MHC bak høyttalerene for å dempe bassen litt, rommet mitt har en tendens til å brumle litt vel mye..
    Della
    TV : 50PFL5008T
    Kilder : Pioneer BDP-LX55 - Airport Express - Violectric V800 DAC
    Forsterkeri : Primare SP32 - Primare A30.7 -Ayon Spark mkii - Orpheus II og 2x Orpheus III Mono
    Høytalere : Piega Coax 70,2 - Piega Premium 5 - Piega Premium 3
    Styrt av: Ipad2/Iphone5

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ekstremt lett lage DIY. Bare kjøpe 4 pinner og stifte/spikre de sammen og putte rokcwool eller noe utenpå og trekke stoff over igjen.

Stoffet skal være pustende, er flere som har linket til sider som kan trykke motiv på stoff for deg, finner det sikkert om du søker litt

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man bør bruke lydtransparent stoff:
    Acoustic Fabric - Acoustic Insulation & Materials
    Men skal du ha motiv på, så er det like greit å kjøpe ferdige.

ASC tube traps ville jeg ha droppet. De er såpass dyre med middels ytelse at du kan bruke pengene på å leie akustikk hjelp og få noe skreddersydd som vil fungere bedre. Eventuelt kjøpe noen slike:
    GIK Soffit Trap 170 00 sold 1 ber box sold 1 per box 170 00 Exc VAT 201 00 Inc VAT

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •