HiFi, hjemmekino og bibliotek

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HiFi, hjemmekino og bibliotek

(var 'HiFi lytterom og hjemmekino - en byggetråd')

Hei!
    Vi har akkurat kjøpt oss nytt hus, dvs huset er et arkitekttegnet hus som er bygd i 1984, men vi flyttet inn for et par uker siden.

I den ene delen av huset er det en kjeller/peisestue som vi skal bygge om til HiFi lytterom samt hjemmekino. Primærformålet blir HiFi rom med kun to høyttalere.

Rommets konstruksjon og tekniske data er (tegninger kommer):
    Bredde: 5 meter
    Dybde: 5 meter
    Høyde: 2.45 meter

Gulv og vegger er støpt betong og tak er etasjeskille i tre. Rommets tak bæres av en solid limtre drager på langs. Vi kommer til å strippe dagens vegger inn til betong. Gulvet er 1" tykk enstavs furuplank, flytende på betong.

Planene er:
    Akustisk himling og akustiske veggplater fra Gyptone. Gyproc AS hjelper til med beregning av akustikk og etterklangsutjevning. Bortsett fra det står jeg på bar bakke mht hva som trengs av diffusere, bassfeller ol., så her er jeg åpen for innspill.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det rommet er dessverre ikke noe ideelt utgangspunkt, det er kvadratisk og høyden er så og si halvparten av lengde/bredde. Det vil si at du får total kanselering av de samme frekvensene på de samme plassene i rommet, romnode. Dette vil føre med seg at du må jobbe mye med akustikken i rommet for å få en bra frekvensrespons. Beklage rå måtte si det, men du vil nok ikke komme helt i mål uansett. Det beste ville være å endre formen på rommet noe.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei BEF - ser vi er sambygdinger ... Hvor holder du hus? Jeg er på Jar, nærmere bestemt Jarveien.

Ja jeg er klar over utfordringene, jeg har i kveld sittet med diverse akustikk og høyttaler kalkulatorer, kommet frem til at dette blir en spennende byggeprosess :???:

Jeg er som sagt åpen for forslag, råd og tips...

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bor selv på Kolsås, så er ikke mange steinkast unna. Det vil være intressangt å se hva Gyproc sier om rommet ditt. For det er stor forskjell på å gjøre et rom akustisk godt å være i, kontra det å gjøre det bra for å reprodusere lyd i.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du driver i lydbransjen, vel konsulenten sa det var kostnadsfritt å beregne platetyper og plasseringer jf rommet. Utover det sa han akkurat det at de kun hjelper til med nøytralisering av akustikk og etterklangsutjevning - lydoptimalisering må jeg finne ut av selv ev få profesjonell hjelp fra andre.

Så rommet vårt kan fort bli en fin ting å bryne seg på for den som vil :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er utgangspunktet før riving og ombygging:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lagt inn litt data i Dr. Jörg Hunecke's "Stereoplay" simulator. Her blir det utfordringer i subbass området.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk forslag til løsning fra Gyproc i dag, virker det fornuftig?

"Forslag til løsning:
    - Himling monteres BigQuattro 41 eller tilsvarende.

- 2 vegger monteres med Big Quattro 41 eller tilsvarende.* Platen monters fra taket og 1,2m ned på veggen.* Viktig at veggabsorbentene ikke monteres på motstående vegger.*"

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av digilux2

"Forslag til løsning:

- 2 vegger monteres med Big Quattro 41 eller tilsvarende.* Platen monters fra taket og 1,2m ned på veggen.* Viktig at veggabsorbentene ikke monteres på motstående vegger.*"
    Noen med innspill/meninger om dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er dette for noe program? Hvor kan eg laste det ned? Men er det ikke alltid slikk at det er mest bass ved bakveggen? Og minst i sweetspot:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rudi_940
    Hva er dette for noe program? Hvor kan eg laste det ned? Men er det ikke alltid slikk at det er mest bass ved bakveggen? Og minst i sweetspot:-D
    Test: Stereoplay, Englisch

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av digilux2

"Forslag til løsning:

Ut fra det jeg leser i deres datablad bør du jo ha himlingen senket 200mm og tilsvarende på vegger, vis ikke vil de jo bare ta en peek på rundt 500Hz. Har du plass til himlingen vil den kunne være bra, men da 200mm ned. På vegger vil jeg nok gått for mere tradisjonelle akustikk plater og heller bygget noen store bass absorbenter i front av rommet.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppdatering 17.01.2013

Ser det har gått ca 10 mnd siden jeg startet denne tråden og mye har skjedd siden da, men kanskje ikke så fort. Uansett nå er jeg i full gang. Etter måneder med frem o tilbake mht. selve kjelleren (sak ifbm hus kjøpet) er nå helt ny drenering på plass og hele kjelleretasjen revet innvendig og etasjeskillet er revet helt opp under undergulvet i 1 etasjen. Beklager noen dårlige bilder under veis, de er fra iPhone...

Her er 'før' bildet av HiFi/hjemmekino/bibliotek rommet:

Her er den i strippet versjon:

Venter nå på radonfolk som kommer i morgen for å smøre radonmembran, så starter snekkerne på mandag med innvendig bygging.

Vinduene holder ikke kravene for sikker rømningsvei, så det er bestilt nytt større dobbeltvindu uten fast midtstokk. Bildene er rare, rommet ser så lite ut, men betongåpningen for vindu er 75x160cm... så det blir et ok rom til slutt. Rommet er i strippet tilstand 5x6 meter takhøyde 2,6 meter.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alltid greit å gjøre ting skikkelig når man først gjør det. Rommet har jo en flott størrelse, så det skal nok bli bra til slutt!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilde fra dagens siste økt ferdig isolasjon i etasjeskille, montert lydbøyler i tak og lektret nesten ferdig. Legger dobbelt lag gips i hver sin rettning. Jeg ser at en del folk lager seg fine hifi/hjemmekino rom men så borrer de hull i taket (lydtak) for haugevis med spotlights. Det er vel bortkastet siden et lydtak må være ~100% lydtett. Jeg skal lage spott gate langs veggen i stedet som er montert utenpå taket.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vis du ønsker et mest mulig lydtett rom så vil det lønne seg å lage spott kasser under taket rundt rommet.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Vis du ønsker et mest mulig lydtett rom så vil det lønne seg å lage spott kasser under taket rundt rommet.
    Det var det jeg mente viste ikke at det heter 'spott kasse' :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne limtredrageren som av naturlige årsaker må være der, - vil den ha mye/noe og si for rommets lydmessige kvalitet?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Planskisse

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra med tegninger og god planlegging! Rommet ditt kan sikker bli bra hvis du demper det riktig.
    Du bør leggeopp bildene dine på nytt, de er alt for store. Passelig bredde kan være 800-1000 pixler. Blir bildene mye større enn det må vi scrolle sideveis hele tiden, og det blir tungvindt å lese sidene dine!

Bare et tips!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •