VortexSurfer`s Kjeller-kino/gutterom....

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 43
    Newcomer VortexSurfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

VortexSurfer`s Kjeller-kino/gutterom....

Heisann Godtfolk!

Har sånn smått begynt med å planlegge mitt eget lille krypinn (Tenkestue) i kjelleren, dette i samsvar med samboeren min da hun ser seg lei av litt vel mye AV-utstyr i stua... :-D

Tråden kommer til å bli oppdatert etterhvert som arbeidet skrider frem, håper å få begynt med rydding/riving i løpet av våren.

Takket være dette fantastiske forumet, er det ikke vanskelig å finne inspirasjon :-D

Har laget en liten tegning i Sketchup der jeg har målsatt det som vil bli ett rom i rommet prosjekt, noen med formeninger rundt utforming med tanke på lyd her?

Har forkjærlighet for Klipsch som Dere kan se ut fra tegningen , og tenkte i første omgang å kjøre på ett 5.1 system.
    Evt så kanskje jeg smeller til med 7.1, ingenting er avgjort enda...

Innspill?

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med kult prosjekt! Skal bli morro å følge med på. Personlig ville jeg nok i allefall ha lagt opp til et 7.2 system, så har du i allefall nok av rør i veggene om du vil bygge det ut.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Gratulerer med kult prosjekt! Skal bli morro å følge med på. Personlig ville jeg nok i allefall ha lagt opp til et 7.2 system, så har du i allefall nok av rør i veggene om du vil bygge det ut.

Hei og takk for det!

Må nok sette meg inn i de forskjellige lydstandardene virker det som.
    Har kun erfaring fra 5.1 systemer fra før, men du har vel rett i at et 7.2 system kunne vært tingen...

Skal prøve å opdatere meg på hva dette innebærer, og kanskje få oppdatert Sketchup tegninga med dette på plass

Igjen, takk for innspill :wink:

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn, da var rommet oppgradert til 7.2 oppsett :wink:

Synes Sketchup er utrolig lett å bruke til slikt.....

Innspill på plasseringen av Subwooferne? Eller vil dette funke som fy!?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plassering av sub avhenger av responsen i rommet, og det er meget individuelt. På første bildet hadde du jo en sub på hver side av racket, og dette er en ganske vanlig plassering. Det eneste jeg ville gjort er å flytte bak kanalene mere inn på veggen enn i hjørnet slik du har de nå. Da vil du sette det opp mere riktig i forhold til surroundeffektene ifølge dolby sine sider. Du har jo plass til å få et seriøst bra rom!

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plassering av sub avhenger av responsen i rommet, og det er meget individuelt. På første bildet hadde du jo en sub på hver side av racket, og dette er en ganske vanlig plassering. Det eneste jeg ville gjort er å flytte bak kanalene mere inn på veggen enn i hjørnet slik du har de nå. Da vil du sette det opp mere riktig i forhold til surroundeffektene ifølge dolby sine sider. Du har jo plass til å få et seriøst bra rom!

Igjen takk for svar

Ser på andre sider på nettet at i ett 7.2 oppsett så skal den ene subben stå rett bak lytteposisjon, men det kan jeg ikke med tanke på dørplasseringa. Går vel greit å trekke den ut til siden da, diagonalt i forhold til front-subben? Dette er jo foreløpig bare teori, så det blir jo muligheter å prøve dette ut med tid og stunder.... Hadde uansett vært greit å vite slikt , så man kan planlegge litt med tanke på kabel-strekk osv...

Skal få flytta bakkanalene sporenstreks!

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn, da var bakkanalene omplassert....

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det oppsettet der ser meget pent ut. 2 sub på kvar side, mellom frontane, er mykje brukt, og sikkert det enklaste.

Sjølv har eg lagt opp til 7.2 med sub mellom frontar, mens eg har surroundback kanalane heilt ute i hjørnene. Men dette er fordi eg har ei meget langt og smalt rom. Som Alkar seier, er det anbefalt å ha dei omtrent derdu har dei no.

Dersom du vil ha mulighet til å byggja ut med høgdekanalar seinare utan å trekkja kablar opp langs veggen, kan det vera greit å legga opp kablar der og. Dei kan du jo evt. berre trekkja bak veggen og gøyma i taket eller bak taklista i første omgang. Då er det berre å vippa fram taklista litt og fiska dei ned, viss du vil bruka dei seinare. Ellers er dei ute av syne...

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Det oppsettet der ser meget pent ut. 2 sub på kvar side, mellom frontane, er mykje brukt, og sikkert det enklaste.

Sjølv har eg lagt opp til 7.2 med sub mellom frontar, mens eg har surroundback kanalane heilt ute i hjørnene. Men dette er fordi eg har ei meget langt og smalt rom. Som Alkar seier, er det anbefalt å ha dei omtrent derdu har dei no.

Dersom du vil ha mulighet til å byggja ut med høgdekanalar seinare utan å trekkja kablar opp langs veggen, kan det vera greit å legga opp kablar der og. Dei kan du jo evt. berre trekkja bak veggen og gøyma i taket eller bak taklista i første omgang. Då er det berre å vippa fram taklista litt og fiska dei ned, viss du vil bruka dei seinare. Ellers er dei ute av syne...

Takk for det Komlo

Da blir det vel med 2 Subber mellom frontene da, men tror nok jeg kommer til å strekke rør til bakveggen og i tilfelle lyden ikke spiller helt på lag...

Hva mener du med "Høgdekanaler"?
    Er ikke helt oppdatert når det gjelder alt innen oppsett, men er meget lærevillig

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høydekanaler tror jeg kan være fiffi! Det kalles presence kanaler og er i allefall med på å løfte lydbildet for oss som har center'n under lerretet. Kan lite om det men har blitt anbefalt det selv, og er krem på å prøve det.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høydekanaler tror jeg kan være fiffi! Det kalles presence kanaler og er i allefall med på å løfte lydbildet for oss som har center'n under lerretet. Kan lite om det men har blitt anbefalt det selv, og er krem på å prøve det.

Hei igjen alkar :grin:

Presence-kanaler ja... akkurat :wink: men regner med dette er noe i frontrekka da?

Må vel bare lese meg litt opp innen sjangeren merker jeg.... er forresten inne på byggetråden din akkurat nu og snoker.... Mucho interessant!

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hater seriøst autocorrect på iPad'n... Jeg er keen på presence selv, ikke krem... Kos deg i byggetråden min! har vært rolig der en god stund nå.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Presence kanalar er høgtalar du heng høgt over frontane dine på kvar side av lerret. Nøyaktig kvar dei skal hengja, veit eg ikkje. Har aldri prøvd det sjølv, eller lagt opp kablar til det. Trudde ikkje eg greidde å få plass til det. Men det ser eg no at eg hadde fått

Å trekka sub kablar lenger bak i rommet sånn i tilfelle, når du først er i gang, er slett ikkje dumt i det heila. Då har ein i alle fall muligheten.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Presence kanalar er høgtalar du heng høgt over frontane dine på kvar side av lerret. Nøyaktig kvar dei skal hengja, veit eg ikkje. Har aldri prøvd det sjølv, eller lagt opp kablar til det. Trudde ikkje eg greidde å få plass til det. Men det ser eg no at eg hadde fått

Å trekka sub kablar lenger bak i rommet sånn i tilfelle, når du først er i gang, er slett ikkje dumt i det heila. Då har ein i alle fall muligheten.

Hei Komlo

Driver og leser meg opp på temaet rundt disse nå, virker som det kun er Yamaha som har forsterkere som takler dette formatet? Kan dette stemme?

Ja, bedre å trekke ett par-tre kabler for mye enn en for lite

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trur nyare Onkyo og har presence, utan å vera skråsikker... Det er vel noko som er komt for å bli. Det vert vel fleire og fleire kanalar etterkvart. Du får læra meg korleis det fungerer viss du finn ut av det

Men ja, betre å vera føre var.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg oppdatert kinoen igjen, nå i 9.2 utførelse....

Hadde det bare vært like lett og ikke minst billig i virkeligheten så.... :-D

Artig dette her...

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser bra ut, men jeg kan virkelig anbefale å ha racket med forsterkere på siden eller bak.

Da får du lerretet i mye mer nakkevenlig høyde.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    Dette ser bra ut, men jeg kan virkelig anbefale å ha racket med forsterkere på siden eller bak.

Da får du lerretet i mye mer nakkevenlig høyde.
    Takk takk

Racket på bildet er mest for illustrasjonens skyld, kommer nok til å lage mitt eget etterhvert...... lavt,bredt og dybt sllik at lerretet kommer lengre ned..

Men denne tegninga kommer nok til å bli oppgradert mang en gang før jeg bestemmer meg for hvor komponentene blir stående

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lavt og bredt ja. Hm det kan jeg kansje gjøre i nye kinoen, og så ha senter over lerretet.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    Lavt og bredt ja. Hm det kan jeg kansje gjøre i nye kinoen, og så ha senter over lerretet.
    Ja det er en mulighet, og så kan du kanskje legge opp til 9.2 system du og

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •