Amatør lager kombirom - og trenger gode råd! (Ferdig!)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Amatør lager kombirom - og trenger gode råd! (Ferdig!)

Hei,

Jeg har i løpet av de siste årene samlet mye inspirasjon her på avforum.no, og når jeg nå endelig er i gang med å bygge et kombinert hobby- og AV-rom så har jeg registert meg; i håp om å få hjelp og gode råd.

Prosjektet mitt er forholdsvis platt og kjedelig i forhold til de andre byggetrådene her på forumet, men jeg har trua på at jeg skal få til en fin liten krok til filmtitting og playstation-spilling. I samme rom skal vi ha en liten kontorkro, som i all hovedsak kommer til å bli brukt av samboern sin store lidenskap: Scrapping (er det noen her inne som vet hva det er? ). Jeg skal holde meg til AV-delen av rommet i denne tråden..

Nedenfor ser dere et bilde av hvordan jeg har tenkt til å dele inn rommet:

Dette var opprinnelig to soverom i kjelleren på huset vi kjøpte tidligere i år. Jeg har tatt ned veggen i mellom rommene og skrudd ned plater og gips fra veggene, samt takplater. I tillegg har jeg kledd igjen en dør (som var der lerrettet er tegnet inn i bildet ovenfor).

Jeg venter på elektriker som skal komme å legge opp stikkontakter, downlights og koble de to varmekablene sammen til én termostat. På grunn av sykdom vet jeg ikke når han dukker opp.

Skjult anlegg til høyttalere, signalkabler og nettverkskabler har jeg tenkt til å legge selv. I utgangspunktet hadde jeg tenkt til å vente på elektrikeren for å se hvordan han gjorde det før den glade amatør skulle prøve å kopiere metodene. Siden trikkeren ikke dukker opp i overskuelig fremtid; klør det imidlertid i fingrene mine etter å komme igang. Problemet er at jeg ikke vet hvilke vegggbokser jeg skal bruke eller hvordan jeg skal klare å feste de på isopor/EPS - veggene mine. Trekkerør har jeg lest meg frem til at bør være 20mm for de meste og 32+ mm for HDMI-kablene. (?)

Nedenfor ser dere et bilde av hvordan veggene ser ut i dag. Det er altså veldig kompakt isopor (kalles muligens EPS på fagspråket?) med vertikale stålrammer.

Jeg prøver meg med noen konkrete spørsmål i håp om å få litt eksperthjelp:

* Hvordan fester jeg veggbokser på vegger med isopor og stålrammer?
    * Hvilke veggbokser bør jeg kjøpe? (høyttaler, nettverk og signalkabler)
    * Finnes trekkerør som er glatte inni?

Jeg har forøvrig kjøpt sentralplater fra Sagi (10 i tallet):
    Sagi Webshop

.. og keystones fra Monoprice.com - som for eksempel denne:
    HDMI Cable, Home Theater Accessories, HDMI Products, Cables, Adapters, Video/Audio Switch, Networking, USB, Firewire, Printer Toner, and more!

Alle gode tips mottas med takk

Newcomer viz0id sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke lekte ut veggen med nye stendere? Da vil du få noe å trekke rørene i, og noe å feste elboksene i. Hvis disse nye veggene settes opp på innsiden av de eksisterende veggene, men uten å være kontakt med dem, vil du tape 10cm (roughly) av plass fra hver side av rommet, men du vil få bedre lydisolasjon og få et mer ryddig og enkel løsning med tanke på trekking av rør og elektrisk. Bare et tips.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips viz0id.

Sitat Opprinnelig postet av viz0id
    Hvorfor ikke lekte ut veggen med nye stendere?
    Jeg vil helst unngå å lekte ut, hovedsaklig fordi rommet blir litt mindre - deriblant kasteavstand og sitteavstand til lerrett. Men; hvis jeg ikke finner en fornuftig måte å feste bokser i isopor på blir det nok å lekte ut, ja. Når det gjelder trekkerør er planen å frese spor i isoporen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ryktene skal ha det til at elektrikerer dukker opp i ettermiddag. Også har jeg bestemt meg for å lekte ut slik som viz0kid foreslår; dog ikke å mye som 10 centimenter. Det blir med andre ord en kort dag på jobben i dag siden jeg må kjøpe materialer og lekte ut før elektrikeren kommer..

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kopbjo
    I samme rom skal vi ha en liten kontorkro, som i all hovedsak kommer til å bli brukt av samboern sin store lidenskap: Scrapping (er det noen her inne som vet hva det er? ).
    Da er vi to, men kona har heldigvis et eget rom proppet med papir, tusjer og stempler Hun er også stoffavhengig og driver med quilting i tillegg. Jeg har vodt for å se at kino og slike hobbyting kan få plass i samme rom, men det er mulig din kone har mer orden (eller mindre stæsj... )

For øvrig synes jeg denne tråden trenger noen bilder. Foreslår at du legger inn dropbox-linken mellom et par klammer
    Kode:
    [img]bildelink[/img]
    så krydrer det tråden litt

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jeg har vondt for å se at kino og slike hobbyting kan få plass i samme rom, men det er mulig din kone har mer orden (eller mindre stæsj... )
    Nåja, jeg er redd for at det blir mye stæsj. Spisestuebordet (som blir brukt til formålet i dag) er ikke stort nok.. - men hun skal få holde seg borte i "den rosa" delen av rommet, ja!

For øvrig synes jeg denne tråden trenger noen bilder. Foreslår at du legger inn dropbox-linken mellom et par klammer
    Kode:
    [img]bildelink[/img]
    så krydrer det tråden litt
    Herved. Bildene var i utgangspunktet for store til det, men jeg har nedskalert de litt. Takk for innspill - mer bilder kommer etterhvert.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et tips om ditt rom har litt bredde 7.1 (7.2)

må jo ikke lage teknisk rom men bruke det til annet men lukke det enten med dører
    eller permanent bør man nesten ved en slik løsning jeg la ved bilde til

lengde/bredde rom ?
    Din tegning til kinodelen kobjo er ikke så veldig heldig til baklyd i surround
    (du bør i det minste trekke sitteplass-tv/lerret lengere inn i rommet (til høyre på din første tegning)
    ....altså lengere vekk fra kortveggen du har tegnet til venstre på bilde

Kanskje sette opp en lettvegg

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nåja, jeg er redd for at det blir mye stæsj. Spisestuebordet (som blir brukt til formålet i dag) er ikke stort nok.. - men hun skal få holde seg borte i "den rosa" delen av rommet, ja!
    Hehe. Ja, man kan sikkert komme til en enighet

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Et tips om ditt rom har litt bredde 7.1 (7.2)
    Hei og takk for tips! Den første løsningen du skisserte hadde vært brennaktuell hvis jeg hadde vært singel og bodd her alene. Dermed må jeg satse på kombiløsningen - i alle fall inntil noe drastisk skulle skje med sivilstatusen (og det håper vi ikke).

lengde/bredde rom ?
    Cirka 6,40 x 3,50

Din tegning til kinodelen kobjo er ikke så veldig heldig til baklyd i surround
    (du bør i det minste trekke sitteplass-tv/lerret lengere inn i rommet (til høyre på din første tegning)
    ....altså lengere vekk fra kortveggen du har tegnet til venstre på bilde
    Det var et veldig godt innspill. Jeg har korrigert litt på plassering av prosjektor nå (på tegningene ja), slik at den nå står drøye 2 meter fra kortveggen. Takk!

Kanskje sette opp en lettvegg
    Det blir nok hverken 7.1 eller lettvegg på meg denne gangen. Det får være ambisjonen for den neste hjemmekinoen..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag har vi lektet ut veggene 1" - det vil si nesten alle veggene. Manglet 12 meter treverk på grunn av en dum regnefeil. Men det skaffer vi til veie i morgen eller onsdag og gjør oss ferdige. Smal sak.

I tillegg har elektrikeren vært her og lagt strøm til åtte doble stikkontakter, koblet sammen to varmekabel-soner og flytta en lysbryter. Og ikke minst; lagt kabler og skrudd opp takbokser til downlights. (Se i taket på bildet nedenfor).

Han anbefalte halogen fremfor LED på grunn av at det gir varmere og mer behagelig lys (i denne typen rom). Enig? Uenig? Uansett; det blir halogen.

Den siste timen av denne dagen har jeg brukt til å bestille K-rør, veggbokser, HDMI-kabler og høyttalerkabler på nettet. Så da går det et par dager til jeg kan begynne å leke svakstrøms-elektriker. Blir morro!

Det viser seg at jeg trenger en 12 meter lang lydkabel med en 3.5 mm hann-plugg i begge ender. Noen som vet hvor jeg kan få tak i noe slikt? Planen er å ha en veggkontakt ved PC'en og en ved forsterkeren ved bruk av keystones:

For only $1.17 each when QTY 50+ purchased - Keystone Jack - 3.5mm Stereo, Flush Type (White) | TRS Keystone Jacks

Jeg skal ha en 2 meter lang RCA-kabel også; men det er kanskje lettere å få tak i? Mottar gjerne tips her også. Klarer jeg forresten å trekke en terminert RCA-kabel igjennom et 20mm K-rør? (Ja, det er mulig at det er et dumt spørsmål - i så fall kan dere se på det som humor!

Til slutt:
    Jeg har vurdert litt frem og tilbake om det er litt overkill å ha en byggetråd på avforum.no for et skarve lite kombirom - og jeg har kommet frem til at det ikke er det. Tråden har to målgrupper:
    • Amatører som kanskje kan lære en og annen ting av en annen amatør som lærer mens han bygger
    • Hard-core hjemmekinobyggere som kan ta frem popcorn og brus og følge med på at jeg sliter som en helt for å komme frem til noe som likner mer på en TV-stue fra 80-tallet enn en "Batcave".
    Artig er det i alle fall!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er slett ikke dumt med en byggetråd. Veldig kjekt å ha liggende når man en gang lurer på hvordan ting egentlig ble gjort. Det glemmer man faktisk fortere enn du tror.

Ang. RCA-kabler. Jeg kjøpte mikrofonkabel i metervis som jeg har terminert i veggboks og løse RCA-plugger. Om du får trukket terminerte kabler gjennom 20 mm rør er jeg usikker på.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er slett ikke dumt med en byggetråd. Veldig kjekt å ha liggende når man en gang lurer på hvordan ting egentlig ble gjort. (..)
    Ang. RCA-kabler. Jeg kjøpte mikrofonkabel i metervis som jeg har terminert i veggboks og løse RCA-plugger. (..)
    Godt poeng. Og ikke minst; det er veldig kjekt å få gode råd fra dere som har gjort dette (opptil flere ganger før).

Det er selvsagt en mulighet å terminere selv; spørs om jeg ikke går for den løsningen ja. Det kan jeg vel kanskje gjøre med 3.5mm stereoplugger også..

En liten statusoppdatering
    I dag har jeg - med god hjelp av svigerfar lektet ut den siste veggen, og jeg har ryddet opp etter elektrikeren (som jo er en jobb i seg selv). Nå blir det stilstand mens jeg venter på at 75 meter K-rør, HDMI-kabler og veggbokser kommer i hus.

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han anbefalte halogen fremfor LED på grunn av at det gir varmere og mer behagelig lys (i denne typen rom). Enig? Uenig? Uansett; det blir halogen.
    LED kan bli like fint det også, men koster en god del mer. Hvis du velger halogen så velg i så fall 230 volt da er det veldig lett å bytte til LED om du måtte ønske det en gang i fremtiden. Trenger du kun å bytte pærene til LED pærer.
    Men hvis du velger 12 volt så må man som regel også bytte alle trafo'ene i tillegg til pærene. Og med 230 volt slipper du også alle de problemene som kan komme med trafo'ene.

Fordelen med å velge 12 volt er at det at det gir et litt penere lys og at du får mer lys av en 12 volt 35watt enn hva du får av en 230 volt 35watt. Men hvis du skal over på LED etterhvert så har jo sist nevnt ingenting å si.
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Newcomer viz0id sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående det med RCA kabler. Hvis du ikke vil terminere selv å gå den veien, så kan du trekke 32mm rør (hvis du har plass).

Jeg gjor selv dette.. (som minner meg på at jeg må seriøst ta å oppdatere tråden min) til fronthøytalere og til et punkt bak. Dette er fordi jeg skal kunne trekke kabel til sub til begge hjørner framme, og til et punkt bak. Hvis du har plass til en slik løsning, så kjøper du 32mm muffer og setter slike på vanlige elkobokser. Funker fjell. Jeg brukte bare en elkokniv til å skjære til elkoboksen så muffene passer litt bedre.

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående det med RCA kabler. Hvis du ikke vil terminere selv å gå den veien, så kan du trekke 32mm rør (hvis du har plass).

Jeg gjor selv dette.. (som minner meg på at jeg må seriøst ta å oppdatere tråden min) til fronthøytalere og til et punkt bak. Dette er fordi jeg skal kunne trekke kabel til sub til begge hjørner framme, og til et punkt bak. Hvis du har plass til en slik løsning, så kjøper du 32mm muffer og setter slike på vanlige elkobokser. Funker fjell. Jeg brukte bare en elkokniv til å skjære til elkoboksen så muffene passer litt bedre.
    Finnes bokser med innføring for 40mm rør, og sikkert for 32mm. Kan bytte innføring på nesten alle veggbokser er bare å ta av den/de som på nå og bytte til større.
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ChrisHesby
    Hvis du velger halogen så velg i så fall 230 volt da er det veldig lett å bytte til LED om du måtte ønske det en gang i fremtiden.
    Uten at jeg er 100% sikker, så tror jeg at det er den løsningen elektrikeren har gått for. Dette var jeg ikke klar over - takk!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har i utgangspunktet tenkt til å trekke fire 20mm rør til høytalerne bak og foran, i tillegg til 20mm til sub'en. Senter-høytaleren skal stå i umiddelbar nærhet til forsterkeren, så der blir det ikke noe skjult i veggen. (Jeg må bare finne en barnevennlig løsning på forsterker/dekoder/senterhøytaler-plassering)

Men klart; det er jo en løsning å trekke 32mm rør til begge fronthøyttalerne og dermed kunne velge hvor RCA-kabelen skal gå.. hmm.. bra tips!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ChrisHesby
    Finnes bokser med innføring for 40mm rør, og sikkert for 32mm. Kan bytte innføring på nesten alle veggbokser er bare å ta av den/de som på nå og bytte til større.
    Gjør det? Det hadde vært GULL å slippe å modde veggboksene. Har du en link eller tips til hvor jeg kan få tak i slike innføringer?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag har det ikke skjedd noe som helst i kjellern - i påvente av at postkassen skal fylles opp av hentelapper på bestilte varer.

Samboeren er syk, så da ble det litt ekstra tid sammen med dattera i dag. Jeg tok henne med på jobb, og der så kollegene mine sitt snitt til å bygge en egen hjemmekino til henne:

Det er ikke surround, men hun storkoste seg!! Lett å bygge var den også!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det forresten noen som vet hvor jeg kan få kjøpt festemateriell til 32mm og 20mm K-rør? Altså klammer/stifter (ikke Letti). Helst i butikk. Clas Ohlsson? Biltema? Jula? Byggevarebutikker?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •