amunds - Hus i boks, nå -> gulvutfordringer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

amunds - Hus i boks, nå -> gulvutfordringer

Da har vi endelig fått kjøpt oss hus, og planene svirrer inni hodet...

Mens dama snakker om spisestue, kjøkken, soverom, bad, og fanden vet hva... Er det eneste som svirrer rundt i hodet mitt -> kinorom!

Det er fantastiske muligheter for dette i kjelleren, og jeg kommer til å se MYE på trådene som allerede finnes...

Inntil videre vil jeg i denne tråden gjerne ha MASSE tips.. Som i alt annet her i verden finnes det sikkert 100 forskjellige måter å gjøre ting på, men alle forslag mottas med tips!

Husker ikke helt rommet, men tipper det er 20-25 kvm (ca. kvadratisk).

Jeg kan begynne med noen enkle spørsmål:
    1. Dette er en betong/mur-kjeller. Så man må jo bygge et rom i det aktuelle rommet. Jeg må ærlig innrømme at å bygge rommet fra bånn med veldig stor vekt på lyd, er ikke så interessant hvis det koster mye mer enn et standard rom. Hvis man begynner ifra bånn (murgølvet), hva gjør man egentlig steg for steg når man bygger et rom ?

2. Jeg har lagt merke til at mange fokuserer veldig på ventilasjon med vifter og kanaler og det som er. Hvis det er bra ventilasjon i rommet allerede, holder dette mtp. ventilasjon, eller bør man tenke på et lite slikt anlegg ? Og hvor mye koster noe enkelt og greit sånn ca. ?

3. Jeg har tidligere hatt anlegget i en kjeller med panel "all over". Jeg merket ganske godt at det absolutt ikke var noe optimalt for lyd da det var lite demping. I punkt 1. har jeg jo allerede begrenset pengebruken og optimaliseringen litt, men vil f.eks. gipsplater være bedre enn panel ?

4. Noe annet jeg ikke tenker på her sånn i første omgang ?

Setter pris på gode svar, men vil gjerne ha masse innspill på ditt og datt...
    Men sett dere litt i min posisjon hvor ei ålrait kjellerstue er pri her, ikke en profesjonell kino.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med nytt hus

Jeg tror nok at oppbygging av rom-i-rom er ganske godt beskrevet i flere tråder allerede, så du finner nok svaret der.

Når det gjelder ventilasjon trenger ikke det bli så veldig dyrt, og jeg mener det er verdt det. Når 3-4 personer har oppholdt seg i et rom med mye varmt utstyr, brus og chips etc, blir det veldig mye "atmosfære". Så aktiv ventilasjon med en vifte som drar litt luft er å anbefale.

Ang. akustikk tror jeg kanskje at behandlingen av veggflatene har vel så mye å si for resultatet enn selve veggflatene. Med noen akustikkplater plassert på de rette stedene vil du få ok lyd uansett. Vel og merke dersom veggene er noenlunde stabil og ikke blafrer og vibrerer.

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville også vurdert demping i tak, glava har mange typer himlinger du kan titte på jeg har dette selv og det er gull, platene jeg bruker heter akvaduk 50mm. jeg har lagt teppefliser rett på betong gulvet, lunt og fint Grattis med hus

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott utgangspunkt dette Massevis av tråder her inne som belyser alle slags løsninger. Bare å lese til øyet blir stort og vått. En ting jeg dog vil tipse om er PLANLEGGING. Er du litt nøye med dette i starten og i tillegg setter opp hva de forskjellige tingene vil koste, ser du fort hvor det hele går hen.
    Som Tols1 sier, ventilasjon er trolig noe av det viktigste. Jeg slurvet litt selv på dette punktet i den første kinoen min, og etter at vi hadde vært 6 mann på film der inne, var det bare å krype til korset. Det må du legge inn i budsjettet.
    Så er det jo konstruksjonen. SOm du sier skal du ikke ha en profesjonell kino. Likevel burde du vurdere hva som skal til for å få det greit lydtett til resten av huset. Det kan nemlig hende du blir "bitt" av basillen, og da er det kjipt hvis du ikke gjorde de nødvendige tiltakene. Det trenger heller ikke koste allverdens mye mer heller. Du har jo mur/betong, og det er et godt utgangspunkt. 48/98 stendere med 10 cm isolasjon og et/to lag gips er ganske vanlig, og det er tilstrekkelig. Tenk også på at gips må sparkles/males evt. tapetseres, og dermed så er det ikke sikkert kosten ved å kjøpe mdf panel eller vanlig panel er veldig mye dyrere.
    Taket ditt kan bli viktig. I tillegg døra inn i kjellerstua. Mye å hente på en "tykkere" dør. Dette kan også lages selv.
    Alt i alt, så må det planlegges godt for å holde kosten nede. Mange her inne er veldig opptatt av bassen og at den ikke skal trenge gjennom til resten av huset. Dette er nesten umulig å klare fullt og helt, og kan i tillegg være kostbart, så å lage et "normalt" rom som demper diskant/mellomtone/midbass er kanskje viktigere. Dette lar seg fint gjøre med et par av tiltakene over.
    Lykke til!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Unødvendig med to svar... :-p

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først og fremst takk for gratulasjoner! Jeg setter også pris på at det faktisk er "levelige" tips som presenteres. Da basillen kommer til å holdes rolig så lenge jeg bor i dette huset hvertfall. :-)

Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Når det gjelder ventilasjon trenger ikke det bli så veldig dyrt, og jeg mener det er verdt det. Når 3-4 personer har oppholdt seg i et rom med mye varmt utstyr, brus og chips etc, blir det veldig mye "atmosfære". Så aktiv ventilasjon med en vifte som drar litt luft er å anbefale.

Ang. akustikk tror jeg kanskje at behandlingen av veggflatene har vel så mye å si for resultatet enn selve veggflatene. Med noen akustikkplater plassert på de rette stedene vil du få ok lyd uansett.
    Ventilasjon: Jeg leide i et hus engang, hvor det var slike automatiske vifter på badet. Som tydeligvis gikk på ved for høy luftfuktighet. Dette badet var relativt stort også. Vil ei slik baderomsvifte kunne være nok mtp. luft ?
    Og når du sier at ventilasjon er å anbefale, så er det pga. komfort, ikke nødvendighet ?

Jeg mener å ha sett noen som laget egne akustikkplater. Dette kan da ikke koste all verden ? (De som har trukket dette med kult stoff/bilder jeg tenkte på..)

Sitat Opprinnelig postet av Per Christian
    Jeg ville også vurdert demping i tak, glava har mange typer himlinger du kan titte på jeg har dette selv og det er gull, platene jeg bruker heter akvaduk 50mm. jeg har lagt teppefliser rett på betong gulvet, lunt og fint Grattis med hus
    1. Har du link til slike himlinger ? Jeg er meget fersk i byggebransjen, så er ikke 100% stødig på slike "fremmedord"... :-p

2. Teppefliser sier du ? Hva er det...? Og da snakker vi RETT på betonggulvet...?

Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Så er det jo konstruksjonen. SOm du sier skal du ikke ha en profesjonell kino. Likevel burde du vurdere hva som skal til for å få det greit lydtett til resten av huset. Det kan nemlig hende du blir "bitt" av basillen, og da er det kjipt hvis du ikke gjorde de nødvendige tiltakene. Det trenger heller ikke koste allverdens mye mer heller. Du har jo mur/betong, og det er et godt utgangspunkt. 48/98 stendere med 10 cm isolasjon og et/to lag gips er ganske vanlig, og det er tilstrekkelig. Tenk også på at gips må sparkles/males evt. tapetseres, og dermed så er det ikke sikkert kosten ved å kjøpe mdf panel eller vanlig panel er veldig mye dyrere.
    Taket ditt kan bli viktig. I tillegg døra inn i kjellerstua. Mye å hente på en "tykkere" dør. Dette kan også lages selv.
    Først vil jeg si at jeg er 100% enig når det gjelder planlegging... Og sette opp selve rommet er en ting, men kabelganger, strøm, osv. er ting jeg virkelig ikke helt vet hvordan jeg skal tenke på.. Derfor skal jeg grave etter innspill på det området!

1. Når det gjelder at det skal være lydtett, så er ikke det så farlig. Nå snakker jeg jo forsåvidt uten erfaring om et slikt rom, men jeg ser ALDRI film på meget høyt nivå.. Det hender jeg spiller musikk på brukbare nivåer, men det er også svært sjelden. Om så basillen skulle bite meg hardt, er det ikke lydnivået som økes. :-)

2. "Dette kan også lages selv" - det utsagnet kan ikke jeg komme med! ;-)

3. Men når man først har valget mellom gips, mdf-panel og panel mtp. lyd - så innbiller jeg meg at gips demper bedre.. Det er kanskje ikke riktig ?!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par nye spørsmål:

1. Oppvarming:
    Går man for gode gamle panelovner, eller finnes det noen gode konkurrerende alternativer ?
    Jeg ser for meg en termostat som styrer oppvarmingen nedi der, men det er kanskje en dyr løsning ?
    Og hvor kaldt kan det egentlig være i et slikt rom uten at noe tar skade av det (møbler, utstyr, osv.) ?

2. Belysning
    Jeg har ikke lyst til å gå for standard "taklampe"-løsningen. Dimmer er jo selvfølgelig obligatorisk i våre romantiske tider, men er litt usikker på om spottere i taket er det jeg vil ha.

Har sett for meg vegglamper som lyser opp i taket, men "dekkes" av ett eller annet slik at du ikke får sett direkte på noe lys.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    By the way...
    Kom over "Intelliohm gulvvarme" i dag.
    Er det noen som har erfaringer med dette ?

Såvidt jeg forstod kan dette legges direkte på betonggulv.
    Står at det ikke skal legges på underlag som kan bli under 5 grader.
    Hvordan er dette med betonggulv i kjeller ?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har vi overtatt huset, og malt meg grønn iløpet av dagen...

Til min skuffelse fant jeg ut av gulvet absolutt ikke er i vater, og at noen form for retting må til... Vi målte bare litt kjapt med laser, men tror det er så mye som 5 cm forskjell på høyeste og laveste punkt...

Jeg undrer da på om folk har noen gode alternativer ?

Rommet er ca. 5,5 x 4,4, men "bare 2.2" høyt, kanskje enda litt lavere på det høyeste punktet.

Løsning 1: Flytsparkel. Er vel en meget "enkel" løsning hvor man bare trenger å rette opp ujevnhetene...? Men DYRT...

Løsning 2: Støpe. Men da må det vel støpes 10cm på det laveste da det minimum må være 5 cm såle ?

Løsning 3: En kompis har tilgang til (to faktisk) slike borr, eller hva det nå heter slik at man først kan fjerne litt av betonggulvet, og støpe på nytt uten av det går veldig utover takhøyden... Jeg er egentlig litt usikker på hva som egentlig trengs ved denne løsningen ? Litt fin grus og armeringsjern eventuelt fiberbetong...? Hvordan vil dette være i pris kontra flytsparkel ?

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil absolutt anbefale å flyte gulvet. Litt dyrere enn betong pr liter, men utrolig mye mindre styr. Man trenger egentlig bare en stor balje (50-70l) og en grei håndmikser. Dere bør være to stk, en som blander og en som "flyter", siden massen kan herde relativt raskt. Mikseren får du lånt fra dem som selger flytsparkelet, sammen med utstyret du trenger for å jevne ut massen (spikerrulle eller liknende).

Mye mer arbeid med betong, spesielt hvis du skal mikse den selv. Skal du kjøpe ferdigbetong og ha pumpebil blir det billigere med flytsparkel. Garantert!
    Ikke glem at betongen må pusses for å få en grei overflate. Leie helikopter/evt folk og utstyr til dette koster også...

Skal du meisle gulvet må du forberede deg på et massivt blodslit, som vil støve ned resten av huset og ta flere uker (hvis du er alene). Det er noen få som har gjort det her på forumet, og de har hatt en utrolig tålmodighet og utholdenhet. Husk at veggene må også forsterkes og støpes ved utgraving, slik at man ikke fjerner støtten for grunnmuren...
    Alt kommer an på hvor mye du vil legge ned av arbeid for å få litt mer takhøyde...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flytsparkel er nok det beste ja gjorde det i mitt rom og det funker godt! litt dyrt men er nok kanskje det billigste her uansett.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    Jeg kan begynne med noen enkle spørsmål:
    1. Dette er en betong/mur-kjeller. Så man må jo bygge et rom i det aktuelle rommet. Jeg må ærlig innrømme at å bygge rommet fra bånn med veldig stor vekt på lyd, er ikke så interessant hvis det koster mye mer enn et standard rom. Hvis man begynner ifra bånn (murgølvet), hva gjør man egentlig steg for steg når man bygger et rom ?
    Så lenge man ikke skal dempe lyden fra rommet ut mot andre rom er det bare å bygge som "vanlig". Mur er serdeles dødt, og refleksjonsproblemer kan fikses "innvendig". Som noen er inne på, så lenge veggene er stabile har du ingenting å frykte.

Skal tiltakene være usynelig har man noen utfordringer, men det blir likevel ikke spesielt kostbart hvis man ikke regner med timepris.

Jeg tror et standard rom med litt tiltak kan være fornuftig utifra hva du skriver.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det må nok bli flytsparkel har jeg skjønt...

I taket er det vanlige treplanker nå... Disse er veldig grove, men kunne sikkert vært pusset fine... Selvom det er lytt, er det jo ikke noe å gå på når det gjelder takhøyde med vanlig isolasjon, hvis det da ikke finnes meget tynt materiale som er beregnet for lydisolasjon ?

Hvilke takalternativer har man ? Kan vel bruke MDF-plater i taket ? Gips... Flere ?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser dessverre ut til at budsjettet til kinorom ikke strekker til i denne runden, men lurer allikevel på om jeg skal få rettet gulvet slik at det er klart.

Jeg har vært innom en del byggevarebutikker og forhørt meg litt mtp flytsparkel, og da ble jeg fortalt at hvis jeg går for billigste sort, som trenger 5 uker herding eller noe slikt, så ble det en del billigere.

Grovt målt var det vel 5 cm høydeforskjell på et rom som er drøye 24 kvadrat. 5,5 * 4,4 mener jeg det er. Mente det kom på rundt 6-7 lapper for denne typen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •