Sofa inntil bakvegg - hvor skal bakhøyttalerne?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sofa inntil bakvegg - hvor skal bakhøyttalerne?

Innen kort tid vil jeg utvide lydanlegget fra 3.0 til 5.0, og i den forbindelse har jeg et spørsmål.

Jeg har ikke eget lekerom, så alt foregår i stuen. Det begrenser mulighetene. Sofaen står nemlig klistret mot bakveggen, og jeg har ikke mulighet til å feste surround-høyttalerne i sideveggene. De må altså på bakveggen.

Derfor har jeg (nesten helt) bestemt meg for Dynavoice Magic FX-4 EX, da disse enkelt kan henges på veggen, og er vinklet (som vist på illustrasjonen).

Spørsmålet er: Skal jeg montere høyttalerne oppe ved taket, vinklet nedover, eller i hodehøyde, vinklet innover? Den første løsningen blir nok minst synlig, men hvordan det blir lydmessig er det viktigste. Hva blir best?

Her er et nydelig kunstverk fra paint:

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ha valgt alternativ 1, men ville plassert bak høyttalerene lenger fra hverandre, sånn at de ikke står rett over sofaen. Om det lar seg gjøre.
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynavoice Magic FX-4 EX White Dynavoice | Surround.no - Høyttaler-spesialisten
    er vel vinklet lite å kan ikke se de har et bruksommeråde på den måten surround.no fremstiller dem...... perfekt for de fleste av oss som har sofaen plassert inntil bakveggen ?
    Hvor mange meter fremfor sweetspot vil lyden havne ?
    http://www.dynavoice.se/pictures/dyn...4-flexibel.jpg

en surround høytaler i 5.0 (5.1) er mere side høytaler enn bak
    http://www.ecoustics.com/electronics...les/129024.jpg

Du har mulighet til å bruke braketter til å sette på bakveggen å vinkle høytaleren mot sweetspot
    Products - Speaker Mounts - Speaker Mounts and Stands - Consumer Products - Products - B-Tech International
    Da kan du velge mellom veldig mange ulike surroundhøytalere
    selv har jeg brukt BT77 veggstativ som B-Tec fører (tåler 25 Kg) selges i Norge

Stativhøytalere er en mulighet
    (høytaler bør så høyt som minst 140-150 cm fra gulv)
    90-110 grader ut fra sweetspot ......jo lenegere unna sweetspot (sofa) jo bedre

Man kan også velge bipole eller omnipole høytalere til tak eller bakvegg montering
    feks Surround Speaker

Newcomer Thomse sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe... Eg har ikke det problemet...:-P "se link i signatur"

Men litt opp i høyden og vinklet til sweetspot må vel fynke nokså godt...

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Dynavoice Magic FX-4 EX White Dynavoice | Surround.no - Høyttaler-spesialisten
    er vel vinklet lite å kan ikke se de har et bruksommeråde på den måten surround.no fremstiller dem...... perfekt for de fleste av oss som har sofaen plassert inntil bakveggen ?
    Hvor mange meter fremfor sweetspot vil lyden havne ?
    Tror det vil funke helt fint. Personlig foretrekker jeg at lyden fra bak høyttalerene er litt diffus, og at den ikke er plassert sånn at den spiller deg rett i øret. Synes man får mer rom følelse når bak høyttalerene har et diffust lydbilde.
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heng de gjerne i taket, retning ned mot sweetspot, om mulig. Bedre enn rett i øret, synes ihvertfall jeg.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ChrisHesby
    Tror det vil funke helt fint. Personlig foretrekker jeg at lyden fra bak høyttalerene er litt diffus, og at den ikke er plassert sånn at den spiller deg rett i øret. Synes man får mer rom følelse når bak høyttalerene har et diffust lydbilde.
    diffuse blir vel fordi man får stort lydtap + refleksjoner langt frem i rom

Ønsker man diffuse lyd
    Da bør man kjøpe bipole,dipole,omni,quad,tripole som gir diffuse lyd vel å ikke kjøpe direkte strålte høytalere som blåser meste lyden langt inn i rommet
    diffuse høytalere er laget for slik lyd å vanskelige plasseringer, man får meget bra lyd fremfor å selv prøve å lage diffuse lyd med direkte høytalere

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i min yamaha manual står det 1.8m over gulvet

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle svar!

Grunnen til at jeg har kommet frem til disse høyttalerne (Dynavoice Magic FX-4 EX) er først og fremst at de er nokså diskré, men også at de er svært rimelig priset. At de er vinklet virket også fornuftig, men jeg har dårlig greie på surroundlyd, så det kan hende jeg tenker feil.

ChrisHesby: Det går nok greit å plassere dem lengre ut mot siden, oppe langs taket, enn det som er vist på tegningen. Men du tror ikke det vil bli et problem at lyden kastes ut i rommet i stedet for mot sweetspot, som nevnt i tråden? Det problemet gjelder vel i tilfelle uansett hvordan jeg monterer disse høyttalerne...

hygen: Takk for gode råd. Ettersom dette er midt i stuen passer det ikke med verken stativer ved siden av sofaen eller veggfester av den typen som kan holde en vanlig liten høyttaler. Det blir litt for "in your face", bokstavelig talt. En mulighet er selvfølgelig noen skikkelige bi-/di-/omni-/jegvetikkehva-polare høyttalere, men jeg har ikke funnet noen som både er diskré nok og rimelige nok. Jeg har ikke lyst til å legge veldig mye penger i surroundhøyttalere når rommet ikke kan tilpasses bedre. De Mirage-høyttalerne var jo stilige, og dersom de kan henges i taket er det kanskje et alternativ. Vet du om en forhandler? Jeg søkte litt uten å finne noen som selger dem enkeltvis/i par.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Turbel
    Vet du om en forhandler? Jeg søkte litt uten å finne noen som selger dem enkeltvis/i par.
    Nei BMH med flere hadde Mirage før
    http://www.bmh.no/shop/index.php?pag...mart&Itemid=15

Elkjøp har solgt Mirage

Mono.no

Radioservice / Søkeresultat

sikkert flere

Det er veldig mange her på avforum som har mirage ..mirage-s-venner
    Kanskje de har noen tips
    http://avforum.no/forum/klubb-entusi...-s-venner.html

Man finner de brukt av og til
    Nye vet jeg mange har kjøpt dem på ebay
    mirage | eBay

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    diffuse blir vel fordi man får stort lydtap + refleksjoner langt frem i rom

Ønsker man diffuse lyd
    Da bør man kjøpe bipole,dipole,omni,quad,tripole som gir diffuse lyd vel å ikke kjøpe direkte strålte høytalere som blåser meste lyden langt inn i rommet
    diffuse høytalere er laget for slik lyd å vanskelige plasseringer, man får meget bra lyd fremfor å selv prøve å lage diffuse lyd med direkte høytalere
    Helt riktig. Blir mye "tap", men bedre enn rett i øret.

Enig i at det er bedre å bruke bipole,dipole,omni,quad,tripole høyttalere, men de koster jo gjerne en del mer.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ChrisHesby
    Helt riktig. Blir mye "tap", men bedre enn rett i øret.
    Rett i ørene mener ikke jeg å har heller ikke nevnt .....er vel ingen plasseringsguide til høytalere som anbefaler det heller.

Har da slike vinklede høytalere selv liggende (DALI SUITE R0.8 ) så jeg vet da hva det er og fungerer enten som vegg eller takmonterte

Fine å ha 1,5-2 meter bak sweetspot men langt fra bra med vegg rett bak sweerspot da de sender største del av lyd langt forran lytter

Extreme Audio *DALI SUITE R0.8 Speakers

>>>>>>>>Mirage<<<<<<<<
    Mirage Os3-Sat Premium Omnipolar Satellite - YouTube

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode svar!

Etter input fra denne tråden lette jeg litt rundt, og fant et par Mirage Nanosat Prestige til $200 fra ebay. Fikk dem tilsendt via jetcarrier, og hadde dem i hus 11 dager etter. Dessverre har jeg ikke fått prøvd dem ennå, men de er i hvert pene!

Takk for hjelpen!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode svar!

Etter input fra denne tråden lette jeg litt rundt, og fant et par Mirage Nanosat Prestige til $200 fra ebay. Fikk dem tilsendt via jetcarrier, og hadde dem i hus 11 dager etter. Dessverre har jeg ikke fått prøvd dem ennå, men de er i hvert pene!

Takk for hjelpen!
    Hei!

Har du noen erfaringer å dele, har samme "problemstilling" mtp sofa til bakvegg...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Heng de gjerne i taket, retning ned mot sweetspot, om mulig. Bedre enn rett i øret, synes ihvertfall jeg.
    Enig. VI har samme situasjon her med sofaen nesten helt i bakveggen. Jeg hengte de helt oppe i hjørnene bakers, tiltet litt nedover. Det funker som en drøm det.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har montert det som følger, fungerer veldig bra. Du vil ikke ha de rett i øret.

--
    Thorbjørn

Newcomer bender sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker disse.
    AVshop.no / Vogel's VLB 200 Høyttalerfeste (par)

Fungerer veldig bra. Kan vinkles i alle retninger slik at du kan få de ned og inn mot sweetspot. Kan ta ganske store HT på opp til 20Kg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av quiltmaster
    Hei!

Har du noen erfaringer å dele, har samme "problemstilling" mtp sofa til bakvegg...
    Nå har jeg ikke mye sammenligningsgrunnlag, men synes Nanosatene fungerer glimrende. Jeg har montert dem ganske høyt på veggen og siktet dem inn mot sweetspot, men det er fin romfølelse i hele sofaens bredde. Høyttalerne har jo stor spredning, som bidrar positivt i så måte. Kort fortalt: Veldig fornøyd!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg ikke mye sammenligningsgrunnlag, men synes Nanosatene fungerer glimrende. Jeg har montert dem ganske høyt på veggen og siktet dem inn mot sweetspot, men det er fin romfølelse i hele sofaens bredde. Høyttalerne har jo stor spredning, som bidrar positivt i så måte. Kort fortalt: Veldig fornøyd!
    Høres bra ut!
    Står mellom de og Orb Audio.
    Sliter litt med å finne forhandler av Nanosatene, vi får se.
    Takk for tilbakemeldingen

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •