Akustikkplater - valg av riktig type

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 44
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Akustikkplater - valg av riktig type

Tenkte jeg skulle starte å teste ut virkningen av akustikkplater i hjemmekinoen min.
    Har lest mye positivt om dette og tenkte jeg skulle se om det fungerer bra hos meg også.

Jeg er ute å lage platene selv ved å lage rammer til platene og trekke dem med stoff, etter at jeg har funnet plassering/størrelser.
    Først må jeg teste ut virkningen ved å lytte / måle med "nakne" plater.

Rommet er 3.6m i bredden, 4.3m i lengden og 2.3m i høyden.
    Ønsker primært å dempe førsterefleksjoner på sidevegger og muligens tak/bakvegg.
    Dette kommer selvfølgelig ann på hvordan resultatet av lyttetester og målinger ser ut.
    Bassfeller i hjørnene er også noe jeg kunne tenke meg å teste ut.

Målet er å kunne dempe i diskantområdet og hele veien ned så lavt som praktisk mulig.
    Dette avhenger jo mye av riktig materialvalg, tykkelse og plassering.

Ser at det er Rocfon Industrial som er anbefalt.

Industrial Nature, 1200x600 A24 50mm System SY24 XL : Rockfon

Rockfon Industrial :: Byggisolering :: Produkter :: AS Rockwool

1. Noen anbefaler minst 50mm tykkelse, men jeg kan ikke se at de har tykkere plater enn 50mm?

2. Er det riktig av meg å kjøpe Rockfon Industrial Nature A24,1200x600x50 ?
    Så kan jeg eventuelt legge dobbelt hvis jeg skal teste med 100mm tykkelse.

3. Ser at de er vitmalt på den ene siden, vil det ha noen praktisk betydning iht de høyeste frekvensene?

4. Kan jeg bruke samme plate på veggene eks. 50mm og i hjørnene eks. 2x50mm?

5. Er det andre type akustikkplater for DIY som er verdt å vurdere?
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. tykkelse: i stedet for å legge de dobbelt, vil du få tilnærmet samme effekt ved å montere de med 5 cm avstand til veggen. Og desto lenger ut fra veggen du monterer de, jo lenger ned i frekvens vil de virke.

Det finnes en del grafer som viser absorbsjonsevnen rundt omkring, skal se om jeg finner noen linker.

EDIT: det er jo en graf i databladet http://produkter.rockfon.no/media/29...re_03.2011.pdf

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rockfon Industrial finnes i 75mm og 100mm tykkelse også. Bare nettsiden som ikke er oppdatert. Anbefaler 100mm plater med tilsvarende lufthull på baksiden.

Spiller liten rolle at de ha hvit duk. Ikke mye å hente på å fjerne den.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ang. tykkelse: i stedet for å legge de dobbelt, vil du få tilnærmet samme effekt ved å montere de med 5 cm avstand til veggen. Og desto lenger ut fra veggen du monterer de, jo lenger ned i frekvens vil de virke.
    Avstand til veggen må jeg ha. :-)
    Tenkte at hvis jeg kjøpte en pakke med 5cm så kunne jeg teste både 5 cm og 10cm (med luft) for å se om det er noe forskjell.

Sitat Opprinnelig postet av orso
    Rockfon Industrial finnes i 75mm og 100mm tykkelse også. Bare nettsiden som ikke er oppdatert. Anbefaler 100mm plater med tilsvarende lufthull på baksiden.

Spiller liten rolle at de ha hvit duk. Ikke mye å hente på å fjerne den.
    Takk for info, skal høre med forhandler ang. 10cm.

Kanskje jeg skal kjøpe en pakke 5cm til vegger og en pakke 10cm til hjørner?
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strike Ace
    Kanskje jeg skal kjøpe en pakke 5cm til vegger og en pakke 10cm til hjørner?
    Dårlig valg. Gå for 10 cm til tidlige refleksjoner. Skal du ha bassfeller må de være mye større. En 10 cm absorbent er ikke en bassfelle. Bassfeller begynner på 30 cm. Og da må du over på løsere materialet. F.eks Rockwool flexi-A plater. Beste er da å skjære i trekanter hvis de skal stå i hjørnene. Søk på super chunk basstrap og lag de så store som du kan.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Har brukt endel rockwool produkter til demping, og har kommet frem til at det funker bedre med diffusorer enn absorbenter i rommet mitt.
    Har fått problemer med at toppen i frekvensgangen har blitt for dempet.
    Har fått tips om at det beste er diffusorer på alle refleksjonpunkter, untatt front høyttaler førsterefefleksjon på motsatt vegg.
    Høyre HT på venstre vegg og motsatt for v.høyttaler.
    Og i alle hjørner. Der må det opp bassfeller for å ta di nedre refleksonenen.
    Ville bare nevne at det kan noen ganger bli for mye demping om rommet er lite.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dårlig valg. Gå for 10 cm til tidlige refleksjoner. Skal du ha bassfeller må de være mye større. En 10 cm absorbent er ikke en bassfelle. Bassfeller begynner på 30 cm. Og da må du over på løsere materialet. F.eks Rockwool flexi-A plater. Beste er da å skjære i trekanter hvis de skal stå i hjørnene. Søk på super chunk basstrap og lag de så store som du kan.
    Hmm, dette blir et dilemma da rommet mitt ikke er så stort: 15kvm.
    10 cm betyr da 20cm ut totalt og det blir for mye, ihvertfall på sideveggene.

Da får jeg se hva jeg bestemmer meg for ang. tykkelse på førsterefleksjon.

Bassfellene skal jeg sjekke mer opp i.
    Har god plass over subbene i hjørnene foran og
    litt værre bak, men skal nok få til noe der også.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenneth andersen
    Hei.

Har brukt endel rockwool produkter til demping, og har kommet frem til at det funker bedre med diffusorer enn absorbenter i rommet mitt.
    Har fått problemer med at toppen i frekvensgangen har blitt for dempet.
    Har fått tips om at det beste er diffusorer på alle refleksjonpunkter, untatt front høyttaler førsterefefleksjon på motsatt vegg.
    Høyre HT på venstre vegg og motsatt for v.høyttaler.
    Og i alle hjørner. Der må det opp bassfeller for å ta di nedre refleksonenen.
    Ville bare nevne at det kan noen ganger bli for mye demping om rommet er lite.
    Har ikke sett hjemmekinoen din før og må si at det så jo meget bra ut med mye snacks! :-)

Jeg så litt på diffusorer for en tid tilbake, men leste noe om at man hadde en minimumsavstand som man måtte ha fra diffusor til lytteposisjon.
    Rommet mitt er ganske kort så jeg sitter for nærme bakvegg til å ha noe diffusor der.

Er det hensiktsmessig å bruke diffusor andre plasser, f.eks. taket?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strike Ace
    Har ikke sett hjemmekinoen din før og må si at det så jo meget bra ut med mye snacks! :-)

Jeg så litt på diffusorer for en tid tilbake, men leste noe om at man hadde en minimumsavstand som man måtte ha fra diffusor til lytteposisjon.
    Rommet mitt er ganske kort så jeg sitter for nærme bakvegg til å ha noe diffusor der.

Er det hensiktsmessig å bruke diffusor andre plasser, f.eks. taket?
    Hei igjen.

Om du leser litt i tråden til BEF så får mann et helt klart svar der. ;-)

Om du sitter tett på bakvegg, bør mann dempe og ikke bruke diffusorer der. Side og tak, bør diffuseres i små rom, har jeg kommet frem til her hjemme.

Foresten takk for komp.. om hjemmekinoen min.
    Dessverre er ikke bildene helt up to date. Venter på di siste akustiske tiltakene skal annkomme, så blir det nye bilder.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal man ha korrekt gjengivelse så bruker man ikke diffusjon til tidlige refleksjoner. Det vil farge lyden. Og i tillegg krever diffusjon god avstand eller får man ikke en uniform diffusjon. For korrekt gjengivelse til musikk bruker man diffusjon bak lytteren, på bakvegg og bakre sidevegger etter såkalt ISD-gap.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal man ha korrekt gjengivelse så bruker man ikke diffusjon til tidlige refleksjoner. Det vil farge lyden. Og i tillegg krever diffusjon god avstand eller får man ikke en uniform diffusjon. For korrekt gjengivelse til musikk bruker man diffusjon bak lytteren, på bakvegg og bakre sidevegger etter såkalt ISD-gap.
    Her hjemme har jeg dempet alt av refleksjoner. Etter å ha prøvd diffusjoner i di første refleksjonene her hjemme, blir det overgang til dette.
    Kansje dette forandrer seg fra rom til rom?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her hjemme har jeg dempet alt av refleksjoner. Etter å ha prøvd diffusjoner i di første refleksjonene her hjemme, blir det overgang til dette.
    Kansje dette forandrer seg fra rom til rom?
    For det første er det kun ønskelig å dempe de utstikkende frekvensene. Derfor måler man og demper med presisjon slik at man ikke overdemper. For det andre er det viktig å dempe bredbåndet. Mye tynne plater er uheldig. 20 cm tykke absorbenter til å dempe tidlige refleksjoner skal man bruke hvis det skal gjøres uten kompromiss. Og tillegg må man selvsagt gjøre basstiltak. Da får man en jevn etterklangstid. Man kan også redirigere refleksjoner framfor å dempe de. Målet er å skape en refleksjonsfri sone og det kan gjøres på flere måter, men ikke med diffusjon så sant avstanden ikke er veldig stor.

Man kan selvsagt gjøre hva man vil og ønsker, men for korrekt gjengivelse er det jeg sa i forrige innlegg normen.

Til et hjemmekinoanlegg er diffusjon mindre viktig siden man har bakkanaler og all ambiens ligger på opptaket. Bruker man anlegget til både musikk og film må man finnet en middelvei eller prioritere en av delene.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første er det kun ønskelig å dempe de utstikkende frekvensene. Derfor måler man og demper med presisjon slik at man ikke overdemper. For det andre er det viktig å dempe bredbåndet. Mye tynne plater er uheldig. 20 cm tykke absorbenter til å dempe tidlige refleksjoner skal man bruke hvis det skal gjøres uten kompromiss. Og tillegg må man selvsagt gjøre basstiltak. Da får man en jevn etterklangstid. Man kan også redirigere refleksjoner framfor å dempe de. Målet er å skape en refleksjonsfri sone og det kan gjøres på flere måter, men ikke med diffusjon så sant avstanden ikke er veldig stor.

Man kan selvsagt gjøre hva man vil og ønsker, men for korrekt gjengivelse er det jeg sa i forrige innlegg normen.

Til et hjemmekinoanlegg er diffusjon mindre viktig siden man har bakkanaler og all ambiens ligger på opptaket. Bruker man anlegget til både musikk og film må man finnet en middelvei eller prioritere en av delene.
    Er ingen utdannet mann på dette feltet, så her i gården er det prøve å feile metoden som gjelder.
    Det blir disse diffusorene/absorbentene som skal inn i kinoen. Sammen med 16" bassfeller i fronthjørner.
    X3MHC - Handel etter produkttype

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ingen utdannet mann på dette feltet, så her i gården er det prøve å feile metoden som gjelder.
    Det blir disse diffusorene/absorbentene som skal inn i kinoen. Sammen med 16" bassfeller i fronthjørner.
    X3MHC - Handel etter produkttype
    Det der er dårlige diffusorer. Skal du ha ren diffusjon, så kjøp heller noe slikt:
    Modffusor - Acoustic Products
    Diffractal - Acoustic Products

Priser finner du her:
    Diffusors | Novatone | Home Automation | Home Theatre Installation | Systemline | AV Installation | Vicoustic | Crestron | Phillips pronto

Bassfellene vil nok virke, men de er ikke regnet som spesielt effektive. Og til den prisen kan du du få en akustiker til å lage noe langt mer effektivt og som er mer treffsikkert i forhold til romnodene du har.

Newcomer viz0id sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der er dårlige diffusorer. Skal du ha ren diffusjon, så kjøp heller noe slikt:
    Modffusor - Acoustic Products
    Diffractal - Acoustic Products

Priser finner du her:
    Diffusors | Novatone | Home Automation | Home Theatre Installation | Systemline | AV Installation | Vicoustic | Crestron | Phillips pronto

Bassfellene vil nok virke, men de er ikke regnet som spesielt effektive. Og til den prisen kan du du få en akustiker til å lage noe langt mer effektivt og som er mer treffsikkert i forhold til romnodene du har.
    Er ikke meninga å stjele tråden helt her, men du har ikke noe link til noen bra Absorbenter også? Som kanskje ser litt bra ut også.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av viz0id
    Er ikke meninga å stjele tråden helt her, men du har ikke noe link til noen bra Absorbenter også? Som kanskje ser litt bra ut også.
    Selges ikke spesielt tykke absorbenter, men RPG har f.eks disse på 100mm (valgfritt farge på stoff):
    Absorbor - Acoustic Products
    Absorberâ„¢ | Novatone | Home Automation | Home Theatre Installation | Systemline | AV Installation | Vicoustic | Crestron | Phillips pronto

Fant noen som er tykkere:
    Abflector - Acoustic Products

Forøvrig mulig å bestille direkte fra RPG Europe.

Men det er enkelt å lage absorbenter selv med pent lydtransparent stoff. Bilde under av en som jeg har laget. Du finner mange tråder om det, men pass på og kjøp lydtransparent stoff. Vanlig stoff reflekterer en del.

Newcomer viz0id sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selges ikke spesielt tykke absorbenter, men RPG har f.eks disse på 100mm (valgfritt farge på stoff):
    Absorbor - Acoustic Products
    Absorberâ„¢ | Novatone | Home Automation | Home Theatre Installation | Systemline | AV Installation | Vicoustic | Crestron | Phillips pronto

Fant noen som er tykkere:
    Abflector - Acoustic Products

Forøvrig mulig å bestille direkte fra RPG Europe.

Men det er enkelt å lage absorbenter selv med pent lydtransparent stoff. Bilde under av en som jeg har laget. Du finner mange tråder om det, men pass på og kjøp lydtransparent stoff. Vanlig stoff reflekterer en del.
    Takk for det! skal se nærmere på det

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting jeg lurer på er hvorfor det låter dødt når man bruker for mye absorbenter?
    Jo mer jo bedere tenker jeg
    Man må jo selfølgelig dempe likt over hele frekvensregisteret.
    Når høytalleren spiller i friluft, får man ingen refleksjoner, kun direktelyd
    , det er vell slik det låter best?

Skulle tro man oppnår det samme med riktig bruk av absorbenter.
    Iallefall noe som kommer nerme
    Kan ingenting, gjør alt!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seigmann
    En ting jeg lurer på er hvorfor det låter dødt når man bruker for mye absorbenter?
    Flere grunner:

1. Man demper ulinært. Tynne plater demper stort sett øvre frekvensområdet. Det blir som å bruke en EQ til å trekke ned øvre mellomtone og diskant. Svært få demper jevnt ned til de dype frekvenser. Veldig mange bruker bare absorbenter og ingen bassfeller. Det gir en bass som ikke er fremtredende og samtidig er øvre frekvensområdet dempet. Det låter ikke bra.

2. Folk demper hvor de ikke skal dempe. Man plasserer absorbenter ukritisk framfor å plassere det behovet er. Derfor er det så viktig å måle for et virkelig bra resultat.

3. Inni et rom forventer ørene at det skal være refleksjoner og ambiens. Vi bruker refleksjoner til å orientere hvor lyden kommer i fra. Det er ingenting som tyder på vi foretrekker veldig tørre rom, men vi ønsker rom som både er livlige og korrekte. Og få livlig akustikk med et korrekt resultat krever kompetanse og er dessuten vrient å få til i et lite rom hvor man har mye tidlige refleksjoner.

Utelyd er forøvrig ikke regnet som spesielt bra selv om det kan være sjarmerende. En god konsertsal med refleksjoner er helt klart å foretrekke. Det forsterker musikken og gir en omsluttende lydopplevelse.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok info diskusjon her rundt absorpsjon osv., så tenkte bare legge til at jeg brukte Paroc sine lydplater nylig når jeg snekret paneler og de skal være ganske identiske med Rockfon Industrial.

Denne typen heter vel "Paroc NRS 2t", og kostet rundt 550,- for en pakke med 8x 50mm på Maxbo.

Jeg laget så langt 2x 10mm og 4x 5mm, begge med list bak som gir ca 25mm luftrom mellom vegg og absorbent.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •