Norcads nye AV-rom - 4xRS-52 på plass, men hva skjedde med RF-63?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 57
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Norcads nye AV-rom - 4xRS-52 på plass, men hva skjedde med RF-63?

Endelig er AV utstyret på tur ut av stua. :-D
    Med en "ny og moderne" stue har akustikken vært en plage de siste 4-5 årene, så nå er håpet at et dedikert rom i 2.etg skal kunne bli bedre.

Rommet vil i første omgang være i testmodus, det vil om et år eller to bli totalrenovert og innen den tid håper jeg å være litt klokere på hva som skal til for at det skal fungere, eller at jeg i verste fall har konkludert med at det er ubrukelig.

I motsetning til de fleste andre som sysler med egne AV-rom er støydemping nærmest et ikke tema. Her i huset er både mor og "barn" (les; ungdom) inneforstått med at far spiller musikk på full guffe fra tid til annen.

Jeg vil derimot finne ut om rommet skaper for store problemer akustisk sett, og er først og fremst veldig spent på bassgjengivelsen. Utgangspunktet er langt fra perfekt så vi får se hvor det ender etterhvert.

Dette er altså i 2.etg i et eldre 1,5 etg hus, så takhøyden er kun 210cm med skråhimling på begge sider.

Her er en liten plantegning for de interesserte:

-avrom_plan-jpg

Og for å sette det hele litt i perspektiv............. :???:

-avrom_persp-jpg

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som man ser på plantegningen i forrige post er det en liten usymmetrisk del bakerst i rommet og to korte vegger som stikker inn i rommet fra hver sin side. Krysset markerer tenkt sweetspot.

En mulighet hadde selvfølgelig vært å dele av rommet ved de veggene, men da blir rommet for kort ifht kastelengden på PJ.

Døråpningene man ser på hver side bakerst i rommet er akkurat det; altså bare åpninger og ikke dører. Den til venstre leder inn til en liten gang på ca 2 x 2,5 m, og den til høyre leder ut til gang og trapp ned til 1. etg.

På begge plasser er det en fhv smal sak og sette inn dører om det viser seg nødvendig/fordelaktig.

Det er forøvrig planlagt et litt større (akustisk) lerret enn hva tegningen viser, og vinduene vil bli dekket av rullgardiner (i første omgang).

Elektronikken som skal inn består av PS3, Denon DBP-2012, Denon AVR-4311, BenQ W-10000 og Sony 40W4000. Frontrekken består for tiden av Klipsch pluss et par DIY suber. Når tiden strekker til vil nok alt på ht siden bli DIY antar jeg.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med nytt rom, deilig å kunne få sitt eget rom til å ta lidenskapen videre på Ser spennende ut det romme, akustisk sett er det jo bare positivt med litt skrå på taket, samme med de feltene bak i rommet.

Det enste jeg ville gjort litt annerledes med at du tenker på å ha akustisk lerret er å laget meg en ramme jeg trakk med Molton som var likestor som lerretet og montert på veggen for å dekke vinduer og vegg bak lerretet slik at du ikke får noe refleksjoner. Det skal bittelite lys til bak lerretet, for å ødelegge bilde med akustisk duk.

Ellers har jeg vel en mistanke om at det kommer noen DIY høyttaler løsning fra deg relativt raskt etter rommet blir tatt i bruk

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke store forhåpninger til rommet når det kommer til akustikken men håper du har rett BEF.

Rommet har pr i dag malt faspanel på vegger og tak, og et korthåret teppe på gulvet. Under teppet derimot er det plankegulv fra 1933 som ligger på like gamle og litt for svake bjelker. Gulvet heller inn mot midten og gynger antagelig godt om man tør forsøke å hoppe der

Dette skal som nevnt rives helt ned om et år eller to, og bygges opp igjen med nytt bjelkelag og bedre isolerte vegger. Men jeg fant allikevel ut i dag at knallgule vegger ikke var noe jeg orker å ha i et kinorom, så nå har barna vært i full sving med malekosten. Taket har riktignok fått et nytt strøk med hvitt, mens veggene er i ferd med å bli "Sort pepper". Knallfin farge synes jeg!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt er bedre enn ingenting når det er snakk om å få seg et helt eget rom for sin lidenskap Hadde vært hyggelig å sett noen bilder av deres arbeidslyst.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som alltid ble det langt mer jobb enn tenkt når jeg først satte i gang med rommet.
    Den ene kortveggen bakerst i rommet (ved lytteposisjon) er blitt flyttet ca halvmeteren pga ny bæring til drageren som taket hviler på, noe som medførte og måtte skifte panel i skråhimling, lage ny vegg og male en haug med strøk. Den andre kortveggen ble også satt opp da det her bare var en synlig stolpe. Den stolpen viste seg forøvrig å være vridd så mye at den ble skiftet ut. Og da måtte det en 10 tonns jekk til for å holde drageren til taket oppe i mens :-D

Listing av gavlveggen ble også en utfording pga den veldig morsomme himlingen osv osv.

Men NÅ er rommet ansett som ferdig i denne omgang og lyd og bilde er i ferd med å bli flyttet på plass.

Bilder kommer, og etterhvert også lytteinntrykk og målinger (selvfølgelig).

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke gøy med bygge prosjekter, det skjer alltid noe

Gleder meg til å se bilder av rommet og høre dine inntrykk. Uansett, gratulerer med eget rom!!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    I motsetning til de fleste andre som sysler med egne AV-rom er støydemping nærmest et ikke tema. Her i huset er både mor og "barn" (les; ungdom) inneforstått med at far spiller musikk på full guffe fra tid til annen.

Dette tror jeg blir veldig bra!

Når det gjelder sitatet over så er det slik her hos meg at det er jeg som bremser på volumet. Alle mine tre jenter - store som små - er fæle til å skru opp alt for høyt, tross formaninger om hørselskader osv ...

Skal bli spennende å følge denne prosessen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleder meg til å se bilder av dette Godt å se at du er skikkelig i gang igjen.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par korte førsteinntrykk etter at fronthøyttalere, 2 suber og receiver er på plass:

Det var overraskende uvant med 1m kortere lytteavstand!

Og (nå løper jeg en stor risiko for å drite på draget) det HØRES ut som bassresponsen er langt jevnere enn i gamle stuekinoen men at det mangler litt fylde i bunn på musikk.

Receiveren satte delefrekvensen til 40hz så det er mulig det er for lavt til mine Klipsch RB-81. En 8" i hver front sparker jo ikke all verden :-D

Jeg var utålmodig etter lyd så jeg kjørte kun måling i ett punkt.

Jeg fant også ut at den ene suben har en fæl resonans et sted mellom 40 og 80hz, når jeg manuellt satte delingen til 80hz. Høres ut som det er plateforsterkeren som vibrerer. Må nok skru opp og etterforske en dag.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Gleder meg til å se bilder av dette Godt å se at du er skikkelig i gang igjen.
    Takk for det Sannax.
    "Skikkelig" i gang er jeg nok ikke, men jeg har planer om nye DIY høyttalere til høsten/vinteren. Sommeren er fyllt med andre prosjekter.

Men bilder skal du få i hverfall :-D

-tv-stue-004-jpg

-tv-stue-005-jpg

-tv-stue-007-jpg

Som man ser er det langt fra kompromissløst slik som kinoen til BEF

Den store 30år gamle Hjellegjerde sofaen er fortsatt god både å sitte i og ikke minst ligge i, så den skal få stå inntil videre selv om den skaper litt ekstra demping til venstre front, på høyre side derimot henger TVen og skaper litt ekstra refleksjoner men dette er på ingen måte hørbart.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette så da riktig så hyggelig ut, komfort er viktig!

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok mange som vil misunne deg med et slikt rom ja.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette så da virkelig supert ut Skjønner hva du mente med knotete lister når jeg ser listene på vindusveggen din! Meget bra jobb å få det så bra. Har du bestemt deg for hva du skal bygge? Eget design, eller noe "ferdig-diy"?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel jeg har jo en liten plan i bakhodet akkurat nå, men hva det ender opp med innen høsten er her er ikke godt å si :-)

Tanken er fhv små, dvs ikke gulvstående, 2-veis med dobbel bass/mellomtone som ikke trenger spille dypt.

Før den tid vil en 3. sub komme på plass, jeg har et Peerless element til og forsterker liggende allerede. Tanken er at det skal bli en bassreflekskasse på 70-80 liter. Blir det suksess vil en 4. stå høyt på ønskelisten.

På elektronikksiden vil det ikke skje stort, men når det gjelder rommet har jeg en del planer - selv om det antagelig ligger langt frem i tid er jeg redd.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel da har jeg vært igjennom de første obligatoriske målingene av frekvensgangen i det nye rommet, og har (som vanlig) støtt på noen uforutsette avvik.

I første runde ble bare høyttalerne plassert på feeilingen, som på bildet over.

Audyssey XT32 fant da ut at Klipsch RB-81 kunne spille ned til 40hz, noe de også gjør, men personlig mener jeg subene gjør en bedre jobb opp til 80hz så valget var litt merkelig i mine øyne (eller ører). Når jeg så skulle ta noen målinger oppdaget jeg at den ene suben har en forferdelig resonanslyd ved 60hz og tenkte at det kanskje var årsaken. (Om Audyssey i det hele tatt bryr seg om forvrengning?) Målingene viste en dip ved 40-60hz noe jeg antok var rommet. Etter litt lytting fant jeg ut at høyttalerne stod for langt fra hverandre og at denne dipen gjorde integreringen med subene langt fra "usynlig".

Plateforsterkeren i suben ble tatt ut og ledningene fikk en runde med skumplast, idet jeg mistenkte at de lå inntil bakveggen i suben og skapte ulyder. Plateforsterkeren sitter nemlig i et eget kammer bak i suben som er fhv trangt i dybden.

Høyttalerne ble så flyttet 20cm nærmere hverandre og fortsatt vinklet rett mot sweetspot. Audyssey satte nå delefrekvensen til 80hz, men det viste seg at dipen i bassen var der fortsatt (sltså pga rommet) og at resonansen fra suben ikke var borte. Men nå rotet Audyssey det til med avstandsmålingen, riktignok små avvik men jeg forstod ikke hvorfor.

I et tredje forsøk ble høyttalerne stående med samme avstand men vinklet litt mindre slik at innsiden på høyttalerne peker sånn ca mot sweetspot.
    En ny runde med Audyssey og NÅ ble delefrekvensen satt til 40 hz igjen! Avstandsmålingen var dog back on track.

Etter litt lytting, måling og testing har jeg gjort noen nye oppdagelser:
    - Det er kraftig men smal dip ved 130hz fra høyre høyttaler men ikke fra den venstre?
    - Den venstre Klipschen lager fæle blåselyder ved 60hz, men det gjør ikke den høyre.
    - Sist men ikke minst; dipen i bassen er der fortsatt men det viser seg ikke å være en romnode men faktisk fasefeil mellom Klipsch og sub - merkelig!

Active mclaren sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan ikke bidra med så mye rundt dette men følger spent med for jeg har vært borti no lignene selv...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen målinger tatt med sist nevnte høyttalerplassering.

Sammenligning mellom Audyssey og Audyssey Flat:

-audyssey-vs-flat-jpg

Som man ser er frekvensgangen faktisk innenfor +/- 3dB (med 1/6 smoothing) i sweetspot, noe jeg må si meg ekstremt fornøyd med! :-D

Sammenligning mellom høyre og venstre kanal:

-venstre-vs-yre-jpg

Her ser man tydelig nevnte dip rundt 130hz, og også at den høyre kanalen er mer uryddig oppover i frekvens, noe som godt kan skyldes at den venstre har demping i form av sofaen mens den høyre har TVen hengende i 1.refleksjonen.

Og høyre kanal med og uten sub

-yre-m_u-sub-jpg

Igjen ser man dipen rundt 130hz, men også illustrerer det fasefeil mellom sub og høyttaler i området 40-100hz. Når høyttaleren alene har høyere output enn summert med sub er det noe galt fatt med timingen.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden har sålangt blitt litt kjedelig med tørre fakta og lite bilder, så her er et bilde etter at sjauingen av nesten-vintage komponenter var gjennomført:

-img_0104-jpg

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å svare meg selv litt på de tre problemene nevnt over:

Dipen ved 130hz er en kraftig romnode, sammenligner jeg målinger i Pure Direct og med Audyssey så har romkorreksjonen rettet opp mye. Går jeg rundt i rommet med en sinustone på 130hz spillende, så varierer lydnivået fra nærmest ingenting til øredøvende!
    Kunne jo vært morsomt å bygget en Helmoltz resonator eller to avstemt til 130hz for å teste

Jeg var nær ved å skru fra hverandre venstre frontht for å lete etter årsaken til blåselyder i porten, men heldigvis (og merkelig nok) forsøkte jeg å koble om på venstre og høyre ht først, og da viste det seg fort at Audyssey har foret på med mer EQ enn Klipsch RB-81 tåler.
    Muligens er løsningen og plugge porten og se hva Audyssey da finner på :roll:

Dipen i bassen var enkel å fjerne ved å justere fasen på venstre sub, men hvorfor det er nødvendig kan man jo fundere på.

Målemessig er det nå langt bedre enn jeg turde håpe på, men blåselyder i port og resonans fra sub må løses først og fremst.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •