Hjelp til valg av prosjektor og høytalerplassering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate Roger sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til valg av prosjektor og høytalerplassering

Først: Ikke gjør narr av tegningen .
    Jeg har prøvd å tegne opp stua mi med tanke på hjelp til valg av prosjektor og plassering av høytalere. Jeg har i dag 5.1 system men skal utvide til 7.1 i.o.m at Marantz SR-9200 har denne mulighet.
    Som det kansje kan sees ut fra tegning er det ca 2 meter fra lyttepossisjon (sofa) til eventuell lerret og fra lerret til bakvegg 5 meter.
    Spørsmål 1: Hvilken prosjektor burde jeg vurdere med denne avstanden (5 meter)? Max 20.000,-.
    Min stue er ganske lys med to store vinduer og en verandadør. Dette må vel taes med i valget av prosjektor. Mørke gardiner er hengt opp men det stenger ikke all lys ute.
    Bredden på stua er mellom 2,5 og 3 meter der lerret skal plasseres.

Fra sofaen til bakvegg er det 3 meter. Blir dette for langt unna med tanke på plassering av bakhøytalere?

Håper jeg har fått med alt sånn at dette skjønnes

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann

Tror du får problemer med sitteavstand til lerret og plassering av høytalere i forhold til lytteposisjon. Har du muliget til å bytte plass projektor/lerret for å oppnå en bedre seeravstand? Husk at sitteavstanden bør være 1,5-2 ganger lerretsbredden avhengig av oppløsning.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du muliget til å bytte plass projektor/lerret for å oppnå en bedre seeravstand? Husk at sitteavstanden bør være 1,5-2 ganger lerretsbredden avhengig av oppløsning.
    Endelig en/ei som skjønte tegningen . Nei, dessverre lar ikke det seg gjøre. Men jeg har en mulighet for å flytte sofaen litt tilbake hver gang jeg vil bruke prosjektoren. Litt tungvint, men må man så gjør man det.
    Et annet problem er at strålen fra prosjektor vil vel treffe bakhodet til de som sitter i sofaen. Rett over sofa er det en bærebjelke som går på tvers av rommet. Den er ca 20 cm bred (pekende fra tak), Dvs at det er en klaring på ca 1,7 m. Prosjektoren blir ca 3 meter bak sofaen. Kort fortalt: Strålen fra prosjektor må kunne lyse uhindret gjennom en åpning på ca 1,7 meter fra 3 meters avstand. Prøvde å sette inn bilde men fikk beskjed om at det var for stort :cry:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har en annen utfordring også. Med en lerretsbredde på absolutt maks 2,5 meter og en avtand til projektor på rundt 5-6 meter skal du jobbe HARDT for å finne en projektor som er SÅ long-throw. Projectiondesign model zero five er den eneste jeg kjenner til, men den er litt over din prisavgrensning.

Jeg ville heller plassert projektoren FORAN bærebjelken og gått for en short throw projektor som gir litt mindre bilde. Med 2 meter avstand til lerret fra sofa er en passende lerretsbredde ca. 100 - 135 cm. Det gir en sitteavstand på 1.5-2 ganger lerretsbredden. Noe nærmere enn det er ikke anbefalt, spesielt for projektorer med synlig screendoor eller lav oppløsning.

BenQ PE7800 er vel ikke dum for sistnevnte oppsett...

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har en annen utfordring også. Med en lerretsbredde på absolutt maks 2,5 meter og en avtand til projektor på rundt 5-6 meter skal du jobbe HARDT for å finne en projektor som er SÅ long-throw. Projectiondesign model zero five er den eneste jeg kjenner til, men den er litt over din prisavgrensning
    Den utfordringen tar jeg ikke. Jeg får vel prøve å få satt den opp ca ved bakhøylarene eller ved bærebjelken. Fra bærebjelke til eventuelt duk blir ca 2,5 meter. Fra surround høyt blir det ca 3,5 til 4 meter. Men dette kan jo reguleres.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange pj'er har kasteavstand fra 3-4 meter for et 200 lerret (bredde).

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •