VortexSurfer`s Kjeller-kino/gutterom.... - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 43
    Newcomer VortexSurfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da var det Påskeferie 8)

Tenkte å begynne med planlegging av hvilket utstyr jeg trenger...

Jeg vet jeg vil ha Klipsch høytalere, men det er vel også noe av det eneste jeg "vet" per i dag......

Lurte på en ting bare...

Har ett par Acoustic Energy Aelite 3 som jeg tenkte jeg kanskje kunne brukt som fronter i oppsettet?
    Noen formeninger rundt dette?

Videre så har jeg en 12" CW-sub som jeg også lurte på å kunne bruke?

Bruker disse sammen i dag, og jeg synes det funker fett!:-D

Må prøve å spare litt i første omgang, derfor lurer jeg på hva Dere mener om dette?

Kommer selvfølgelig til å skifte ut disse med tid og stunder, men tenkte det kunne være lurt å kunne spare en 10-12.000 her.....

Håper på innspill! :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Køyr på!

Bruk det du har. Dersom du ikkje er nøgd, kan du alltids byta ut ein og ein komponent seinare.

Eg skal og ha Klipsch i gutterommet mitt i kjellaren. Har per i dag klipsch front og senter, som eg er godt nøgd med. Planen er å få tak i Klipsch surround og surround back etterkvart som eg får råd til det. Så kaaaanskje byta frontrekka til større klipsch igjen

Men etter mi erfaring er det luraste å konsentrera seg om rommet i første omgang. Når det er klart, så set ein inn det utstyret ein har. Det er betre å ha eit ferdig rom der utstyret ikkje er komplett, enn å ha komplett utstyr, men ingen plass å ha det...

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Køyr på!

Bruk det du har. Dersom du ikkje er nøgd, kan du alltids byta ut ein og ein komponent seinare.

Eg skal og ha Klipsch i gutterommet mitt i kjellaren. Har per i dag klipsch front og senter, som eg er godt nøgd med. Planen er å få tak i Klipsch surround og surround back etterkvart som eg får råd til det. Så kaaaanskje byta frontrekka til større klipsch igjen

Men etter mi erfaring er det luraste å konsentrera seg om rommet i første omgang. Når det er klart, så set ein inn det utstyret ein har. Det er betre å ha eit ferdig rom der utstyret ikkje er komplett, enn å ha komplett utstyr, men ingen plass å ha det...
    Hei Komlo!

Takk for saklig og godt innspill :-D

Er enig i det du sier, og synes også det er smart å konsentrere seg om utformingen av rommet først.

Men! Nå er det jo noen fridager, så da tenkte jeg at jeg skulle begynne å undersøke litt hva det vil koste å utstyre rommet komplett med utstyr

Er som sagt veldig fornøyd med AE høytalerne, CW Subben funker den og.
    Så da trenger jeg jo "bare" 6 surroundhøytalere, 1 senter og 1 sub for å komme i mål med mitt 9.2 oppsett :-D

Sitter per nu og leter etter de billigste Klipsch høytalerne på nett, ser at Lefdal har en del men de har ikke RC-64 som jeg SKAL ha! :twisted:

Om noen vet hvor jeg kan finne denne billig , ROP UT! :-D

Igjen takk for innspill Komlo!

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig enig med Komlo her, kompis. Det viktigste for oss med budsjett kinoer er balanse. Oppsettet blir ikke bedre enn svakeste ledd. Dette gjelder spesielt på RC-64 som låter rått med bra reciever, men mater du den med for lite kraft så blomstrer den ikke i det heletatt. Kjøp brukt eller på salg så får du mye mere valuta for pengene dine. God påske!

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Veldig enig med Komlo her, kompis. Det viktigste for oss med budsjett kinoer er balanse. Oppsettet blir ikke bedre enn svakeste ledd. Dette gjelder spesielt på RC-64 som låter rått med bra reciever, men mater du den med for lite kraft så blomstrer den ikke i det heletatt. Kjøp brukt eller på salg så får du mye mere valuta for pengene dine. God påske!

Hei alkar!

Da er vi enige alle mann da!

Når det gjelder Recieveren, så kommer jeg ikke til å "spare"... Det vil si at jeg planlegger å legge opptil 15,000,- i denne (muligens en brukt en) , og regner da med å få en med tilstrekkelig krefter til å drive RC-64`en :-D

Om ikke det er tilstrekkelig, så har jeg en Onkyo Integra M-504 (165x2 @ 8Ohm) som burde holde til å drive det meste av Center-høytalere....

Takk for innspill og God Påske til deg og

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gode nyheter på dagen i dag

Ble tilbudt å kjøpe ett komplett 5.1 sett med Klipsch Synergy...
    Settet består av Klipsch 2xF3, 1xC3, 2xS3 og 1x12" Synergy Sub...

Settet har vært brukt i forelesning/fremvisnings øyemed, dvs pent brukt :-D

Høytalerne er ca. 5 år gamle og hadde en ny pris på ca 20,000,-...

Mitt spørsmål blir da. hva er noe slikt verdt per i dag?

Tenkte å komplettere dette med 2 par Synergy S2 og benytte min CW 12" sub for ett 9.2 oppsett....

Innspill?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, sveis

Synergy har eg ikkje høyrd, men har ein kamerat som er godt nøgd med sine F1. Såvidt eg har lest meg fram til er det imidlertid verd pengane å gå opp eit hakk til Referance serien. I alle fall om du skal ha RC-64, som er referance. Kva eit Synergy sett er verd, veit eg desverre ikkje...

Ikkje dumt å planleggja anlegg allereie no. Eg har gjort det i eitt år, men aldri fått råd til det. Så eg går same veg som Alkar, og byter ein og ein komponent. Utanom den økonomiske fordelen, så har du fordelen med at du veit korleis utstyret fungerer saman og i rommet, og det er lettare å skilja ut det svakaste leddet.

Feks. så er mi prioriteringslista no som rommet nesten er ferdig:
    1 Nye surroundhøgtalarar
    2 Ny receiver
    3 Ny senter
    4 Effektforsterkar
    5 Surround back høgtalarar
    6 Nyefrontar, dersom råd.

Det får berre ta den tida det tar, då eg ikkje har funne riktige Lottotal endå. Dersom eg får råd til det, Har eg lyst på RF-7II/RF-83 frontar og RC-64 senter, men då må eg og ha relativt mykje ekstra effekt. Så det er ikkje dumt å tenkja framover...

Men foreløpig må eg bruka det utstyret eg har, og heller prioritera møblar
    Derfor er det veldig greit å byta dei komponentane ein har frå før sist. Då har du anlegg du kan bruka heile vegen. Dersom du les byggjetråden til Alkar, ser du ein veldig fin måte å oppnå ein knallflott kino med kremanlegg...

Trur nok det er lurt å starta med eit 5.1 oppsett, der du brukar det du har i dag og komplementerer med dei komponentane som manglar (kjeøp det du har tenkt å ha i framtida). For så å byggja ut til 7.1/7.2/9.2 etterkvart som du får råd. Då er det og lettare å finna gode kjøp, dersom du tar tida til hjelp.

Håpar du fann noko vetig hjelp i dette inlegget

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, sveis

Synergy har eg ikkje høyrd, men har ein kamerat som er godt nøgd med sine F1. Såvidt eg har lest meg fram til er det imidlertid verd pengane å gå opp eit hakk til Referance serien. I alle fall om du skal ha RC-64, som er referance. Kva eit Synergy sett er verd, veit eg desverre ikkje...

Ikkje dumt å planleggja anlegg allereie no. Eg har gjort det i eitt år, men aldri fått råd til det. Så eg går same veg som Alkar, og byter ein og ein komponent. Utanom den økonomiske fordelen, så har du fordelen med at du veit korleis utstyret fungerer saman og i rommet, og det er lettare å skilja ut det svakaste leddet.

1 Nye surroundhøgtalarar
    2 Ny receiver
    3 Ny senter
    4 Effektforsterkar

Det får berre ta den tida det tar, då eg ikkje har funne riktige Lottotal endå. Dersom eg får råd til det, Har eg lyst på RF-7II/RF-83 frontar og RC-64 senter, men då må eg og ha relativt mykje ekstra effekt. Så det er ikkje dumt å tenkja framover...

Men foreløpig må eg bruka det utstyret eg har, og heller prioritera møblar
    Derfor er det veldig greit å byta dei komponentane ein har frå før sist. Då har du anlegg du kan bruka heile vegen. Dersom du les byggjetråden til Alkar, ser du ein veldig fin måte å oppnå ein knallflott kino med kremanlegg...

Trur nok det er lurt å starta med eit 5.1 oppsett, der du brukar det du har i dag og komplementerer med dei komponentane som manglar (kjeøp det du har tenkt å ha i framtida). For så å byggja ut til 7.1/7.2/9.2 etterkvart som du får råd. Då er det og lettare å finna gode kjøp, dersom du tar tida til hjelp.

Håpar du fann noko vetig hjelp i dette inlegget

Hei Komlo, og takk for ett kjempeinnlegg med mange bra tips!

Når det gjelder de Synergy høytalerne så synes jeg de spiller rått, men selvfølgelig kommer prisen inn i bildet og... ble forespeilet en pris på helle settet for 8,000,- , og dette synes jeg ikke er noen dårlg pris.

Tanken min per nå er å muligens kjøpe disse og komplettere dem med bakhøytalere Klipsch RS-52 II og Presence høytalere Klipsch RS-41 II , da har jeg iallefall disse på plass i Reference serien og kan deretter skifte ut Synergy etterhvert....

Kommer jo til å måtte låne litt uansett når byggingen av kinon starter, skal refinansiere og skifte tak på huset til sommeren og da kan en jo alltids "bake" inn litt ekstra til å innvestere i rom og litt utstyr
    (Kanskje en RC-648-) )

Uansett, setter stor pris på innleggene dine så takk igjen!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    8 000 for komplett 5.1 sett er ingen galen pris. Veit det er mange som er kjempenøgd med synergy. Dersom du byggjer ut med Referance etterkvart, kan jo Synergy settet seljast utan det store tapet. Dersom du får blanding av synergy og Referance, ville eg brukt sistnemnte til dei kanalane som sender mest informasjon, utan at eg veit kva av dei det er.

Eg har lånt på huset for å pussa opp. Trudde det skulle rekka til ein RC-64 og kanskje nye frontar og. Men det gjorde det desverre ikkje...

Hugs på at det er maaaange uforutsette utgifter når du lagar deg eit slikt rom. Og masse småting som ein ikkje budsjetterer med, men som til saman utgjer ein del...

Trur eg lett kunne finansiert RC-64 med det eg har brukt på skruer, lim, fugosv

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe... Du sier noe der, Komlo! Skruer, plast, lim, fugemasse +++ Kunne sikkert ha kjøpt mye fett hvis man i det heletatt bare hadde droppet selve oppussingen! :-D

Neida, selv bruker jeg påsken til å pusse opp stua, i allefall det jeg rekker mellom barnepass og turer med bikkjene. Det er jo litt av sjarmen med å ta seg tid til å gjøre det ordentlig!

Og VortexSurfer. Synergy serien har jeg hørt ved et par anledninger, og det er absolutt ikke noe dårlig valg, men husk at du får reference serien til en latterlig bra pris på elkjøp nå! Dersom du starter med et budsjett på 8.000,- ville jeg heller ha kjøpt meg nye RF 82 (kr.5.000) eller RF62 (Kr.4.000,-) og RC 62 (Kr.3000,-), og så heller bare droppet surround, eller brukt noe billig crap til du evt får råd til noen ordentlige. Hos oss bruker vi fortsatt dynavoice surround høytalere fordi de gjør en god jobb. Da er plutselig ikke merket så viktig lengre. Med Klipsch som start, så kommer du heller ikke til å bli ranet for følelsen av bass, selvom en sub må inn på et tidspunkt. Det trenger absolutt ikke å være med en gang!

Men igjen, Synergy er etter min mening en fin vei inn til ordentlig lyd, men personlig syns jeg ikke kr.8.000,- var spesielt billig. Jeg tror ikke du vil savne noe dersom du går for synergy, men veien til Reference er ikke veldig lang. Er du villig til å kjøpe brukt, så kommer du ofte over pent behandlet Klipsch her på torget, og da kan du komme over mye snadder til en meget overkommelig sum. Kjøp smart og bruk tid, så er dette en hobby som gir glede i lang tid.

PS: Komlo - Ca 70% av all informasjonen i et lydspor på film ligger i centerkanalen, så den er viktig.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1 RF-82 er ein meget god start! Har sjølv RC-62, og syns den gjer ein god jobb (finner dei med jamne mellomrom for eit par tusen på brukten). Men som alkar seier, så er senter viktig på film, så RC-64 etterkvart er nok ikkje dumt.

Utan å ha høyrt F2 og RF-82, trur eg nok RF-82 ligg eit godt stykke over.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    8 000 for komplett 5.1 sett er ingen galen pris. Veit det er mange som er kjempenøgd med synergy. Dersom du byggjer ut med Referance etterkvart, kan jo Synergy settet seljast utan det store tapet. Dersom du får blanding av synergy og Referance, ville eg brukt sistnemnte til dei kanalane som sender mest informasjon, utan at eg veit kva av dei det er.

Eg har lånt på huset for å pussa opp. Trudde det skulle rekka til ein RC-64 og kanskje nye frontar og. Men det gjorde det desverre ikkje...

Hugs på at det er maaaange uforutsette utgifter når du lagar deg eit slikt rom. Og masse småting som ein ikkje budsjetterer med, men som til saman utgjer ein del...

Trur eg lett kunne finansiert RC-64 med det eg har brukt på skruer, lim, fugosv

Hei igjen

Synes heller ikke at 8,000,- er en dårlig pris, men det er jo sikkert prutningsmonn på denne og da

Nå er jeg så heldig at jeg har en svigerbror som er byggmester med eget firma, så de uforutsette utgiftene tror jeg blir minimale med ham med i planleggingen,
    Det morsomste med dette , er at han er kjempespent på dette da han aldri har vært med på slikt før

Vurderer faktisk å benytte stålstendere i veggene , og dette får jeg pris på over Påska en gang..... Han mener at det er Stål som er tingen når det gjelder å lydisolere..... Noen formeninger rundt dette?

Har vært å hørt på Synergy høytalerne nå, disse ble drevet av monsteret HK AVR 8500.... Transformers på Blueray, synes det låt helt rått!!!

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er betre å ha eit ferdig rom der utstyret ikkje er komplett, enn å ha komplett utstyr, men ingen plass å ha det...
    Tell me about it! 8)

Sitat Opprinnelig postet av VortexSurfer
    1 Nye surroundhøgtalarar
    2 Ny receiver
    3 Ny senter
    4 Effektforsterkar
    Jeg hadde ganske nøyaktig samme liste, men i motsatt rekkefølge :-P

Er musikken viktig for deg, gå for noen skikkelige fronter. Film viktigst, kan du heller vurdere å putte mer penger i subber og stor senter. Om du er på budsjett selvsagt...

Spennende å følge med i tråden din ihvertfall 8)

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe... Du sier noe der, Komlo! Skruer, plast, lim, fugemasse +++ Kunne sikkert ha kjøpt mye fett hvis man i det heletatt bare hadde droppet selve oppussingen! :-D

Neida, selv bruker jeg påsken til å pusse opp stua, i allefall det jeg rekker mellom barnepass og turer med bikkjene. Det er jo litt av sjarmen med å ta seg tid til å gjøre det ordentlig!

Og VortexSurfer. Synergy serien har jeg hørt ved et par anledninger, og det er absolutt ikke noe dårlig valg, men husk at du får reference serien til en latterlig bra pris på elkjøp nå! Dersom du starter med et budsjett på 8.000,- ville jeg heller ha kjøpt meg nye RF 82 (kr.5.000) eller RF62 (Kr.4.000,-) og RC 62 (Kr.3000,-), og så heller bare droppet surround, eller brukt noe billig crap til du evt får råd til noen ordentlige. Hos oss bruker vi fortsatt dynavoice surround høytalere fordi de gjør en god jobb. Da er plutselig ikke merket så viktig lengre. Med Klipsch som start, så kommer du heller ikke til å bli ranet for følelsen av bass, selvom en sub må inn på et tidspunkt. Det trenger absolutt ikke å være med en gang!

Men igjen, Synergy er etter min mening en fin vei inn til ordentlig lyd, men personlig syns jeg ikke kr.8.000,- var spesielt billig. Jeg tror ikke du vil savne noe dersom du går for synergy, men veien til Reference er ikke veldig lang. Er du villig til å kjøpe brukt, så kommer du ofte over pent behandlet Klipsch her på torget, og da kan du komme over mye snadder til en meget overkommelig sum. Kjøp smart og bruk tid, så er dette en hobby som gir glede i lang tid.

PS: Komlo - Ca 70% av all informasjonen i et lydspor på film ligger i centerkanalen, så den er viktig.

Hei alkar, høres ut som du har nok å gjøre i Påska

Når det gjelder høytalerne som jeg nå har vært og hørt på, så tror jeg at jeg kommer til å legge inne ett skambud på 5,000,- og se an reaksjonen

Om jeg mot formodning skulle få dette settet til den prisen, så blir det nok handel.... hvis ikke! så skal jeg heller følge rådene Deres og heller kjøpe Reference serien, litt etter litt....

Ellers så lurer jeg fortsatt på om noen her inne har noen formeninger rundt det å bruke stålstendere i veggene i kinoen??

Svogeren min (Bggmesteren) , sverger til dette når det kommer til lydisolering.
    Han sier i tillegg at det er veldig lettvint, da en bare bestiller alt og får det levert ferdig kappet og klart til montaje.

Innspill rundt dette?!

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stålstendere til lydisolering, anbefalt av byggmester! = GO!!! Tror du skal høre litt på fagfolk altså. De har en tendens til å vite litt mere enn oss vanlige dødlige, og i stueprosjektet her oppe har jeg allerede ringt snekker kompiser og maler kompiser for tips og råd.

Husk at Klipsch ikke er noe møl uansett, og dersom du syns det låter rått så er det jo bare å kjøre på! Til syvende og sist så er det jo du som skal bli fornøyd, og det tror jeg du blir uansett om du velger synergy eller reference. Smaken er jo som baken, og det er viktig å like det en hører. Kjør på du, kamerat! Dette blir bra!

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Tell me about it! 8)

Jeg hadde ganske nøyaktig samme liste, men i motsatt rekkefølge :-P

Er musikken viktig for deg, gå for noen skikkelige fronter. Film viktigst, kan du heller vurdere å putte mer penger i subber og stor senter. Om du er på budsjett selvsagt...

Spennende å følge med i tråden din ihvertfall 8)

Hei hhalstesen, og takk for innspill :-D

Etter å ha lyttet til høytalerne, så tror jeg faktisk at de funker mer enn bra nok for både musikk og film i starten iallefall....

Vil heller kjøpe noe brukt og få iallefall ett 5.1 sett til å starte med, for så etterhvert å komplettere/bytte ut til Reference ved anledning :-D

Artig at du finner tråden spennende

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stålstendere til lydisolering, anbefalt av byggmester! = GO!!! Tror du skal høre litt på fagfolk altså. De har en tendens til å vite litt mere enn oss vanlige dødlige, og i stueprosjektet her oppe har jeg allerede ringt snekker kompiser og maler kompiser for tips og råd.

Husk at Klipsch ikke er noe møl uansett, og dersom du syns det låter rått så er det jo bare å kjøre på! Til syvende og sist så er det jo du som skal bli fornøyd, og det tror jeg du blir uansett om du velger synergy eller reference. Smaken er jo som baken, og det er viktig å like det en hører. Kjør på du, kamerat! Dette blir bra!
    Hei alkar.....

Joda, tror også at det kan være lurt å lytte til fagfolk når det gjelder slikt.... iallafall når han hjelper meg for å få det best mulige resultatet!

Han sier sjøl at han vil være med å hjelpe til når han har tid, dette for å kanskje lære litt mere rundt bygging av slike dedikerte rom...... Tror faktisk han har lyst på ett slikt ett sjøl og!!

Når det gjelder høytalerne, så ser du kanskje at jeg vurderer å legge inn ett skambud bare for å sjekke stemninga

Nå er det ut og måke mere snø, Fortsatt God Påske!!! :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legg inn eit skambud! Då går det ikkje gale uansett
    Eg har eit par gongar pruta litt på ting eg eigentleg ikkje har råd til, for så å få det til prisen eg vil. Og plutseleg endt opp med utstyr eg ikkje skulle ha i utgangspunktet. Har for eksempel 5 subbar no, fordi eg syns eg fekk så godt tilbud at eg ikkje greidde la vera

Når det gjeld stålstendera, så har eg ingen erfaring med det, men fagmannen veit nok kva han snakkar om... Dersom det er ein kar som du stoler på kunnskapen til, så følg råda hans heile vegen!

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legg inn eit skambud! Då går det ikkje gale uansett
    Eg har eit par gongar pruta litt på ting eg eigentleg ikkje har råd til, for så å få det til prisen eg vil. Og plutseleg endt opp med utstyr eg ikkje skulle ha i utgangspunktet. Har for eksempel 5 subbar no, fordi eg syns eg fekk så godt tilbud at eg ikkje greidde la vera

Når det gjeld stålstendera, så har eg ingen erfaring med det, men fagmannen veit nok kva han snakkar om... Dersom det er ein kar som du stoler på kunnskapen til, så følg råda hans heile vegen!
    Skambud er tingen komlo! Mener det er ett kupp om jeg får dette settet for 5,000,-

Fagmannen stoler jeg på komlo, det er jo svogeren min jo!!!

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stålstendere demper mer enn tre, ja.