Ny hjemmekino under planlegging.

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  10
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 59
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Ny hjemmekino under planlegging.

Holder for tiden på å bygge meg ny enebolig, med eget dedikert kinorom. Rommet er i underkant av 50m2 innvendig før utforing av vegger.

Innvendige mål på rommet: 7.7x6.2 med 2.6 takhøyde. Alle vegger, tak og gulv er betong.

Trenger en del innspill til hvordan ting bør gjøres etterhvert

Kinoen kommer nok til å være nedprioritert en god stund fremover, da resten av huset må bli ferdig først, men det skader jo ikke å planlegge litt.

Skal prøve å få lagt ut bilder etterhvert som ting skrider frem.

Noen innspill før jeg i det hele tatt begynner med noe som helst ?

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,979
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med et så stort rom har du en masse muligheter. Du kan for eksempel bygge rom-i-rom for best mulig lyddemping. Med betong i alle vegger og rom-i-rom kan du få kinoen så og si helt lyddempet fra øvrige rom i huset med en slik løsning.

Med et så flott rom ville jeg også vurdert en baffelveggløsning, med alt i front plassert bak en falsk frontvegg. Ville muligens også ha satset på et teknisk rom i bakkant som skjuler alt av utstyr. Uansett har du et glimrende utgangspunkt i et stort rom med god takhøyde. Akustisk sett er det kanskje ikke helt ideelt siden det nesten er firkantet, men dette kan du ordne lett med overnevnte forslag!

Skal du få god respons her så anbefaler jeg at du gjerne tar noen bilder av rommet og lager noen Sketchup-skisser av løsninger du kan tenke deg.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ville tenkt kombirom om jeg var deg

Med så god tid på å planlegge rommet ville jeg trolig tenkt på og bygge rommet om til et kombirom med smarte løsninger der du får plass til flere av dine og dine venners interesser og ikke bare til film/musikk. Husk også og lag fjernkontrollene så innviklet at det er kun du som forstår oppsettet slik at det ikke blir okkupert av madammen og evt unger :twisted:. Mye inspirasjon å hente på disse sidene og ellers på nettet. Lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Med et så stort rom har du en masse muligheter. Du kan for eksempel bygge rom-i-rom for best mulig lyddemping. Med betong i alle vegger og rom-i-rom kan du få kinoen så og si helt lyddempet fra øvrige rom i huset med en slik løsning.

Med et så flott rom ville jeg også vurdert en baffelveggløsning, med alt i front plassert bak en falsk frontvegg. Ville muligens også ha satset på et teknisk rom i bakkant som skjuler alt av utstyr. Uansett har du et glimrende utgangspunkt i et stort rom med god takhøyde. Akustisk sett er det kanskje ikke helt ideelt siden det nesten er firkantet, men dette kan du ordne lett med overnevnte forslag!

Skal du få god respons her så anbefaler jeg at du gjerne tar noen bilder av rommet og lager noen Sketchup-skisser av løsninger du kan tenke deg.
    Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å bygge en slags rom-i-rom løsning. Gulvet i rommet er helt frikoblet fra annen betong, da platen ligger på 20cm isopor og 5 cm isopor langs alle kanter. Rommet befinner seg under garasjen, så lyd oppover bekymrer meg ikke, det er værre bakover mot resten av kjelleren.

Planen min er da å sette opp vegger i 2x4" der bunnsville er festet direkte i gulv og toppsvillen festet i lydbøyler i taket. Videre hadde jeg tenkt å henge 2x4" i taket, disse også i lydbøyler.

Ang baffelvegg, så tror jeg det utgår. Først og fremst pga at rommet da blir enda mer firkantet/kvadratisk. Frontveggen må være på ene kortveggen pga døren inn på rommet og kontruksjonen ellers.

Hva teknisk utstyr angår blir alle forsterkere etc stående i ett rack rett utenfor kinoen. (i en gang)

Skal prøve å få tatt noen bilder og laget noen tegninger. Sketchup har jeg ikke helt fått teken på ennå men jeg får vel prøve litt til

Takk for tilbakemeldingen forresten !

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lur1dreier
    Med så god tid på å planlegge rommet ville jeg trolig tenkt på og bygge rommet om til et kombirom med smarte løsninger der du får plass til flere av dine og dine venners interesser og ikke bare til film/musikk. Husk også og lag fjernkontrollene så innviklet at det er kun du som forstår oppsettet slik at det ikke blir okkupert av madammen og evt unger :twisted:. Mye inspirasjon å hente på disse sidene og ellers på nettet. Lykke til
    Dette blir nok ett fullstendig dedikert kinorom. Har verken kone eller barn, men om/når det skulle blir en realitet så har jeg ett digert loft til disposisjon

Er veldig mye inspirasjon å hente her ja, har bladd igjennom mange tråder !

Takk for tilbakemeldingen.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lur1dreier
    Husk også og lag fjernkontrollene så innviklet at det er kun du som forstår oppsettet slik at det ikke blir okkupert av madammen og evt unger :twisted:. Mye inspirasjon å hente på disse sidene og ellers på nettet. Lykke til
    Hehe, likte den :P

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Laget en liten autocad skisse så får man litt mer overblikk over planene.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med et såpass stort rom, ville jeg definitivt laget falsk frontvegg a'la f.eks. BEF og Baldrik, og plassert alle høyttalere bak lerretet. Det gir en mye bedre kinofølelse enn synlige høyttalere. Noe som etter hvert har begynt å irritere litt i vår kino, er at lyden fra center ligger under bildet. Dette slipper man med lydtransparent lerret. Rommet blir noe mer kvadratisk, men det trenger ikke være mer enn 40-50 cm. Og akustisk sett er det en stor fordel, for du kan plassere bassfeller osv bak lerretet. Rizla7 har gjort dette med stort hell.

Dessuten ville jeg kanskje trukket stenderverket litt ut fra betongveggene slik at det blir plass til skjult akustisk behandling. Hvis du får f.eks. 20 cm fra veggoverflaten til betongen, kan du legge inn diffusorer og annen demping bak høyttalerfrontstoff. Blir et veldig cleant og rent rom med optimal akustikk.

Samlet sett blir rommet litt mindre, men når rommet er såpass stort i utgangspunktet, så vil du ikke merke noe særlig til dette i praksis. Du har jo et fantastisk utgangspunkt med såpass store dimensjoner.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,979
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare si meg veldig enig med tols 1 her, med et så flott utgangspunkt bør man absolutt satse på falsk frontvegg. Du vil garantert ikke angre på det. Blir veldig mye bedre kinostemning og ingen forstyyrende gjenstander i front.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har det kommet noen innspill ser jeg. Holder for tiden på med leiligheter i kjelleren så kinoen er fortsatt bare på planleggingsstadiet, men jeg tenker på den hver dag...

Ang det å bygge falsk frontvegg så har umiddelbart ett problem, nemlig varmekablene som ligger nedstøpt i platen. Disse ligger ca 20cm fra betongvegg slik at bunnsville maks kan ligge 15 cm fra betong. Kan naturligvis løse dette med å bygge 45? grader ut fra bunnsvillen og opp og deretter hele veggen så bred som jeg trenger.

Fra døren og 2meter frem er det tenkt ett podie så her ligger det ikke varmekabler, her kan jeg naturligvis gjøre det jeg vil med vegger.

Det er faktisk mulig jeg rekker å begynne å sette opp litt vegger iløpet av påsken så jeg skulle hatt noen tips ang konstruksjon av vegger og tak.

Høres planen min om fast bunnsville og toppsville i lydbøyler helt feil ut ? Samt taknedforing (2x4" pga 10cm isolasjon) festet i vegger og lydbøyler ?
    Betongplaten som bunnsvillen skal festes i ligger 100% avskilt resten av huset med 5cm isopor langs alle vegger, og 20 cm nedover mot grunn.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må innrømme at jeg ikke skjønte hvorfor varmekablene skulle være noe problem mht. bunnsvillen. Hvis du tenker på skruehull, så er det ikke verre enn at man limer fast bunnsvillen

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Må innrømme at jeg ikke skjønte hvorfor varmekablene skulle være noe problem mht. bunnsvillen. Hvis du tenker på skruehull, så er det ikke verre enn at man limer fast bunnsvillen
    Har jo tenkt å bruke varmekablene og da kan det ikke være en vegg over, pga fare for avbrenning av kablene

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann. Dette blir et spennende prosjekt, du har jo drømme størrelsen på et kino rom. Ville og valgt en løsning med falsk fremvegg, det skal eg ha i neste kino prosjekt.(må bare skaffe meg nytt hus først):-D
    Når det gjelder varmekablene så er det ikke noe problem, blir ikke noe varmere under den veggen enn det blir for alle de med gulvvarme og teppe... Kjør på!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,979
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Yoshy-
    Har jo tenkt å bruke varmekablene og da kan det ikke være en vegg over, pga fare for avbrenning av kablene
    Tror ikke at dette vil bli noe problem. Frontveggen er jo en meget lett konstruksjon, og bunnsvilla kan legges oppå smale klosser, for eks 23 x 21mm, som legges på tvers av undersida av bunnsvilla. I verste fall kan du bygge en smal lettvegg med bunnsvill på 2" bredde, for eks 23 x 48mm. Dette vil ikke påvirke varmekablene noe særlig.
    Ønsker du en bredere bunnsvill for eks 4", kan du for eks sage/frese 10mm dype riller på tvers på undersiden. Dette er jo enkelt med en overfres eller en kapp og gjæringssag.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, varmekabler, jeg tenkte umiddelbart på vannrør, som i vannbåren varme.

Men som Hunsbedt er inne på så har jeg vondt for å tro at avbrente kabler blir et problem. En falsk vegg trenger heller ikke være laget av 4", det holder med 2" lekter.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Aha, varmekabler, jeg tenkte umiddelbart på vannrør, som i vannbåren varme.

Men som Hunsbedt er inne på så har jeg vondt for å tro at avbrente kabler blir et problem. En falsk vegg trenger heller ikke være laget av 4", det holder med 2" lekter.
    Om ingen har noen store innvendinger setter jeg opp 4" vegger rundt hele, 2-3cm fra betongen, da fester jeg bunnsville rett i betongplate, og toppsville i lydbøyler. Må uansett ha 10cm isolasjon, så får jeg heller sette opp en falsk frontvegg slik som Hunsbedt foreslår etterpå

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som en bra start

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Yoshy-
    Om ingen har noen store innvendinger setter jeg opp 4" vegger rundt hele, 2-3cm fra betongen, da fester jeg bunnsville rett i betongplate, og toppsville i lydbøyler. Må uansett ha 10cm isolasjon, så får jeg heller sette opp en falsk frontvegg slik som Hunsbedt foreslår etterpå
    10 cm mot betongvegg ?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,778
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville bygget et rom-i-rom her og ikke hatt noe festet til resten av konstruksjonen i huset for et best mulig resultat. Med at du har den plassen du har ville jeg også laget falske vegger i rommet for å skjule akustiske løsning og høyttalere. Da får du et rom som rent og samtidig et imponerende skue.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    10 cm mot betongvegg ?
    10 cm rockwool ja ? stort sett hele rommet ligger under jorden og har 5cm isopor på utsiden av betongen. Taket er 22cm betong + 10cm isopor + 10cm betong igjen. Gulv 20cm isopor med 10cm betongplate over.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •