Plassering av TV og høytalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av TV og høytalere

Jeg er i ferd med å innrede en TV-stue, og skal kjøpe en Panasonic TH-37PA30 plasma.
    Rommet er på 3x4 meter hvor TV'n skal stå på kortveggen. Det vil si at sitteavstand til TV'n vil være mellom 2 og 4 meter.

Hvor høyt på veggen bør TV'n stå?

Hva er optimal plassering av fronthøytalerne i et 5.1 system?
    (Høyde og avstand fra TV)

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor høyt på veggen bør TV'n stå?
    Jeg syns den burde stå så du ser rett på den ca... Når du sitter og ser rett frem burde du se midt på TV'en vis du skjønner hva jeg mener..
    Den kan godt stå enten i øyehøyde, eller litt over.. burde ikke stå under..

Hva er optimal plassering av fronthøytalerne i et 5.1 system?
    (Høyde og avstand fra TV)
    I rommet som du beskriver på 3x4 m, kan du godt sette fronthøyttalerene i hjørnene, litt fra veggen vendt mot sitteposisjonen din! Har du slike du fester på veggen, eller har i stativ er det best og henge de i samme høyde som TV'en etter min mening...
    Hvis det er slike du fester på veggen, så heng de litt ifra hjørnet, bare så de får litt rom rundt seg! Og vis der er slike du setter på golvet, så ikke sett de helt inni hjørnet, dette kan forstyrre liden vis du ikke har dempe/lys plater på veggen....

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for utfyllende og godt svar.
    Da det gjelder høytalerne, har jeg av typen små satelitthøytalere som skal festes på vegg. Utfordringen min er at jeg har en dør i enden av veggen jeg skal ha TV og fronthøytalere. Den ene høytaleren blir dermed stående over døra (høyde ca. 2,2m). Dette blir løsningen dersom jeg bør ha litt avstand fra TV til høytalere.
    Det andre alternativet er å sette høytalerne rett ved siden av TV'n, dersom 2,2m blir for høyt.

Tror selv at det første alternativet er den beste løsningen, men hva da med senterhøytaleren. Bør denne stå i samme høyde (2,2m)?

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns også det første alternativet der ja!
    Senteren kan du bare plassere enter rett over, eller rett under TV'en etter hva du selv syns er best. Den trenger nødvendigvis ikke stå i samme høyde som frontene.
    Men det går jo og sette den i samme høyde og vinkle den litt nedover..... men jeg tror nok det beste blir og palassere den over eller under TV'en.. jeg ville gått for det...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •