Bevesocths kjellerkino - starter med spørsmål om fuktsperre.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bevesocths kjellerkino - starter med spørsmål om fuktsperre.

Hei folkens!
    Jeg bedriver et lite oppussingsprosjekt i kjelleren, etter at vi måtte rive ut alt innenfor betongen etter vannintregning for et års tid siden. Vi fant mye uregelmessigheter i gammel konstruksjon, men det gidder jeg ikke å gå inn på

Det er i mellomtiden blitt drenert på utsiden av den problematiske veggen, men siden det er snakk om betong vil vel fukt uansett trenge inn over tid. Jeg hadde tenkt å lukke rommet helt mot betongen ved hjelp av fuktsperre, men det har kommet meg for øret at dette kan skape litt trøbbel siden den fukten som kommer mellom plasten og betongen da vil bli fanget der. Er det noen som har tenkt gjennom dette og allerede løst problemet, så jeg slipper å finne opp hjulet på nytt? Mistenker at RuneW har nevnt det i sin byggetråd, men den er jo litt i lengste laget å lete gjennom

Planen er forøvrig å bruke 6mm reflektorplater [1], deretter flexwatt [2] og parkett eller laminat på toppen, i tillegg til fuktsperre i bunn. Det vil altså være varme i gulvet.

Jeg kommer nok ikke til å lage en veldig utfyllende byggetråd her, mest om det er noe jeg lurer på, og eventuelt noen bilder når jeg begynner å nærme meg ferdig

[1]: Reflektorplate Flexwatt 6mm grønn 120x5 ... | Elektroimportøren AS
    [2]: Flexwatt Varmefolie 60cm bredde - 90w/m2 | Elektroimportøren AS

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det fremdeles fukt i muren?
    Er det lagt plast på utsiden av muren?
    Er mer enn halve muren under bakkenivå?

Det er ikke anbefalt med fuktsperre, om mer enn halve muren er under bakkenivå. Også om man har antydning til fukt, skal man tenke seg godt om.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke antydning til fukt i muren pr nå.
    Det er lagt plast på utsiden av muren.
    Mer enn halve muren er under bakkenivå.
    Betyr det at jeg bør droppe fuktsperre på gulvet? Veggene er allerede montert med fuktsperre bak, må jeg fjerne/perforere fuktsperra bak veggene?

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Iflg. Byggforsk så er det ikke anbefalt med fuktsperre i ditt tilfelle, fukten bør ha en mulighet til å vandre/dampe bort.
    En eventuell ny vegg bør stender og sviller monteres min. 20mm ifra eksisterende mur. Isolasjon skal ligge helt inntil muren.

Kan du kort forklare oppbyggingen av veggen, innenfra og ut?
    (eks. gips - fuktsperre - 2x3" + 50mm glava - luftespalte - mur)

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Iflg. Byggforsk så er det ikke anbefalt med fuktsperre i ditt tilfelle, fukten bør ha en mulighet til å vandre/dampe bort.
    En eventuell ny vegg bør stender og sviller monteres min. 20mm ifra eksisterende mur.Isolasjon skal ligge helt inntil muren.
    OBS! Det er BARE ved nye murer som er UTVENDIG isolert at innvendig isolasjon kan legges helt inntil mur.

Gjøres dette på gamle uisolerte murer vil man etterhvert få fuktige innervegger og muggdannelse siden betongen ikke får puste. Du bør absolutt holde minst 20mm avstand til isolasjon. Og bruk for eks ståltråd for å holde isolasjonen på plass slik at den ikke blir trykket ut i murveggen.

Og som hhalstensen sier; ikke bruk plast/fuktsperre i kjelleren. Jeg hadde ikke brukt plast uansett hvor lite muren er nedgravd. Bare hvis veggen er helt udekket på utsiden. Du bør for sikkerhetsskyld fjerne plasten fra veggen du har satt opp siden det blir vanskelig å kontrollere veggen for fukt senere uten å rive den ned.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har det kommet mye bra feedback, og jeg er treg på forumet, det må jeg bare beklage.

Jeg håper jeg nå har gjort det riktig

Før påske sto kjelleren oppsatt med følgende, i rekkefølge fra ute til inne:
    betong, fuktsperre, k-rør, stenderverk med isolasjon i, litt gips.

Etter revisjon av rådgivning fra proffene (altså dere) står det nå:
    betong, k-rør/luftespalte, 2x3 med 70mm isolasjon, to lag gips.

Fikk hjelp av svigers med henting av gipsplater og av min egen familie med henging av gipsplater. Jeg er også i den fantastisk heldige situasjonen at jeg har en kone som er flink til å pusle med isolasjon og (ikke minst) ikke har noe imot å gjøre det, så jeg har i all hovedsak sluppet unna. Hun har jobbet med isolasjonen mens jeg har laget huller til alle koblingsboksene, så det har gått ganske fint.

Så nå er det bare å vente på snekkeren som skal bytte vindu for oss og bygge utforinger før vi får lukket veggene helt, og så er det overflatebehandling som står for tur, og der kommer dagens spørsmål, men det må selvsagt begrunnes litt først.

Vi har tenkt å kjøre tapet på langveggene, og male kortveggene veldig veldig mørke, trolig sort, samt at vi skal male taket. Taket er nå hvitbeiset, så her tenker vi å gå for en mørkere beis, om det er greit å få pent. Alternativt sort tak også, men da må det harde forhandlinger til. Fruen er forståelsesfull og er helt for kinoprosjektet, men valg som sort tak må nok begrunnes ganske godt. Noen som har bra skyts mtp bildekvalitet på lerret - det er lavt under taket, så både proj og lerret blir ganske nært taket, burde dette tale for sort tak?
    Utfordringen ligger uansett i at vi må finne tapet før vi begynner med taket, siden fargene bør passe sånn noenlunde.
    Er det noen som har tips til stilige tapeter fra bestillingsutvalget til maxbo eller lignende? Vi har vært og sett etter noe ala det BEF har i sin kino, men kunne ikke finne noe som var helt "riktig."

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •