Akustikkplater - valg av riktig type - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 44
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av spz

Denne typen heter vel "Paroc NRS 2t", og kostet rundt 550,- for en pakke med 8x 50mm på Maxbo.
    Hvilken Maxbo var dette? Er det lagervare?

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok info diskusjon her rundt absorpsjon osv., så tenkte bare legge til at jeg brukte Paroc sine lydplater nylig når jeg snekret paneler og de skal være ganske identiske med Rockfon Industrial.

Denne typen heter vel "Paroc NRS 2t", og kostet rundt 550,- for en pakke med 8x 50mm på Maxbo.

Jeg laget så langt 2x 10mm og 4x 5mm, begge med list bak som gir ca 25mm luftrom mellom vegg og absorbent.
    Kan du legge ut noen bilder av disse?
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Flere grunner:

1. Man demper ulinært. Tynne plater demper stort sett øvre frekvensområdet. Det blir som å bruke en EQ til å trekke ned øvre mellomtone og diskant. Svært få demper jevnt ned til de dype frekvenser. Veldig mange bruker bare absorbenter og ingen bassfeller. Det gir en bass som ikke er fremtredende og samtidig er øvre frekvensområdet dempet. Det låter ikke bra.

2. Folk demper hvor de ikke skal dempe. Man plasserer absorbenter ukritisk framfor å plassere det behovet er. Derfor er det så viktig å måle for et virkelig bra resultat.

3. Inni et rom forventer ørene at det skal være refleksjoner og ambiens. Vi bruker refleksjoner til å orientere hvor lyden kommer i fra. Det er ingenting som tyder på vi foretrekker veldig tørre rom, men vi ønsker rom som både er livlige og korrekte. Og få livlig akustikk med et korrekt resultat krever kompetanse og er dessuten vrient å få til i et lite rom hvor man har mye tidlige refleksjoner.

Utelyd er forøvrig ikke regnet som spesielt bra selv om det kan være sjarmerende. En god konsertsal med refleksjoner er helt klart å foretrekke. Det forsterker musikken og gir en omsluttende lydopplevelse.

Lyden du får i ett headsett, er ikke den og regne som veldig tørr lyd da?
    Kan ingenting, gjør alt!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt inne i et litt annet tema her men, hvilket program anbefales for målinger her?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    REW er gratis og alt man behøver til småroms akustikk:
    REW - Room EQ Wizard Home Page

Komplett måleutstyr (uten stativ):
    SOFSCI SoundSweeper Acoustic Measurement Kit | Sounds of Science

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det mulig å måle for å finne hvilken frekvens som blir reflektert?

Tenker på at man kanskje kan kjøre en "puls" på en bestemt frekvens istedet for et sveip?

Vet ikke om det har noe for seg men da kan man kanskje lettere se hva man trenger av tykkelser og type dempemateriale for å ta problemfrekvens/område.
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strike Ace

Tenker på at man kanskje kan kjøre en "puls" på en bestemt frekvens istedet for et sveip?

Vet ikke om det har noe for seg men da kan man kanskje lettere se hva man trenger av tykkelser og type dempemateriale for å ta problemfrekvens/område.
    REW har ikke såkalt bandlimited ETC, men ARTA har det. Men det er ikke noe poeng å bruke det til tidlige refleksjoner så sant man ikke har et dårlig akustisk behandlet rom hvor man skal finne ut hva man har gjort feil.
    Det som er vesentlig er å dempe de tidlige refleksjonene mest mulig bredbåndet.

Skal du gjøre basstiltak og finne romnoder og resonanser, så bruker man primært vannfall. Da kan man kjøre sveip kun i bassen. Du bestemmer frekvensområdet selv.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    REW har ikke såkalt bandlimited ETC, men ARTA har det. Men det er ikke noe poeng å bruke det til tidlige refleksjoner så sant man ikke har et dårlig akustisk behandlet rom hvor man skal finne ut hva man har gjort feil.
    Det som er vesentlig er å dempe de tidlige refleksjonene mest mulig bredbåndet.

Skal du gjøre basstiltak og finne romnoder og resonanser, så bruker man primært vannfall. Da kan man kjøre sveip kun i bassen. Du bestemmer frekvensområdet selv.
    OK, takk for svar.

Er det noen regler for hvor store platene skal være i bredde og høyde?
    (Tenker ikke på tykkelse/lufting)
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, takk for svar.

Er det noen regler for hvor store platene skal være i bredde og høyde?
    (Tenker ikke på tykkelse/lufting)
    Egentlig ikke siden det handler om å dempe noe som vil variere med høyttalere og avstand/rom. Men ingen grunn til å gå for noe mindre enn 120 x 60 cm.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    REW er gratis og alt man behøver til småroms akustikk:
    REW - Room EQ Wizard Home Page

Komplett måleutstyr (uten stativ):
    SOFSCI SoundSweeper Acoustic Measurement Kit | Sounds of Science
    Vil ikke anbefale dette utstyret dersom du bruker mac. Jeg får ikke lydkortet til å fungere med REW. Funker derimot på windows 7 med REW.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk et tips fra en lokal byggvareforhandler ang. akustikkplater.
    Siden de bestilte fra Rockwool 1 gang i året var det en dårlig løsning å gå for det merket pga fraktpriser.

De ringte til Glava og fikk et tips ang:
    Glava Akuduk med Sort Duk
    http://www.glava.no/sitefiles/1/doku...dDok_915_1.pdf

Hvis man sammenligner Glava 50mm vs Rockwool 50mm så ser det slik ut:

Glava:
    Akustikkplater - valg av riktig type-glava-jpg

Rockwool:
    Akustikkplater - valg av riktig type-rockwool-jpg

Her må man sammenligne "uten nedforing" får å få like test-kriterier og
    det er ikke mye som skiller de 2 modellene.

1 pakke med Glava Akuduk med Sort Duk kunne jeg få til 490,- :-)

Active mclaren sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei! Hvis du har noe Apple produkter( iPod ,iPhone eller iPad) så kan du laste ned audio tools appen og kjøpe kaliberert mic (MicW i266) da får du mange typer å måle metoder og teste da også problemer i de forskjellige frekvenser

Newcomer Flay sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har noe 15 cm Glava A37 fra Etterisolering av loften igjen. Og jeg tenkt å bruker de bakk leret, så de 3 front høytaler (Jamo D500), vil være omgitt av glava. Bør Jeg satse på no annet en Glava (Paroc, rockwool, lydplate ...), elle forskjell vil være små og jeg kan bruker det jeg har ?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mclaren
    Hei! Hvis du har noe Apple produkter( iPod ,iPhone eller iPad) så kan du laste ned audio tools appen og kjøpe kaliberert mic (MicW i266) da får du mange typer å måle metoder og teste da også problemer i de forskjellige frekvenser

Takk for tipset. Har Radioshack db måler og REW som jeg bruker pr idag.

Fikk svar lengre oppe fra Orso at det var mest hensiktsmessig å dempe 1. refleksjoner i "full range", så da er det nok ikke så viktig å finne riktig frekvens.

Active kellex sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Lillehammer
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dårlig valg. Gå for 10 cm til tidlige refleksjoner. Skal du ha bassfeller må de være mye større. En 10 cm absorbent er ikke en bassfelle. Bassfeller begynner på 30 cm. Og da må du over på løsere materialet. F.eks Rockwool flexi-A plater. Beste er da å skjære i trekanter hvis de skal stå i hjørnene. Søk på super chunk basstrap og lag de så store som du kan.
    Mine Rockwool plater på 60x120.5 så kan man vel splitte disse på langs, slik at man får 2 stk; 30x240x5. Da passer de utmerket i hjørnene som basstrap hvor de dekker gulv til tak. Om dette gir en god effekt er jeg usikker på, men har sett et par som har gjort dette.

Newcomer Flay sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei alle

Hva med å bruker Trinnlydplate for å lage akustikkplate ?
    Jeg tenkt å lage akustikk plate som vil stå på begge side av lerret men jeg har kun få cm til å gå med. så kansje løsningen er trinnlydplate ? de er kun 2cm tykk så med 1-2 cm ramme vil de passe fint. Spørsmål er om det vil være noe effect lydmessi?

Skal bruke Rockwool 5cm lydplate i taken, og front veg (rundt høytaler) er med glava 15cm.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kellex
    Mine Rockwool plater på 60x120.5 så kan man vel splitte disse på langs, slik at man får 2 stk; 30x240x5. Da passer de utmerket i hjørnene som basstrap hvor de dekker gulv til tak. Om dette gir en god effekt er jeg usikker på, men har sett et par som har gjort dette.
    orso snakker om 30xm dybde, ikke bredde Skal du dempe nedover i bassregionen får du dekt lit vel lite av hjørnet med bare 30cm bred og 5cm dyp plate.

Jeg har dog splittet noen av mine på langs og lagt dobbelt (da altså 30x120x10) pga vanskeligheter med å få plass til 60x120 av gangen.

Active kellex sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Lillehammer
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    orso snakker om 30xm dybde, ikke bredde Skal du dempe nedover i bassregionen får du dekt lit vel lite av hjørnet med bare 30cm bred og 5cm dyp plate.

Jeg har dog splittet noen av mine på langs og lagt dobbelt (da altså 30x120x10) pga vanskeligheter med å få plass til 60x120 av gangen.
    Så da er det heller og anbefale i første omgang å sette opp standard plate i hvert hjørne som da er 60x120x5? Har 8 plater og ser for meg 2 stk i taket, 2 stk i førsterefleksjon og de siste 4 i hvert hjørne for å hindre buldrende bass.. Hva bør man isåfall tenke i forhold til høyden platene settes opp på veggen?

Noe lignende som Stapedius har gjort kanskje? ;

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil du dempe ned i bassen bør du legge platene dobbelt så de blir minst 10cm dype, helst med ramme bak så du får litt mere lutfrom, så sette de på tvers av hjørner som du viser til over. Dette gjelderforsåvidt aller hjørner; vegg-vegg, vegg-tak, gulv-vegg, og ikke minst der tak-vegg-vegg.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil du dempe ned i bassen bør du legge platene dobbelt så de blir minst 10cm dype, helst med ramme bak så du får litt mere lutfrom, så sette de på tvers av hjørner som du viser til over. Dette gjelderforsåvidt aller hjørner; vegg-vegg, vegg-tak, gulv-vegg, og ikke minst der tak-vegg-vegg.
    Jeg kommer til å teste dette selv når jeg får mine plater.

Men tenkte jeg skulle legge til en kommentar fra et tidligere innlegg i denne tråden vedrørende demping i hjørner:

Dårlig valg. Gå for 10 cm til tidlige refleksjoner. Skal du ha bassfeller må de være mye større. En 10 cm absorbent er ikke en bassfelle. Bassfeller begynner på 30 cm. Og da må du over på løsere materialet. F.eks Rockwool flexi-A plater. Beste er da å skjære i trekanter hvis de skal stå i hjørnene. Søk på super chunk basstrap og lag de så store som du kan.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •