Akustikkbehandling bak Molton?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Akustikkbehandling bak Molton?

1) Går det bra å legge absorbentplater (5cm) under et lag med Decomolton for å dekke f.eks førsterefleksjon? Jeg ønsker å skjule disse mest mulig i veggen og tenkte å lage rammer med akustikkplater dekt med en ANNEN farge enn sort (les Scenemolton/høyttalerstoff). Jeg har lyst på en mørk rødtone.

2) Hvordan er det å dekke vegg/takdiffusorer (skyline diffusors laget av 48X48mm trevirke) med decomolton? Vil man miste effekten av dette? Er stoffet for tykt?

Håper noen med litt faglig tyngde kunne hjulpet meg med disse spørsmålene.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Ja, dekomolton er en del tynnere enn scenemolton, så det skulle gå greit. Det beste er nok høyttalerstoff, men det er kanskje vanskelig å finne i den fargen du ønsker. Det kan være verdt å sjekke på eBay, det finnes ganske mye forskjellige stoffer.

2) Nei, her er ikke molton særlig egnet, det er for tykt og du reduserer effekten av diffusorene ganske mye. Energien i lybølgene er ganske redusert når de kommer frem til diffusoren, så hvis de skal gjennom stoffet på vei inn i diffusoren og en gang til på vei ut igjen, så vil du ikke få full glede av diffusorene.

Newcomer Flay sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    biltema selger høytaler stoff for nesten ingenting.
    Du kan alltid prøve og måle forskjell.
    (kun svart)

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flay
    biltema selger høytaler stoff for nesten ingenting.
    Du kan alltid prøve og måle forskjell.
    (kun svart)
    Fargen er essensiell her. Dette skal være hovedfargen på rommets vegger og jeg tenker på noe a la dette:

Stoffrollen-Shop - Deco-Molton B1, wine red 476, ca. 130 cm wide Deco-Molton B1, wine red 476, ca. 130 cm wide 92-476-130-f

Hadde vært gøy å funnet høyttalerstoff med greie farger.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    1) Ja, dekomolton er en del tynnere enn scenemolton, så det skulle gå greit. Det beste er nok høyttalerstoff, men det er kanskje vanskelig å finne i den fargen du ønsker. Det kan være verdt å sjekke på eBay, det finnes ganske mye forskjellige stoffer.
    - Får vel tråle nettet og AVS forum etter stoff. (Hørtes litt spesielt ut)

2) Nei, her er ikke molton særlig egnet, det er for tykt og du reduserer effekten av diffusorene ganske mye. Energien i lybølgene er ganske redusert når de kommer frem til diffusoren, så hvis de skal gjennom stoffet på vei inn i diffusoren og en gang til på vei ut igjen, så vil du ikke få full glede av diffusorene.
    - Var det jeg tenkte litt selv også. Da får dette utgå. Får finne diffusorer som både virker tilfredsstillende og kanskje kan passe i rommet.
    (se byggetråden min post 1 for skisse på utseende)

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skal du ha diffusorer i taket?
    Hovedgrunnen til at man har utviklet det er for store konsertsaler hvor man skal spre lyden til et stort publikum. I et lite rom med lav høyde er det bedre å dempe imo. Bruk heller diffusjon bak i rommet.

Diffusjon i taket med lav takhøyde vil gi ikke gi samme klarhet, tydelighet, presisjon og holografi i lydbildet som demping.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Hvorfor skal du ha diffusorer i taket?
    Hovedgrunnen til at man har utviklet det er for store konsertsaler hvor man skal spre lyden til et stort publikum. I et lite rom med lav høyde er det bedre å dempe imo. Bruk heller diffusjon bak i rommet.
    - Jeg er inne på et fagfelt som jeg har rimelig dårlig peiling på her så det er veldig bra at dere til tilbakemeldinger. I mitt hode så tenkte jeg at å bruke diffusorer i taket ville gi en mer åpen lyd i rommet. Jeg er litt redd for å overdempe rommet. Diffusorer på bakveggen er vel noe jeg må ha, samt demping i veggene der det er behov. Derfor har jeg planlagt et modulbasert veggsystem, ikke ulikt det Akto bygger for tiden, hvor jeg kan dempe etter behov. Taket kan også dempes/diffuseres etter behov så kanskje man rett og slett kan måle seg til hvilke tiltak som bør gjøres?
    Det vil oftest være 1-3 personer på en sitterekker der inne så kanskje demping er bedre løsning likevel.

Diffusjon i taket med lav takhøyde vil gi ikke gi samme klarhet, tydelighet, presisjon og holografi i lydbildet som demping.
    - Bare husk at dette er et kinorom som vil bli brukt 99% til film og ikke musikk. Jeg vil uansett ta dine råd VELDIG med i betraktningene da jeg har fått inntrykk av at du vet hva du prater om :-D

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Delthral
    - Bare husk at dette er et kinorom som vil bli brukt 99% til film og ikke musikk. Jeg vil uansett ta dine råd VELDIG med i betraktningene da jeg har fått inntrykk av at du vet hva du prater om :-D
    Det jeg skriver gjelder like mye til film. Men dersom du vil ha et stort og diffust lydbilde på bekostning av de områdene jeg nevnte og i tillegg noe feil tonalitet (litt ustikkende frekvenser), så er det en fair sak. Men greit å vite hva du går til.
    Jeg har selv hatt diffusjon i taket, og jeg sier som Art Noxon (en akustiker): "Been there, done that."
    Men jeg er veldig glad i diffusjon, det er ikke det. Og uansett hva du velger i taket, vil det bli bedre enn ingen tiltak.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg skriver gjelder like mye til film. Men dersom du vil ha et stort og diffust lydbilde på bekostning av de områdene jeg nevnte og i tillegg noe feil tonalitet (litt ustikkende frekvenser), så er det en fair sak. Men greit å vite hva du går til.
    Jeg har selv hatt diffusjon i taket, og jeg sier som Art Noxon (en akustiker): "Been there, done that."
    Men jeg er veldig glad i diffusjon, det er ikke det. Og uansett hva du velger i taket, vil det bli bedre enn ingen tiltak.
    Jeg stoler på det du sier. MYE bedre for meg rent byggteknisk å bruke noen plater i taket i stedet for å stå og finpusse 3000 meter med 2"X2".

Jeg har tilgang på Ecophon plater, men hvilken tykkelse anbefaler du i taket? Holder det med 5 cm, eller bør det være tykkere?

Takker for at du tar deg tid til å svare.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville ikke ha brukt noe mindre enn 10 cm. Rockfon Industrial kan bestilles med den tykkelsen fra et byggefirma.
    Les gjerne hva jeg skrev her:
    http://avforum.no/forum/1814481-post1693.html

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville ikke ha brukt noe mindre enn 10 cm. Rockfon Industrial kan bestilles med den tykkelsen fra et byggefirma.
    Les gjerne hva jeg skrev her:
    http://avforum.no/forum/1814481-post1693.html
    Jeg er fast abonnent av Aktos tråd :-D

Jeg har mulighet for 15-20 cm med demping tror jeg. Jeg kan skaffe både Ecophon og Rockfon til en billig penge gjennom jobb (jobber hos grossist) så jeg trenger bare vite hva jeg skal ha.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste grunnen til å velge noe tynnere er om man har veldig lav takhøyde. Lav takhøyde kombinert med himling som bygger en del, gjør jo at man mister litt luftig lydbildet.
    Med normal takhøyde ville jeg ha brukt 10 cm plater og nedsenket ytterligere 10 cm. Det fungerer nesten like bra som 20 cm rett på veggen.
    Det samme kan du gjøre på sidevegger om du vil spare litt.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste grunnen til å velge noe tynnere er om man har veldig lav takhøyde. Lav takhøyde kombinert med himling som bygger en del, gjør jo at man mister litt luftig lydbildet.
    Med normal takhøyde ville jeg ha brukt 10 cm plater og nedsenket ytterligere 10 cm. Det fungerer nesten like bra som 20 cm rett på veggen.
    Det samme kan du gjøre på sidevegger om du vil spare litt.
    På sideveggene har jeg mindre å gå på. Der ser jeg for meg enten 5 cm inntil veggen eller 3 cm plater med 2 cm klaring til veggen. Rommet blir ca 4 meter bredt og med rom-i-rom mister jeg jo ca 280mm bredde bare med veggene. inkludert demping blir da rommet ca. 3600mm bredt. Da går det såvidt å presse en 3 seter inn uten at alle sitter i fanget på hverandre.

Takhøyden er 2400mm og jeg tenkte på 200mm nedsenkning med spotter og ventilasjon rundt i en firkant. Inni denne kan jeg da dempe. Siden det er egen himling så mister jeg også ca. 160mm her også. Takhøyden blir vel da ca. 2000mm.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte også å bruke 30-50 cm lange diffusorer (har ikke regnet nøye på dette enda) på bakveggen.

Frontveggen er jeg også litt grønn på men det ser ut som mange går for bassfeller i hjørnene og mye demping på selve veggen. Kanskje 50-60 cm med en eller annen form for isolasjon, evt bruke Rochfon plater her også. Siden dette er bak lerrettet så er det vel kroner og øre som bestemmer mest.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •