Ny hjemmekino under planlegging. - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  10
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 56 av 56
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,933
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    +1! Ser frem til at nesten ett tonn med utstyr skal inn i denne store kinoen! Du må nok pøse på med noen ekstra subber for å balansere lyden, hehe! Blir veldig spennende!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    +1! Ser frem til at nesten ett tonn med utstyr skal inn i denne store kinoen! Du må nok pøse på med noen ekstra subber for å balansere lyden, hehe! Blir veldig spennende!
    Blir veldig spennende og VELDIG tungt for ryggen

kommer med en liten update snart, samt noen spørsmål.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,099
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir garantert gromlyd i denne kinoen nå som deler at oppsettet til BEF skal benyttes. Tommel opp!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak Vis post
    Det blir garantert gromlyd i denne kinoen nå som deler at oppsettet til BEF skal benyttes. Tommel opp!
    Satser på det blir bra når BEF får tuklet med diverse innstillinger ja

Ang plater på vegg. Er det noen innvendinger mot spon som første lag, og deretter "lydlim" og gips som andre lag ? Blir jo litt lettere å feste ting i ettertid.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,933
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Yoshy- Vis post
    Satser på det blir bra når BEF får tuklet med diverse innstillinger ja

Ang plater på vegg. Er det noen innvendinger mot spon som første lag, og deretter "lydlim" og gips som andre lag ? Blir jo litt lettere å feste ting i ettertid.
    Har hørt om noen(uten at jeg husker hvem) som brukte denne løsningen, ja. Er det 22mm gulvspon, eller vanlig 11mm veggspon du skal bruke bakerst?

Kom faktisk på at jeg har en slik løsning på badet mitt, med veggspon innerst, og gips inn mot rommet. Veldig mye greiere for å henge opp litt tyngre ting. Mer stabilt også om en skal flise vegger (selv om det nå etterhvert har kommet andre gode løsninger for dette.

Hvor stor effekt det er i lydlimen (viskoelastisk?) er usikkert, det kommer vel også litt an på fremgangsmåten, og man bør vel kjøre tykt på. Veggen blir også litt dødere og vil ikke resonnere så mye, i forhold til uten dette. Vil ikke hjelpe så veldig mye nedover i frekvens, si under 100Hz, da er det bedre å bruke riktig demping i vegg og mange platelag.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte å bruke vanlig 11-12mm veggspon ja.
    Nå blir veggene konstruert med totalt 4 lag plater, med fuging alle tenkelige steder.
    Setter opp vegger 48x98 med gips i bakkant, isolasjon, spon og gips i framkant.
    Så har jeg tenkt å lekte ut 48mm og legge rørinstallasjon + litt isolasjon med påfølgende 1 lag fibergips.
    Tanken med spon lenger inne er for å evt ha spikerslag til å skru fast rockfon mellom 48mm lektene der det trengs demping (da blir det selfølgelig ikke fibergips der)
    Hele veggen er tenkt kledd med scenemolton eller lignende.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,933
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utlektingen på veggen med 48mm for rørinnstallasjon vil føre til det som kalles "Triple Leaf Effect". Det bør unngåes, se hvorfor her:

"A triple leaf simply has three leaves, and therefore two air cavities. You may hear that a triple leaf is to be avoided at all costs. This is partly true. The real problem is that a triple leaf often has a small air cavity. A triple leaf wall that has two giant air cavities is not such a bad thing, but as we saw earlier in this article, a small air cavity can make things much worse. It is much better in most instances to remove the leaf in the middle to join the two smaller air cavities into one large one."

Skroll ned til avsnittet "What is Triple Leaf Effect?" http://www.soundproofingcompany.com/soundproofing101/triple-leaf-effect/

Jeg ville ha satt opp 48x98mm med gips i bakkant og isolasjon. Så lekte ut 48mm for trekkerør, og fylt igjen med isolasjon. Så til slutt veggspon, gips, evt også fibergips. Det vil faktisk dempe bedre slik jeg forstår det. Du vil få en lengre avstand mellom veggene, og dermed senke resonansfrekvensen. Det vil bli enda bedre med to lag gips også på baksiden.

8. Takk Yoshy- takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og nettopp derfor har jeg laget denne tråden. Takk for nyttig innlegg Hunsbedt. Da spørs det om det ikke bare blir 48x98 med gips i bakant (Egentlig mellom stendere skrudd i lekter som er festet i bakkant av stendere) og ett lag gips + akustisk lim og fibergips til slutt.
    Meningen med den opprinnelige planen var å ha ett "tett" skikt bak alle bokser og rør, men nå får jeg helle bygge noen kasser eller lignende til boksene og tette best mulig

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2016
    Sted
    Bryne/Sandnes
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei hå
    Sorry jeg hopper inn sånn plutselig, men ville bare si ikke glem lyddemping inni i rommet også, ikke bare bassfeller, men veggabsorbenter og evt takabsorbenter
    Du har sikkert kontroll, men måtte bare

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjornarbang Vis post
    Hei hå
    Sorry jeg hopper inn sånn plutselig, men ville bare si ikke glem lyddemping inni i rommet også, ikke bare bassfeller, men veggabsorbenter og evt takabsorbenter
    Du har sikkert kontroll, men måtte bare
    Nei, jeg har ikke kontroll på dempingen, men jeg har jo noen ideer. Så får vi se om de er gode nok

Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne har du sikkert sett før og ligger en liten tanke over norm hva angår budsjett men det gir jo et bilde på hva som kan gjøres av tiltak i vegger og tak. HT of the Month: The Hahn Theater - AVSForum.com

Må si at det blir spennende å følge fremover. Jeg liker størrelsen og ser frem til hvilke løsninger du velger.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kjøpt inn litt motivasjon:
    Ny hjemmekino under planlegging.-crown-jpg

3x I-tech 4000
    7x Xti 1002
    2x Xti 2002

14. Takk Stratosen takket for denne posten
    Liker Karmann, BEF, striky, Hunsbedt, Stratosen har likt denne posten
    Newcomer Karmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svarte heller

Ny hjemmekino under planlegging.-jntjw-jpg
    |Tangen Inconcert Miles LCR|JBL 8340 x 4|Jbl 4645B x 10|DIY JBL 2242h x 2|Yamaha CX-A5000|2 x Hypex PSC2.700D|Emotiva XPA 5|Aoda MA-600 x 8|Aoda MA-900|Minidsp2x8|DIY HTPC|Epson TW-9200|Pro-ject debut carbon esprit|Xbox One|Xbox 360|Nvidia Shield TV|

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,933
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Yoshy- Vis post
    3x I-tech 4000
    7x Xti 1002
    2x Xti 2002
    WOW! Det var en imponerende stack med futt i! Ser frem til integrering og hvordan du vil legge dette opp, spennende tider!

17. Liker Yoshy- har likt denne posten
    Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,759
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir et voksent rack, skal bli utrolig gøy når du får lyd på det

19. Liker Yoshy- har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skjer litt i kinoen om dagen, men det går stort sett i stenderverk og gips foreløpig. Lite bilder å vise til, men det kommer
    Har fått bestilt inn diverse greier, så ting begynner å dra seg til. Blant annet så er sofa på vei, 5 stk enkle ekornes arion + pall.

Sitter nå og vurderer hvorvidt jeg skal gå helt 100% "batcave", eller om jeg skal prøve på noen gråfarger. Dette blir jo ett 100% dedikert kinorom, så funksjon kommer fremfor utseende.

På gulvet så går jeg nok for teppeflis av denne typen: https://www.teppeabo.no/andante-966_99p.html
    Har en kompis som har samme flis i sin kino og den ser veldig bra ut og ligger godt på plass. Skikkelig tykk er den også. Tenker litt på om noen skulle være uheldig å søle på gulvet (gud forby) så er det enkelt å bytte en flis.

Vegger og tak så går jeg nok for 300g scenemolton. Kommer til å male/sprøytemale gipsen sort (eller i samme farge som molton, om jeg bruker flere farger) først.

Noen synspunkter på dette ?

Bak den falske frontveggen er det jo ingen som ser noe, har det da noe for seg å henge opp rockofon på disse veggene/i taket ?

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •