DIY Akustikkpaneler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY Akustikkpaneler

Heisann,

Tenkte slenge inn en kjapp post her for å beskrive hva jeg gjorde i helgen; Nemlig endelig fikk ut fingern og snekret sammen noen akustikk plater til å ha i hjemmestudioet. Etter endel research gikk jeg for "tre ramme bak mineralull" varianten, og satt igang og regnet ut litt hva jeg kom til å trenge av ting og satte igang lørdag formiddag.

Først gikk turen til Maxbo. I forveien hadde jeg gjort litt research og kjøpte en pakke med Peroc akustikkplater (NRKS 2t) som består av 8 plater á 5cm, så jeg bestemte meg for å late fire 5cm og to 10cm tykke paneler. Der brukte jeg også endel tid på å finne listverk som ville gjøre jobben bra - både for å lage en solid ramme og også tillate et passelig luftrom mellom panelet og veggen. Med selvbetjening på sirkelsagen hos Maxbo gjorde jeg kort prosess av å kappe 12x 120cm og 12x 56cm.

Ellers kjøpte jeg inn skruer og diverse som jeg kom til å trenge på ferden, og tok så turen til IKEA der jeg fant enkelt bomullstoff til
    15,- meteren som er 140cm bredt. Dette vil si at for 5cm paneler holder bredden fint, men for 10cm paneler må man kjøpe litt mere per enhet. Jeg gikk for hvitt og litt rødt.

Endlig hjemme var det på tide å pakke ut og gjøre seg klar for bygging!

Jeg started naturlig nok med å snekre sammen rammene, og fant til slutt en rimelig streit og rask - samt nøyaktig; Holde sammen listene i posisjon mens man bruker et lite treborr for å drille hull gjennom begge to av gangen, da går skruen inn lett og det blir rakt og fint. En liten dråpe trelim eller to imellom før man skrur hjelper litt på stabiliteten.

Underveis måtte jeg lage litt mat til min syke samboer og meg selv, så da ble det hjemelagede kjøttboller og potetstappe imens jeg drilla og skrudde ivei - og selvefølgelig måtte jeg rehydrere litt.

Etter alle rammene var ferdige og hadde fått tørket litt, var det på tide å kle baksiden av hver ramme med stoff. Dette passer på at baksiden av mineralullplaten blir fint innpakket på alle kanter så man slipper puste inn driten. Ved å klippe til og strekke over rammene var det bare å stifte fast rundt hele rammen mens man strammet litt.

Etter en lang dag bestemte jeg meg for å ta kvelden med følgende resultat:

Søndag var det på tide å sette inn siste støt, på tide altså å feste platene til rammene og kle med stoff. Dette gjøres ved å første legge stoff, så plate, så ramme, for så å trekke stoffet rundt og stifte fast i rammen.

Og til slutt hadde jeg altså to 10cm paneler og fire 5cm paneler (to hvite, to røde) som faktisk ikke ser så aller værst ut! Neste steg er å få montert i tak og på vegger osv.

Så jau, det var min helg!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smart måte å montere på Var det vrient å få stoffkanten jevn og pen? Tenker da at det fort kan blir litt bølgeform på akustikkplata dersom man ikke strekker stoffet jevnt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var lettere enn jeg hadde trodd faktisk, fant raskt en teknikk for å passe på å holde ting stramt og fint - og å få fine kanter i hjørnene. Paroc lydplatene har i likhet med Rockwool sine en slags glassfiber hinne på forsiden som gjør at den er stiv og fin og da legger man seff den siden ut mot front.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så ut som kjekk løsning ja. Jeg hadde et mindre vellykket førsøk i dag med litexplater som rammeverk. Ønsket og ha avrunede hjørner på akkuplatene i taket, men finishen ble ikke helt hundre. Det ser ut til at jeg går tilbake til den helrunde løsningen i taket også.

Newcomer Thomse sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble jo kjempe fint og ikke minst bra utført arbeid! Liker godt DIY prosjekter... Denne tråden er lagret...:wink:

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin fin liten tråd nå når jeg skal starte opp med diy plater selv.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten oppdatering etter i går kveld:

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er kanskje planlagt, men om du får ht opp fra bordet vil du unngå mange refleksjoner som roter til lydbildet litt. Jeg har en litt lik setup som deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann, det er helt klart planen. Både for refleksjoner sin skyld, men også for å få tweeter opp i ørehøyde - Har dog ikke funnet noen bra løsninger på det.

Det aller beste hadde vært en mindre pult og stativer, men siden jeg bruker det som kontor og andre ting er det kjekt med litt arbeidsflate.

Dermed må jeg ha noe å sette de på, men har ikke funnet noen ideell løsning enda. Har du noen tips? Vil gjerne beholde det litt stilrent og funksjonelt. Har hørt at feks granitt funker bra for å isolere og ser fint ut, men vanskelig å få tak i og dyrt. Åpen for forslag!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette så utrolig bra ut!
    Fikk lyst til å kopiere løsningen din

Hvor mye ca koster det for de Paroc platene?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rundt 550,- for en pakke med 8x 50mm

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Så ut som kjekk løsning ja. Jeg hadde et mindre vellykket førsøk i dag med litexplater som rammeverk. Ønsket og ha avrunede hjørner på akkuplatene i taket, men finishen ble ikke helt hundre. Det ser ut til at jeg går tilbake til den helrunde løsningen i taket også.
    Hvordan eller hvor fikser man motiv på stoffet ?
    Og hvilke andre alternativer finnes det for å få til dette... ? :-)

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mmmm...

TomRon har jo fått til noen veldig fine plater med motiv... Bestiller vel bildene som strykemerker vil eg tru... Søkemotoren er også bra å ha... Du kan jo alltid finne frem malekosten å bruke fantasien:roll:...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det KAN jeg virkelig ikke.. :-p

Har du noe prisoverslag eller link til noen som utfører slikt ?
    Altså bestille bildene som strykemerker... :-)

Active kellex sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Lillehammer
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det er mange som bruker forskjellig stoff til å trekke disse akustiske platene med. Men er det ikke slik at skal man få det beste ut av disse, så bør man trekke dem med molton stoff da det sluker lys samt har noe dempende effekt?!

Hvis ikke så har jeg skjønt at høytalerstoff er meget bra og bruke, og her kan man sikkert være noe kreativ..

Ps: Et ekstra spørsmål her. Ser tråd starter har laget en tykk ramme som han da har festet rett i veggen. Regner med at rammen er 5 cm ca? Vil dette ha samme virkning som om man lager en 'flat' ramme og henger panelet opp på veggen med ca 5 cm luft imellom?

Newcomer viz0id sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kellex
    Ser det er mange som bruker forskjellig stoff til å trekke disse akustiske platene med. Men er det ikke slik at skal man få det beste ut av disse, så bør man trekke dem med molton stoff da det sluker lys samt har noe dempende effekt?!

Hvis ikke så har jeg skjønt at høytalerstoff er meget bra og bruke, og her kan man sikkert være noe kreativ..
    Du bør vel strengt talt hvertfall bruke et lydtransparent stoff, som slipper gjennom lyden til absorbssjonsplaten. Vanlig "tøy" reflekterer ofte en del, i steden for å absorbere det. Men hvor reelt dette er i praksis vet jeg ikke.

Active kellex sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Lillehammer
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av viz0id
    Du bør vel strengt talt hvertfall bruke et lydtransparent stoff, som slipper gjennom lyden til absorbssjonsplaten. Vanlig "tøy" reflekterer ofte en del, i steden for å absorbere det. Men hvor reelt dette er i praksis vet jeg ikke.
    Og da bør vel høytalerstoff være det beste valg da molton har en dempende effekt?!

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mmmm... Eg brukte ihvertfall biltema høyttaler stoff til å kle inn mine dempe plater... Så lenge stoffet kan lett pustes gjennom så går også lyden gjennom...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Runde nummer to!