Dårlig med punch. Hvordan bør jeg sette høyttalerne?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dårlig med punch. Hvordan bør jeg sette høyttalerne?

Heisann!

Jeg har et par Klipsch RF-82 mk1 som jeg syns jeg får litt for lite trøkk ut av.
    Greit nok, jeg bruker bare en Yamaha RX-V2067 receiver, men har prøvd med en effektforsterker også, og det ble ikke vesentlig bedre.
    Har et par kompiser som har samme høyttalere, og disse er det skikkelig brystkasse trøkk i! Så regner med at plasseringen min og rommet mitt ikke er optimalt.

Har tegnet stua og kjøkkenet i google sketchup, så dere kanskje kan komme med innspill på plasseringer og tiltak.

Lurer også på hva som vil ansees som en grei sub plassering for å ikke plage naboene så mye, (og ja, de klager ) men fortsatt få best mulig lyd.

Vet det er nest prøving og feiling med dette, men tenkte jeg skulle spør. Er litt opprådd mtp bassen i disse høyttalerne nå :/

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktige innstillinger i Reciveren ?

- Large ?
    - Bi-Amping ?
    - Kjørt YPAO ?

Riktig plassering er viktig skal en få noe igjen fra høytalerene

Og en start er alternativ 2

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kjørt romkorreksjon, jeg har fått tak i RadioShack-måler, og lekt meg med REW uten at det ser ut til at det er noe som stjeler bassen der..

Frontene har jeg prøvd både som large, og deling på rundt 80Hz.

Jeg har forøvrig IKKE prøvd biamping/biwiring/brokobling og alt det derno..

Men Alt. 2 kan virke som det greieste alternativet? Det står i Alt 1. nå forresten....

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På alt 2 er sitteplassen plassert midt i rommet både på bredde- og lengderetningen, noe som sjeldent er ett godt utgangspunkt.

Blir ofte ett lite vakuum med en slik plassering, trekk sofa lenger frem/bak

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten sub skal frontene stå i Large.
    Med sub kan en leke med x-over settingen, 40 - 60 - 80 hz.

Suben er vel best og plassere i et hjørne, helst et hjørne med yttervegg i front. hos deg ser det ut til og måtte bli hjørnet motsatt til (den jævla naboen)

Avstand til bakvegg og sidevegg påvirker høytaleren og trykket den vil gi ut samt frekvensresponsen.

Avstand fra frontene til Sweetspot samt plassering av sweetspot vil også påvirke overnevnte...

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Alt.1 er det som vil gi deg mest bass. Etter som du sitter inntil bakveggen.

Alt.2 vil gi mindre bass, iallefall av den dypere typen. Noe som kan gi en følelese av at du har mer punch. Og i noen kan det også gi en følelse av "spinkel" lyd synes jeg.

Det beste er vel å prøve seg frem prøv de mulighetene du kan, så får du vurdere selv hva du likte best

Plassering av subwoofer synes jeg alltid skal plasseres på samme vegg som du har front høyttalerene. Spesielt hvis du hører mye på musikk.

En annen ting du kan prøve før du gjøre store endringer er å flytte høyttalerene nærmere hverandre elller lengere fra hverandre. Kan gjøre en god del forskjell.

Loudspeakers position for your Hifi stereo installation - Acoustic hifi stereo speakers optimization
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Alternativ 3

Alt 2 vil ikke gi det så mye bass. Har hatt det selv i mitt L rom. Godt for surround, men dårlig for bass.

Jeg har selv L-rom, og det er sykt vanskelig å plassere i. Vedlagt ligger en skisse som du kan se på. Rødt i hjørnet er subben. Jeg har litt mindre rom, men prisippene er vel ca samme. Litt toe inn for å unngå at høyttalerne står parallelt med sidevegger er også viktig. Prøvde å vise det på bildet. 8)
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Driver å forsker på plassering nå, og virker som jeg er på sporet av noe her.. Men et lite spørsmål: Hvilket frekvensområde ligger brystkassebass i? F.eks stortromma i starten av Michael Jackson's - Man In The Mirror. Har brukt den som referanse til div. lytterunder hos kompiser med klipsch, og hos enkelte så slo den godt i brystkasa ja!

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Talker

Hvilket frekvensområde ligger brystkassebass i? F.eks stortromma i starten av Michael Jackson's - Man In The Mirror.
    Brystkassebass --> ca. 70Hz

Her har du de første 2 minuttene fra Michael Jackson - Bad - 07 - Man In The Mirror...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stilig! Må skaffe meg et sånt program.. Regner med at basstromma er de tette linjene i starten der. Og da består de av 45Hz og 65Hz sånn ca?

Uansett så har jeg nå flyttet om stua til Alt. 2 som vist lengre oppi tråden. Akkurat nå er det litt seint til å teste noe punch, men fikk testet litt tidligere, og da virket det som om jeg fikk opp både diskant og dypbass noe. Men kurvene ser værre ut syns jeg. Og jeg har fått en stygg dip på 88Hz på begge frontene OG subben! :evil: Går det ann å finne ut hva som gjør akkurat det?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •