Rovik's kino rom. *Sketchup skisser ferdig, rev.01* - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 225
    Newcomer Rovik sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Frei
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Her er et snitt av kino taket, eller balkonggulve om dere vil. Har laget to tegninger som viser planlagt isolasjons mengde. Hva mener folket, skal jeg gå for 20 cm eller 25 cm isolasjon?

Kommer mest sannsynlig til å droppe fuktsperre på veggene i rommet, da de ligger ca 50% under bakkenivå.
    Hvordan blir det med taket? Fungerer plastdekket over som en fuktsperre?
    Hvis jeg må ha fuktsperre i taket, hvordan blir det med gipsplaten som er planlagt fuget oppe mellom gammel himlingsbjelker (2x8")?

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstår ikke helt det med den midterste bjelken.
    Skal den "henge" i de innvendige veggene dine?

Er det noe grunn til at du ikke lager himlingen som en tradisjonell lydhimling?
    Hva er poenget med den øverste gipsplaten og fugingen der? Skal det ikke være tett mellom rommet og de øverste platene?

En annen sak jeg lurer litt på er takkonstruksjonen din.
    I henhold til byggtekniske anbefalinger skal du aldri lukke inn isolasjon/treverk innenfor to tette lag. Taket ditt er/bør være tett og så vidt jeg ser er det ingen lufting under taket.
    Dette vil - såvidt jeg kan forstå at du får en slags fuktsperre helt ytterst. Med varmt rom under vil det vel legge seg kondens på denne og du vil få fukt i isolasjonen din.
    Det du har her er vel egentlig et kompakttak. Jeg ville sjekket på byggforsk hvordan slike bør konstrueres. Tror dessverre ikke at det du planlegger her vil gå bra.

Men... Jeg er ikke faglært - har bare satt meg endel inn i lignende problemstillinger fordi vi holder på og bygger hus.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye takhøyde ser du for deg at det blir i ferdig rom?
    Rom - i - romprinsippet medfører vel også at du tenker å frakople gulvet fra opprinnelig gulv?

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Frei
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=TEK]Forstår ikke helt det med den midterste bjelken.

Den skal henge i de innvendige veggene ja.

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Frei
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TEK

Hva er poenget med den øverste gipsplaten og fugingen der? Skal det ikke være tett mellom rommet og de øverste platene?

I henhold til byggtekniske anbefalinger skal du aldri lukke inn isolasjon/treverk innenfor to tette lag. Taket ditt er/bør være tett og så vidt jeg ser er det ingen lufting under taket.
    Dette vil - såvidt jeg kan forstå at du får en slags fuktsperre helt ytterst. Med varmt rom under vil det vel legge seg kondens på denne og du vil få fukt i isolasjonen din.
    Det du har her er vel egentlig et kompakttak. Jeg ville sjekket på byggforsk hvordan slike bør konstrueres. Tror dessverre ikke at det du planlegger her vil gå bra.

Men... Jeg er ikke faglært - har bare satt meg endel inn i lignende problemstillinger fordi vi holder på og bygger hus.
    Det skal være tett mellom rommet og de øverste platene ja.
    Tanken med den øverste gipsplaten som er fuget, er for å "redusere ytteligere lydgjennomstrømning". Det er flere her på forumet som har gjort dette bla Rune w, men de har rom over kinoen sin. Mulig dette ikke er anbefalt på mitt prosjekt da jeg ikke har rom over.

Derfor jeg spør her på forumet for å få gode og riktig fremgangsmåte for bygging.

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Frei
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye takhøyde ser du for deg at det blir i ferdig rom?
    Rom - i - romprinsippet medfører vel også at du tenker å frakople gulvet fra opprinnelig gulv?
    Tanken er å frakoble gulvet fra opprinnelig gulv ja. Takhøyden kommer til å bli ca 228 cm +-

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Frei
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg kan alltids kjøpe boka Lag rom i kjelleren av sintef byggforsk, hvis det var det du tenkte på.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er forskjellen mellom ditt prosjekt og de fleste andre jeg har sett er taket ditt er et utvendig tak og ikke et gulv til et annet rom.
    Da må du lage en takkonstruksjon. Vet ikke om Lag rom i kjelleren vil hjelpe deg så mye dersom ikke takkonstruksjoner er beskrevet der.
    Du kunne kanskje startet med ett innlegg på byggebolig og spurt der om hvordan taket ditt bør konstrueres?

Dette byggebladet beskriver kompakttak:
    http://bks.byggforsk.no/DocumentView...documentId=387
    Anbefaler deg uansett å være relativt sikker på at du gjør dette riktig. Fukt og sopp er lite morsomt og finne etter at du har lagt ned mye arbeid - ille for helsa er det også.

Hvordan planlegger du å løse ventilasjonen?

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Frei
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er forskjellen mellom ditt prosjekt og de fleste andre jeg har sett er taket ditt er et utvendig tak og ikke et gulv til et annet rom.
    Da må du lage en takkonstruksjon. Vet ikke om Lag rom i kjelleren vil hjelpe deg så mye dersom ikke takkonstruksjoner er beskrevet der.
    Du kunne kanskje startet med ett innlegg på byggebolig og spurt der om hvordan taket ditt bør konstrueres?

Dette byggebladet beskriver kompakttak:
    http://bks.byggforsk.no/DocumentView...documentId=387
    Anbefaler deg uansett å være relativt sikker på at du gjør dette riktig. Fukt og sopp er lite morsomt og finne etter at du har lagt ned mye arbeid - ille for helsa er det også.

Hvordan planlegger du å løse ventilasjonen?
    Takk for svar og god hjelp:wink:
    Det skulle ikke bli så enkelt dette som jeg hadde håpet.
    Skal høre med byggebolig ja.

Litt av noen priser for diverse dokumenter på byggforsk:roll:
    Kommer til å benytte en form for elektrisk ventilasjon. Da en vifte, 125mm rør og lydfelle på luft inn og ut.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom over disse, ser ut til å være noe for deg.
    http://bks.byggforsk.no/Search.aspx?q=525.322

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Frei
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom over disse, ser ut til å være noe for deg.
    http://bks.byggforsk.no/Search.aspx?q=525.322
    Takker så mye for hjelpen
    Her er det to alternativer ser jeg. Hvilket som passer meg har ikke jeg peiling på. Det ene alternativet bygger mere i høyden ser jeg. Dette betyr vel at jeg må rive eksisterende balkong gulv, men hva med murveggene må de også rives?

Hvilket alternativ er best med tanke på lydisolering?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk roockwool istede for glava, bedre lyddemping

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Frei
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av need4quattro
    Bruk roockwool istede for glava, bedre lyddemping
    Roockwool er en god kandidat ja.

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Frei
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen respons på ByggeBolig.no angående byggemåte på takkonstruksjon osv :roll:

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rockwool er også mye bedre å jobbe med

Klør ikke så jævlig som glava :-D

Det beste du kan gjøre er å stikke innom byggmakker og slå av en prat med en tømrer. Kan sikkert hjelpe deg mye.
    Vet det er en del snekkerselskap som tar gratis befaringer av hus, da kan du sikkert få svar på mye byggteknisk.

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Frei
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kommet fram til 2 alternativ for takkonstruksjon.

Vurderer å gå for det siste, da jeg får større takhøyde.
    Hva mener dere om dette?

Det gamle taket og rekkverk skal rives.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte og prøve og gi deg et svar ang taket, Jeg er ikke snekker men vet sån halveis I forhold til Taket dit regner jeg da med at det er gulvspon på bjelkelaget, deretter støp. Altså ingen lufting, enkleste måte da er og ha luftingen i bjelkelaget. altså ha 5-10cm luft fra sponplate til isoasjon. men jeg trur også at det da skal være lufting i bjelkelaget. mest sansynlig vil det være 100% tett hvis du nå smeller opp gips i taket, dermed ingen lufting, dermed råte. så hvis du har mulighet til og borre opp noen hull til lufting av bjelkelaget dit og 5-10cm åpning fra gulvspon til isolasjon. så skal dette være helt i orden.

Lekasjene må jo garantert komme pga det ikke er støpt helt inn til husveggen. engleste måte og fikse dette må jo være et beslag hvor du legger den oppunder kledningen og fuger langst betonggulvet. men her ville jeg hørt med fagfolk

Blir nok bræ det her !

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Frei
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Swedac dg-a2 og eller Greenglue dampåpen?

Er det noen som vet om Swedac dg-a2 og eller Greenglue er diffusjonsåpen/dampåpen?

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om disse er diffusjonsåpne vet jeg sannelig ikke. GG er ihvertfall vannbasert, vet ikke om Swedac er det. Begge to tørker heller aldri helt, og forblir elastiske (viskoelastiske).

Jeg sjekket denne siden, og fant litt info på side 10 og 11 som jeg ikke er i stand til å tolke. Det handler i hverfall om "vapor transmission properties":

http://www.greengluecompany.com/site...n_Guide_23.pdf
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Frei
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk skal du ha Hunsbedt. Skal se litt på dette. Har sendt mail til importør av Swedec i Norge. Kommer med tilbakemelding over helgen.

Grunnen til at jeg tar opp dette er: at jeg planlegger dampsperre og to lag med gips med Swedec mellom. Swedec skal fordeles med et tannsparkel.
    Slik at når den blir montert blir det en tett tynn hinne over hele platen.

Hvis Swedec ikke er dampåpen får jeg i teorien to dampsperrer, noe som ikke er bra. Det betyr at jeg stenger inn fukt, slik at det blir fukt og mugg.

Side 2 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •