Norcads nye AV-rom - 4xRS-52 på plass, men hva skjedde med RF-63? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 57
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette er frekvensgangen jeg endte opp med foreløpig.

-justert-fase-sub-jpg

Delefrekvensen er fortsatt 40hz og blåselyden fra bassporten i venstre front likeså, men nå har jeg lyttet til mye forskjellig musikk på rimelig høyt volum og den er aldri hørbar så foreløpig skal det få være sånn.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Dette er frekvensgangen jeg endte opp med foreløpig.

-justert-fase-sub-jpg

Delefrekvensen er fortsatt 40hz og blåselyden fra bassporten i venstre front likeså, men nå har jeg lyttet til mye forskjellig musikk på rimelig høyt volum og den er aldri hørbar så foreløpig skal det få være sånn.
    Er jo slett ikke verst dette da
    Flott rom også,og det er ikke verst å få såpass bra frekvenskurve i et "vanlig rom" !
    Har du vannfall bilder også?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde ærlig talt ikke særlig tro på dette rommet, så frekvenskurven er over all forventning. Det er ikke gjort noen akustiske tiltak i rommet så jeg forventer ikke at vannfall er helt der man skulle ønske. Foreløpig tror jeg det skal få tilhøre gruppen "det man ikke vet har man ikke vondt av". :-D

Enkle forvrengningsmålinger jeg har tatt i bassen derimot ser også overraskende bra ut, sett bort fra de nevnte problemer ved 60 hz. Så første pri er nå å finne årsaken til "skranglingen" i den høyre suben, for deretter å forsøke å få Audyssey til å velge en høyere delefrekvens. Med høyere delefrekvens vil jo blåselydene fra venstre front også forsvinne.

Jeg må si at lyden nå er overraskende bra sett ifht prisen på et par Klipsch RB-81.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde ærlig talt ikke særlig tro på dette rommet, så frekvenskurven er over all forventning. Det er ikke gjort noen akustiske tiltak i rommet så jeg forventer ikke at vannfall er helt der man skulle ønske. Foreløpig tror jeg det skal få tilhøre gruppen "det man ikke vet har man ikke vondt av". :-D

Enkle forvrengningsmålinger jeg har tatt i bassen derimot ser også overraskende bra ut, sett bort fra de nevnte problemer ved 60 hz. Så første pri er nå å finne årsaken til "skranglingen" i den høyre suben, for deretter å forsøke å få Audyssey til å velge en høyere delefrekvens. Med høyere delefrekvens vil jo blåselydene fra venstre front også forsvinne.

Jeg må si at lyden nå er overraskende bra sett ifht prisen på et par Klipsch RB-81.
    Kan du ikke velge delefrekvens selv i etterkant med Audyssey da?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De kurvene så da meget så hyggelige ut. Mye av grunnen til at rommet fungerer såpass bra uten noen tiltak er takets form, det gir en meget godt oppbryting. Vet ikke hvordan etterklangen i rommet er, men kan tenke meg den er litt ujevn og noen tiltak på bakvegg og sidevegg bak vil hjelpe deg langt på vei med en relativt jevn etterklang.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Kan du ikke velge delefrekvens selv i etterkant med Audyssey da?
    Joda jeg kan selvfølgelig sette delefrekvensen manuellt i ettertid, men det gir ikke fullgodt resultat. Audyssey har jo lagt på EQ der det trengs utfra at frontene spiller ned til 40hz, ikke bare for å korrigere rommet men også for ujevn frekvensgang fra høyttaleren og/eller for å få til en jevn overgang mellom ht og sub.

I dette tilfellet har Audyssey lagt på mer enn godt er rundt 60hz på venstre front, enten pga avvik i høyttaleren eller pga dens plassering i rommet. Suben har ikke verken samme avvik eller samme plassering så ved endring av delefrekvens ender jeg opp med en peak ved 60hz og en langt mer ujevn frekvensgang fra 40-100hz. Og DET er jo ikke ønskelig.

Første forsøk vil være å plugge portene på frontene og få fikset resonansen fra ene suben og se hva Audyssey gjør da. Med plugget port spiller ikke frontene så lavt og alt skulle da tyde på at Audyssey velger en høyere delefrekvns. Dessverre har ikke Klipschene runde porter men ovale så de er litt mer tricky og tette igjen.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    De kurvene så da meget så hyggelige ut. Mye av grunnen til at rommet fungerer såpass bra uten noen tiltak er takets form, det gir en meget godt oppbryting. Vet ikke hvordan etterklangen i rommet er, men kan tenke meg den er litt ujevn og noen tiltak på bakvegg og sidevegg bak vil hjelpe deg langt på vei med en relativt jevn etterklang.
    Det har du nok helt rett i.
    Når jeg har fått på plass surround høyttalerne (som blir en utfordring) og PJ/lerret er tanken å sette opp noen form for reoler på bakveggen. Når de blir fyllt opp med diverse rot og skrot får jeg håpe det tildels fungerer som en naturlig diffusor. Plassen er litt knapp for å kjøre på med dedikerte akustikk tiltak.
    På sideveggene kan jeg jo henge opp noen dempeplater/paneler men på veggen med TVen må den da sitte på noen skinner e.l. slik at den enkelt kan flyttes ved TV-titting. Men alt er jo mulig

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda jeg kan selvfølgelig sette delefrekvensen manuellt i ettertid, men det gir ikke fullgodt resultat. Audyssey har jo lagt på EQ der det trengs utfra at frontene spiller ned til 40hz, ikke bare for å korrigere rommet men også for ujevn frekvensgang fra høyttaleren og/eller for å få til en jevn overgang mellom ht og sub.

I dette tilfellet har Audyssey lagt på mer enn godt er rundt 60hz på venstre front, enten pga avvik i høyttaleren eller pga dens plassering i rommet. Suben har ikke verken samme avvik eller samme plassering så ved endring av delefrekvens ender jeg opp med en peak ved 60hz og en langt mer ujevn frekvensgang fra 40-100hz. Og DET er jo ikke ønskelig.

Første forsøk vil være å plugge portene på frontene og få fikset resonansen fra ene suben og se hva Audyssey gjør da. Med plugget port spiller ikke frontene så lavt og alt skulle da tyde på at Audyssey velger en høyere delefrekvns. Dessverre har ikke Klipschene runde porter men ovale så de er litt mer tricky og tette igjen.
    Ok skjønner - er jo egentlig logisk også det du sier her! Men når det er på denne måten, så hadde det jo egentlig vert fint hvis man kunne sette disse kriteriene på forhånd selv da, og at da Adyssey jobbet ut fra det ! Som du sier, så kam jo både eq og avstand , og til og med nivå vere forskjellig ved forskjellige delefrekvenser ! Kan man gå inn å gjøre manuelle justeringer på eq i etterkant med Adyssey da ? Spør litt , fordi jeg har hørt Adyssey skal vere meget bra, og jeg vurderer en receiver med Adyssey RK ved neste korsvei ! Kjenner best til Pio sin Mcacc jeg, og den har jo masse manuelle muligheter, men den har absolutt sine begrensinger den også - lite og få gjort under 63hz dessverre! Beklager hvis det blir litt for "tungt" å lese - skriver fra Iphone da jeg er på kjøring !

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På tidligere Denon receivere måtte man sette delefrekvensen manuellt først, noe som sikkert resulterte i en haug med brukerfeil og klager til både Denon og Audyssey :-D
    Det er ikke så lett å gjøre både amatøren og eksperten til lags vet du.
    Jeg har faktisk ikke testet hva som skjer om jeg manuellt setter delefrekvensen først, men jeg tror ikke det fungerer på denne receiveren.

Og du kan gjøre manuelle justeringer i ettertid ja, men Audyssey begrenser det også ned til 63 hz.

Man kan kjøpe til Audyssey Pro kitet og få flere muligheter.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har så smått sett på PJ/lerret i "nye" rommet men gikk på en liten smell der :evil:
    Benq W10000 har lang kastelengde og lite zoom-område så det er en utfordring i ikke altfor store rom.

Med PJ omtrentlig inntil bakveggen og lerretet ca 25 cm fra frontveggen kunne bildet kun zoomes fra 200 til 225cm bredde.
    Jeg hadde jo håpet på et 106" lerret, men da ser det altså ut til at 100" er maks.

Nå er sitteavstand ca 3m så det er kanskje stort nok?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ulyd fra høyre sub er fikset. Viste seg å være en kondensator som lå og dirret mot bakplaten på forsterkeren. Akrylmasse gjorde susen! :-)

Plugget portene på Klipschene med puppeskum og kjørte en ny kalibrering med Audyssey. Ble litt forundret over valg og resultat egentlig.
    Etter at delefrekvensen før har blitt satt til 40hz, havnet den nå i andre enden; nærmere bestemt 200 hz!

Frekvensresponsen ble jo egentlig meget bra, men stigningene nedover i frekvens starter vel høyt i mine øyne.

-klipsch-plugged-jpg

Waterfall:

-klipsch-plugged-waterfall-jpg

Spectrogram:

-klipsch-plugged-spectogram-jpg

Group delay:

-klipsch-plugged-delay-jpg

Kommentarer og innspill til målingene ønskes!
    Hva er bra/middels/dårlig?
    Hvor bør veien gå videre?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kom ikke altfor mange kommentarer til målingene sist :roll: , men tenkte jeg uansett kunne nevne at jeg foreløpig har feiget ut og kjøpt nye fronter. Det blir altfor lite tid til DIY foreløpig.
    RF-63 er nå på plass, og portstøy er en saga blott.
    RB-81 vil få jobben som surround back inntil videre.
    RS-52/62 står høyt på ønskelisten (hint, hint)
    PJ og lerret er fortsatt ikke på plass,
    Mens Squeezebox Duet har blitt byttet ut til fordel for Touch.

Tips til plassering av surround høyttalere mottas med takk!

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,577
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RS-52/62 står høyt på ønskelisten (hint, hint)

Yeah, right.

Send et par til meg også, om du har for mange til overs.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du vise følgende:
    -Vannfall i bassen med og uten Audyssey
    -ETC frem til ca. 50 ms av hver høyttaler (mål en og en høyttaler!)

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Kan du vise følgende:
    -Vannfall i bassen med og uten Audyssey
    -ETC frem til ca. 50 ms av hver høyttaler (mål en og en høyttaler!)
    Nei

Har dessverre ikke aå mye tid til AV om dagen, og da prioriterer jeg å høre på musikk fremfor å ta målinger jeg VET vil gi meg masse ekstra jobb og grubling

Kommer sterkere tilbake utpå vinteren en gang (håper jeg)

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Du spurte om innspill til målingene, men men.
    Du har nå uansett mye resonanser i bassen og godt mulig korreksjonen i Audyssey forverrer det.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, tjo, nei. Det står riktignok som overskrift i tråden, men det var i mai jeg spurte om målingene, men fikk ingen svar.
    Siden den gang er altså frontene byttet ut og subene fått ny plassering.

Nye målinger kommer når snøen har lagt seg, så får vi håpe du og andre gidder å komme med kommentarer og gode tips da

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

4,5,6 eller 7 stk 12"?

Nå kom det altså inn RF-63 som fronter for en tid siden, senter er fortsatt RC-62 og nå denne uka dukket det jammen meg opp to par RS-52 til surround og surround back (hint, hint Skalle :-D )

Men det har skjedd ting på subsiden også, dvs innkjøpene er gjort da, mens det fortsatt er mangel på tid til å GJØRE noe.

Det jeg nå har liggende er:
    2 stk Peerless XLS 12 (830500)
    4 stk Peerless XXLS 12 (835017)
    1 stk Peerless XXLS 12 (830844)

2 stk Hypex DS4.0
    1 stk Zachry DSW250

Totalt har jeg altå 7 stk 12" til rådighet, og 3 plateforsterkere, så hva gjør jeg?
    Planen var opprinnelig å oppgradere fra mine 2 stk 830500 til 4 stk 835017, men kanskje jeg burde bruke alle 6? Også kanskje i tillegg 830844 elementet til sentersub?
    Men så var dette med plass og plassering da. Jeg har få muligheter utenom frontveggen egentlig.
    En annen ting er at elementene altså ikke er like, bedre å holde seg til en type element og en type kasse kanskje?

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde sikkert vurdert 2 lukkede kasser med 2x 835017 montert push-pull/DS-4. Er sikkert bare helt i dypet på film at disse noengang vil bli kortpustet. Mulig en bassrefleks senter-sub kunne vært et supplement til de heftigste filmene.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært inne i den tankegangen jeg også, bortsett fra at jeg har tenkt 4 kasser til 835017 pga bedre plasseringsmuligheter.

Jeg bygger antagelig kassene i 28mm spon, i det jeg har en del liggende.
    Terningformede kasser med sider på 45cm gir da ca 60L volum og en Q på ca 0,6 uten dempemateriale.

830844 fungerer jo bra i bassrefleks og kan brukes til senter drevet av Zachry forsterkeren, men jeg er i tvil om det vil gi noe særlig løft i lyden. Er filmer egentlig mikset med dypbass i senterkanalen overhodet?
    Subene vil jo uansett bli plassert symetrisk i front og med delefrekvens på 40 eller høyst 60hz.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •