Norcads nye AV-rom - 4xRS-52 på plass, men hva skjedde med RF-63? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 57 av 57
    Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg er ikke så inne i hjemmekino og filmlyd, men tenkte at sentersuben kanskje fikk L/R fra LFE-sporet, og summerte det i plateampen. Bare for å flytte luft under heftige filmpasasjer.

Ellers vil jeg likevel anbefale PP. Låter ryddigere og kjappere (mer smekk).

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ER jo plass og ser ihvertfall kult ut :-D

-tvstue_sub7-jpg

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk endelig rotet meg til å strekke kabler til de nye surround og surround back høyttalerne i går kveld. Har utsatt det lenge pga arbeidsmiljøet oppe på loftet der jeg ønsket å legge kablene. Masse isolasjon, masse støv, masse kløe og veldig trangt.

Kjørte så en kjapp romkorrigering med kun ett målepunkt for å teste før sengetid, og ble rimelig overrasket over resultatet.

Plutselig fant Audyssey ut at Klipsch RF-63 er "small", og satte delefrekvensen til frontene til 150hz! Tidligere har disse blitt satt til "large" og altså blitt kjørt fullfrekvent

Hadde ikke tid til mer i går kveld men ble liggende å gruble på årsaken :evil:

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Plutselig fant Audyssey ut at Klipsch RF-63 er "small", og satte delefrekvensen til frontene til 150hz! Tidligere har disse blitt satt til "large" og altså blitt kjørt fullfrekvent
    Har skjedd for meg også både med Audyssey og med YPAO. Jeg bare kjører kalibreringen på nytt, så forandrer den mening. Men enig, det er litt "mystisk" og mister liksom litt tiltroen til auto oppsettene når sånt skjer :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må være litt nøye med plassering av mikrofon og støy i romet når man måler. Er man uheldig kan man plassere mikrofonen i en null som gjør at Audyssey tror høyttaleren ruller av så tidlig.

Det er veldig viktig å huske at Audyssey er et VERKTØY, ikke magi. Man må fremdeles tenke selv. Det finnes en VELDIG bra guide på AVSforum for oppsett av Audyssey. Den tar seg av det meste man kan rote seg opp i når man måler.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Man må være litt nøye med plassering av mikrofon og støy i romet når man måler. Er man uheldig kan man plassere mikrofonen i en null som gjør at Audyssey tror høyttaleren ruller av så tidlig.

Det er veldig viktig å huske at Audyssey er et VERKTØY, ikke magi. Man må fremdeles tenke selv. Det finnes en VELDIG bra guide på AVSforum for oppsett av Audyssey. Den tar seg av det meste man kan rote seg opp i når man måler.
    Vil du dele denne linken med oss som ikke har fått den med seg?

Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Vil du dele denne linken med oss som ikke har fått den med seg?
    Regner med at det er denne.

Audyssey FAQ and New User '101' Help & Setup Guide - AVS Community
    Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS

Min tråd

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakker om 'the "official" Audysse setup guide' som er utviklet over lang tid i samarbeid med Chris Kyriakis som er sjefsingeniøren bak Audyssey og brukere av AVS. Guiden er en sammenfatning av en 1912 sider lang tråd på over 57000 poster og dekker det meste av fallgruver og problematikk man kan komme borti, og er en nokså lettfattelig 'kokebok' for å få dette til.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier

Men i svarte f***. Kommer du her i min tråd og påstår at jeg ikke tenker selv! :twisted:

Jeg har to referansepunkter i rommet og bruker laser for kjapt å finne posisjon for "main listening position", så jeg kan faktisk garantere at mikrofonplasseringen er innenfor +/- 2mm ifht tidligere målinger.

Dette "fenomenet" har jeg opplevd før med 3806 og 3808 også, opplevde det aldri med 3805, og dette er første gangen med 4311.

En ny måling vil helt sikkert rette opp i problemet, men jeg lurer fortsatt på HVORFOR det skjer og HVA som skjer, sånn rent teoretisk.

Uansett blir det spennende å teste ut film med Klipsch sine "Exclusive Wide Dispersion Surround Technology (WDST)" høyttalere i surround og surround back kanalene.
    Jeg har aldri hatt annet enn vanlige stativhøyttalere bak før.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har opplevd at hvordan ledningen til mikrofonen ligger har litt å si for målingene. Om ledningen ligger over sofaen kan den plukke opp resonans i sofaen som forplanter seg til målingene. Eksakt mikrofonplassering er ikke alt, det kan være et utall andre faktorer som spiller inn. Man bruker også 'fuzzy logic' så det er faktisk ikke garantert at eksakt samme målinger gir eksakt samme resultat hver gang. Fenomenet er diskutert mange ganger i Audysseytråden jeg linket til, men det kan være en utfordring å finne relevante diskusjoner.

Spennende med nye bakhøyttalere!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å kverulere mot deg atledreier, for det er bra med tips og linker til tråder som tar opp tingene vi lurer på. Men selv om jeg er fan av Audyssey så er jeg ikke alltid like imponert over forklaringene de kommer med.

Mikrofonen som følger med receiveren er ikke noe annerledes enn alle andre mikrofoner, og jeg begynner å få noen hundre målinger bak meg.
    Det du nevner med plassering av ledningen kan helt klart påvirke målingene - i de høye frekvensene (med kort bølgelengde). Men det kan umulig ha noe å si på om Klipsch RF-63 spiller ned under 40 hz, eller om de faktisk trenger en delefrekvens på 150hz.

Poenget mitt er at forklaringene alltid slår tilbake på brukeren, uansett hva man prøver å forklare at NEI jeg har ikke støy i rommet, jeg har ikke flyttet mikrofonen osv osv.

Men UTEN å flytte mikrofonen eller at noe som helst i rommet er endret, så har jeg tatt en ny måling og fått på plass en normal romkorrigering.

For meg spiller det ingen rolle, men jeg tenker på de som ikke har peil eller interesse som tar målingene EN gang og stoler på at det blir korrekt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du har forsterket eller hørt lyden som mikrofonen plukker opp i et headset, og så tatt i ledningen tror jeg du hadde blitt overrasket over hvor mye som forplantet seg mekanisk i ledningen. Dette er lavfrekvent energi.

Måler du Audyssey uten å flytte mikrofonen? Da er det ikke rart du får rare resultat.. Hele prosedyren går ut på flere ulike målinger.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er jammen meg enda mer kverulant enn meg atledreier, men det er greit det
    Jeg tror selv du forstod dette med å ikke flytte mikrofonene, og NEI man får ikke "rare" målinger av å måle kun ett punkt!
    Audyssey bestemmer avstand og delefrekvens etter 1. måling, resterende målinger påvirker eq kurven.

Jeg tok som sagt EN måling med NØYAKTIG samme plassering av mic som tidligere og Audyssey satte frontene til Small med delefrekvens på 150hz. UTEN å flytte verken mikrofon, kabel, meg selv, huset eller bilen tok jeg EN ny måling og fikk det korrekte svaret som er fronter satt til Large. Men da er det vel støy i rommet som er neste bortforklaring da............

Men om det er greit for deg så kan vi gjerne legge denne debatten død. SÅ interessant synes jeg den nemlig ikke er.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er grei.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    En ny måling vil helt sikkert rette opp i problemet, men jeg lurer fortsatt på HVORFOR det skjer og HVA som skjer, sånn rent teoretisk.
    Teoretisk sett så får du resultatet ihht hva microfonen måler.

Receiveren er like "dum" som en Datamaskin.
    Har du like inndata HVER måling VIL du få like utdata/resultater HVER gang.

Om resultatet er riktig eller ikke er en annen sak, men du klarer ikke å påvirke receiveren på annen måte enn å gi den annen inndata.

En annen teori er om det er ustabilitet i prosseseringa av inndata, da vil feil utdata kunne forekomme.
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig er 7.2 lyd og bilde på plass.
    Litt i tvil om løsning på senter i fremtiden, kunne tenkt meg å fått den bak lerretet.
    Oppheng av PJ er en midlertidig løsning, men her er planene klare.
    Lerret skal byttes ut med et rammelerret. Spørsmålet er om jeg skal gå for lydtransparent duk eller ikke.

Lyden er jeg veldig fornøyd med både til film og musikk, men det gjenstår å bygge nye/flere suber og finne ut av den beste plasseringen.
    Effektforsterker frister, selv om jeg må innrømme at det ikke er savnet. Synes 4311 gjør en god jobb alene.

Nå i kveld har sønnen i huset planlagt filmkveld, så det blir fullt hus og fullt volum antar jeg, så får vi se om alt har overlevd til i morgen og om de er fornøyd med lyd og bilde. :-D

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt nytt år godtfolk.
    Ikke ofte denne tråden oppdateres, rett og slett fordi det skjer lite på AV-fronten for tiden.
    Mange planer i tankestadiet, men er redd det er langt frem før de blir gjennomført.

Det eneste som har skjedd siden sist er at jeg har montert Nordost Pulsar Points på RF-63 og finjustert litt på ht plassering slik at sub er overflødig ved musikklytting. Får ikke sagt det mange nok ganger hvor fornøyd jeg er med RF-63 i dette rommet. De kommer til å bli stående lenge! :-D

I tillegg har jeg montert en 28mmm sponplate på undersiden av sofaen og satt inn en Peerless XXLS-12 drevet av en Zachry DSW-250 som "romperister". Morsomt!

Frekvenskurve fra RF-63 alene, målt i sweetspot er vedlagt. Går imponerende dypt!

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •