Lyddemping av tak i kjellerkino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lyddemping av tak i kjellerkino

Vil lydbøyler i tak ha noe å si for lyden opp i etasjen over eller demper den mest trinnlyden ovenfra?

Det som er viktig for min del er å dempe lyden til etasjen over

Skal ihvertfall bruke flexi-a plater og 2 lag gips

Noen som kan si noe om dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, dette vil ha effekt begge veier

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Patos..

Dette har jeg lurt en stund på da jeg har planer om kino i kjeller..

Så hvis du er igang med slik prosjekt med deming av tak så fint om du la bilder her og all slags tilbehør du bruker for å sette disse opp.
    Eller sende meg PM/mail.
    Sikkert andre som også kan ha nytte av dette. TAKK

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trinnlyd fra etasjen over, vil bli marginalt dempet. Du vil nok få noe reduksjon, men ikke ha for store forventninger. Skal du dempe trinnlyd såkreves det tiltak på underlaget hvor lyden kommer fra.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg la gips mellom bjelkelagene, oppunder gulvet til etasjen over, før jeg la 25cm glava, lydbøyler, så dobbelt lag med gips. Dette hjalp iallefall betraktelig begge veier. Kan ha hatt med gipsen mellom bjelkelaget å gjøre...

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Jeg la gips mellom bjelkelagene, oppunder gulvet til etasjen over, før jeg la 25cm glava, lydbøyler, så dobbelt lag med gips. Dette hjalp iallefall betraktelig begge veier. Kan ha hatt med gipsen mellom bjelkelaget å gjøre...
    Jeg har også lagt gips mellom bjelkelaget, noe som hjalp hos meg også, men jeg ser ikke at trådstarter har skrevet noe om det.

Newcomer toref sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukte lydbøyler og dobbelt lag gips i taket på min forrige leilighet. Det hjalp mest på høye frekvenser og noe mindre i området 100-1000 Hz. Under dette hadde det minimal effekt. (I følge naboen over, som fortsatt hørte bassen fra høyttalerne mine.) For meg betydde det at trinnlyd ble ganske godt redusert. Årsaken til at det ikke er mer effektivt er at bass vandrer i selve bygningskonstruksjonen. Og her er det vel bare rom-i-rom konstruksjoner som fungerer bra.

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Men de høye frekvensene blir dempet. Men lydbøyler hjelper bare mot bass hvis du bygger hele kinoen som ett rom i rommet?
    Så hvis ikke jeg har planer om det så holder det med rockwool og 2 lag gips?
    Er lydbøyler da bare bortkastet penger?

Newcomer toref sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et meget godt spørsmål. Men som jeg ser det er hengende tak (lydbøyler) ikke verd pengene dersom man har overføring av bass i andre konstruksjonsdeler.

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer fortsatt på om noen har ett godt svar på dette?
    Om jeg vil ha noe effekt av lydbøyler i taket når rommet ellers ikke er bygd som rom i rom.
    Hvis jeg dropper lydbøyler så vil jeg fortsatt gå for 20cm rockwool plater og 2 lag gips. Men sparer gjerne inn på takhøyden om det er veldig liten eller ingen forskjell

Newcomer Flay sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 2 rom ved siden av hverandre:

1. Kino Rom med lyd bøyler 2 gips greenglue.
    2. Spille/trainingsrom med 2 Gips.

Det er ikke noe særlig god isolasjon mellom bjelkene (original Glava 20cm).

Hvorskjell var stor fra start på alle frekvenser, med selvfølgelig mindre med dypt bass.
    Jeg lekt også litt med akustikk i Kino rommet og dette må jeg sier har mye å si på lav frekvenser.
    Front og bakk veg har 30cm isolasjon, det er lysekasse rundt i gjørne med 15cm isolasjon i.

Jeg tror det er viktig å bruker tid på akustikk i rommet, du vil ikke angre.

Du vil miste 5-7 cm med lyd bøyler, uten store forbedring på lave frekvenser uten 100% rom i rom.
    Så hvis det er ikke viktig at bassen blir hørt rommet over, bør du spare tid og la det være.
    Du skal ikke klare å fjerne lav frekvenser uansett, så tenkt på hvordan det vil høres INNE kinoen og ikke så mye utenfor.

Et eksempel hos meg:
    Hvis barna se film nede i kino på en normal "barna volum", Jeg kan ikke høre de over i stuen.
    Skal jeg se på Transformer... da er det best å ikke få besøk av svigermor den dag.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Men hjelper de mot høy frekvente lyder eller hjelper de bare mot bass\lav frekvente lyder?

Newcomer Flay sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De hjelpe mot begge frekvenser, men mye mer mot midt/høy frekvenser.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2014
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX Vis post
    Gammel tråd men evig aktuell :-)
    Hvordan festet du denne gipsen oppunder gulvet ? Skrudde du rett i undergulvet, eller hadde du noe mellom, eller brukte du list o.l. fra undersiden?
    Fuget du rundt ?
    Dobbel gips der også ?

Skal til med samme type prosjekt og vil gjerne dempe lyd begge veier (både trinnlyd og kinolyd)

Newcomer torbis sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er helt klart at det vil hjelpe med lydbøyler "begge veier" som før nevnt, det er jo hele visjonen med lydbøyler, at man får ett adskilt dempelag i himling. Det er selvfølgelig viktig å gjøre det riktig, i forhold til anvisnig...at det er helt uavhenging av annen konstrusjon, med fugespalte/riktig vekt etc. Har selv "god" demping med bøyler, men den lavfrekvente lyden/støyen er det vanskelig å gjøre noe med, da denne forplanter seg i alle konstruksjoner. Er nok kun rom i rom, som kan hamle opp med denne på en effektiv måte. Trinnlyd fra "oven" bilr også godt dempet med bøyler, er min erfaring. (tilleggsisolasjon i himling vil selvsagt ha mye å si)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2014
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg spesifikt lurer på er egentlig festemetode av ekstra gips mellom bjelknene som SannaX og AK rapporterte hadde sannsynlig god effekt på trinnlyd fra oven.

Skal det skrus rett opp i overlaget, eller bør det ett dempesjikt mellom, eller bør gipsen kanskje festes underifra, via list o.l. fra undersiden.

Under her vil jeg uansett ha isolasjon og hengende gips i bøyler etter boka.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EddyBody Vis post
    Det jeg spesifikt lurer på er egentlig festemetode av ekstra gips mellom bjelknene som SannaX og AK rapporterte hadde sannsynlig god effekt på trinnlyd fra oven.

Skal det skrus rett opp i overlaget, eller bør det ett dempesjikt mellom, eller bør gipsen kanskje festes underifra, via list o.l. fra undersiden.
    Jeg har selv planer om å legge dobbel gips mellom bjelkene. Min plan er å legge på litt montasjelim for å feste gipsen og så sikre med lekter som skrus inn i bjelkene under gipsen. Jeg tenker å fuge grundig før jeg skrur fast lektene.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2014
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mao går du for fullkontakt mellom gulv og gips. Er det det som gir best absorberende/dempende effekt fra gulvplatene da altså ?

Alternativet ville vært å ha demping mellom gulv og gips. Altså at gipsen var i minst mulig kontakt med undergulvet.

Hvis ingen har andre erfaringer går jeg for fullkontakt selv da. Takker for tips

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt 25mm Glava, lydbøyler og to lag gips i taket. Har også brukt auralex resilient channel fra AV Shop på vegger, samt to lag gips. Dette har fungert bra hos meg hittil. Angrer litt på at jeg ikke laget flytende gulv, men har laget en 'flytende scene' hvor sub og høyttalere står. Dette hjalp ganske mye også.
    Sist endret av blosti; 02-06-2014 kl 17:09

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EddyBody Vis post
    Mao går du for fullkontakt mellom gulv og gips. Er det det som gir best absorberende/dempende effekt fra gulvplatene da altså ?

Alternativet ville vært å ha demping mellom gulv og gips. Altså at gipsen var i minst mulig kontakt med undergulvet.

Hvis ingen har andre erfaringer går jeg for fullkontakt selv da. Takker for tips
    Tja, jeg ser for meg at montasjelimet (eller kanskje det er bedre å kalle det fugelim?) er av en type som beholder sin elastisitet også etter det er herdet slik at gipsplatene "flyter" i dette limet og dermed ikke er direkte koblet til undergulvet.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •