Hvordan lydisolere ny leilighet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan lydisolere ny leilighet?

Det er så mange flinke og erfarne AV-folk her, så håper på flest mulig kommentarer og tilbakemeldinger.

Skal snart flytte inn i leilighet i terrasseblokk, 57 kvadratmeter stor oppussingsobjekt. (Ligger øverst i blokka). Etasjeskillere er betong, samt yttervegger og vegger mellom leilighetene. Alle innvendige lettvegger er i tre. Gulv i hele leiligheten består av linolium på betong.

Det er stua jeg primært ønsker å lydisolere, og det er luftlyd jeg ønsker skal sjenere naboene minst mulig. Beskrivelse av stua er følgende:
    - Den ene veggen er yttervegg.
    - En vegg grenser til mitt soverom
    - En vegg grenser til mitt kjøkken og gang.
    - En vegg grenser til naboens leilighet.

Jeg tenkte at det er mye å hente på å lydisolere gulvet og veggen i stua mot naboen. Men jeg ønsker ikke å komme høyere enn 3-3,5 cm opp i fra det opprinnelige gulvet. Har allerede kjøpt 14mm parkett til å ha øverst. Har da 2 cm igjen. Tenkte kanskje å bruke en matte på linoliumen, så gips, og ny matte før parketten. Noen som kan anbefale matter som lydisolerer godt til rimelig pris?

Veggen i stua mot naboleiligheten:
    Denne er egentlig litt vrien. Ønsker å stjele minst mulig plass fra leiligeten. Tenkte å ha sette opp en lettvegg 10 mm fra betongveggen, fylle med mineralull, og gips ytterst. Noen som har formening om hvor tykk veggen bør være? Holder det med 5 cm isolasjon? Er det nok med 1 lag gips?

Burde jeg også lydisolere de andre veggene også?

På forhånd takk!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hmm

Ingen som svarte?

Lurte på om:
    1- Planen min for iso er god nok
    2- Hva er beste materialer å isolere med? Glava? Rockwool? Annet? Hvor kan det kjøpes?

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jovisk
    Det er så mange flinke og erfarne AV-folk her, så håper på flest mulig kommentarer og tilbakemeldinger.

Skal snart flytte inn i leilighet i terrasseblokk, 57 kvadratmeter stor oppussingsobjekt. (Ligger øverst i blokka). Etasjeskillere er betong, samt yttervegger og vegger mellom leilighetene. Alle innvendige lettvegger er i tre. Gulv i hele leiligheten består av linolium på betong.

Det er stua jeg primært ønsker å lydisolere, og det er luftlyd jeg ønsker skal sjenere naboene minst mulig. Beskrivelse av stua er følgende:
    - Den ene veggen er yttervegg.
    - En vegg grenser til mitt soverom
    - En vegg grenser til mitt kjøkken og gang.
    - En vegg grenser til naboens leilighet.

Jeg tenkte at det er mye å hente på å lydisolere gulvet og veggen i stua mot naboen. Men jeg ønsker ikke å komme høyere enn 3-3,5 cm opp i fra det opprinnelige gulvet. Har allerede kjøpt 14mm parkett til å ha øverst. Har da 2 cm igjen. Tenkte kanskje å bruke en matte på linoliumen, så gips, og ny matte før parketten. Noen som kan anbefale matter som lydisolerer godt til rimelig pris?

Veggen i stua mot naboleiligheten:
    Denne er egentlig litt vrien. Ønsker å stjele minst mulig plass fra leiligeten. Tenkte å ha sette opp en lettvegg 10 mm fra betongveggen, fylle med mineralull, og gips ytterst. Noen som har formening om hvor tykk veggen bør være? Holder det med 5 cm isolasjon? Er det nok med 1 lag gips?

Burde jeg også lydisolere de andre veggene også?

På forhånd takk!

Blir veldig relativt på hva som er godt nok. Tykkere vegger jo bedre er det.
    Vil anbefale 2 lag med plater. Et lag med gips og et lag med Huntonit plater.
    Ville kjørt 70mm isolasjon i tilsvarende vegg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •