Rovik's kino rom. *Sketchup skisser ferdig, rev.01* - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 12 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 225
    Newcomer Rovik sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Frei
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei, har ikke mottatt sofaen enda. Det er nå snart 3 mnd siden jeg bestilte den. Krysser fingrene for at den kommer i løpet av januar. Det er så vidt jeg vet samme utgaven som V2, men med oppgraderte motorer. Har prøve sittet V2 utgaven hos Avshop, og ble meget fornøyd.

Anbefaler deg å ta turen innom de for å prøvesitte. Det er også flere her på forumet som har V2 utgaven, kanskje du kunne avlagt de et besøk. Den koster tross alt en god slump med penger.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg dratt frem byggforsk og sett litt. (Og det ble litt av en øvelse. Det er så fint, så fint at vi bruker ulike enheter rundt omkring i verden.)

Kravet fra forskriftene er at dampsperre må ha en vanndampsmostand på minst 50 * 10^9 m^2*s*Pa/kg. 0.20mm PE plastfilm har omtrent et tall på 450 her. I databladet som Hunsbedt viser til så har GG har en WVP (Water Vapor Permeance) på 3.1 perms. Omregnet til våre enheter så kommer jeg frem til at vårt krav på minst 50 tilsvarer at man må ha mindre enn 0.34 US perms.

Hvis noen vil sjekke: http://en.wikipedia.org/wiki/Perm_(unit)

Så nei, etter det jeg kan se så er GG dampåpen. Iallefall ikke tett nok til å fungere som dampsperr. Dessuten skal man jo ikke dekke flaten med GG slik man gjør med membran. Men heller spre trådene i et tilfeldig mønster. Bare i den operasjonen vil veggen lekke igjennom.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Frei
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for oppklaring Midas Hvordan er dampmotstanden på Swedac dg-a2? Den skal ikke være regnet som en dampsperre, men ved bruk av en tannsparkel får man en ganske tett hinne når platene monteres.

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette prosjektet skal jeg følge med på. Ser veldig lovende ut på tegningene.

Synes barløsningen var stilig. Er jo ikke tvil om at hifi låter bedre etter et lite glass, så det du ev taper av lydkvalitet med barløsningen jevnes nok fort ut i ørene med noe godt i glasset. ;-)

Fine julepresanger forresten også. :-)
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Frei
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk skal du ha tralltrall Du sier noe der Har gjort en del forandringer i SketchUp, bla bassfeller bak, andre farger generelt, flyttet sofaen lengre frem, gjort baren litt lavere, laget mere luft rundt fronthøyttalerne osv osv. Greit å ha ei ordentlig arbeidstegning å jobbe ut i fra.

Ellers så må jeg gratulere med prosjektet ditt Du har all grunn til å være fornøyd

Noen som vet hvor høyt på veggen sidehøyttalerne skal plasseres, og skal den plasseres senter avstand lytteposisjon eller litt bak lytteposisjon? Har søkt om dette og det er flere forskjellige svar ut å går.
    Sist endret av Rovik; 12-30-2013 kl 23:45

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstår skissen din slik at du skal kjøre 7.x, og da ville jeg ha hatt sidehøyttalerne rett ut til siden for sofaen. Ved 5.x ville jeg kjørt dem litt bak lytteposisjon.

Generelt er vel 60-80cm over ørehøyde noenlunde anbefalt høyde om jeg ikke husker feil. I bua (5.1) har jeg mine rett ut for ørene og nesten helt oppunder taket. Grunnen til at det er plassert slik er rett og slett arkitekturen, om en skal si det pent. Det fungerer greit, men det er nok ikke optimalt.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg personlig foretrekker mest å ha bak HT lengre ned enn lengre opp. Men dette koker jo ned til ens preferanse til direktelyd (fra surround) eller mer ullent (ambient) lydbilde fra HT. Jeg liker best direktelyd og vil dermed ha dem litt ned. I dag står mine (5.1) i ørehøyde. Mest på grunn av rommet (skråvegg), men jeg liker virkelig kontakten med bak HT.

Her http://www.thx.com/consumer/home-ent...peaker-set-up/ står det at i 7.1 skal side HT (SL og SR) skal være type rundtstrålende / diffuse, mens de to bak skal gi direktelyd.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Frei
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ha 11.2, presence høyttalerne er plassert i hvert sitt hjørne oppe ved taket. Hva er anbefalt i et slikt oppsett?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville fortsatt ha hatt sidehøyttalerne nesten rett ut for lytteposisjon og bakhøyttalerne omtrent som du har skissert.
    Ellers er jeg enig med Midas om at du kanskje bør senke side/bak-høyttalere dersom du skal ha direktelyd.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken receiver har du/skal du ha? Jeg tror de ulike produsentene har litt ulike systemer og man bør plassere presence i henhold til produsentens anbefalinger for å få det maksimale utav lydbildet.

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Frei
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar. Da er det inn i sketchup igjen hehe

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Frei
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det blir en 11.x receiver eller ren prosessor er ikke bestemt enda.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rovik Vis post
    Om det blir en 11.x receiver eller ren prosessor er ikke bestemt enda.
    Om du er interessert, skal en kompis av meg selge Onkyo-receiver til 17 lapper. 15 om du bestemmer deg kjapt
    http://www.soundgarden.no/onkyo-tx-n...iver-sort.html

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Frei
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbudet Hvis jeg greier å skaffe en Vincent Sav P-200 effektforsterker til, så skal jeg ha en surround prosessor.
    Skrik ut hvis noen har å selge.

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Frei
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ønsker alle på forumet et riktig godt nytt år

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Frei
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg gjort litt forandringer på skissene av rommet. Bla fått inn komponenter i racket, måtte tegne Vincent blokkene og strømrenseren selv da de ikke fantes i sketchup. Flyttet på sofa og bar, nye farger osv osv.

Her er noen bilder

Stjernehimmel samt led lys rundt spottkasse.

Sist endret av Rovik; 02-05-2014 kl 21:26

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Genialt med barløsning bak! En riktig smart måte å få brukt bakenden av rommet. I teorien bør jo lytteposisjonene taes et godt stykke ut fra bakvegg (for å slippe boundary gain bass) og da står ofte "bakrommet" tomt og tar opp plass. Riktig smart løsning her som både tvinger lyttesofa fremover og som utnytter plasser.

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Frei
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det Midas Flerbruk er stikkordet her.

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult å se kinoen tegnet så bra i Sketchup. Du har skills der ser jeg. Noe fremdriftsplan å spore på byggingen? Hvordan går det med taket?

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Frei
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det, begynner så smått å bli fornøyd selv . Ikke noe fremdrift enda da jeg venter på våren, slik at jeg kan begynne rivingen av tak og rekkverk. Kommer sterkere tilbake da

Side 9 av 12 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •